Cubo Infra

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rademakers

Cubo Infra

Bericht door Rademakers »

Afmetingen: 53,6 x 53,6 x 53,6 cm

Frequentierespons:
17 Hz tot 80 Hz

Aanbevolen luidsprekers:
Oorspronkelijk ontworpen voor de Eminence Lab12, andere luidsprekers die werken: Dayton Audio SD315A-88, Dayton Audio DCS305-4, SB Acoustics SB34SWPL76-4, Infinity 1260W (uit productie), GRS 12SW-4HE (€ 84,-)
Geschikte luidsprekers hebben typisch een EBP tussen de 50 - 100, een zo laag mogelijke Fs (bij voorkeur onder de 25 Hz), Qts (0.20 - 0.5), Vas (50- 150 L). Als je niet zeker weet of een luidspreker geschikt is, dan kan je e-mailen naar questionsaboutcubo at gmail dot com

Cubo Infra, ook wel Cubo HT is een echte subwoofer voor Home Theater en 'low bass songs' (Black & Blue Bass Boosted). Deze daalt af tot net in het infragebied, frequenties onder de 20 Hz die niet gehoord maar gevoeld worden. Ervaar filmeffecten die echt 'eng laag' gaan en met sommige bass lines in bass songs heb je het idee dat het helemaal niet zo luid is totdat je hardop praat (stemmodulatie). Veel versterker headroom is van harte aan te bevelen maar met slechts een paar honderd Watt ben je goed op weg.

Ontwikkeling: Cubo Infra is het 3de prototype in een lijn van 6de orde serie afgestemde bandpasskasten voor Infra-laagweergave. Gemaakt van één en een kwart plaat 18 mm MDF, met een dubbele baffle en een inwendige poort die effectief dienst doet als bracing. Plannen met Imperiale afmetingen zijn in de maak (verkrijgbaar op aanvraag).

Front or down-firing:
Het ontwerp staat toe dat de infrasub met de luidspreker naar de luisteraars toe wordt geplaatst of, met rubbervoeten van 2 cm dik, in een down-firing positie. Dit maximaliseert het effectieve volume van de voorkamer, welke een akoustisch low pass filter creëert, waardoor het klinkt alsof de sub nog lager gaat. Ook worden eventuele mechanische luidsprekergeluiden op deze manier gedempt.

De metingen laten de frequentierespons van Cubo Infra in een hoek* zien, in down-firing positie, met een 24dB/oktaaf Linkwitz-Riley low pas op 60 - 80 Hz zonder high pass filter. Gebaseerd op gehoor alleen valt de respons snel af beneden de 17 Hz.

* Eén dikke stenen muur, één dunne stenen muur en een houten vloer.

Infra Constructieplan
1 Cubo Infra Construction Plan.png
Infra Zaagplan
2 Cubo Infra Cut sheet.png
Infra Voorkant
3 Infra Front View.png
Infra Zijkant
4 Infra Side View.png
Infra Down-Firing
5 Infra Downfiring.png
Voorlopige Metingen
Infra Metingen.jpg
Magenta: Microfoon dichtbij poort, low pass 80 Hz LR24
Paars: Microfoon dichtbij poort, low pass 60 Hz LR24
Turquoise: Microfoon op 1 meter afstand, low pass 60 Hz LR24
Bijlagen
Imperial Construction
Imperial Construction
Imperial Cut Sheet
Imperial Cut Sheet
Laatst gewijzigd door Rademakers op za 27 jul 2024, 18:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Cubo Infra

Bericht door Henkjan »

kan je die plaatjes hier uploaden, en niet op een of andere vage gratis host laten staan.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Ik vind het iig een erg tof ding!

(Begrijp ik nu goed dat jij de bedenker van de cubo subs bent?)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik ben wel benieuwd hoe deze subwoofer meet zonder filter, en hoe je deze benadert als je hem wilt simuleren.

Met de beste wil zie ik er geen 6e orde bandpass in, ja dat kan ik wel zien maar dit lijkt sterker op een ander concept.
Een basreflex met z'n lange poort wil zich ook gedragen als een TL met grote voorkamer. En omdat de woofer samenkomt met de opening van de poort waarbij de orde van grootte ook Sd benadert (waarschijnlijk is dit 2x Sd) dan zou ik dit eerder een hybride noemen tussen een tappered horn en basreflex.

Voor 6e orde is het idee van de voorkamer wel voor te stellen, maar ik weet dat bij ripolen en W opstelling dipolen een opening van minder dan 80% van Sd nog steeds geen noemenswaardige invloed op de afstemming oplevert. Dat lijkt me hier ook niet het geval.

Kun je vertellen wat de afmetingen zijn van de poort (lengte, oppervlak en verloop) en dat van de interne kamer?

Morca hier heeft een bandpass sub voor dit gebruik gebouwd met de hulp en adviezen van Tom Machielse, die was met een JL audio woofer.
Zelf heb ik o.a. met de CSS SXD-12 en FaitalPRO 18XL1800 een infra sub ontworpen. Beide voor dezelfde toepassing: orgel sublaag, maar wel een compleet verschillende situatie (met zo min mogelijk vermogen heel luid vanaf 16Hz, en met zo min mogelijk afmeting maximaal luid).

Wat zijn de doelen precies voor deze subwoofer? Ik ben een beetje gestopt met 'ontwerpen' aangezien een dikke Dayton Audio UM serie met potente amp de hele knutsel overbodig maakt. Zet er 2 rug aan rug en je kast staat stil, zootje Watts erop en room EQ en je infra sub kan gewoon gesloten en compact. But where's the fun in that ;-)
Walt

Bericht door Walt »

Dit is toch een soort van een tapped horn maar met grote achterkamer en niet verlopende hoorn? Volgens mij is dit in Hornresp te simuleren.
Rademakers

kan je die plaatjes hier uploaden
Check!
Ik vind het iig een erg tof ding!

Begrijp ik nu goed dat jij de bedenker van de cubo subs bent?
Merci, dat klopt ;)
Ik ben wel benieuwd hoe deze subwoofer meet zonder filter, en hoe je deze benadert als je hem wilt simuleren
Thomas Danley heeft tapped horns ooit serie 6e orde bandpass genoemd, ik vond dat een treffende vergelijking (in plaats van een voorkamer kun je ook aan een 'cavity-resonantie' denken). Ik zie de overige Cubo's als een tapped horn waar een gedeelte van de hoorn vervangen is door een achterkamer. Typisch is de vergelijkbare gevoeligheid, met doorgaans tapped horns voor de hoogste crossover (meeste kick) en Cubo's voor het meeste laag.

Als je het simuleert zoal Walt omschrijft krijg je een goede voorspelling, mits je al de extreem scherpe HR pieken en dalen wegdenkt. Ik heb bij tal van ontwerpen met cavities/ voorkamers vanaf ca. 30 cm diepte een low pass filter effect gemeten. De combinatie van de opening/ doorsnee en de diepte beïnvloed de afstemming, waarbij meer doorsnede/ oppervlakte een hogere gevoeligheid en hogere afstemming teweegbrengt. Ook is er een duidelijk verschil tussen front-firing en down-firing.
But where's the fun in that ;-)
Ik heb een tijd lang twee 18NLW9600's gebruikt, elk in een 750 liter tapped horn afgestemd op 20 Hz, met 1800 W per stuk. Ik had echter meer plezier met een Cubo Infra, met 350 W en de destijds nieuw 65 Euro kostende Infinity 1260W
Ouwebok

Bericht door Ouwebok »

Is hier de Cubo-ontwerper in gesprek met de Punisher-ontwerper?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Rademakers schreef: di 15 feb 2022, 22:30
But where's the fun in that ;-)
Ik heb een tijd lang twee 18NLW9600's gebruikt, elk in een 750 liter tapped horn afgestemd op 20 Hz, met 1800 W per stuk. Ik had echter meer plezier met een Cubo Infra, met 350 W en de destijds nieuw 65 Euro kostende Infinity 1260W
Als ik naar de T/S kijk, dan is die 1260W met Qts 0,39 en fs van 23,5Hz ook wel heel erg geschikt voor een lage afstemming.
Met PA woofers wil dat eigenlijk niet, die ik in een 400 liter TL gebruikte heeft ook een Qts van 0,4 en relatief lage fs, maar geen 23,5Hz.

Leuk dat je dit ontwerp hier deelt trouwens, de Cubo is meer iets voor het andere forum maar ik vind het leuk dat je hier ook bericht over dit ontwerp!
Mr.Cubo himself ;-) :rock: :beer:
Walt

Bericht door Walt »

Ik weet nog een 'sub meeting' waar Rademakers met de trein aan kwam zetten met een mega monster transmission line op een steekwagentje, dat was al heel veel jaren terug. Was opgezet door het toen zeer actieve Newline forum. Ik en Jan Boersma stonden er toen met 4 Punishers inderdaad, even die loods uit elkaar rammellen, mooiste was dat het stackje van 4 Punishers behoorlijk over de 2 aanwezige LAB subs heen knalde... :lol:

Ik geloof dat mijn broer Daniel in het verleden Rademakers nog wel geholpen heeft met 3D renders voor de eerste generatie Cubo subs.

Groetjes Walter
Rademakers

Leuk dat je dit ontwerp hier deelt trouwens, de Cubo is meer iets voor het andere forum maar ik vind het leuk dat je hier ook bericht over dit ontwerp
Cubo's voor PA komen op PA forums, Cubo Infra post ik daar dan juist weer niet, behalve het vip-forum aldaar waar ik mister Punisher van ken ;)
Ik geloof dat mijn broer Daniel in het verleden Rademakers nog wel geholpen heeft met 3D renders voor de eerste generatie Cubo subs
Daniel heeft de renders voor Cubo 15 en Cubo 18 gemaakt, ik weet zeker dat het in grote mate heeft bijgedragen aan het succes ervan.
een mega monster transmission line op een steekwagentje
Van deze TL heb ik bovengenoemde tapped horns gemaakt, dus eigenlijk waren het tapped TL's
arcss

Bericht door arcss »

Ik overweeg het om deze te maken voor meer diepgang bij de films (en muziek ...)
Ik heb nu een Onkyo HTR-548 met 2 oude Marantz luidsprekers aangesloten. Onkyo raadt aan om een actieve subwoofer te gebruiken. Welke versterker gebruik ik dan best in mijn geval?
thijssie

Bericht door thijssie »

Wat een ontzettend gaaf ontwerp !

Chapeau dat je uit zo'n klein kastje, zo veel laag krijgt.

Ik heb de Dayton Audio Ultimax 12 er in gesimuleerd (heb er nog 2 liggen, ooit in een opwelling gekocht) en die doet het ook goed in in Hornresp, dus ik ga je ontwerp jatten / lenen / gebruiken :)

Ik zie alleen nergens demping in de tekeningen, zit er helemaal niets in?
sebastiaanm

Bericht door sebastiaanm »

Heb je een idee hoe deze sub zich gedraagt tov een monolith?
Heb 2 monolith subs staan met de lab driver. Als de cubo ht beter presteerd dan overweeg ik de monolith te vervangen.
De monolith gaat heerlijk laag met ik dacht een -3db punt op 20hz. Qua gevoeligheid heb ik geen idee.

Ook zat ik met het gedacht om 2 labs in 1 sub te zetten, in een compound/pushpull of bandpass ontwerp. Maar hier vind ik weinig over.
Rademakers

Uhm...beter laat dan nooit?!
arcss schreef: di 25 okt 2022, 20:55
Ik overweeg het om deze te maken voor meer diepgang bij de films (en muziek ...)
Ik heb nu een Onkyo HTR-548 met 2 oude Marantz luidsprekers aangesloten. Onkyo raadt aan om een actieve subwoofer te gebruiken. Welke versterker gebruik ik dan best in mijn geval?
Ik gebruik zelf een PA-versterker met actieve crossover of een Hypex plaatversterker, die heeft een regelbare ingebouwde crossover en sluit je met RCA-kabels aan op je receiver. Andere opties zijn Dayton Audio of Monacor plaatversterkers.
sebastiaanm schreef: zo 09 apr 2023, 9:30
Heb je een idee hoe deze sub zich gedraagt tov een monolith?
Heb 2 monolith subs staan met de lab driver. Als de cubo ht beter presteert dan overweeg ik de monolith te vervangen.
De monolith gaat heerlijk laag met ik dacht een -3db punt op 20hz. Qua gevoeligheid heb ik geen idee.

Ook zat ik met het gedacht om 2 labs in 1 sub te zetten, in een compound/pushpull of bandpass ontwerp. Maar hier vind ik weinig over.
De monolith is 155 liter extern versus 154 liter voor de Infra, op basis daarvan verwacht ik geen grote verschillen. Als de Cubo Infra in down-firing mode wordt gebruikt, reduceer je wel de THD in de gebruikte bandbreedte (met name 40 - 60 Hz). Compound push/ pull en bandpass reduceren ook de THD, elk op hun eigen manier met hun eigen effectiviteit. Mocht je nog hulp nodig hebben dan kun je me bereiken via email.
thijssie schreef: wo 01 feb 2023, 9:25
Wat een ontzettend gaaf ontwerp !

Chapeau dat je uit zo'n klein kastje, zo veel laag krijgt.

Ik heb de Dayton Audio Ultimax 12 er in gesimuleerd (heb er nog 2 liggen, ooit in een opwelling gekocht) en die doet het ook goed in in Hornresp, dus ik ga je ontwerp jatten / lenen / gebruiken  :)

Ik zie alleen nergens demping in de tekeningen, zit er helemaal niets in?
Demping in de achterkamer verlaagt de afstemming iets en kan helpen tegen hogere orde vervorming. Baat het niet, dan schaadt het niet. Zolang het de poort maar niet in de weg zit.
Rademakers

Ik kwam eigenlijk langs om de GRS 12SW-4HE toe te voegen aan de aanbevolen luidsprekers (volgens mij momenteel de goedkoopste Lab 12 benadering). Volgens de simulatie met een 60 Hz low pass een f10 van 13 Hz, plus internationaal verkrijgbaar.

Voor de liefhebbers, de plannen vertaald naar Imperial toegevoegd. Nauwkeurig tot op de 1/16th inch :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”