Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

dre schreef: zo 13 feb 2022, 22:00
Is hij wel eens nagemeten?
De M10 bedoel je? Nee.
Ik heb daar helaas niet genoeg verstand van.
Kun je mij vertellen hoe ik de pre out kan meten?
Ik ben wel in het bezit van een Multimeter, maar daar heb ik zeker niks aan?
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

Leeuwarden schreef: zo 13 feb 2022, 22:27
Klopt, die tweeter is, neem ik aan, niet aangesloten…
Tweeter was inderdaad overblijfsel van vorige setup. Daarna de CX871 kit er in gebouwd.
Oude gat van tweeter inmiddels (tijdelijk) dicht gemaakt.
https://photos.app.goo.gl/FjSkhz3UYGbrXK1X7
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Pjotr »

Joeps schreef: zo 13 feb 2022, 23:45
dre schreef: zo 13 feb 2022, 22:00
Is hij wel eens nagemeten?
De M10 bedoel je? Nee.
Ik heb daar helaas niet genoeg verstand van.
Kun je mij vertellen hoe ik de pre out kan meten?
Ik ben wel in het bezit van een Multimeter, maar daar heb ik zeker niks aan?
Jawel. Dan moet je een .wav file maken van een sinus van 400Hz van zeg 1 minuut met b.v. Goldwave op -3dB. Als je die afspeelt met je M10 moet er ongeveer 2V AC_RMS uit de pre out komen op max volume. Maar meer mag ook. Maar speel die sinus niet op vol vermogen af op je speakers. Dan gaan ze stinken...
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 14 feb 2022, 0:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Kappa7 »

Joeps schreef: zo 13 feb 2022, 23:45
dre schreef: zo 13 feb 2022, 22:00
Is hij wel eens nagemeten?
De M10 bedoel je? Nee.
Ik heb daar helaas niet genoeg verstand van.
Kun je mij vertellen hoe ik de pre out kan meten?
Ik ben wel in het bezit van een Multimeter, maar daar heb ik zeker niks aan?
Je kunt een 1Khz sinus opzetten van -3dB en dan zou je op de uitgang van de pc ongeveer 1VAC moeten meten.
http://www.satsignal.eu/software/audio.html#SweepGen
Als je dat op de ingang van je voorversterker zet en de volume stand staat vol open zou je tenminste de 1V moeten zien en waarschijnlijk gaat hij wel door naar meer.
op die manier kan je zien of de versterking nog goed is.
Kom je met het volume vol open niet boven de 1V dan is er iets niet goed.
Wel alleen de voorversterker meten zonder eindversterker.

Edit: Zie dat Peter net iets vergelijkbaars zegt misschien is de generator handiger maar een file kan ook
Laatst gewijzigd door Kappa7 op ma 14 feb 2022, 0:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door FR_Aad »

Als de Pjotr versterker op normaal geluidsniveau het niet trok heb je een ander probleem dan je versterker.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door hannesie »

Psies
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Pjotr »

George, die M10 is ook een all round music player. Die moet met een dergelijke referentie file de versterker vol uit kunnen sturen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: ma 14 feb 2022, 0:11
George, die M10 is ook een all round music player. Die moet met een dergelijke referentie file de versterker vol uit kunnen sturen.
Ja tis ook vergelijkbaar maar jij was net iets eerder met je posting.
Ik ga alleen van een losse PC uit om ook de M10 uit te kunnen sluiten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Pjotr »

Tja, heb je weer de onzekerheid van je geluidskaart. Die moet overigens ook een volt of 2 kunnen leveren.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Kappa7 »

Ja maakt eigenlijk niet uit als je maar op elke plek even meet wat er uit komt, zou zo maar eens kunnen zijn dat zijn muziekdoosje te zacht staat om vol uit te kunnen sturen.
Vandaar ook mijn vraag wat een gewone CD als bron doet.
De uitgang meten van de M10 en daarna de voorversterker er achter en dan weer meten is gewoon het zelfde.
Je moet alleen wel weten wat je uiteindelijk in de VV stuurt.
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

FR_Aad schreef: ma 14 feb 2022, 0:06
Als de Pjotr versterker op normaal geluidsniveau het niet trok heb je een ander probleem dan je versterker.
in de tijd dat ik pjotr zijn versterker leende, (geleend van Erik trouwens!! :goeie: ) had ik de M10 nog niet, en had ik mijn laptop er aan staan met Tidal.
En hij ging wel hard hoor, maar zoals ik al zei: ik wil regelmatig tot het randje terwijl ik nog ruim sap over moet hebben, voor mij erg belangrijk.
Laatst gewijzigd door Joeps op ma 14 feb 2022, 8:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

Pjotr schreef: ma 14 feb 2022, 0:11
George, die M10 is ook een all round music player. Die moet met een dergelijke referentie file de versterker vol uit kunnen sturen.
Dank allemaal voor het meedenken mensen.
Het lijkt mij ook heel sterk dat een NAD M10 een te zwak signaal uitstuurt, #-o maar ik zal zeker gaan meten wat er uitkomt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Leeuwarden »

Joeps schreef: ma 14 feb 2022, 8:33
En hij ging wel hard hoor, maar zoals ik al zei: ik wil regelmatig tot het randje terwijl ik nog ruim sap over moet hebben, voor mij erg belangrijk.
Volgens mij zit hier de denkfout. Probeer eens speaker met een gevoeligheid van + 100dB.
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

Leeuwarden schreef: ma 14 feb 2022, 8:56
Joeps schreef: ma 14 feb 2022, 8:33
En hij ging wel hard hoor, maar zoals ik al zei: ik wil regelmatig tot het randje terwijl ik nog ruim sap over moet hebben, voor mij erg belangrijk.
Volgens mij zit hier de denkfout. Probeer eens speaker met een gevoeligheid van + 100dB.
Met een speaker van +100dB gaat hij uiteraard harder.
Maar wat bedoel je met denkfout? Ik wil gewoon ruim genoeg sap hebben, want 1 op de 10 nummers zijn nou eenmaal zachte studio-opnames.
Dat is toch een wens, en geen denkfout?
Leg eens uit... :think: :sure:
Laatst gewijzigd door Joeps op ma 14 feb 2022, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Pjotr »

Tja, in die M10 zitten toch een paar flinke versterkers? Spelen die ook zacht dan? Als die het al niet trekken met 90 dB speakers dan ben je toe aan een PA installatie.
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

Pjotr schreef: ma 14 feb 2022, 9:13
Tja, in die M10 zitten toch een paar flinke versterkers? Spelen die ook zacht dan? Als die het al niet trekken met 90 dB speakers dan ben je toe aan een PA installatie.
Valt wel mee hoor, Hypex modules 2x100 watts. Kan bij veel nummers tot 100%

Maar mijn originele vraag/probleem was vooral:

Hoe kan het dat de NAD C298 met zijn 2x 340 watts nagenoeg hetzelfde niveau geeft dan de M10. Dat klopt gewoon niet.
En gaan 2 NC500 monoblocks dit probleem voor mij oplossen, (mocht er genoeg prik uit de pre-out van mijn M10 komen uiteraard)
PS: niet geheel onbelangrijk om te melden: De M10 is uitgerust met room-EQ, (ik kan niet meer zonder) wat het uiteindelijk uitgangssignaal dus ook iets zwakker maakt, aangezien de Room-EQ de pieken iets afvlakt.
Daardoor ook meer sap nodig. :beer:
Laatst gewijzigd door Joeps op ma 14 feb 2022, 9:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Pjotr »

Meer sap betekent ook veel dikkere speakers!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Leeuwarden »

Probleem opgelost!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Leeuwarden »

Of eigenlijk was er geen probleem :lol:
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

Leeuwarden schreef: ma 14 feb 2022, 9:44
Of eigenlijk was er geen probleem :lol:
klopt helemaal! :lagge: Nauwelijks probleem te noemen, meer een uitdaging. Alhoewel die C298 een raar verhaal blijft.

Ik wil alleen maar meer sap, that's all. En is de NC500 dan een goede keuze voor die poen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door FR_Aad »

Hoeveel harder wil je dan. En hoeveel watt denk jij daarvoor nodig te hebben?

Klinkt trouwens alsof ik blij ben dat ik niet bij jou in de straat woon.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door hsmeets »

Als die C298 ondanks zijn hoger vermogen een lage(re) versterkingsfactor heeft dan is dat gewoon daardoor te verklaren. Wanneer de NC500 eenzelfde versterkingsfactor heeft als de C298 schiet je er dus ook niks mee op.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door pvanlingen »

Joeps schreef: ma 14 feb 2022, 9:57
Leeuwarden schreef: ma 14 feb 2022, 9:44
Of eigenlijk was er geen probleem :lol:
klopt helemaal! :lagge: Nauwelijks probleem te noemen, meer een uitdaging. Alhoewel die C298 een raar verhaal blijft.

Ik wil alleen maar meer sap, that's all. En is de NC500 dan een goede keuze voor die poen.
Nou, een sappig verhaal. :think:
In ieder geval wat meer naamsbekendheid voor je bedrijf. :goedzo:
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

FR_Aad schreef: ma 14 feb 2022, 10:10
Hoeveel harder wil je dan. En hoeveel watt denk jij daarvoor nodig te hebben?

Klinkt trouwens alsof ik blij ben dat ik niet bij jou in de straat woon.
tsja, gewoon harder, soms dus.
ik heb 9 studenten naast me wonen die waarbij ik inmiddels wel wat krediet heb, dus dat zit wel goed. :wink:
Maar ik ben geen aso hoor, al lijk ik misschien zo over te komen. :sure: De gezamenlijke appgroep werkt trouwens prima als er klachten zijn.
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

pvanlingen schreef: ma 14 feb 2022, 10:17
Joeps schreef: ma 14 feb 2022, 9:57
Leeuwarden schreef: ma 14 feb 2022, 9:44
Of eigenlijk was er geen probleem :lol:
klopt helemaal! :lagge: Nauwelijks probleem te noemen, meer een uitdaging. Alhoewel die C298 een raar verhaal blijft.

Ik wil alleen maar meer sap, that's all. En is de NC500 dan een goede keuze voor die poen.
Nou, een sappig verhaal. :think:
In ieder geval wat meer naamsbekendheid voor je bedrijf. :goedzo:
o, vanwege dat linkje bedoel je? Geen extra bekendheid nodig hoor, ben al druk zat.
En jeetje, wat een argwaan... :wink: Altijd uitgaan van de goede in de mens zeg ik dan maar.
Laatst gewijzigd door Joeps op ma 14 feb 2022, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie