Van Shadow kwam de reactie: Hoe kom je hierbij? Eigen ervaring?
Ik wou hierop antwoorden, maar onder een nieuw onderwerp, omdat anders de kans bestaat dat mensen hier op het forum zouden kunnen vinden dat de uitleg niets meer te maken heeft met het oorspronkelijke topic 'Opknappen Vifa Basis 95'. (Zou kunnen hé Ray
In onderstaande foto zie je 2 speaker sets. Beiden zijn volledig dezelfde speakers, met uitzondering van de hoogte en de serie-condensatoren (laag-mid en hoog). De kasten met het zwarte doek zijn kasten met Mundorf supreme condensatoren voor het hoog filter, die ik normaal gebruik. De kasten met het bruine doek werden verleden jaar gemaakt op vraag van een muziekliefhebber die gedurende een lange periode de kasten met het zwarte doek heeft beluisterd bij hem thuis. Het enige verschil tussen de 2 kasten is dat deze met het bruine doek enkele centimeter hoger zijn, omdat de liefhebber verkoos om het filter in een afzonderlijke afgesloten ruimte te plaatsen. Gezien deze ook heel goede ervaring heeft met de Duelund condensatoren voor het hoog in zijn andere speakers, wou hij eveneens deze Duelunds gebruiken voor het hoog (en zelfs ook parallel aan de Jantzen serie-condensatoren voor laag/midden). Anders zijn de 2 speakers volledig hetzelfde wat inhoud, units, demping, afstemming en filter betreft.
Ik had voordien nog nooit gewerkt met Duelund condensatoren, maar geen probleem als daar naar gevraagd wordt, doen we dat. De Duelunds en de Mundorfs hebben dezelfde karakteristieken.
Na het afwerken en het inspelen (3-tal maanden intensief) was het interessant om na te gaan of er verschillen hoorbaar waren.
Er is duidelijk een verschil waar te nemen. De Mundorfs klinker frisser in het hoog. Goed gedetaillerd, geen irriterende s-klanken bij zang op de CD's die ik goed ken. De Duelunds (die een aantal keren duurder zijn) zijn ook gedetailleerd, en in feite niets op aan te merken, maar toch anders. Een aantal mensen hebben nu reeds het verschil kunnen beluisteren in direkte vergelijking, en allen zeggen dat de Mundorfs inderdaad frisser klinken. Een paar luisteraars zeggen dat de Mundorfs frisser klinken, maar dat de Duelunds natuurlijker zijn van klank. En dit is wat ik ook vind.
Het verschil kan men vergelijken met het nemen van een foto waarvan men het contrast en de helderheid iéts vergroot. De originele foto is OK, maar de aangepaste foto krijgt van velen de voorkeur.
Moesten beide speakers nu te koop aangeboden worden in een hifi-zaak voor dezelfde prijs, ben ik ervan overtuigd dat de meerderheid van de kopers voor de Mundorfs zal kiezen. Dus veruit de goedkopere.
Ik ben er zeker van dat Shadow wel degelijk weet heeft van de klankeigenschappen van een condensator, en dat de invloed van parallel condensatoren minder is dan bij serie-condensatoren waardoor het signaal moet passeren naar de tweeter.
Hopelijk zal de keuze van de condensatoren die Shadow gebruikt voor zijn Beryllium tweeters in zijn mooie project een bewuste keuze zijn.
In ieder geval véél succes ermee.