de oude Dick Best / voedings trafo
Moderator: Beheerdersteam
- Splinter226
de oude Dick Best / voedings trafo
Dick Best, later electronica online ofzoeiets had een zeer voordelige voedings trafo met 250 volt hoog spanning. Perfect voor ecl82 circuitjes. Nou dacht ik ergens gelezen te hebben dat diezelfde trafo ergens anders ook in het asortiment zat. Dacgt EA Europe, maar daar zie ik hem niet.. Was het ergens anders ? Slag er niet in een tweede hands of voordelige trafo te scoren... Moeten er toch zat zijn uit jaren zestig bakken met ecl82 buizen... En poplulair is die buis zelf ook niet voor projecten... Maar gezocht op marktplaats noch de aanbieders van oude meuk hebben wat. Of het is een EL84 trafo die dan van 270 hoogspanning in wat dikke weerstanden vermogen moet verliezen... De ECL82 mag niet meer dan 250 hoogspanning hebben en vreet wel weer veel stroom. Als ik dat goed zeg. Vraagt meer mA dan veel trafos dan weer bieden... En dan schuijt 1 EZ81 onderbemeten te zijn... Dus een 4 volt aansluiting voor een GZ34 zou ook een pluspunt zijn...
Heeft iemand info ?
Heeft iemand info ?
Re: de oude Dick Best / voedings trafo
Bij TBT https://www.tbtroehrentrafo.com hadden ze een geschikte maar ze zijn er mee opgehouden "eingestellt"
.
Misschien bij Frag Jan Zuerst, zal wel duurder zijn.
Anne
Misschien bij Frag Jan Zuerst, zal wel duurder zijn.
Anne
Ik weet welke trafo je bedoeld.
Toendertijd wel eens op de site zien staan, dacht dat ie iets van 49 euro moest kosten toen.
Aan het uiterlijk te zien kwam deze bij AE Schagen vandaan.
Je zou het eens kunnen proberen op : https://www.circuitsonline.net/aanbod
Toendertijd wel eens op de site zien staan, dacht dat ie iets van 49 euro moest kosten toen.
Aan het uiterlijk te zien kwam deze bij AE Schagen vandaan.
Je zou het eens kunnen proberen op : https://www.circuitsonline.net/aanbod
Misschien een typefout, maar de GZ34 heeft een gloeispanning van 5 Volt bij 1,9 ASplinter226 schreef: ↑zo 30 jan 2022, 21:07Dus een 4 volt aansluiting voor een GZ34 zou ook een pluspunt zijn...
Bij ask jan first
En bij dat adres van Anne in de shop maar er staat Nicht verfrugbar
geen idee wat dat betekent nicht zal niet zijn
En bij dat adres van Anne in de shop maar er staat Nicht verfrugbar
Heel handig, dat Google translate.
https://translate.google.nl/?hl=nl&sl=d ... =translate
Kan ook hele websites vertalen.
https://translate.google.nl/?hl=nl&sl=d ... =translate
Kan ook hele websites vertalen.
- Splinter226
Frag Jan Zuerst had ik gevraagd. Heeft wel de passende trafo ;
"The power supply with one EZ81 is already, well, not overly cleanly rated, the EZ81 runs pretty hot.
The TRA300 or TRA803 would do fine.
Output tranny ATRA0427 would do nicely. "
Tnx voor de suggesties
"The power supply with one EZ81 is already, well, not overly cleanly rated, the EZ81 runs pretty hot.
The TRA300 or TRA803 would do fine.
Output tranny ATRA0427 would do nicely. "
Tnx voor de suggesties
- RobertD
- Contacteer:
Wat wil je gaan bouwen? Een single ended ECL 82 versterker is best te voeden uit een oude buizenradio voeding. Als je interesse hebt heb ik er nog wel eentje voor je. Ik moet even nakijken welke spanningen hieruit komen, uit mijn hoofd 2 x 270V.
Stereo Push Pull vraagt iets meer stroom, maar minder dan een EL84 pushpull.
- Splinter226
Dacht dat ik t schema al had geplaatst. Had ik ook aan Jan Wuesten gestuurd. Je weet wel. Jouw idee om 4 ecl82 te gebruiken en de andere helft als voorversterker. Met 4 ecl82 en een gelijkrichter. Heb ik al eens gebouwd. Maar de ECL82 heeft een Vmax van 250 en met oude trafos moet je dan toch eerst heel wat verstoken om het lager uit te laten komen ? Kon aan een mooi setje ugts daarvoor komen. Maar geen oude trafo. En wil m weggeven. Maar dan maak ik me ongerust over die EZ81 die op de tenen loopt, of is dat met serieweerstanden aan de ez81 te begrenzen ? En die radio trafoś... staat niets op en kan je niet zo op een topplaat plaatsen... En zonder middenaftakking... Dan koop ik liever de TRA300 van Frag Jan Zuerst met 2x 270... Heb ik thuis met een euro of zestig. Was alleen verbaasd dat niemand een ECL82 trafo had liggen uit zo ń jaren zestig bak. Waren er toch ook heel veel van ? En als ik op alle buisen posts die ik in het begin volgde op fora als maatstaf zou nemen werden velen tot een EL84 omgebouwd... Maar veel posts of projecten waren ook incompleet of onafgemaakt. Althans in het draadje wat het ergens beschreef. Onze grootmeester A!buis heeft me in het begin eens door alle fouten heen geloodst , in een van die KT7 dingen waarna de ugts uiteindelijk ook niet de juiste bleken te wezen. Maar foute schema;s, en het niveau van begrip bij mijzelf van de logica van waar ik mee bezig was... ( of het ontbreken ervan hahaha) Maar al die fouten ooit gemaakt, die pik ik er nu zo uit.RobertD schreef: ↑wo 02 feb 2022, 12:50Wat wil je gaan bouwen? Een single ended ECL 82 versterker is best te voeden uit een oude buizenradio voeding. Als je interesse hebt heb ik er nog wel eentje voor je. Ik moet even nakijken welke spanningen hieruit komen, uit mijn hoofd 2 x 270V.
En sommige trafos kunnen niet genoeg stroom leveren....
Zoekertje hier leverde niks op. Op MP wel reacties, maar niet geschikt. Bijna een vintage trafo van MP gekocht. Maar leverde niet genoeg vermogen. Zei de verkoper zelf na wat heen en weer berichten. Hobbyisten onder elkaar zijn nog wel oprecht. Toch leuk. Zo had ik mijn zelfbouw speakers met Bombardon en Philips 9710 met de speciale magneet op MP gezet. Voor teveel volgens iemand. Maar het leverde leuke reacties en gesprekken op. En op Mp gaat iedereen onderbieden. Dus vraag je gewoon veels te hoog. Dan eindig je wellicht waar je wilde.
Of misschien is t de match tussen Philips componenten...
Enfin. Dat dus
Dan herlees ik en verbeter wat tikfouten en voeg weer een heel verhaal toe. hahaha.
Oops. Is niet grappig.
Ik doe het maar ff zoSplinter226 schreef: ↑zo 30 jan 2022, 21:07Dick Best, later electronica online ofzoeiets had een zeer voordelige voedings trafo met 250 volt hoog spanning. Perfect voor ecl82 circuitjes. Nou dacht ik ergens gelezen te hebben dat diezelfde trafo ergens anders ook in het asortiment zat. Dacgt EA Europe, maar daar zie ik hem niet.. Was het ergens anders ? Slag er niet in een tweede hands of voordelige trafo te scoren... Moeten er toch zat zijn uit jaren zestig bakken met ecl82 buizen... En poplulair is die buis zelf ook niet voor projecten... Maar gezocht op marktplaats noch de aanbieders van oude meuk hebben wat. Of het is een EL84 trafo die dan van 270 hoogspanning in wat dikke weerstanden vermogen moet verliezen... De ECL82 mag niet meer dan 250 hoogspanning hebben en vreet wel weer veel stroom. Als ik dat goed zeg. Vraagt meer mA dan veel trafos dan weer bieden... En dan schuijt 1 EZ81 onderbemeten te zijn... Dus een 4 volt aansluiting voor een GZ34 zou ook een pluspunt zijn...
Heeft iemand info ?
Dickbest EOO had een trafo vvan AE met 300-275-250-0-250-275-300 volt 250 mA
Ook zit er een 6.3Volt op er staat ergens op dit forum een foto van
Het ding werd 62 graden op 225 volt AC net spanning onbelast
Ik heb hem in een hoek geflikkert Dat is geen trafo die veilig is , en ook nog een grotere energie slurper dan onze buizen schakeling
Er zat 6.3 volt op geen 5 of 4 volt
Zie foto
- Splinter226
Hahaha. Tnx Bert! Daar hoeven we geen aandacht mer an te besteden dan 
Nee die trafo moet je niet in je versterker willen
Ik hou mp altijd in de gaten voor trafoo,s en heb al aardig wat trafoo,s voor 10-75€ kunnen kopen
Oa 2 trafo,s 270 volt 200 va alleen gloei erop wikkelen of een losse gloei trafo erbij
En nog meer van dat spul met alleen 220 primaire Die kun je niet recht gebruiken moet een 10 volt wikkeling bij , Alleen begin steeds kieskeuriger te worden
Heb nog een 4 tal el84 projecten Wil eens kijken wat ik voor moois er mee kan doen in een kast met deksel
Ik hou mp altijd in de gaten voor trafoo,s en heb al aardig wat trafoo,s voor 10-75€ kunnen kopen
Oa 2 trafo,s 270 volt 200 va alleen gloei erop wikkelen of een losse gloei trafo erbij
En nog meer van dat spul met alleen 220 primaire Die kun je niet recht gebruiken moet een 10 volt wikkeling bij , Alleen begin steeds kieskeuriger te worden
Heb nog een 4 tal el84 projecten Wil eens kijken wat ik voor moois er mee kan doen in een kast met deksel
- RobertD
- Contacteer:
Ik heb nog twee van die Dickbest dingen liggen, zal ze eens onbelast onder spanning zetten. Als ze dan al warm worden hebben we er niets aan.
Maar was dat dan met 1 specifieke schakeling erachter, of in verschillende situaties ?
Het lijkt mij toch wel dat ze er bij AE verstand van hebben hoe een goede en veilige trafo in elkaar te zetten.
Het lijkt mij toch wel dat ze er bij AE verstand van hebben hoe een goede en veilige trafo in elkaar te zetten.
Maar dat had die trafo van jan zuerst ook bij mijn el84PP kokend heet, kon je je hand niet meer opleggen, maar was helemaal normaal binnen de toleranties volgens Jan.Ben benieuwd Contact AE geeft mij weinig hoop 115 graden uitwendig inwendig max 175 graden
Voor deze budget trafo
Maar ik houd daar ook niet van.
Nee ik ook niet Dat is een verwarmingselement met elektromagnetische werkingpeterl schreef: ↑vr 18 feb 2022, 22:26Maar dat had die trafo van jan zuerst ook bij mijn el84PP kokend heet, kon je je hand niet meer opleggen, maar was helemaal normaal binnen de toleranties volgens Jan.Ben benieuwd Contact AE geeft mij weinig hoop 115 graden uitwendig inwendig max 175 graden
Voor deze budget trafo
Maar ik houd daar ook niet van.
Snap ook niet wie dat verzint Je verstookt in zo,n 100-150 VA trafootje 25-50 Watt aan warmte
Misschien is de gedachte bij een buizenversterker mag dat wel
AE kan best betere trafoo,s bouwen maar niet voor een winkeliers prijs van 50€
Zit al 20% BTW op of is dat laag tarief ?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Voor ongeveer 50 euro kun je bij onze Franse vrienden bij Audiophonics een custom trafo laten maken. Beetje afhankelijk van totaal vermogen.
https://www.audiophonics.fr/en/toroidal ... -3675.html
Als het goedkoper moet kun je er twee back-to-back gebruiken.
Trafos horen idd niet zo warm te worden, dat slaat idd nergens op.
Dan wordt hij niet in Nederland gemaaktOWC schreef: ↑za 19 feb 2022, 13:13Voor ongeveer 50 euro kun je bij onze Franse vrienden bij Audiophonics een custom trafo laten maken. Beetje afhankelijk van totaal vermogen.
En dan is het maar de vraag of hij beter is Bart
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
OpaBert schreef: ↑za 19 feb 2022, 14:57Dan wordt hij niet in Nederland gemaaktOWC schreef: ↑za 19 feb 2022, 13:13Voor ongeveer 50 euro kun je bij onze Franse vrienden bij Audiophonics een custom trafo laten maken. Beetje afhankelijk van totaal vermogen.
Dat weet je bij elk andere trafo ook niet?En dan is het maar de vraag of hij beter is Bart
Een ander idee is om AE trafo gewoon ietwat over te dimensioneren.
Klopt Peter had dezelfde ervaring met een trafo van ask jan firstOWC schreef: ↑za 19 feb 2022, 15:08OpaBert schreef: ↑za 19 feb 2022, 14:57Dan wordt hij niet in Nederland gemaaktOWC schreef: ↑za 19 feb 2022, 13:13Voor ongeveer 50 euro kun je bij onze Franse vrienden bij Audiophonics een custom trafo laten maken. Beetje afhankelijk van totaal vermogen.
Trafos horen idd niet zo warm te worden, dat slaat idd nergens op.![]()
![]()
![]()
Dat weet je bij elk andere trafo ook niet?En dan is het maar de vraag of hij beter is Bart
Een ander idee is om AE trafo gewoon ietwat over te dimensioneren.
Beter zijn de Hammond of Ringkern trafo,s Torroidy Amplimo maar die koop je voor 100-130€
Edit
Hammond en Torroidy zijn niet in Nederland gemaakt
En als ik mag kiezen Torroidy geen brom geen muziek uit de trafo en worden niet warmer dan 40 grd Hammond,s worden toch wel een 40 grd
Amplimo zijn ook uit mijn ervaring goed maar Prijzig , maar dat is de reden waarom ik Torroidy kies en er mede oorzaak van ben dat er hier steeds minder wordt gemaakt
Amplimo weet ik niet waar ze gemaakt zijn , er wordt steeds minder hier gemaakt heb ik het idee
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 19 feb 2022, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mmm, ik heb persoonlijk niet echt slechte ervaring met trafo's.
Ze doen meestal wat ze moeten doen.
Destijds hadden we 800-1000VA trafo uit China, weinig problemen mee.
Daarnaast ook Amplimo's gehad die vrolijk stonden te brommen.
Die Audiophonics trafo's zijn trouwens ook ringkern.
Een ander idee kan nog zijn om wat windingen af te wikkelen, of ipv back-to-back, de secundaire spanning van paar trafo's in serie te zetten.
Of eventueel een spanningverdubbelaar, dat deed Pioneer destijds ook met hun ECL82 versterkers (en die klonken best prima!)
Er zijn echt een hele koop wegen, beetje creativiteit.
Ze doen meestal wat ze moeten doen.
Destijds hadden we 800-1000VA trafo uit China, weinig problemen mee.
Daarnaast ook Amplimo's gehad die vrolijk stonden te brommen.
Die Audiophonics trafo's zijn trouwens ook ringkern.
Een ander idee kan nog zijn om wat windingen af te wikkelen, of ipv back-to-back, de secundaire spanning van paar trafo's in serie te zetten.
Of eventueel een spanningverdubbelaar, dat deed Pioneer destijds ook met hun ECL82 versterkers (en die klonken best prima!)
Er zijn echt een hele koop wegen, beetje creativiteit.
Ik moet even nog wat verbeteren hier boven
Dat is waar de trafo wordt gemaakt Hammond en Torroidy zijn ook geen Nederlands fabrikaat
En ik heb zou geen zin hebben om stapjes in spanning te maken met 2x het ijzer Bast
Maar volgens mij zijn wij elkaar aan het doorzagen
Maar jij mag het Winnen Bart Ik geef me over
Dat is waar de trafo wordt gemaakt Hammond en Torroidy zijn ook geen Nederlands fabrikaat
En ik heb zou geen zin hebben om stapjes in spanning te maken met 2x het ijzer Bast
Maar volgens mij zijn wij elkaar aan het doorzagen
Maar jij mag het Winnen Bart Ik geef me over