Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP.)

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Hoe staat het hiermee? Het is al een tijdje stil of ben je de DSP aan het programmeren? :mrgreen:
Nou eh niet....ben momenteel erg druk met de Aleph versterker, die wil ik graag klaar hebben voor Breda.
Dan moeten er nog nieuwe snaren in de Nakamichi, en ik moet nog nieuwe frontjes voor mijn luidsprekers maken, en nog veel meeeer.
Met een paar maandjes of zo ga ik er weer mee verder.

Wat de DSP betreft, Dat heeft Keith Barr al voor me gedaan.... (google ze... :mrgreen: )
Pjotr schreef:
Maar zonder gekheid ik kwam laatst langs de roemruchte Fuzz Face stomper! Dat is toch wel iets wat niet mag ontbreken in zo'n rack. Wie zei daar dat buizen een eigen klank hebben? Nou transistoren kunnen er ook wat van: http://www.geofex.com/article_folders/f ... fffram.htm
Dat is toch dat grote, ronde, knalrode ding ?
Die ken ik wel, is al erg oud, eind jaren '60 ontwikkeld, meen ik.
Klinkt inderdaad behoorlijk apart en stevig, voor zover ik me kan herinneren.
't punt is, ik heb al zoveel pedalen en rackapparatuur, het word nu al een hele klus om het aan elkaar te knopen en op te bergen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 07 mar 2012, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Dat is toch dat grote, ronde, knalrode ding ?
Die ken ik wel, is al erg oud, eind jaren '60 ontwikkeld, meen ik.
Klinkt inderdaad behoorlijk apart en stevig, voor zover ik me kan herinneren.
't punt is, ik heb al zoveel pedalen en rackapparatuur, het word nu al een hele klus om het aan elkaar te knopen en op te bergen.
Jimi Hendrix is er groot mee geworden :lol: Dit dingetje zit zo simpel in elkaar met maximaal effect dat ik dacht, die klassieker mag eigenlijk niet ontbreken in zo'n rack. Maar je moet i.d.d. wel tijd over hebben ervoor, ding is eindeloos te tweaken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ds23man »

In maart 2012 zei je: Met een paar maandjes of zo ga ik er weer mee verder

Effe op de kalender kijken...... :shock: :shock: :shock:

:mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ray5150 »

Ja, Und ? :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Ja, Und ? :mrgreen:
Hier staat geen longterm in de titel! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ray5150 »

Maar dat is het wel ! :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door hannesie »

Dat word het vanzelf als je lang genoeg wacht. :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ray5150 »

Ik zal van het weekend wel eens wat foto's maken van half-fabrikaten en verzamelde materialen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ds23man »

Een stapel onge-etste printplaten?????? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ray5150 »

Te veel citroen gegeten ? :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ds23man »

Nee, hoor!

Zit lekker aan een koel :beer: terwijl jij nu lekker geultjes staat te graven.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ray5150 »

Fout ! 2 uur geleden is de vakantie begonnen. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Fout ! 2 uur geleden is de vakantie begonnen. :mrgreen:
Aan het werk dan! Genoeg projecten.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ray5150 »

Van de week een dagje aan de Aleph sleutelen... 8-[
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ds23man »

1 dagje maar? Dat schiet ook niet op!

PFFFFFFFFF, boven de 33 graden hier nu........ :-?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ray5150 »

Dan moet ik hem maar gauw flink opstoken ! :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP

Bericht door ds23man »

Lijkt hier wel schaken op drie borden! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP.)

Bericht door ray5150 »

Gitaar Rack Januari 2022.jpg
Heel langzaam, begint het eindelijk een beetje ergens op te lijken... :D :D

Van boven naar beneden :

- De al eerder genoemde en beschreven rackvoeding.
- Nobels MS-8 schakelcomputer.
- Digitech GSP-21 pre-amp - effectprocessor.
- Digitech TSR-24 effectprocessor.
- Boss equalizer, Ibanez/Rocktron Chorus.
- Behringer MX882 splitter/mixer.
- Alesis RA100 eindversterker.
- Zelfbouw schakel-interface voor de Nobels.

Over de laatste later meer. (nee, niet over 10 jaar...)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP.)

Bericht door ray5150 »

Wat foto's van het monteren van het 19 inch rackprofiel in de flightcase.
De case heb ik een kleine 20 jaar geleden gebouwd, destijds bestemd voor een PA systeem dat ik toen had.
Aan de zijkanten zaten toen stroken multiplex om de apparatuur aan vast te schroeven. voor iets anders was toen geen geld.
Normaliter zou ik gekozen hebben voor gestanst L-profiel, maar daar heb je een grotere inwendige kist breedte voor nodig.
Na wat zoekwerk kwam ik uit op dit glijprofiel.
Ik had daar vroeger wat mindere ervaringen mee, maar dit zit wat anders in elkaar en werkt redelijk prettig.
Rackprofielen inbouwen (1).jpg
Rackprofielen inbouwen (2).jpg
Rackprofielen inbouwen (3).jpg
Rackprofielen inbouwen (4).jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP.)

Bericht door ray5150 »

De interface voor de Nobels MS-8.
Het is alweer even geleden, dus ik zal de bedoeling in het kort uitleggen.
De MS-8 is een schakel computer waarmee je 8 verschillende apparaten mee kunt in en uit schakelen.
Echter, deze heeft enkelvoudige relais. aan of uit. in de gitaar wereld word er gewerkt met zogeheten effectlussen ook wel loops geheten.
Een ingang en een uitgang. want een effect apparaat heeft ook een ingang en een uitgang.
En je wilt het apparaat helemaal uit het signaal halen als je deze niet gebruikt.

Schema.png
Het schema, 10 dubbelpolige relais, waarvan de eerste 6 in serie zijn doorverbonden, deze zijn voor mono signalen, dus 6 enkelvoudige effectlussen.
De 4 overige zijn twee stereo paren, dus parallel geschakeld in groepjes van 2.

Of het allemaal gaat werken zoals ik het in mijn hoofd heb weet ik nog niet, er is heel weinig qua schema's met uitleg over te vinden.
Er zijn wel van dit soort systemen te koop, maar niet de schema's daarvan.
Layout.png
De layout, met alle signalen erbij, zodat ik wist wat ik waar moest aansluiten, wel zo handig.

En alles ingebouwd.
Interface PCB.jpg
Interface voorkant.jpg
Interface Bovenkant.jpg
Interface Achterkant.jpg
De LED's geven aan wat aan en uit staat, ik moet nog labels printen ervoor.
Het kleine printje is een 78nogwat, vanuit de DB25 lopen de schakel signalen van en naar de MS-8.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP.)

Bericht door ray5150 »

En weer verder...
En Wah-Wah pedaal, altijd leuk om erbij te hebben.
Jaren geleden eens bij een (nu niet meer bestaande) muziekwinkel in de opruiming een Korg Foot Balancer gekocht.
Bedoeld voor een toetsenist om de balans te regelen tussen 2 keyboards.
De behuizing is vrijwel hetzelfde als de bekende Dunlop CryBaby pedaal. en daar ging het mij om.

Ook kwam ik een leuke site tegen met een uitgebreide uitleg van diverse gitaarpedalen en ook grafieken en rekensommetjes.
https://www.electrosmash.com/crybaby-gcb-95

Dus heb ik dit schema overgetekend en er printjes van laten bakken in China.
(01) Wah Schema.png
(02) Wah Layout.png
(03) Wah PCB.jpg
Het spoeltje in deze schakeling is een belangrijk onderdeel.
ik heb gekozen voor een originele rode Fasel.
https://www.newtone-online.nl/catalog/i ... p?cPath=82

De inbouw van het printje in het pedaal. ik heb zelf een DPDT voetschakelaar, een DC voedingsinput chassisdeel en een statusled toegevoegd.
(04) Wah ingebouwd in pedaal.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP.)

Bericht door ray5150 »

Ook heb ik van wat stukken multiplex een vloerbordje gebouwd om onder andere het Wah pedaal op te plaatsen.
(05) Vloerbord Ruwbouw.jpg
Ook komt er op het vloerbordje een A/B schakelkastje en een kastje met 4 voetschakelaars op te zitten.
Het A/B kastje fungeert als mute schakeaar en stuurt het signaal naar een analoog stemapperaat dat bovenop het rack komt te staan.
De 4 voetschakelaars zijn van het puls type en besturen 4 functietoetsen op de Nobels MS-8 schakelcomputer.
(06) Koppelkabel Solderen.jpg
(07) Koppelkabel Klaar.jpg
De koppeling van het vloerbord met het rack is met grote Hirschmann stekkers die bij Radio Twenthe zijn aangeschaft.
Ze zijn ongeveer 20 polig. heb er ook een aantal meters kabel met net zoveel aders bijgenomen.
(08) Backpanel Binnenzijde.jpg
(09) Backpanel Buitenzijde).jpg
Aan de achterzijde van het rack komt een oud 1 HE blindpaneel te zitten met ook een Hirschmann chassisdeel. (het printje en de schakelaar op de foto van het blindpaneel zijn intussen alweer vervallen)
Vanaf hier uit worden de diverse signalen en spanningen weer uitgesplitst.
Ik heb natuurlijk ook lijstjes aangemaakt met welke pin welke functie heeft.

In het kastje met de 4 voetschakelaars komt ook een printje met een 7809 spanningsregelaar
Deze verzorgt de voeding van het Wah pedaal en het A/B kastje.
(010) Vloerbord Chassisdeel.jpg
(011) Vloerbord bedraden.jpg
(012) Vloerbord Klaar Achterzijde.jpg
(013)  Vloerbord Klaar Voorzijde.jpg
En dat is ook weer klaar. :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP.)

Bericht door ray5150 »

Ook heb ik enige tijd geleden een vrijwel nieuwe Nobels MF1 footcontroller via Marktplaats aangeschaft.
Foto's zijn van internet. hij staat opgeborgen en ik kan er nu niet bij.
(014) Nobels MF1.jpg
(015) Nobels MF1.jpg
(016)  Nobels MF1.jpg
De 9 Volt DC voeding die deze nodig heeft word weer verzorgd door het zelfbouw vloerbord dat hierboven beschreven staat.
Zo lopen er maar 3 kabels van de vloer naar het rack : 1 Midi kabel, de multi kabel, en een coax met het gitaarsignaal.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP.)

Bericht door Shadow »

Jij hebt even geen behoefte aan een footswitch? :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP.)

Bericht door ds23man »

Dat is straks bedoeld voor het revalidatieproces.
Plaats reactie