zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Stefanovitch
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31

zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Stefanovitch »

Hallo Bertje,

Ik heb een poging gedaan om zelf een kist te ontwerpen en zou graag jou inzicht willen raadplegen.

Fs ligt nu iets onder wat T/S aan geven. Fs van de woofer ligt op 39.3 Hz.

Dit alles gaat op een audison 1.500 met 800 op 2 ohm.

Zie de screenshots.

Alvast bedankt.

Mvgr,

Stefan
Bijlagen
B2 HNX8 (1).JPG
B2 HNX8 (2).JPG
B2 HNX8 (3).JPG
B2 HNX8 (4).JPG
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Bertje »

Zonder er nog aan gesimuleerd te hebben, lijkt me het volume aan de kleine kant en kan met meer volume wat dieper gespeeld worden. Of ben je aan een bepaald volume (grootte) gebonden?
Stefanovitch
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Stefanovitch »

Hallo Bertje,

Het kistje is niet aan een maat gebonden, maar het is een work in progress.
Ik ga het eens met een groter volume proberen.
Kijken wat daar uit komt en dan post ik het weer hier.

Mvgr, stefan
Stefanovitch
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Stefanovitch »

Hallo Bertje,

Ik heb de kist nu verdubbeld naar 30 Ltr en de poort naar 103.6(110mm buiten diameter).
Ben benieuwd wat je hiervan vind. De poortsnelheid is nu wel lager.
De poort piekt nu op 45 HZ. Oh ja de speaker word in serie aangesloten en niet parallel zoals de screenshot beweerd.
Kan deze woofer veel lager spelen dan de FS waarde van 39.3?
F0 is nu 33.48 Hz en de F3 is nu 31.2 Hz.

Benieuwd naar je reactie,

Mvgr,

Stefan
Bijlagen
B2 HNX8 (1).JPG
B2 HNX8 (2).JPG
B2 HNX8 (3).JPG
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Bertje »

Kan er helaas weinig chocola van maken, en dan bedoel ik dat het met deze woofer altijd een flinke piek in de respons krijgt wanneer je deze gepoort maakt. Om een realistische poort (oppervlakte en lengte) binnen je gekozen volume, kom je uit op een flinke piek in de frequentiesrespons en hoog group delay. Gemaakt om alleen maar hard te gaan.

Bijvoorbeeld om wat te testen:
20L netto
slotpoort 20cm breed 3cm hoog en 40cm diep (lang). Of zo lang mogelijk wat je kwijt kan in de kist.
Stefanovitch
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Stefanovitch »

Ok dankjewel, das duidelijk.

Ik ga nog eens aan de gang en dan ook met jou gegevens. thx.

mvgr,

Stefan
Stefanovitch
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Stefanovitch »

Hallo Bertje,

Ik heb er nog eens naar gekeken, maar 20 liter word em niet.
Ik heb nu een kistje van 31 ltr, kijk hier eens naar:
Visuele represnetatie van mijn kistje. https://subbox.pro/en/b/ca2foVR7l
Dit zijn de waardes van Win ISD zie de bijlages.
Ik denk wel met een subsonic filter te moeten gaan werken.
Wat vind je hiervan?
Bijlagen
B2 HNX8 (1).JPG
B2 HNX8 (2).JPG
B2 HNX8 (3).JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Henkjan »

ja, subsonic op 25Hz ofzo zal de driver wel fijn vinden
Stefanovitch
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Stefanovitch »

Heb em voor een gepoorte kist best vlak gekregen hetzij met een wat hogere dbs over de hele laagrange.
Voor de te hoger xmax uitslag heeft deze kist idd een subsonisch filter nodig.
De luchtsnelheid in de poort is wel wat te hoog, die hoort om en nabij 18 te zijn.

Dus Bertje wat vind jij ervan?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Bertje »

Prima zo, ik zie dat je 2 subs gebruikt, dat had ik even niet zo gauw gezien. Ik bedoelde 20L per sub...
Stefanovitch
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Stefanovitch »

Ok,

Is de poortsnelheid niet te hoog? of is dat niet zo van belang?
Ik weet dat de Xmax erg van belang is vanwege de mechanische beperkingen die de sub heeft.

Thx,
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Bertje »

De piek van de poortruis ligt op 25Hz en als je toch een subsonic filter gaat gebruiken om de Xmax in die regio niet te overschreiden, heeft dat uiteraard ook positieve gevolgen voor de poortruis (luchtsnelheid op dat frequentiegebied in de poort). Minder output op 25Hz, betekent minder poortruis. Daarnaast zou je de poort goed kunnen afschuinen aan de uiteindes (flared maken), dat helpt ook.
Of wat meer oppervlakte...maar dat geeft weer meer poortlengte bij gelijke afstemming.
Stefanovitch
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31

Re: zelf kist ontworpen met WinISD (TAV Bertje)

Bericht door Stefanovitch »

Thx bertje,

Hier heb ik wat aan en ga er iets mee doen.

Mvgr
Plaats reactie