NAD C372 versterker. Info gevraagd.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

eQuanD

NAD C372 versterker. Info gevraagd.

Bericht door eQuanD »

Beste forumleden

Enkele weken geleden heb ik een NAD C372 versterker voor herstelling binnen gekregen. De versterker heb ik hersteld en werkt terug probleemloos.
Echter, ik herinner me dat ik jàren geleden een NAD document heb gelezen betreffende de NAD C372/272 versterkers. Het betrof een waarschuwing bereffende onder andere de 4 voedings elco's (10.000µF/80V). Deze zouden moeten vervangen worden omdat ontploffingsgevaar reëel is.
Tijdens de herstelling had ik gemerkt dat de voedings condensatoren nog de originele NAD elco's waren. Ik vermoed dus dat de upgrade die NAD had uitgestuurd op dit apparaat nog niet was uitgevoerd.

Ik heb dus een en ander op het internet opgezocht, en kunnen nagaan aan de hand van het serienummer, dat de versterker die nu bij mij staat inderdaad valt onder de aan te passen units (Serienummer begint met H3Y). Ik heb gevonden dat de 4 voedings elco's moeten vervangen worden, alsook een diode die zich in een module bevind uitgesoldeerd moet worden langs de component kant van de print, en gesoldeerd moet worden langs de soldeerzijde, omdat op die manier de afkoeling van de diode beter wordt, en aldus ook de warmte lager wordt in de module zelf. Dus best ook alle elco's die zich in deze module bevinden te vervangen omdat de kwaliteit van deze elco's bedenkelijk zal geworden zijn tengevolge van de warmte. Ook zie ik veel solderingen die herdaan moeten worden (barstjes of matte solderingen).

U zal begrijpen dat ik dit apparaat niet wil terugbezorgen aan de eigenaar, als ik weet dat er brandgevaar dreigt. Ik heb de eigenaar hiervan op de hoogte gebracht. Gezien de zéér goede en mooie toestand van dit apparaat, -zowel uitwendig als inwendig- vinden we dat het hier zeker de moeite loont om de versterker terug in nieuwstaat te brengen. De versterker werd de laatste jaren niet zoveel meer gebruikt, maar de eigenaar is 'gehecht' aan dit apparaat, wat ik best kan geloven.

Ik weet dat er hier enkele mensen op het forum zitten die de NAD apparatuur goed kennen. Ik zou dus willen vragen wie méér info heeft over wat er moet gebeuren om dit apparaat terug bedrijfszeker te krijgen. Op de NAD site zelf vind ik niets meer terug van deze aanpassing. Waarschijnlijk omdat deze 'NAD warning notice' omstreeks 2007 rondgestuurd is geweest, en aangenomen wordt dat alle aanpassingen reeds werden uitgevoerd.

Groeten en bedankt alvast voor de info,
Dries
Walt

Re: NAD C372 versterker. Info gevraagd.

Bericht door Walt »

Die is rond de 15 jaar oud dan toch? Als die nu nog goed is, lijkt me het geen echte issue?
Shadow

Bericht door Shadow »

Walt schreef: vr 28 jan 2022, 20:59
Die is rond de 15 jaar oud dan toch? Als die nu nog goed is, lijkt me het geen echte issue?
NAD en Bluesound (van NAD) staan bekend om hun slechte keuze voor de elco's Walter, die service letter is niet voor niks rond gestuurd.
Vervangen door Nichicon of Panasonic is al een hele verbetering.
Walt

Bericht door Walt »

Preventief vervangen kan geen kwaad natuurlijk, maar als de elko’s na 15 jaar nog goed eruit zien, kan ik me moeilijk voorstellen dat die ineens zouden ontploffen. Maar om risico weg te nemen gewoon maar vervangen!
John P

Bericht door John P »

Ik zou dan wel een maatje groter nemen qua voltage en temperatuur, de capaciteit hetzelfde houden.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Eerst maar eens een leverancier zien te vinden die de juiste afmetingen en steekmaat op voorraad heeft.
Een levertijd van een half jaar is heel normaal tegenwoordig...
Rubble

Bericht door Rubble »

Ik heb ooit tweedehands deze versterker gekocht met de fabrieks modificatie (document zat er bij). De originele waren paars en de vervangers wit. Het schijnt wel een beeje broodje aap verhaal te zijn geweest. Een paar gevallen met klappende elco's maar wel onder extreme omstandigheden. NAD heeft dat keurig opgelost toen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Rubble schreef: zo 30 jan 2022, 17:11
Ik heb ooit tweedehands deze versterker gekocht met de fabrieks modificatie (document zat er bij). De originele waren paars en de vervangers wit. Het schijnt wel een beeje broodje aap verhaal te zijn geweest. Een paar gevallen met klappende elco's maar wel onder extreme omstandigheden. NAD heeft dat keurig opgelost toen.
Ik heb ooit een 2e hands NAD reciever voor m'n moeder gekocht en die was zeker nog geen 10 jaar oud, ik heb preventief alle elco's gewisseld omdat er een aantal al lek waren, verder zijn er hier genoeg mensen met die ervaring en Bluesound spul dat er voortijdig mee stopt. Ik zou de gebrekkige kwaliteit van elco's in NAD apparaten niet weg willen zetten als een 'broodje aap'.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Inderdaad zijn daar op internet genoeg berichten over verschenen.
Ook heb ik op circuits online wel eens een topic gelezen over Arcam, beetje vergelijkbaar merk als NAD.
Zat dus ook afgeladen met merkloze meuk, iets dat je niet zou (mogen) verwachten gezien de prijsstelling van deze apparatuur.
Eigenlijk is over dit specifieke geval pas iets zinnigs te zeggen als de betreffende elco's een capaciteits en ESR meting hebben ondergaan.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Het zal per model en misschien zelfs per batch verschillen. Ik heb een paar NAD eindversterkers van meer dan 30 jaar oud. Alleen de relais heb ik ooit vervangen, ook alweer heeeeel lang geleden. Verder zijn ze origineel. Ze spelen nog vrijwel dagelijks probleemloos. Fingers crossed dat ze dat nog een tijdje blijven doen.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Ik heb het probleem voorgelegd aan de NAD Support Crew. Er wordt me grvraagd om het toestel binnen te brengen bij een NAD dealer. Ik heb dus contact genomen met de NAD dealer hier in de streek. Ik mag het toestel binnenbrengen. Er wordt 25€ gevraagd voor behandelingskosten, en het opmaken van een prijsopgave voor herstelling.

Wat ik reeds heb kunnen nagaan:

Er zijn door NAD R&D tussen 2005 en 2007 een aantal documenten verstuurd geweest naar de NAD dealers wereldwijd, met volgende issues:

- Mogelijks ontploffingsgevaar van de 4 grote afvlakcondensatoren van 10.000µF/80V.
oplossing: ==> Vervangen door nieuwe caps.
- Solderingen die slecht worden, vooral waar transistoren warmte doorgeven naar de print.
oplossing: ==> Hersolderen van de eilandjes.
- Een zenerdiode die téveel warmte uitstraalt naar omliggende condensatoren, waarvan de capaciteit daalt, en versterker niet meer opstart.
oplossing: ==> Zenerdiode verplaatsen en omliggende condensatoren vernieuwen.
- Bij hoog vermogen is er een té grote spanningsval over de printbanen tussen de gelijkrichters en grote afvlak condensatoren, waardoor onstabiel.
oplossing: ==> Printbanen overbruggen met 1mm draden.
- Vaak slechte contacten op de uitgangsrelais.

Voor het probleem van het ontploffingsgevaar van de grote afvlak condensatoren werden de dealers gevraagd om de eigenaars daarvan op de hoogte te brengen, zodat ze de upgrade kunnen laten uitvoeren door NAD. De andere upgrades werden uitgevoerd door de technische dienst van de NAD dealers wanneer het apparaat ter reparatie werd binnengebracht.
Indien de dealer zélf niet over een hersteldienst beschikt, wordt het apparaat doorgestuurd naar een centraal NAD herstelpunt. Deze upgrades werden in principe gratis uitgevoerd tussen 2005 en 2010.

Ik heb zelfs een site gevonden op het www, waar een volledige NAD C372 upgrade kit audio (Nichicon) capacitors wordt aangeboden. 61 condensatoren, de grote afvlakcondensatoren niet inbegrepen. NAD zelf vraagt 63€ per condensator van 10.000µF/80V. Deze kunnen dan op dezelfde plaats ingeslodeerd worden. Als men zelf Nichicon of Elna condensatoren aanschaft, kunnen deze niet rechtstreeks op de hoofdprint gesoldeerd worden. Ik denk dat ik de 4 grote afvlak condensatoren zal vervangen door 6x Nichicon 6800µf/100V 105°, en deze zal monteren op een tussenprint
(pertinax).

De waarde van het apparaat is nu 0€. Alle nieuwe onderdelen samen zullen zo ongeveer 200€ kosten. Na upgrade zal dit apparaat beter zijn dan nieuw, omdat de issues eruit zijn. De risico's zijn dan wel voor mij :think:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wat een hoop tekst over het vervangen van een paar condensators.
Vrij onzinnig om voor een apparaat van 20 jaar oud met de importeur in discussie te gaan, die snijden je open waar je bij staat.

63 euro vind ik heel erg veel geld voor een 10000/80.

Die zijn bij groothandels als bij Mouser en dergelijke voor ongeveer een euro of 10 (ex btw) te verkrijgen.
Als je nou eens een paar foto's ervan plaatst en wat afmetingen ervan, kan men je gericht helpen te zoeken naar een passend alternatief

Is die genoemde webshop soms deze ? https://www.audio-high-store.com/produc ... apacitors/
Zelf geen ervaring mee, maar iemand op het forum raadde het af, want na betaling nooit geleverd.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Beste Ray5150,

Mag ik er u attent op maken dat ik niet in discussie ga met de importeur? Ik wou enkel weten wat de reactie is van NAD Support Crew. Daar ben ik soms wel nieuwsgierig naar . . .
De webshop is inderdaad deze. Ik heb niet gezegd dat ik de kit daar zou bestellen.
Als de C372 werkt, is dit nog steeds een apparaat die best kan concureren met wat tegenwoordig wordt verkocht. Als de zwakke punten maar verholpen zijn.
Zoals u ook kan lezen, ben ik initieel niet op zoek naar mensen die me helpen met het zoeken naar de gepaste condensatoren. Deze keuze had ikzelf reeds gemaakt. Mijn vraag was of er mensen op dit forum die NAD wél kennen, enige info hadden over de issues
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

mm als ik dan lees dat je zelf condensatoren wil gaan plaatsen op een tussen print en Ray geeft aan mee te willen zoeken om dat jij schijnbaar niet de juiste condensatoren kunt vinden die wel passen vind ik de toon die je aanslaat richting Ray nog al uit de hoogte.
Misschien nog maar even zelf verder zoeken naar de juiste spullen dan is een tussen print niet nodig en kan je het origineel houden.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Oei ! Dit was helemaal niet de bedoeling. Mocht dit zo overkomen, dan mijn excuses aan Ray !
Condensatoren die gewoon verkrijgbaar zijn in het gamma van Nichicon of Elna, zullen hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk goedkoper zijn dan deze die specifiek passen op het PCB. Vandaar dat deze die verkrijgbaar zijn bij NAD duur zijn. Ook kan ik aldus caps kopen die gekend zijn als goede kwaliteit, en niet gebonden aan wat dan wel beschikbaar zou zijn die direct passen op het PCB. Het gebruik van een tussen print is geen probleem. Er is in de C372 in feite plaats voorzien voor 6 condensatoren, terwijl er slechts 4 geplaatst werden.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Tja ik zou zelf dan even zoeken naar condensatoren die gewoon passen zonder extra aanpassingen.
er is ook binnen de genoemde merken best wel wat te vinden wat overeen komt qua maatvoering.
Hoeft echt niet de wereld te kosten.
Maar als je die via een reparatie schop gaat bestellen dan wordt dat al snel veel duurder dan nodig.
Als bij TME of Mouser op de site kijkt dan kan je ook gewoon op afmeting zoeken en zo de juiste waarde selecteren.
Zo doet de reparateur dat namelijk zelf ook.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Excuus aanvaard, geen probleem.

Voor eventueel gebruik van een adapterprint zou ik eerder kiezen voor FR4 (epoxy & glasvezel) dan pertinax.
De mechanische sterkte van pertinax is minimaal. het breekt heel snel onder mechanische belasting. dan is FR4 wel vele malen sterker.

Een versterker is een versterker, een samenraapsel van weerstanden, capaciteiten, halfgeleiders, koperdraad, wat mechanica en een behuizing.
Er is niks magisch aan een NAD C372. magie is leuk in de alchemie, maar niet in de electronica.
Zo er zijn wel tientallen voorbeelden te noemen van modellen van een jaar of 30 a 40 oud waarvan sommigen zeggen dat die nog meekunnen met de huidige modellen. ik noem bijvoorbeeld de Quad 303, Sony TA-N80ES, en de HK PM665. beauty is in the eye of the beholder, word ook wel gezegd.

Verder eens met het bovenstaande geschrevene van George.(kappa7)
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Bedankt Ray.

Inderdaad, wat ik hier liggen heb is versterkt met glasvezel, dus mogelijks epoxy… in ieder geval zeer stevige paneeltjes voor dit doel. Ook wil ik de andere issues ter harte nemen.
Ik wil hier geen standpunt innemen wat betreft de kwaliteit van de C372, of of het de moeite loont deze terug bedrijfszeker te maken. Het is de eigenaar die beslist. Als deze terug in prima staat gebracht moet worden, wil ik dit zo goed als mogelijk doen met onderdelen die kwalitatief hoog zijn, en voor een redelijke prijs verkrijgbaar. U zal het met mij eens zijn dat condensatoren die gewoon in het gamma verkrijgbaar zijn, goedkoper zal uitvallen, dan deze die op specificatie van een bepaald merk moeten gemaakt worden. Gewoon omdat deze laatste ook in minder aantallen zullen geproduceerd moeten worden.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik ben dan toch wel benieuwd naar de specificaties van de betreffende condensatoren.
Wat is de waarde en de steek van de aansluitingen waar je naar op zoek bent?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit iets exclusiefs is.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

De te vervangen NAD condensatoren hebben 4 soldeerpennen, waarvan er 2 de capaciteit zijn met een onderlinge afstand van 16mm, en de andere 2 not connected.
Condensatoren van onder andere Kemet met waarde 6800/100 zijn verkrijgbaar met 4 pennen, maar de afstand tussen de pennen is anders, alsook de plaats van de actieve pennetjes. Dus hier niet bruikbaar. Ook zijn deze 85°C getest, terwijl ik liever 105°C wil gebruiken voor een eindversterker waar het binnenin gemakkelijk 50°C of hoger kan worden. Ik opteer altijd voor zekerheid, ook op lange termijn. De afstand tussen de pennetjes van de Nichicon 6800/100 105°C is 10mm.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik zie dat Kemet ook gewoon de 105⁰C versie heeft maar dan weer niet de juiste steek.
https://www.tme.eu/nl/details/alf80c682 ... egc/kemet/
Ik moet bekennen dat ik zo snel een versie vind met 16mm
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Dat is juist. Deze Kemets had ik ook gevonden bij TME, maar met een diameter van 40 mm kom ik er niet. De originele zijn 35 mm diameter. Op het PCB zijn er koperbanen gesoldeerd die bijna tegen de condensators komen. Ook zijn de 2 vrije (niet bestukte) elco plaatsen aanliggend aan de 2 andere elco’s. Ik had ook reeds gekeken of ik nieuwe gaatjes zou kunnen boren in het PCB, maar dit past niet echt goed hier. Bedankt alvast.
Athelas

Bericht door Athelas »

Ik heb alle C's in mijn C372 vervangen, daar waar nodig de 100V versie ipv 80V (er staat al bijna 80V op de voedings-C's!)
Het probleem met de steek en de slechte printsporen bij de voeding heb ik dmv draadverbindingen onder op de PCB opgelost.
Ik had ook de Apls schakelaar voor de tone-defeat moeten vervangen omdat zo af en toe het ene kanaal zachter speels dan het andere, maar ik ga de schakelaar overbruggen zodat de toonregeling altijd werkt.
Ik heb veel foto's en een complete onderdelenlijst (Mouser) welke ik kan posten mocht er iemand geinteresseerd zijn.
Mijn C372 werkt weer als nieuw, en vanaf nu misschien nog wel langer dan de eerste15 jaar.
Athelas

Bericht door Athelas »

Mouser partnummers:
De voedingselco's zijn 4x ALC70A103EH100 (100V 10000uF 20%)
tevens voor de 1000uF elco's: 2x 647-UPS2A102MHD (100volts 1000uF 20%)

Het totale pakket koste mij ca €80 ex.btw
Shadow

Bericht door Shadow »

Goed bezig, dank voor de terugkoppeling :goedzo:
Plaats reactie