De kromming van de kast wellicht ellips-achtig maken, dan een vlakke achterkant om de Hypex tegenaan te zetten en daar een kap over zodat de ellips vorm hersteld wordt?
Dat vind ik wel een interessante. Lastige met de elips is dan dat de bovenkant vlak wordt denk ik. Een elliptische bolvorm maken behoort nog niet tot mijn Freecad skillset. Maar ik ga eens een uurtje pielen.
Je wilt de voet toch groter maken, kan de NC122MP module daar niet in? Kun je daar ook IO achterop zetten.
Dat is inderdaad een optie - De IO op de voet heeft een aantal voordelen. En de versterker laag houden helpt weer met het zwaartepunt. Mischien maak ik een soort cradle waar de versterker en IO in zitten en waar je de speaker dan in kan plaatsen. Dan zou ik ook nog een ander model kunnen ontwikkelen en de cradle hergebruiken. Mischien met drukcontacten de verbinding naar de speaker maken of iets dergelijks. Daar heb ik geen ervaring mee, maar zou moeten kunnen?
Als overwogen wordt de voet toch dikker te maken dan is de Hypex daar in onderbrengen wel de betere optie voor stabiliteit (maar of een klompvoet mooi is, is een andere discussie).
Je wilt de voet toch groter maken, kan de NC122MP module daar niet in? Kun je daar ook IO achterop zetten.
Dat is inderdaad een optie - De IO op de voet heeft een aantal voordelen. En de versterker laag houden helpt weer met het zwaartepunt. Mischien maak ik een soort cradle waar de versterker en IO in zitten en waar je de speaker dan in kan plaatsen. Dan zou ik ook nog een ander model kunnen ontwikkelen en de cradle hergebruiken. Mischien met drukcontacten de verbinding naar de speaker maken of iets dergelijks. Daar heb ik geen ervaring mee, maar zou moeten kunnen?
Groetn
Satefan
Ja die zijn er wel, we tekenen wel test fixtures voor klanten waar ze in zitten. Maar ook al zijn er echt goede die een goede contactovergang geven tot een hoge frequentie, vraag me af of je dat voor audio moet willen. Anders maak je iets plugbaars in de voet, stekker en contra, dan zie je het van buiten ook niet.
Als overwogen wordt de voet toch dikker te maken dan is de Hypex daar in onderbrengen wel de betere optie voor stabiliteit (maar of een klompvoet mooi is, is een andere discussie).
Ik denk ook niet dat een verwerking in de voet voor een mooi resultaat gaat zorgen. Vanuit estetisch oogpunt, maar wellicht ook technische integratie, is aan de achterkant van de cilinder het mooist en meest praktisch. Het gaat om het vooraanzicht.
Heb je nu een cirkel/cylinder als basisvorm die de kromming van de zijwanden&achterwand bepalen? Je zou kunnen overwegen iets meer diepte/volume voor de Hypex te realiseren door de cylinder door te snijden en de voorkant met speakers en de achterkant iets verder uit elkaar zetten en die ruimte weer opvullen met een zijwand die wat bol staat en vloeiend op de tangent van de voor en achterkant aansluit. Dus geen pure ellipse maar iets er tussenin. Snappu?
Maarrrr, een doos met daarin de Hypexen in een van de kasten van het dressoir is geen optie? Dan met een 4p/8p Speakon naar de speaker gaan?
Tuurlijk. Zo draait t nu ook. De Hypexen zitten in een aparte behuizing met t DSP bordje. In de setup bij mn maat wordt straks de MiniDSP Flex gebruikt. Het lijkt me ubercool om daar dan alleen maar de speakers aan te hangen. Hij komt vanavond even naar de proto's luisteren, dan breng ik het ter sprake.
Heb je nu een cirkel/cylinder als basisvorm die de kromming van de zijwanden&achterwand bepalen? Je zou kunnen overwegen iets meer diepte/volume voor de Hypex te realiseren door de cylinder door te snijden en de voorkant met speakers en de achterkant iets verder uit elkaar zetten en die ruimte weer opvullen met een zijwand die wat bol staat en vloeiend op de tangent van de voor en achterkant aansluit. Dus geen pure ellipse maar iets er tussenin. Snappu?
Ik gebruik nu primitieve vormen als basis inderdaad. De boel zelf tekenen in een Sketch kan ook natuurlijk. Dat geeft meer vrijheid in de vorm. Ik zal eens wat gaan rommelen met een 'stretched version' van de cilinder. Mischien geeft dit nog wat meer 'lucht' op andere plekken.
Kastje gewoon een paar centimeter dieper maken en alles in de kast monteren, alle andere oplossingen vind ik aanklooien, maar da's geheel persoonlijk.
Dat is ook een beetje mijn gedachte. Het wordt al snel een extra puist, bult of lomp, of nodeloos complex etc. Het volume is best beperkt, maar ik ga eens pielen. Het moet sowieso iets met een 'dubbele bodem' worden, want het is een gesloten systeem, en de boel moet ook een beetje koeling hebben natuurlijk.
Kastje gewoon een paar centimeter dieper maken en alles in de kast monteren, alle andere oplossingen vind ik aanklooien, maar da's geheel persoonlijk.
Dat is ook een beetje mijn gedachte. Het wordt al snel een extra puist, bult of lomp, of nodeloos complex etc. Het volume is best beperkt, maar ik ga eens pielen. Het moet sowieso iets met een 'dubbele bodem' worden, want het is een gesloten systeem, en de boel moet ook een beetje koeling hebben natuurlijk.
Als dat thermisch gekoppeld is zal het wel gaan idd, maar dat weet je pas als je het doet.
Ik heb de modules nu op een 4mm dik alu plaatje. Dit zit in een kastje met sleuven boven en onder voor convectie. Dat gaat prima. De koeling komt wel goed, maar alles wat ik teken wordt een gedrocht.
Dit is een eerste opzet met een extra 'kamer' voor de versterking en de IO aan de achterkant. De IO zou nog in de voet geplaatst moeten worden. Dat pootje is nu veel te fragiel, dat moet nog wel anders.
Ik kan dat eventueel wel voor je proberen stefan. Kun je vanuit freecad een beetje handig exporteren naar een bewerkbaar 3d bestand voor in fusion360? .step ofzo?
De opmerking van Douwe deed me even naar de Kefs koekeloeren en bedacht me dat dit anders aangepakt moet worden. Het moet gewoon 1 kast zijn.
Dus ff een beetje pielen en dan ziet het er zo uit:
Hier kan ik wel op verder borduren, het kan wel wat minder diep vermoed ik. Hier kan de Hypex ingebouwd worden door een spare ruimte te maken. Het levert ook nog wat extra (deci)liters op vermoed ik.
Nog wat aan de voet werken enzo, maar dit kan wel wat worden.
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op do 20 jan 2022, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kan dat eventueel wel voor je proberen stefan. Kun je vanuit freecad een beetje handig exporteren naar een bewerkbaar 3d bestand voor in fusion360? .step ofzo?
Thanks Bas! Erg aardig. Ik heb mischien wel een richting te pakken waarmee ik verder kan - maar houd het in gedachten natuurlijk.
Mag je die voet wel behoorlijk groter maken, als je niet wilt dat íe omkukelt. Drivers + versterker bovenin, en de inputs (ook voeding!), komen die achterop? Dan helemaal trek je 'm zo omver. als je eens aan 1 van de snoeren trekt. Lijkt mij persoonlijk toch mooier / praktischer om de versterker en inputs in de voet te doen, ook voor het gewicht. En ik vind het jammer dat het fraaie slanke design weg is zo.
Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen
Mag je die voet wel behoorlijk groter maken, als je niet wilt dat íe omkukelt. Drivers + versterker bovenin, en de inputs (ook voeding!), komen die achterop? Dan helemaal trek je 'm zo omver. als je eens aan 1 van de snoeren trekt. Lijkt mij persoonlijk toch mooier / praktischer om de versterker en inputs in de voet te doen, ook voor het gewicht. En ik vind het jammer dat het fraaie slanke design weg is zo.
Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen
Yes, en die voet mag wel van een metalen plaat zijn denk ik om t zwaartepunt te verlagen. Maar er zijn nog geen beren afgschoten hoor, dit zijn gewoon hersenspinsels op digitaal papier. Het vooraanzicht is onveranderd in deze aanpak, dat is wel plezierig. Het slankere ontwerp is wat voller geworden, maar met name aan de achterkant...