Opknappen Vifa Basis 95
Moderator: Beheerdersteam
Re: Opknappen Vifa Basis 95
Lekker bezig hoor! Als je van je oude 17-WP's af wil weet ik wel iemand 
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Uitgedroogde randen is wel het manke bij Vifa, al is het merk daarin geen unicum. Veel van hun drivers hebben na verloop van tijd nieuwe randen nodig. Los daarvan zijn het wel fijne drivers.

Verhip, dat komt aardig overeen met de onderwerptitel.Maarten-Jan schreef: ↑do 13 jan 2022, 9:21Ik zal vooral versleten componenten willen vervangen. Upgraden kan altijd nog.
- Maarten-Jan
- Maarten-Jan
- Maarten-Jan
Het is een tijdelijk afscheid voor een goed doel... de kasten staan bij de spuiter!
Goedbezig!Maarten-Jan schreef: ↑vr 14 jan 2022, 16:55Het is een tijdelijk afscheid voor een goed doel... de kasten staan bij de spuiter!20220114_155647.jpg
De bestaande laag zal voor 99% denk ik op terpentine basis zijn?
Dus ik verwacht geen crackle effect.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Een beetje spuiter overkomt dat niet door aan te vangen met een geschikte primerlaag. Althans, als hij geen lak op waterbasis gebruikt. Als hij dat verzuimt, heeft hij gewoon extra werk.
- Maarten-Jan
Ze worden kaal geschuurd en er komt een 2k systeem op met een primer en een hoogglans aflaklaag. De lagen worden tussendoor ook geneveld en dan geschuurd. Professioneel en als nieuw moet het dan zijn. Begin februari zijn ze klaar.
- Maarten-Jan
Nu de kasten even weg zijn, is het tijd voor het filter. Ik ben, zoals ik aangaf, niet elektrotechnisch onderlegd. Ik hoop dat ik wat tips kan krijgen hier van mensen die er wel verstand van hebben! Ik heb een multimeter en een soldeerbout, ik kan dus beperkt meten en prima onderdelen vervangen. De spoelen op het filter lijken mij niet aan slijtage onderhevig. Andere componenten wellicht wel. Optisch ziet alles er keurig uit en de elco's hebben geen schade of verdikking. Wat ik aantref is het volgende:
- Intertechnik Elko Glatt 1x 10uF +/- 5% 50VAC Bipolar (links boven de tekst "Vifa")
- Intertechnik Elko Glatt 3x 47uF +/- 5% 50VAC Bipolar (Rechts op het board)
- Audyn 2x CAP MKP QS 6,8uF =/- 5% 400V
- Audyn 2x CAP MKP QS 15,0uF =/- 5% 400V
- Wego 1x Elko glatt 40VAC 22uF (de roze)
- Intertechnik 1x MKP 250V 100uF +/-5% baureihe 2163 (grote gele)
- KFD 0950 10 R82 +/- 10%
Zi ook de bijgaande foto's. Het boodschappenlijstje zal nog eens met twee vermenigvuldigd moeten worden, dit was een filterplaat. Ik heb al begrepen dat die elko's het beste vervangen kunnen worden. Ik neem aan dat ze, als ze nog goed zijn, op hun laatste benen lopen aangezien ze zeker 25 jaar oud zijn. Ik denk daarom dat het verstandig is deze onderdelen sowieso te vervangen. Ook las ik dat het merk Audyn dan aangeraden wordt. Wie kan me wat tips geven over hoe nu verder? De bedoeling is het om zoveel mogelijk origineel te blijven, maar wel verbeteringen door te voeren met betere componenten.
- Intertechnik Elko Glatt 1x 10uF +/- 5% 50VAC Bipolar (links boven de tekst "Vifa")
- Intertechnik Elko Glatt 3x 47uF +/- 5% 50VAC Bipolar (Rechts op het board)
- Audyn 2x CAP MKP QS 6,8uF =/- 5% 400V
- Audyn 2x CAP MKP QS 15,0uF =/- 5% 400V
- Wego 1x Elko glatt 40VAC 22uF (de roze)
- Intertechnik 1x MKP 250V 100uF +/-5% baureihe 2163 (grote gele)
- KFD 0950 10 R82 +/- 10%
Zi ook de bijgaande foto's. Het boodschappenlijstje zal nog eens met twee vermenigvuldigd moeten worden, dit was een filterplaat. Ik heb al begrepen dat die elko's het beste vervangen kunnen worden. Ik neem aan dat ze, als ze nog goed zijn, op hun laatste benen lopen aangezien ze zeker 25 jaar oud zijn. Ik denk daarom dat het verstandig is deze onderdelen sowieso te vervangen. Ook las ik dat het merk Audyn dan aangeraden wordt. Wie kan me wat tips geven over hoe nu verder? De bedoeling is het om zoveel mogelijk origineel te blijven, maar wel verbeteringen door te voeren met betere componenten.
Ik zou de componenten nameten, recent heeft een forumlid een set oude Kef Reference speakers opgeknapt en daar waren alle componenten nog prima op hun waarde.
Ik heb in mijn huidige speakers de Audyn Cap Plus in serie op het hoog en Clarity Cap mkp’s op de parallel takken, die Intertechnik caps bij jouw filter zijn ook een goede keus. Je kunt er heel erg veel geld in kwijt iig.
Ik heb in mijn huidige speakers de Audyn Cap Plus in serie op het hoog en Clarity Cap mkp’s op de parallel takken, die Intertechnik caps bij jouw filter zijn ook een goede keus. Je kunt er heel erg veel geld in kwijt iig.
Ik vraag me af of de multimeter van TS ook capaciteit kan meten en tot hoeveel microfarad dit dan gaat ?
Mja, dat is ook wel voor wat verbetering vatbaar.
Ik zie dat de bedrading met een soort printpennen (lijkt op 90 graden faston) gesoldeerd zitten.
Deze zou ik verwijderen, de gaatjes iets opboren, en de bedrading direct op het koper van de PCB solderen.
Zowiezo alle componenten op de PCB even opnieuw solderen.
Ik weet niet of de bedrading nog vervangen gaat worden ?
Ik zie dat de bedrading met een soort printpennen (lijkt op 90 graden faston) gesoldeerd zitten.
Deze zou ik verwijderen, de gaatjes iets opboren, en de bedrading direct op het koper van de PCB solderen.
Zowiezo alle componenten op de PCB even opnieuw solderen.
Ik weet niet of de bedrading nog vervangen gaat worden ?
- Maarten-Jan
Een vriend is wel elektrotechnisch geschoold, die kan het nameten! Voorwaarde is natuurlijk dat alles gedemonteerd wordt, dat ga ik dus doen. Opnieuw solderen ligt in de planning. De kabels zijn nu tegen de plaatjes aan gesoldeerd, niet de beste verbinding. Als alles er toch af gaat, kan ik beter ook de kabels vervangen denk ik. Dan is alles weer fris en van goede kwaliteit.
- Maarten-Jan
Zoals deze!Hondasnl schreef: ↑do 13 jan 2022, 5:44
De Slip 14/2 is een gladde en flexibele luidsprekerkabel die geschikt is om ingebouwd te worden.
2 Aders (doorsnede is 2,08 mm2 per ader)
De twee geleiders van deze Audioquest SliP 14/2 DB speaker kabel zijn gemaakt van zuiver AWG-LGC-koper (Long-Grain Copper).
audioquest-flx-slip-1
![]()
Ik gebruik intern eigenlijk altijd solid core bedrading...
Let je op dat je 'ouderwets' soldeer gebruikt hiervoor? Dus liefst lood / tin / zilver als je daaraan kan komen...
Let je op dat je 'ouderwets' soldeer gebruikt hiervoor? Dus liefst lood / tin / zilver als je daaraan kan komen...
Hoi Maarten-Jan, wanneer je de filters uit elkaar gaat halen voor een check van de condensator-waarden, dan kun je -ook naar mijn mening- overwegen om de condensatoren die in serie staan met de tweeters (C3 en C4 in het eerder geposte schema) te upgraden, bijvoorbeeld naar de door Shadow genoemde Audyn CAP Plus. Velen op dit forum gingen je voor in deze upgrade, en weer anderen horen het verschil tussen condensatoren niet.Shadow schreef: ↑zo 16 jan 2022, 14:08Ik zou de componenten nameten, recent heeft een forumlid een set oude Kef Reference speakers opgeknapt en daar waren alle componenten nog prima op hun waarde.
Die serie-condensatoren C3 en C4 hebben de meeste invloed op klankbeleving. Parallel-condensatoren hebben minder invloed IMO.
Zoals Shadow aangeeft: je kunt er financieel helemaal op los gaan!
Een voorbeeld, om even bij het merk Intertechnik-Audyn te blijven voor je C3, en prijzen van een Nederlandse webshop:
Std Audyn MKP QS 4.7 muF = E4.40
CAP Plus 4.7 muF = E18.40
CAP Ref 4.7 muF = E66.10
...
Copper MAX 4.7muF = 435.-
(En dan kan het NOG gekker.. Duelund bijvoorbeeld)
Je C3s en C4s vervangen naar die CAP-plussen kost je zo'n E65.- incl verzendkosten, denk ik zo.
Tony Gee heeft er een hele studie aan gewijd: https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html; daar staan ook andere merken gemeld en die zijn kwalitatief niet anders, voor zover ik weet. Tony beschrijft hun 'signatuur'.
Nogmaals, condensator upgrades zijn omstreden. Ik hoor een duidelijk verschil.
Succes!
De elco's kan je vervangen door een aantal onderdelen die nu in serie staan om vervolgens die weer te upgraden.
Audyn CAP MKP QS 6,8uF =/- 5% 400V samen met
CAP MKP QS 15,0uF =/- 5% 400V is bijvoorbeeld een prima vervanger voor de Wego.
Audyn CAP MKP QS 6,8uF =/- 5% 400V samen met
CAP MKP QS 15,0uF =/- 5% 400V is bijvoorbeeld een prima vervanger voor de Wego.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
waar nu een elko zit, zou ik ook een elko houden, zeker niet een mkp gaan doen. je verandert namelijk de filterwerking
Een prima kabel die ik nu heb gebruikt voor m'n lopende project.Maarten-Jan schreef: ↑zo 16 jan 2022, 15:26Zoals deze!Hondasnl schreef: ↑do 13 jan 2022, 5:44
De Slip 14/2 is een gladde en flexibele luidsprekerkabel die geschikt is om ingebouwd te worden.
2 Aders (doorsnede is 2,08 mm2 per ader)
De twee geleiders van deze Audioquest SliP 14/2 DB speaker kabel zijn gemaakt van zuiver AWG-LGC-koper (Long-Grain Copper).
audioquest-flx-slip-1
![]()
Voldoende soepel om zonder extra spanningen aan je filter of drivers te monteren.
Massieve kabel wil nog wel eens rammelen of ongewenste krachten op de vaak fragiele aansluitingen van een driver uitoefenen.
Of je moet dat soort kabels vastzetten aan bijvoorbeeld de kooi om een trekontlasting te creëren.
Solderen met harskern is meer dan prima.
Ik zou een kabel altijd aan de korf vastzetten voor de zekerheid, soepel of solidcore.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
+1
Bovendien zou ik het beperkt houden tot elco's, soldeerverbindingen en (desgewenst) bedrading, en dan eerst maar eens in de mooi vernieuwde kasten monteren en lekker luisteren. Al genietend kan je dan bedenken of je nog aanpassingen wilt doorvoeren.
Althans, als nog steeds het plan is om de luidsprekers in oorspronkelijke toestand te herstellen, want ik heb nu het idee dat je jezelf een beetje laat aanpraten om van het opknappen een upgrade te maken.