piDAC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

AudioMan

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Volgens mij zeggen we hetzelfde. Alle mods, alle verbeteringen zullen getest worden met een AB-test. Een AB-test waarin alleen die ene specifieke mod het verschil is. Kan dat ook doen omdat ik alles dubbel heb. En ik ga uiteraard ook maar 1 ding tegelijk veranderen, anders weet je niet meer wat het verschil is. Daarom zei ik ook, het is een kwestie van lange adem, deze werkwijze......
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Volgens mij is het punt van hsmeets dat een dubbelblinde ABX-test betrouwbaarder zou horen te zijn dan een AB-test.
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Dubbelblind is zeker een optie ja.....
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Gisteren de eerste van een serie AB-testen gedaan:

[Rp3 + schakelvoeding + hoofdtelefoon] vs [Arcam rDac + lineaire voeding]
- Pi: middengebied schel, weinig definitie in middenlaag, geen sublaag. loopt dicht, laag niet strak
- Arcam: meer detail, verfijnd/rustiger
=> de audio-uitgang van de Pi had een slechte naam en dat is alleen maar bevestigd

[Rp3 + lineaire voeding + Hifiberry DAC+] vs [Arcam rDac + lineaire voeding]
- Pi: levendig, meer naar voren, hoog minder detail, best veel lucht om de stemmen
- Arcam: wat rustiger, meer naar achteren, verfijnder hoog
=> combi met de budget-DAC komt verrassend goed uit de verf, je zou ermee kunnen leven

Overigens lijkt LMS gemaakt te zijn voor AB testen. Je kunt het volume van de verschillende bronnen/players op micro-niveau gelijk maken (erg belangrijk omdat een hardere bron beter lijkt te klinken). En als je dan de players synchroniseert, dan loopt de muziek ook nog eens exact gelijk. Je hoeft dan alleen de bron te kiezen op je (voor-)versterker om te kunnen wisselen.

Opvallend was het gemak waarmee je van een Pi een player kunt maken. Die vriend van mij (partner in crime vwb de piDAC) had het in echt 5 minuten voor elkaar: image van piCorePlayer downloaden, branden, insteken in de Pi en gaan, LMS zag m meteen.

We gaan nu over tot de koop van de waarschijnlijk uiteindelijke DAC, de Audiophonics I-sabre ES9038Q2M, 130 euro. Om daarna verder te gaan met de AB testen
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Heb nu dus de Hifiberry Dac+ kaart op de Pi zitten en hoorde wat plops; eigenlijk gewoon random maar in ieder geval tijdens het wisselen van een nummer. Duurde een tijdje voordat ik alles (pi. voeding, DAC) uitgesloten had, moest daarvoor even terug naar de hoofdtelefoon-uitgang van de Pi, maar toen kon ik concluderen dat het aan de Hifiberry zelf lag. Een snelle zoektocht bracht me op deze draad https://support.hifiberry.com/hc/en-us/ ... lick-sound

En toen sloeg de verbijstering toe.... het probleem is al jaren bekend, Hifiberry kan of wil er niets aan doen en, als je de berichten in die draad mag geloven, is het ook bij andere Hifiberry-kaartjes, de Dac2 Pro werd oa genoemd (waarschijnlijk omdat dezelfde chip wordt gebruikt). En o ja, de software maakt ook niet uit (gebruik zelf piCorePlayer/Squeezelite).

Tis dat het kaartje niet meer dan 25 euri heeft gekost, maar eigenlijk was dat al teveel: elke plop doet je denken aan een super-cheapo DAC-kaartje van de Ali. Voor mij dus geen Hifiberry meer, snap werkelijk niet dat ze dit zo durven te verkopen.

Het goede nieuws (voor mij) is wel dat de rest (de Pi, de voeding, LMS, piCorePlayer) helemaal OK is, dus kan met gerust hart verdergaan met de Audiophonics I-Sabre. Een geluk bij een ongeluk :)
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Ik hoor alleen een plop/klik als de samplerate/bitdiepte wisselt. Dat is zowel bij de Digi+ als de DAC2 PRO. Bij de Digi+ iets meer dan de DAC. Maar verder hoor ik niks van bijgeluiden. En het is niet dermate dat ik mij om de units in de speakers zorgen maak.
Henkjan
Beheerder / Site Admin

Bericht door Henkjan »

ik heb een oer-Pi met een digiberry (max2play squeezelite) als player in de set boven en daar heb ik nog nooit een plop gehoord?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Tsja, hoor dus continu die plop, niet alleen tijdens het wisselen van nummers maar ook willekeurig tijdens het spelen (eigenlijk nog erger). Als ik die niet zou horen, was ik natuurlijk nooit op zoek gegaan naar ploppende DAC's. En was ik ook nooit op die draad uitgekomen waarin exact wordt bevestigd wat ik ervaar. En nogal ergerlijk, dat Hifiberry er niets aan kan/wil doen. Gaat overigens specifiek over de DAC+, precies die ik heb.