piDAC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

AudioMan

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Volgens mij zeggen we hetzelfde. Alle mods, alle verbeteringen zullen getest worden met een AB-test. Een AB-test waarin alleen die ene specifieke mod het verschil is. Kan dat ook doen omdat ik alles dubbel heb. En ik ga uiteraard ook maar 1 ding tegelijk veranderen, anders weet je niet meer wat het verschil is. Daarom zei ik ook, het is een kwestie van lange adem, deze werkwijze......
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Volgens mij is het punt van hsmeets dat een dubbelblinde ABX-test betrouwbaarder zou horen te zijn dan een AB-test.
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Dubbelblind is zeker een optie ja.....
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Gisteren de eerste van een serie AB-testen gedaan:

[Rp3 + schakelvoeding + hoofdtelefoon] vs [Arcam rDac + lineaire voeding]
- Pi: middengebied schel, weinig definitie in middenlaag, geen sublaag. loopt dicht, laag niet strak
- Arcam: meer detail, verfijnd/rustiger
=> de audio-uitgang van de Pi had een slechte naam en dat is alleen maar bevestigd

[Rp3 + lineaire voeding + Hifiberry DAC+] vs [Arcam rDac + lineaire voeding]
- Pi: levendig, meer naar voren, hoog minder detail, best veel lucht om de stemmen
- Arcam: wat rustiger, meer naar achteren, verfijnder hoog
=> combi met de budget-DAC komt verrassend goed uit de verf, je zou ermee kunnen leven

Overigens lijkt LMS gemaakt te zijn voor AB testen. Je kunt het volume van de verschillende bronnen/players op micro-niveau gelijk maken (erg belangrijk omdat een hardere bron beter lijkt te klinken). En als je dan de players synchroniseert, dan loopt de muziek ook nog eens exact gelijk. Je hoeft dan alleen de bron te kiezen op je (voor-)versterker om te kunnen wisselen.

Opvallend was het gemak waarmee je van een Pi een player kunt maken. Die vriend van mij (partner in crime vwb de piDAC) had het in echt 5 minuten voor elkaar: image van piCorePlayer downloaden, branden, insteken in de Pi en gaan, LMS zag m meteen.

We gaan nu over tot de koop van de waarschijnlijk uiteindelijke DAC, de Audiophonics I-sabre ES9038Q2M, 130 euro. Om daarna verder te gaan met de AB testen
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Heb nu dus de Hifiberry Dac+ kaart op de Pi zitten en hoorde wat plops; eigenlijk gewoon random maar in ieder geval tijdens het wisselen van een nummer. Duurde een tijdje voordat ik alles (pi. voeding, DAC) uitgesloten had, moest daarvoor even terug naar de hoofdtelefoon-uitgang van de Pi, maar toen kon ik concluderen dat het aan de Hifiberry zelf lag. Een snelle zoektocht bracht me op deze draad https://support.hifiberry.com/hc/en-us/ ... lick-sound

En toen sloeg de verbijstering toe.... het probleem is al jaren bekend, Hifiberry kan of wil er niets aan doen en, als je de berichten in die draad mag geloven, is het ook bij andere Hifiberry-kaartjes, de Dac2 Pro werd oa genoemd (waarschijnlijk omdat dezelfde chip wordt gebruikt). En o ja, de software maakt ook niet uit (gebruik zelf piCorePlayer/Squeezelite).

Tis dat het kaartje niet meer dan 25 euri heeft gekost, maar eigenlijk was dat al teveel: elke plop doet je denken aan een super-cheapo DAC-kaartje van de Ali. Voor mij dus geen Hifiberry meer, snap werkelijk niet dat ze dit zo durven te verkopen.

Het goede nieuws (voor mij) is wel dat de rest (de Pi, de voeding, LMS, piCorePlayer) helemaal OK is, dus kan met gerust hart verdergaan met de Audiophonics I-Sabre. Een geluk bij een ongeluk :)
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Ik hoor alleen een plop/klik als de samplerate/bitdiepte wisselt. Dat is zowel bij de Digi+ als de DAC2 PRO. Bij de Digi+ iets meer dan de DAC. Maar verder hoor ik niks van bijgeluiden. En het is niet dermate dat ik mij om de units in de speakers zorgen maak.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb een oer-Pi met een digiberry (max2play squeezelite) als player in de set boven en daar heb ik nog nooit een plop gehoord?
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Tsja, hoor dus continu die plop, niet alleen tijdens het wisselen van nummers maar ook willekeurig tijdens het spelen (eigenlijk nog erger). Als ik die niet zou horen, was ik natuurlijk nooit op zoek gegaan naar ploppende DAC's. En was ik ook nooit op die draad uitgekomen waarin exact wordt bevestigd wat ik ervaar. En nogal ergerlijk, dat Hifiberry er niets aan kan/wil doen. Gaat overigens specifiek over de DAC+, precies die ik heb.
AudioMan

Bericht door AudioMan »

We hebben inmiddels de AUDIOPHONICS DAC I-Sabre ES9038Q2M aangeschaft en in gebruik genomen. Installatie is (zoals met al die DAC-bordjes) super-simpel: erop prikkken, in piCorePplayer de juiste kaart kiezen en gaan. Geen last van plopjes zoals ik die ervaren heb met de HifiBerry, trad ook niet altijd op eerlijk gezegd.

We hebben de Audiophonics weer aan de tand gevoeld via een AB-test in de volgende opstelling: [Rp3 + lineaire voeding + Audiophonic I-Sabre ES9038Q2M] vs [Arcam rDAC + schakelvoeding]. De Arcam moesten we wel 'terug' zetten van de lineaire voeding naar het geschakelde exemplaar omdat we die lineaire voeding hergebruikt hebben voor de piDAC/Audiophonics (ander kabeltje eraan, voltage terugregelen en gaan).

Resultaat van de AB-test:
  • piDAC geeft stemmen en instrumenten natuurlijker weer; het middenlaag is meer aanwezig dan bij de Arcam, door het ontbreken daarvan klinkt de Arcam wat scheller, de piDAC klinkt meer ontspannen
  • piDAC heeft meer definitie in het midden-laag zodat je het laag veel beter kunt volgen, met name de base-drum en bas-lijn; bij de Arcam moet je echt moeite doen om de bas-lijn te volgen
  • piDAC heeft meer dynamiek, is veel levendiger, met name stemmen en natuurlijke instrumenten; de Arcam klinkt vlakker
  • de Arcam lijkt iets helderder dan de piDAC; echter, dat zou kunnen komen omdat de laag eronder, het midden-hoog/laag wat minder aanwezig is waardoor er wat nadruk op het hoog komt te liggen; wel een punt van aandacht en mogelijk verbetering
Algemene conclusie: de piDAC beeldt stemmen en instrumenten natuurlijker weer, met meer definitie dan de Arcam, vooral in het midden/laag waardoor het meer ontspannen luistert; het hoog blijft wat ‘volume’ betreft wat achter. Positieve punt is dat we de Arcam op veel vlakken alweer voorbij zijn, dat smaakt naar meer.

Volgende mods:
- onderzoek van de DAC-filters; aanpassing (in de piCorePlayer-software) kan on-the-fly gebeuren, dus AB-test is dan niet echt nodig
- voeding rechtstreeks aan de de DAC ipv via de Pi
Bijlagen
filter.jpg
AudioMan

Bericht door AudioMan »

We hebben gisteren met de filters gespeeld, we hebben ons geconcentreerd op het hoog; blijkbaar zit daar het verschil met de filters als je de ervaringen mag geloven.

Verschillen waren zeer subtiel maar wel aanwezig. Het bleek dat we bij de vorige AB-test (piDAC vs Arcam), het filter op 'corrected minimum phase fast' hadden staan ipv de default 'brick wall'. Achteraf gezien bleek dat wel het minste filter, het gebrek aan hoog (daar waar de Arcam in onze AB-test beter scoorde) blijkt te liggen aan deze instelling. Dus terugzetten naar 'brick wall' zorgde ervoor dat het enige aspect waar de Arcam beter in was, ook teniet gedaan werd.

We hebben ook alle andere settings bekeken. Over het algemeen waren de soft-settings te vergelijken met een hoog-filter (handig als je agressieve tweeters hebt of zo), de fast-instellingen waren over het algemeen vergelijkbaar met 'brick wall' (lees: geen hoorbaar verschil). Behalve dan 'corrected minimum phase fast' die dus blijkbaar óók als hoogfilter fungeert.

Resumé.... de verschillen tussen de verschillende filters zijn aanwezig maar zeer subtiel. Voorlopig gaan we terug naar de default = brick wall waarmee we wat betreft het hoog gelijk zijn (geworden) aan dat van Arcam en daarmee de piDAC op álle vlakken een verbetering geeft tov de Arcam. Wellicht dat we deze filter-test later opnieuw doen, als we wat verder zijn met de piDAC of in een ander setje.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Misschien oud nieuws, maar informatie over de standaard in de ES9038Q2M ingebouwde filters kun je vinden op bladzijden 53 en 55 tot en met 59 van het gegevensblad, zie https://nl.mouser.com/datasheet/2/1082/ ... 923484.pdf Er staat geen gecorrigeerd minimum-fasefilter tussen, wel een hybride filter.

Wat voor bemonsteringsfrequenties hadden de opnamen die je beluisterd hebt? De slappe filters zijn doorgaans voor hoge bemonsteringsfrequenties (88,2 kHz of meer) bedoeld.
AudioMan

Bericht door AudioMan »

MarcelvdG schreef: zo 27 feb 2022, 17:58
Misschien oud nieuws, maar informatie over de standaard in de ES9038Q2M ingebouwde filters kun je vinden op bladzijden 53 en 55 tot en met 59 van het gegevensblad, zie https://nl.mouser.com/datasheet/2/1082/ ... 923484.pdf Er staat geen gecorrigeerd minimum-fasefilter tussen, wel een hybride filter.
Typisch dat die namen anders zijn. Het zou marketing-technische redenen kunnen hebben.
Wat voor bemonsteringsfrequenties hadden de opnamen die je beluisterd hebt? De slappe filters zijn doorgaans voor hoge bemonsteringsfrequenties (88,2 kHz of meer) bedoeld.
Het gebruikte materiaal:
- Level 42 - Why are you leaving (Level 42): 16bit/44.1 kHz
- Bob Dylan - Man In The Long Black Coat(Oh Mercy [SACD]): 24bit/88.2 kHz
- Peter Gabriel - Mercy Street (So) 16bit/44.1 kHz
Dit naast vele andere nummers, maar deze 3 kenmerkten zich met delicaat hoog, waar de filters de voornaamste effect zouden hebben.
AudioMan

Bericht door AudioMan »

We hebben intussen een Allo Kali-reclocker aangeschaft en toegepast (zie middelste kaartje in kali2.jpg); de voeding naar zowel de Pi als de DAC verloopt via de Kali. En we hebben ook een ontstoringsfilter toegevoegd (zie pidac2.jpg).

De AB-testen moeten nog gedaan worden, maar de verschillen lijken zich vooral te openbaren in de breedte en dieptewerking, het 3D-effect zeg maar. Het geluid komt steeds meer los van de speakers en met name akoestische instrumenten komen natuurlijker over omdat er meer details naar voren komen. Zoals gezegd, we gaan dit nog uitgebreid AB-testen.
Bijlagen
pidac2.jpg
kali2.jpg
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

mvbakel schreef: zo 31 dec 2023, 14:59
Mijn PiDAC :
Mooi project, maar piDAC was eigenlijk de naam van het hardwarematige vervolg op RP Music Server, een open source project van topicstarter. Ik zal je project dus zo even een eigen draadje geven.

Update: zie RPi-DAC.
De titel kan je desgewenst aanpassen in het 1e bericht.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

AudioMan schreef: do 30 jun 2022, 12:58
We hebben intussen een Allo Kali-reclocker aangeschaft en toegepast (zie middelste kaartje in kali2.jpg); de voeding naar zowel de Pi als de DAC verloopt via de Kali. En we hebben ook een ontstoringsfilter toegevoegd (zie pidac2.jpg).

De AB-testen moeten nog gedaan worden, maar de verschillen lijken zich vooral te openbaren in de breedte en dieptewerking, het 3D-effect zeg maar. Het geluid komt steeds meer los van de speakers en met name akoestische instrumenten komen natuurlijker over omdat er meer details naar voren komen. Zoals gezegd, we gaan dit nog uitgebreid AB-testen.
De dddac voeding die je gebruikt is nog voor verbetering vatbaar. Ik had dezelfde bij mijn dddac en in het dddac topic op dddiyaudio was iemand die aanraadde om de twee dikke cementweerstanden te overbruggen met een draadje. Ik vond het verschil aanzienlijk. Er is op dit forum ook wel iets over geschreven.

Zie ook hier: viewtopic.php?p=1741220&hilit=Dddac#p1741220
mvbakel

Bericht door mvbakel »

Ik vraag me af of je hier echt de "schoonste". voeding mee hebt.
Hier over gesproken met mijn collega voeding ontwerper zo'n 30 jaar bij Philips o.a. voedingen gemaakt voor B&O.
Zijn meest kritische voedingen waren voor FM/AM tuners die natuurlijk schoon in de band moeten zijn.
Deze lineaire voeding schakelt ook n.l. op 50 Hz gaan diodes in/uit geleiding inclusief harmonischen dus volgens hem niet ideaal.
Beter is een switchen mode power supply die op veel hogere frequentie en kleinere pulsjes schakelt met daarachter een lineaire regelaar.
of wat ik heb batterij voeding met lineaire regelaar. :D
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Leeuwarden schreef: do 18 jan 2024, 9:00
AudioMan schreef: do 30 jun 2022, 12:58

De dddac voeding die je gebruikt is nog voor verbetering vatbaar. Ik had dezelfde bij mijn dddac en in het dddac topic op dddiyaudio was iemand die aanraadde om de twee dikke cementweerstanden te overbruggen met een draadje. Ik vond het verschil aanzienlijk. Er is op dit forum ook wel iets over geschreven.

Zie ook hier: viewtopic.php?p=1741220&hilit=Dddac#p1741220
Dus R1 en R2 kortsluiten en ook de zekering overbruggen zou al een groot verschil moeten opleveren.

Als ik de link volg, staat daar net wat anders: R1 overbruggen, R2 vervangen door een carbon-exemplaar alsmede ook R6, beiden 0.1 Ohm / 5 W
circuits_powersupply.png
Leeuwarden

Overbrug r1 en 2 en luister naar het resultaat. Daarna kan je altijd verder…
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Ja klopt ja. En dat overbruggen is ook heel erg snel te doen natuurlijk.
Leeuwarden

Precies, desnoods met krokodillebekjes, kan het er zo weer af…
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”