Bouw Purifi versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Bouw Purifi versterker

Bericht door Pjotr »

Jawel, kun je proberen. Houdt hij het een paar jaartjes vol, prima. piept hij er uit na een tijdje, tandje groter, b.v. 10A traag. Van zekeringen is ook opgegeven de I^2T waarde. Dat is de energie waarbij hij door smelt. Daar moet je sowieso onder blijven. Je kunt dat ongeveer uitrekenen bij een SMPS a.d.h. van de grootte van de elco's. Die energie die daarin opgeslagen zit is U^2 x C / 2 == I^2 x T / 2. U is daarbij de piek-netspanning, ong 320V. Let wel op dat soms 2 buffer elco's bij een SMPS voor 230V in serie staan.
jvenema

Bericht door jvenema »

Stroom aan primaire kant is natuurlijk anders dan aan de secondaire kant. Denk dus niet dat je aan de primaire kant de 12A aan de secondaire kant kan beveiligen. Je zou kunnen uitrekenen wat de maximale stroom primair is als je secondair op 12A zit, maar je moet ook de inschakelverschijnselen aankunnen.
Audiohome

Bericht door Audiohome »

Ik zou zelf ook ver onder die 12A blijven, ik vervang ze liever vaker dan dat de interne stuk gaat..
Vooral omdat dit een niet vervangbare zekering is, die gebruik je normaal om te zorgen dat het NIET gerepareerd gaat worden.
En dan is het fijn dat er bij problemen al eerder een verwisselbaar deel uitvalt.
Maar of het nu 5A of 6.3A is lijkt me beide prima, en de voeding heeft gelukkig ook een inschakelstroombegrenzing, dus dat is een beperkt probleem.
Bij mij draaien de nc500 versterkers nu sinds begin 2018 met deze zekeringen.
De Purify set ben ik pas sinds oud en nieuw mee bezig, die begint net uren te maken.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Oké, bedankt voor alle reacties, voorlopig houden we het even op 6,3 A.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik gebruik hem al ff zonder standby en gewoon hard aan-uit, moet ook nog een trigger erin metselen...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jvenema schreef: zo 09 jan 2022, 18:43
Stroom aan primaire kant is natuurlijk anders dan aan de secondaire kant. Denk dus niet dat je aan de primaire kant de 12A aan de secondaire kant kan beveiligen. Je zou kunnen uitrekenen wat de maximale stroom primair is als je secondair op 12A zit, maar je moet ook de inschakelverschijnselen aankunnen.
??? De zekering zit aan de primaire kant op de Hypex voeding. Bovendien gaat het hier sowieso om de netzekering in de netentree.

Op die voeding zit 1000uF aan buffer elco. Dat maakt een 63J aan energie die er in is gegaan. Kijk ik in een willekeurige datasheet: https://m.littelfuse.com/~/media/electr ... et.pdf.pdf dan is een 4A al voldoende. En met 6,3A zit je ruim binnen de grenzen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De zekering op de Hypex voeding is echt een laatste redmiddel, voor als er echt iets stuk is in de voeding, vandaar ook niet netjes een 5x20 in een houdertje. Zoals Peter correct aangeeft zijn de elco’s die hier piekstroom trekken bij inschakelen en volgens mij heeft de Hypex voeding daarom een NTC aan boord, die de inschakel stroom beperkt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt en die NTC vangt ook de grootste klap op en voorkomt dat de groepsautomaat tript. Maar bij een smeltzekering is voor het inschakelen niet de stroom bepalend maar de inschakelenergie. Al snoept de NTC daar al een groot deel van weg. Zal dus wel loslopen.
jvenema

Bericht door jvenema »

Pjotr schreef: zo 09 jan 2022, 20:12

??? De zekering zit aan de primaire kant op de Hypex voeding. Bovendien gaat het hier sowieso om de netzekering in de netentree.
Sorry ging ervan uit dat de 12A de max uitgaande stroom was aan de secundaire kant, of Hypex dan een zekering aan de net kant heeft of niet maakt niet uit. Mijn punt was dat het lastig is om een max secundaire stroom met een zekering aan de net kant te beveiligen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Daar zijn netzekeringen sowieso niet voor bedoeld. Die dienen uitsluitend als beveiliging ter voorkoming van brand.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Oké, ook even een Grimm TRP XLR kabel knutselen en gelijk een vraag over de aansluiting van de XLR plug. De XLR plug heeft klemmechanisme die verbinding maakt met het huis, moet deze ook aangesloten worden op pin1?
Als ik in de instructie van Grimm kijk is deze pin (pin 4) aangesloten op pin 1, als ik de instructie van Neutrik lees kan ik hierover niets terug vinden.
Bijlagen
20220110_150331.jpg
20220110_150320.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hangt een beetje vanaf. Officieel is het huis niet aangesloten en is pin 1 de afscherming/massa. En die massa zit intern meestal aangesloten bij de print waar het signaal naar toe gaat. Soms zit er een 10nF C'tje van Pin1 naar het huis om voor HF te aarden.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dat ctje is toch alleen als je een cinch connector gebruikt
Bij gebalanceerd is het gewoon het huis aan aarde hangen van pin 1.
Tis een onderdeel van je afscherming en die wil je tot in de plug doorlaten lopen.
Plaats reactie