Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Pjotr »

Hmmm in all tumult over wat er allemaal wel en niet kan en mag................... maar even herhalen dan?



hsmeets schreef: ma 20 dec 2021, 22:13
Cap sensor, zijn wel aardige ic's voor te vinden bij o.a. Microchip. Alleen de vraag wat leverbaar is, want dat is bedroevend. Zoiets als een AT42QT1010 (of andere uit deze serie) lijkt veelal uitverkocht.

Pjotr schreef: ma 20 dec 2021, 22:20
Gewoon op Ebay kijken en in China bestellen: B.v. https://www.google.nl/search?source=uni ... 08&dpr=0.9
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Ik had je post gezien, no worries, ja die kitjes met de TTP223 ken ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Pjotr »

Mooi zo! Overigens werken die dingen niet prettig voor volumeregeling. Daar wil je duidelijk een mechanische klik feedback en niet als je per ongeluk aanraakt ineens het volume verandert of de bron wisselt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Pjotr schreef: ma 20 dec 2021, 23:13
Mooi zo! Overigens werken die dingen niet prettig voor volumeregeling. Daar wil je duidelijk een mechanische klik feedback en niet als je per ongeluk aanraakt ineens het volume verandert of de bron wisselt.
:) mwoah :) ik doe nu de volume regeling op een tablet en gsm.....en wat betreft bediening gaat niks boven een draaiknop :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Pjotr »

Tablet of telefoon werkt anders. Daar kies je bewust een app om wat uit te voeren. Op een apparaat zijn die knopjes altijd actief. Op het werk hebben we een aantal PC monitoren met een touch aan/uit toets in de bezel. Dagelijks gevloek omdat per ongeluk die even aangeraakt wordt bij het oppakken van e.e.a. van het bureau tijdens het werken :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hannesie »

Voor wat betreft de RCA aansluitingen, kun je die er niet van lossolderen?
Het lijkt mij wel makkelijker om dat demonteren en zo ook meer ruimte te houden, aansluiten kan als dat nodig is toch ook weel beter in de buiten wand van de behuizing.
Ik zal het mogelijk niet niet helemaal goed zien, maar demonteren en bij het "einde van de oefening" zitten die(monteren) er zo weer op.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Die ruimte is wel handig. Misschien bouw ik nog een streamer voor wat anders. Waar ik dan wel de ruimte kan gebruiken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

om de touch te testen 2 kitjes besteld: eentje met het TTP223 IC en de andere met de AT42QT1010, kan ik kijken wat het doet achter een stuk plexi/pmma zoals ik dat nu voor ogen heb. Volgens de app.notes rond rondom de AT42QTxxxx serie kan nog een en ander via aanpassen van een C en R qua gevoeligheid geregeld worden.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Weer iets verder en de zaak toch anders aan het opdelen: voedingen op een eigen print zetten. Verder nog de TPA6120 datasheet bestudeerd en het PCB ontwerpje en de aanbevelingen daarin bekeken. Daarmee in KiCad mee aan de gang gegaan. Verder nog voor mijzelf een (mogelijke) opstelling in de kast uitgetekend (niet op maat, maar voor het principe).

Drager voor de RPI Zero en het DAC bordje. 2-layer print, 7x14cm
Carrier.jpg
TPA6120 bordje, 4 layers (GND, +12V, -12V en de bovenste met de traces en voor de rest weer opgevuld met grondvlak en regelmatig doorgenageld. 7x7cm. Relais nog een kwartslag draaien....en de TPA6120 met wat er omheen zit ook een kwartslag draaien.
Amplifier.jpg
Volume-Pot achterste voren met een as naar de achterkant van de kast, deze dient enkel als 'limiter', volume wordt nl. digitaal via LMS geregeld. 6.3mm koptelefoon jack ook naar achteren maar gezien de opstelling van de kast wordt dat omlaag.
Opstelling.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

PSU printje, work in progress, moet nog een en ander gebeuren. Maar met de trafo aan de kant geschoven kan de as van de potmeter ongehinderd naar de achterkant van de kast gaan.

Met wat printjes de opstelling en plaatsing van de connectoren 'op het oog' goed gezet maar binnenkort een maat tekening maken met de precieze posities zodat er van het ene naar het andere printje recht over gestoken kan worden.

Relais voor de 230V schakelen zal een Finder 40.52 zijn met steek 5mm en voldoende afstand tussen spoel en pennen waarop de 230V staat.
Schermafbeelding 2021-12-29 om 23.08.17.png
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Nog wat zitten schuiven met de componenten en de prints zelf, maar dit zal het grosso modo wel de opstelling worden. Het past makkelijk binnen 20x30cm dat zo min of meer het streven is. Het zou allemaal best nog compacter kunnen, printen iets anders, connectoren op andere plekken, accepteren dat verbindingen niet recht over steken, etc. Maar super compact snoeft niet, gezien de kast en opstelling daarvan heb ik ruimte genoeg). Zo vraagt de net-entree met schakelaar, zekering en de bedrading naar de print toe ook nog wat ruimte. En op de voeding print met trafo’s is een ruimte gehouden voor de as van/naar de volume pot meter.
7C7BD867-5C41-4FC6-A60A-4D893E4FD2AB.jpeg
Maar nu eens wat klaar gaan zetten voor het bevriend stel dat komt om het nieuwe jaar in te luiden.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

inching forward....
Schermafbeelding 2022-01-02 om 00.13.09.png
3D model van de ALPS potmeter ook gevonden.....volgende keer ;-)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Weer 0,1" verder....
PSU.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Ach ja, er bestaat al een plug-in voor. LMS kent een power on/off voor de spelers maar dat is maar een software toestand waarbij zoals op de touch een klokje op het scherm verschijnt. Echte power off is de stekker uittrekken. Voor dit projectje zou het handig zijn dat LMS na een tijd van geen activiteit de speler zou uitschakelen. Heeft LMS niet maar er blijkt wel een plug-in voor te bestaan, het zou ook niet anders zijn. Squeezelite kan de power on/off op een GPIO van de Raspberry laten zien. De microcontroller houdt die pin in de gaten. En als deze power off signaleert zal hij nog even wachten en zich dan zelf in stand-by zetten. opstarten via de software gaat dan niet meer omdat de Raspberry uit is maar dat is geen punt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Inmiddels gestart aan het schema voor het besturingsgedeelte, dacht eerst aan een oudere ATTINY (wegens bekend met) maar inmiddels gekozen voor de op één na laatste generatie (de allerlaatste is door, inmiddels microchip deels uit de handel gehaald wegens fouten op de die). Voor deze nieuwe bestaat ook een arduino core zodat je ze daarin kunt programmeren en niet de hele AVR toolchain uit de kast hoeft te halen. https://github.com/SpenceKonde Wel een nieuwe programmeer interface, dus even kijken of ik daar iets voor koop, bv die van Diamex.de of dat er zelf nog wat gefabriekt wordt met een FT232 en die op de print erbij planten. Nog genoeg lees en test werk om de nog steeds lange avonden mee te vullen.

Nog wat eye-candy, vind ik althans, denkelijk laat ik ze met een zwart soldeermasken maken…..
8F9EFAEC-1876-4EC7-AA98-D3267BFDE965.png
D191EA50-0B03-43D4-8EFC-9ACD4D1B4590.png
77C092B9-FF91-46FB-B831-0F5F3AA5605F.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door ray5150 »

Mooie renders, zo. :goedzo:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Standaard KiCad renders, interessanter wordt een step export om in 3D CAD in te lezen voor verder uitwerking voor een behuizinging. Vooralsnog laat KiCad een aantal dingen weg uit export maar heb gelezen waarom en dat moet ik nog checken of het dat is (je moet zowel een step file als een vrml file hebben met dezelfde naam lees ik).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Pjotr »

Geheel soldeervrije bordjes zo te zien :shock: Sorry hoor, maar als dat nou de mile stones zijn... :relax:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Wie heeft het hier over milestones? :roll: :-k. Ik niet.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

In principe triviaal, maar toch even testen......touchsensor kitje, plaatje PMMA, arduino, je weet maar nooit.

An-sich werkt het, sensor moet zich wel zelf kalibreren, leg je het plaatje plexi er op nadat hij al onder spanning staat blijft hij een touch registreren. Leg je het plaatje er eerst op voor je hem van prik voorziet werkt het wel.

Om te zien of er nog iets van een bounceachtig effecten zijn in de output van het AT42QT1010 ic nog wat test progjes gemaakt.

Raak ik de sensor niet aan dan registreert hij geen random touches, output blijft low, ook na 15 minuten.

Echter bij het continue aanraken van de sensor gaat de output van de touchsensor toch willekeurig)kortstondig low om dan weer subiet high te gaan. Pull-ups/pull-down weerstanden maken geen verschil. Ik denk niet dat het de Arduino zelf is of de digitalread functie want hang ik de inputpoort aan de 5V gebeurt het niet en registreert hij geen enkele low.

Het gebeurt niet zoals een mechanische bounce heel vroeg na het schakelen maar komt na +- 2 seconden aanraken. Dat vraagt dus om wat extra gedoe in de software. Ik wil het namelijk zo maken dat het apparaat uit stand-by komt na pas een langere aanraking/druk (3 a 4 seconden), even aanraken moet niet het apparaat al uit stand-by halen. Maar zo'n kortstondige dip moet dus wel genegeerd worden want anders komt hij nooit uit stand-by.....als na ieder low de teller hoe lang ik het touchveld aanraak weer gereset wordt.
IMG_1940.JPG
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Misschien toch een gevalletje RTFDS, Read the f...ing, euh, fine datasheet.

Ik had helemaal niet meer in mijn hoofd dat de out van de chip een 'heart-beat' puls geeft door ook tijdens detectie van een touch de uitgang periodiek in tri-state te zetten.......oplossing zit hem in de C....oftewel een klein C'tje tussen out en gnd.

Met C'tje gaat het prima

https://youtu.be/beL9YoUASOQ

Zonder C'tje breekt de pleuris uit:

https://youtu.be/dYF6jb1Qh3Q
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Deze van Seeed/Grove maakt gebruik van het TTP223 touch ic......die valt af. Met een stukje papier over de sensor werkt hij al niet meer, laat staan met 3mm plexi.
IMG_1945.JPG
De AT42QT1010 is wat dat de betere keuze.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Pjotr »

Merkwaardig, die TTP223 zit hier ook in de keukenweegschaal achter 3mm plexiglas en doet het prima. zijn losse bordjes die je ook op Ebay tegenkomt. Heb je de datasheet er van? Volgens mij kun je de gevoeligheid en mode ruim instellen er van. Wat ikzelf veel gebruikt heb icm een microcontroller is een "bromdetector" Gewoon een BC547 met 1 meg van basis naar massa en 47K in de collector. In serie met de basis een 100k weerstand en een daaraan een metalen touch contact. Werkt perfect. Je hebt dan wel een echt metallisch aanraakcontact nodig. Heeft ook weer het voordeel dat je echt het contact moet aanraken en dus niet overgevoelig is.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Dat zal zeker ook wel aan de praat te krijgen zijn maar die van Adafruit is volgens de datasheet opgebouwd en werkt goed zoals deze is, hoef ik verder niets aan uit te zoeken en kan ik volgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Pjotr »

Ok, begreep uit je verhaal dat ie ook problematisch was.
Plaats reactie