Newbie's and Noob's questions here

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door jvenema »

Even voorbeelden van schakelingen om een loopback meting van versterker te maken. Er zijn vast ook andere schakelingen te verzinnen en de waardes van de weerstanden is maar indicatief, misschien wil je wat meer of minder spanning weg delen. De schakeling werkt natuurlijk ook zonder de hier aangegeven 8 ohm belasting weerstand, maar ik heb die en vind het iets reëler om wel een belasting aan te brengen. Een driver gebruiken als belasting kan ook.
Benodigde schakeling voor loopback meting met symmetrische versterker, ongebalanceerd naar geluidsinterface.
Benodigde schakeling voor loopback meting met symmetrische versterker, ongebalanceerd naar geluidsinterface.
Benodigde schakeling voor loopback meting met asymmetrische versterker, ongebalanceerd naar geluidsinterface.
Benodigde schakeling voor loopback meting met asymmetrische versterker, ongebalanceerd naar geluidsinterface.
Benodigde schakeling voor loopback meting met asymmetrische versterker, gebalanceerd naar geluidsinterface.
Benodigde schakeling voor loopback meting met asymmetrische versterker, gebalanceerd naar geluidsinterface.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door jvenema »

En mocht je een schakeling willen maken die beide situaties aankan, dan kan je denken aan onderstaande iets waarbij een schakelaar is toegevoegd.
Screenshot 2022-01-06 at 09.29.36.png
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Forza »

Is 10W al voldoende voor de 8ohm weerstand?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door jvenema »

Je gaat geen meting doen met heel veel vermogen, dat vinden je oren niet fijn en de buren zeker niet. De meting aan een speaker doe je met beperkt vermogen, dus heeft het ook geen zin om de loopback meting met heel veel vermogen te doen. Ik vermoed dat de meting met de sweep vaak maar een paar watt is. Dus zou 10 watt voldoende moeten zijn. Echter moet je wel opletten dat je niet per ongeluk te veel vermogen ernaar toe stuur als het stil is. Met een geluidsmeting draai je volume gelijk wel terug als dat te veel is, want anders is het onaangenaam. Als je niets hoort met de belastingsweerstand, dan kan je per ongeluk wel eens te ver open staan.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Forza »

Het begin is gemaakt. Ik heb gekozen voor de Behringer UMC202HD met ECM8000 (die naar Dld gaat voor kalibratie) en een 2 kanaals TPA3250 versterkertje.

Afgelopen weekend even het impedantie meetdoosje geknutseld in een 3D print doosje. Ik lette niet goed op bij het bestellen en de meetweerstand is 1/2W. Is dat voldoende?
IMG_1845.JPG
IMG_1853.jpeg
IMG_1850.JPG
IMG_1856.jpeg
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door jvenema »

Die meetweerstand van 100 ohm hoeft niet zo zwaar te zijn. Stel dat je daar 5V op zet wat al best veel is via kop tel uit, dan is dat (5x5)/100 = 1/4 watt
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door jvenema »

Zo te zien heeft de versterker luchtspoelen dat zie je niet vaak bij een class D versterker. Voordeel is dat die niet in verzadiging kan gaan en dus goed lineair is. Nadeel is dat magneetveld niet "ingevangen" zit en je nogal snel RF straling zal uitzenden. Tenminste dat is wat ik van spoelen begreep.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door pappaleo »

jvenema schreef: ma 17 jan 2022, 9:16
Die meetweerstand van 100 ohm hoeft niet zo zwaar te zijn. Stel dat je daar 5V op zet wat al best veel is via kop tel uit, dan is dat (5x5)/100 = 1/4 watt
5 volt is niet veel op een weerstand van 100 ohm, maar ik begreep dat het ging om een weerstand van 8 ohm.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Forza »

Nee, het is een 100 ohm weerstand voor in dit schema (met een schakelaar om de weerstand kort te sluiten):

Bron: https://www.roomeqwizard.com/help/images/impedancesetup.jpg
Bron: https://www.roomeqwizard.com/help/images/impedancesetup.jpg

1/2W zal dus geen probleem zijn. Mooi :) .
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door jvenema »

Die van 4 of 8 ohm was in een schakeling om de versterker te belasten om een loopback meting te doen. Hierbij moet je eventueel rekening houden dat de versterker geen symmetrische voeding heeft en je dus een virtual GND moet maken, zie schakelingen bovenaan deze pagina. Er lopen een beetje twee verhalen, die van de impedantie meet jig, waarbij iets van 100 ohm nodig is, die moet 1/4 a 1/2 watt zijn. En een zwaarder weerstand voor loopback meting.

Ben bezig met een TPA3118 bordje met post filter feedback, de resultaten zagen er best leuk uit, de frequentie response werd minder afhankelijk van de load. Zonder zit er best wel verschil tussen een load van 4 ohm of 8 ohm rond de 20kHz. Met post filter feedback was dat zo goed als verdwenen.

Verder zakte vervorming met factor 6 a 7, echter niet in het laag, daar was die trouwens veel te hoog. Dat onderzocht bleek aan de ingangs condensators te liggen. Die heb ik eruit gehaald en los gemeten gewoon signaal op de C erin en dan weerstand naar massa en gemeten over weerstand. De vervorming van de condensator was giga. Heb die ook vergeleken met een X7R en een el cheapy elco uit voorraad bakje en die maten gewoon goed.

Helaas is bordje tijdens experimenten overleden, was iets te creatief met een schema om uit te proberen. Heb voor nog geen 17 euro weer twee bordjes besteld, dus word vervolgd.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door jvenema »

Trouwens ipv kort sluiten kan je ook via schakelaar weerstand van 47 ohm parallel zetten, dan kan je meten met 100 ohm en met 32 ohm. In principe is wat lager beter voor de meet nauwkeurigheid, mits je sturende versterker dit kan aansturen. Bij mijn focusrite is de kop telefoon uitgang niet zo sterk en neemt de vervorming sterk toe bij gebruik van 32 ohm, dus meet ik met 100 ohm.
Plaats reactie