Zba ca poging 2.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Kennelijk zijn er verzamelaars van geweest en zijn ze van verschillende mensen opkocht o.z.i. Beetje slordig dat wel. Maak per PB ook rare dingen mee... Er wordt wat afgescharreld in diy land :lol: Vaak worden alleen kale printen opgestuurd zonder bijbehorend schema en stuklijst... zoek het verder maar uit :cry: (wat overigens hier niet het geval hoeft te zijn). Op zich is het verder geen probleem als de juiste waarden en correcte componenten er maar op zitten en het fatsoenlijk gesoldeerd is. Die extra DC protectie zit op zich helemaal niet in de weg. Die doet verder niks met het signaal. Is nog een overblijfsel van de eerste proto's.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Marp »

toetertje schreef: do 02 dec 2021, 11:30
Ik snap wat je bedoelt met het spiegelen, maar dat krijg ik autistisch niet verantwoord. Jammer dat de
ontwerper de printjes niet gespiegeld heeft ontworpen. :wink:
Zie maar eens een LM3886 én RM3886 te vinden...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Nou, de stapjes zijn erg klein, maar toch even een kleine update.
Bijlagen
IMG-20220104-WA0002.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

.
Mooi, zit er toch weer schot in. Wat langzaam groeit beklijft lang zeggen ze wel eens :D


Marp schreef: vr 03 dec 2021, 4:33
toetertje schreef: do 02 dec 2021, 11:30
Ik snap wat je bedoelt met het spiegelen, maar dat krijg ik autistisch niet verantwoord. Jammer dat de
ontwerper de printjes niet gespiegeld heeft ontworpen. :wink:
Zie maar eens een LM3886 én RM3886 te vinden...
Zie er op dit moment überhaupt maar aan te komen. Levering pas weer eind dit jaar begin volgend jaar. Voor een genuine TI exemplaar betaal je nu $24,50 bij een brooker.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

En weer een stapje.
Bijlagen
IMG-20220104-WA0019.jpeg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door ray5150 »

Het zijn wel heel netjes uitgevoerde kleine stapjes. :D
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Het gaat nu als een jekko.
Bijlagen
IMG-20220104-WA0023.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Veiligheidsgordels om.... :D Dat gaat wel lukken zo \:D/
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door jvenema »

Ach het leven is vaak al zo snel een beetje onthaasten kan geen kwaad.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Net 4 ampjes te kort, maar waarschijnlijk morgen testen. :yeah:
En dan nog even achter een maagdelijk achterkantje aan. 8) .
En input stekkertjes.
Bijlagen
IMG-20220104-WA0026.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Check, Check, Dubbelcheck! Volgens mij mis ik nog een draadje vanaf de voeding... Ik zou sowieso de spanning op de voeding eerst controleren voordat je de CA print aansluit.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef: di 04 jan 2022, 23:37
Check, Check, Dubbelcheck! Volgens mij mis ik nog een draadje vanaf de voeding... Ik zou sowieso de spanning op de voeding eerst controleren voordat je de CA print aansluit.
Klopt, daar had ik niet genoeg stekkertjes meer voor. Die moet ik morgen even click en collecten.

De spanning van de voeding had ik al gemeten. 2 x 34,6 volt, en 2 x 34,8 volt onbelast.

Ik wou nog zekeringen maken, maar de aluminiumfolie is ook op. :hide:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Shadow »

Goed bezig!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Nu kan ik om te testen, kiezen uit 2 zekeringswaardes.
Ik heb 250mA en 4A liggen. Kan ik de versterker testen met 250mA als ik hem niet helemaal openzet?
Die van 4A durf ik niet zo goed aan. :-k
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Die van 4A nemen! Eigenlijk moeten er helemaal geen zekeringen in. Alleen in de netentree. Als er eentje piept komt de LM3886 "scheef" in de voeding te hangen. Groene ledje moet gaan branden en dan spanning checken op de uitgang. Moet een paar mV staan.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Oef, nu wordt het spannend. [-o<
Bijlagen
IMG-20220105-WA0003.jpeg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Mooi, hij werkt. :yeah:

Maar, links brand de led mooi fel groen, en rechts
brandt hij nauwelijks en gelig.

Op de uitgangen meet ik links 2,6mV en rechts 7,8mV gelijkspanning.

Hij lijkt verder goed te werken. Heb maar 1 speaker om te testen, straks maar even echt aansluiten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

toetertje schreef: wo 05 jan 2022, 14:54
Mooi, hij werkt. :yeah:

Maar, links brand de led mooi fel groen, en rechts
brandt hij nauwelijks en gelig.

Op de uitgangen meet ik links 2,6mV en rechts 7,8mV gelijkspanning.

Hij lijkt verder goed te werken. Heb maar 1 speaker om te testen, straks maar even echt aansluiten.
Ze moeten allebei mooi fel groen branden. Of de Led is veel te heet gestookt met solderen en brak. Of de + en - voedingsspanning voor de opamps is te laag. Meet die eens op. Die moet + en - 15V zijn binnen 0,5V.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Zag dat r29 verschillend is bij de modules.

En niet alleen r29. Bah! :cry:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Ja, ik zie ook bij 1 module 1206 weerstanden. Is ook niet de bedoeling. Zou even die spanningen opmeten en het hele schema eens afchecken. Kleuren kunnen lastig te zien zijn. Kun je het beste met een halogeen lampje bekijken.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Verschil in weerstand is wel duidelijk.

Ik weet niet waar ik bij de opamp moet zijn om te meten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Heb je geen schema er bij gekregen dan? Daar staat het op! I.i.g. is pin4: -15V en pin7: +15V. Pas op dat je niet uitschiet of sluiting maakt. Je kunt het beste op de ceramische C'tjes meten naast de opamp. I.i.g. is de kleine offset spanning aan de uitgang een teken dat er niet iets ernstig stuk is.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Nee, helaas heb ik geen schema.

Volgens mij is degene die ze gesoldeerd heeft begonnen met de print,
waar de dc protectie wel op zit, en had hij daardoor niet genoeg weerstanden voor print 2.
De Bom voor de dc protectie had ik er nl. niet bij gedaan. Waarschijnlijk zijn de waardes van
de 1206 weerstanden, dezelfde als weerstanden op het dc protectie deel. :oops:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

R29
Bijlagen
20220105_153904.jpg
20220105_153807.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Spanningen opamp ene module +/- 14,3V en andere module +/- 14,6V.
Plaats reactie