HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Forza

HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Ik loop al maanden rond met duizend en 1 ideeën voor nieuwe center en surrounds speakers voor mijn surround setup. Aangezien ik nooit zelf van A tot Z een luidspreker heb ontworpen wil ik die, inmiddels geconvergeerde, ideeën eens spuien om te zien wat men er hier van denkt.

Edit: Het nabouwen van andermans ontwerpen is geen uitdaging (meer), daarom wil ik het nu zelf gaan proberen. Ik wil dus drivers uitzoeken die geen groot risico gaan vormen om mee te starten en met wat hulp komt dat vast goed.

Uitgangspunten:
- Center en surround speakers zijn gelijk aan elkaar. Voor mijn center heb ik tussen mijn meubels ruimte gelaten en daar kan ik dus een normale monitor achtige speaker (rechtopstaand) kwijt. De surrounds zouden dan hoger en ondieper worden (vloerstaand) maar met dezelfde drivers.

Center: HxBxD: ~55cm x ~30cm x TBD (afhankelijk van inhoud, max 50cm)
Surround: HxBxD: ~100cm x ~30cm x TBD (afhankelijk van inhoud, max 30cm)

- Moeiteloos volume; hiermee bedoel ik dat ze luid moeten kunnen zonder meteen dicht te lopen of te veel conusuitslag. Ik wil niet zeggen dat ik schandalig luid films zit te kijken, maar ik merk nu dat ik bij heftige stukken af en toe tegen de limieten van mijn huidige speakers loop (Teufel Ultima 20). Daar wil ik ver vanaf blijven.

- Ik ga gebruik maken van de high pass in mijn receiver (2e orde 40 of 60hz). Dus de laagste tonen hoeven de luidsprekers niet weer te geven.

Edit: Een subwoofer neemt alles daaronder over. Een volgende project zou een multisub opstelling zijn om het laag in de kamer te verbeteren.

- Passief filter! Voornamelijk voor het gemak, maar ik heb momenteel niet de mogelijk signaal kabel naar de surround speakers te leggen, daar ligt nu een speakerkabel naartoe (die niet vervangen kan worden).

Drivers:
Hier is alle input welkom (tips en/of alternatieven, al dan niet uit eigen ervaring, laat maar komen!). Wat ik zelf in gedachten heb is een 10 inch PA woofer met een compressie driver in een hoorn voor het hoog.

Hieronder een selectie van kanshebbers voor de woofer. Allen hebben grofweg een -3dB (bassreflex) van 55-65hz bij een inhoud van 25 tot zo'n 35L.

Lavoce:
WSN102.00
WSF102.00

SB-Audience:
10MW200

B&C:
10CL51

Wat betreft de compressie driver heb ik ook een selectie gemaakt. Belangrijkste voorwaarde is een relatieve gladde response zonder teveel pieken en dalen en een bereik tot 20kHz. Ik weet dat de grafieken van de fabrikanten met een flinke korrel zout genomen moeten worden, hierbij zijn alternatieven en/of ervaringen dus heel erg welkom.

Lavoce:
DN10.172M
DF10.172M

SB-Audience:
BIANCO-44CD-PK

B&C:
DE360

Celestion:
CDX1-1742
CDX1-1747

Bij de te kiezen hoorn loop ik nog het meest vast. Het doel is een nette constant directivity en een relatief brede afstraling. Echter heb ik moeite met het bepalen van de impact van een diepe hoorn i.v.m. time-alignment. Wat kan daarover gezegd worden zonder de drivers te hebben en zelf na te meten?

Lavoce:
HD1004

SB-Audience:
H250

Celestion:
H1-9040P

FaitalPro:
STH100

RCF:
H100

P-Audio:
PH-3220

Wat nu bovenaan mijn lijstjes staat staat hieronder. Waar ik dus nog moeite mee heb is potentiele time-alignment problemen. De woofer kan eventueel tegen de achterkant van de baffle gemonteerd worden om zo wat dichterbij de compressie driver te komen. Wat zou het effect zijn van een dergelijke baffle? Zie voorbeeldjes onderaan met STH100 en PH3220 waarbij die laatste de voorkeur heeft visueel.

10CL51
CDX1-1742 onafhankelijke meting: Test Bench Audio Xpress
H1-9040P of PH-3220

STH100.JPG
PH3220.JPG

Het zou mooi zijn als hier eens een schop tegenaan gegeven kan worden. Het laat me niet los, maar ik heb geen idee of ik hier iets moois uit zou kunnen halen. Of dat er mooie bewezen alternatieven zijn. Brand alsjeblieft los :bakkie: !
Laatst gewijzigd door Forza op di 04 jan 2022, 8:13, 1 keer totaal gewijzigd.
jvenema

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door jvenema »

De vraag is of PA drivers de beste keus is. In die context is de hoeveelheid geluid en de robuustheid wat belangrijker dan de kwaliteit. Dat wil niet zeggen dat ze per definitie “slecht” zijn, alleen zijn de prioriteiten bij hun ontwerp anders geordend.

Met andere drivers kun je misschien ook hard genoeg, ik neem aan dat je een woonkamer wil vullen met geluid en geen grote bioscoop zaal.

Lastigste is vaak toch om in het laag voldoende lucht te verplaatsen. Als dat al door andere subwoofers wordt gedaan onder de 40-60 Hz dan wordt het al een stuk makkelijker. Het zou niet moeilijk moeten zijn om iets te maken zodat de combinatie driver kastinhoud van nature een tweede orde afval heeft rond de 40-60 Hz.

Moet je wel oppassen dat je het niet dubbel op filtert. Als de box zelf al een laag afval heeft moet je dat niet ook nog eens via de receiver doen. Dat kan je alleen doen als de box een stuk lager wegvalt dan dat de crossover van receiver is.

Verder zie ik iets van een Basreflex poort op je tekening. Als iets anders het laag onder 40-60 Hz weergeeft, dan zal ik dat niet doen. Basreflex systemen kunnen misschien wat lager komen, maar je hoeft niet zo laag, dat doet blijkbaar iets anders al. En een basreflex heeft een veel steilere afval in het laag, waardoor integratie met de subwoofer lastiger is.
jvenema

Bericht door jvenema »

Ik heb nog even naar de 10CL51 gekeken en als je naar die parameters kijk en als je op een Qts van 0,707 wil uitkomen, zodat die een zo mooi mogelijk 2e orde laag afval heeft, dan moet die in 14-15 liter maar is de Fs 107Hz, vraag me af hoe je dat op subwoofer wil aansluiten die tot 40-60 Hz gaat.

Wil je met deze driver 60 Hz halen dan moet je naar een kast inhoud van meer dan 100 liter.
PA drivers hebben vaak een wat stuggere ophanging en daardoor hoge Fs.

De parameters van de andere genoemde woofers zijn niet wezenlijk anders, dus daar geldt hetzelfde verhaal voor. Als je rond de 100-120 Hz zou willen aansluiten op subwoofers dan zou het goed kunnen, met de genoemde drivers.
koenjer

Bericht door koenjer »

jvenema schreef: ma 03 jan 2022, 15:25
Verder zie ik iets van een Basreflex poort op je tekening. Als iets anders het laag onder 40-60 Hz weergeeft, dan zal ik dat niet doen. Basreflex systemen kunnen misschien wat lager komen, maar je hoeft niet zo laag, dat doet blijkbaar iets anders al. En een basreflex heeft een veel steilere afval in het laag, waardoor integratie met de subwoofer lastiger is.
Binnen de HT is het idd wel de keus maken wat je gaat doen met het laag uit de speakers.
In essentie zit er geen informatie in het sub kanaal enkel maar LFE - laag frequente effecten en komt low gewoon uit front/center/surrounds.

Wat er wel gebeurd in veel receivers is dat wanneer je een front/center/surround op "klein" instelt dat hij vervolgens probeert de low informatie via het subwoofer kanaal te sturen zodat je i.i.g. geen informatie mist. Het is een oplossing maar niet ideal, zeker niet voor center's.

Uit eigen ervaring zou ik een center in ieder geval bij 40-50 laten beginnen. Het center kanaal is erg belangrijk in films en bevat veel informatie.

Qua spreiding is die PH-3220 niet gek hoor, die is 100graden in de breedte, dat is voor een center i.i.g. wel fijn, denk voor surrounds ook.
Bij toeval was ik mijzelf ook aan het orienteren voor een center speaker en keek ook naar de P-Audio PH-230 die is 90*90.
Qua 10 incher is de Faital 10RS350 ook erg mooi, gaat laag in niet al te grote behuizing, troels is er ook gek op.

Als budget niet zo'n issue is: https://www.avsforum.com/threads/javs-r ... h.2357689/
https://www.avsforum.com/threads/javs-m ... h.2858234/
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

zowel de Faital 10RS350 als de B&C 10CL51 gebruik ik in mijn commerciële producten. Beide zijn pareltjes, mits goed gebruikt.

Omdat je geen ontwerper bent zou ik adviseren een ontwerp te zoeken. Hobby HIFI, Klang und Ton, Strassacker en Quint Audio hebben zat ontwerpen.

Tony Gee zou jou ook goed kunnen adviseren denk ik, neem gewoon 3 frontspeakers op basis van de FaitalPRO 12PR... met een hoorn. Nou heb ik zelf geen goede ervaring met de ~320 serie maat TG wel.

Succes en check ook even de Beyma 10WRS300... kost geen drol bij TLHP ;-) o nee, moet je weer zelf ontwerpen.
Forza

Bericht door Forza »

De vraag is of PA drivers de beste keus is. In die context is de hoeveelheid geluid en de robuustheid wat belangrijker dan de kwaliteit. Dat wil niet zeggen dat ze per definitie “slecht” zijn, alleen zijn de prioriteiten bij hun ontwerp anders geordend.

Met andere drivers kun je misschien ook hard genoeg, ik neem aan dat je een woonkamer wil vullen met geluid en geen grote bioscoop zaal.
Gezien de trend hier maar ook bij bijvoorbeeld Tony Gee en Troels Gravesen lijken de PA drivers voor hifi toepassingen steeds meer in trek te komen. Beide voorgaande heren "zweren" bij hun designs met de grotere PA drivers. Daarbij is bijvoorbeeld de robuustheid een welkome eichenschap.

Maar je hebt gelijk dat gewone hifi drivers waarschijnlijk ook hard genoeg kunnen met genoeg reserve. Maar als het qua prijs en kwaliteit niet veel uitmaakt, waarom niet? Formaat is voor mij ook geen groot probleem behalve dat het nog moet passen :hide: .
Lastigste is vaak toch om in het laag voldoende lucht te verplaatsen. Als dat al door andere subwoofers wordt gedaan onder de 40-60 Hz dan wordt het al een stuk makkelijker. Het zou niet moeilijk moeten zijn om iets te maken zodat de combinatie driver kastinhoud van nature een tweede orde afval heeft rond de 40-60 Hz.

Moet je wel oppassen dat je het niet dubbel op filtert. Als de box zelf al een laag afval heeft moet je dat niet ook nog eens via de receiver doen. Dat kan je alleen doen als de box een stuk lager wegvalt dan dat de crossover van receiver is.

De subwoofer neemt het inderdaad over onder de 40-60hz. Ik heb nu 1 flinke staan en die wil ik later gaan upgraden naar een multisub opstelling met DSP. Dan moet de integratie goed te doen zijn lijkt me.

Ik heb inderdaad een bassreflex in gedachten. Gesloten met PA drivers van dit formaat kan je niet laag genoeg komen, ik heb ze nog niet gevonden tenminste. De high pass van de receiver is niet nodig/verplicht, maar bedoeld om de conusuitslag te beperken onder de afstemfrequentie. Waarom is dubbelop filteren niet gewenst?
jvenema schreef: ma 03 jan 2022, 18:00
Ik heb nog even naar de 10CL51 gekeken en als je naar die parameters kijk en als je op een Qts van 0,707 wil uitkomen, zodat die een zo mooi mogelijk 2e orde laag afval heeft, dan moet die in 14-15 liter maar is de Fs 107Hz, vraag me af hoe je dat op subwoofer wil aansluiten die tot 40-60 Hz gaat.

Wil je met deze driver 60 Hz halen dan moet je naar een kast inhoud van meer dan 100 liter.
PA drivers hebben vaak een wat stuggere ophanging en daardoor hoge Fs.

De parameters van de andere genoemde woofers zijn niet wezenlijk anders, dus daar geldt hetzelfde verhaal voor. Als je rond de 100-120 Hz zou willen aansluiten op subwoofers dan zou het goed kunnen, met de genoemde drivers.
Ik wil inderdaad bassreflex toepassen, gesloten zie ik niet gebeuren met fatsoenlijk rendement. Dat wordt een te grote belasting voor de receiver en ik heb niet zo'n trek om honderden watts te gaan trekken uit de muur met klasse D eindbakken.

Wel ga ik even op zoek naar een alternatief die gesloten toe te passen is, bedankt voor je input!
Forza

Bericht door Forza »

koenjer schreef: ma 03 jan 2022, 18:40
Binnen de HT is het idd wel de keus maken wat je gaat doen met het laag uit de speakers.
In essentie zit er geen informatie in het sub kanaal enkel maar LFE - laag frequente effecten en komt low gewoon uit front/center/surrounds.

Wat er wel gebeurd in veel receivers is dat wanneer je een front/center/surround op "klein" instelt dat hij vervolgens probeert de low informatie via het subwoofer kanaal te sturen zodat je i.i.g. geen informatie mist. Het is een oplossing maar niet ideal, zeker niet voor center's.

Uit eigen ervaring zou ik een center in ieder geval bij 40-50 laten beginnen. Het center kanaal is erg belangrijk in films en bevat veel informatie.

Qua spreiding is die PH-3220 niet gek hoor, die is 100graden in de breedte, dat is voor een center i.i.g. wel fijn, denk voor surrounds ook.
Bij toeval was ik mijzelf ook aan het orienteren voor een center speaker en keek ook naar de P-Audio PH-230 die is 90*90.
Qua 10 incher is de Faital 10RS350 ook erg mooi, gaat laag in niet al te grote behuizing, troels is er ook gek op.

Als budget niet zo'n issue is: https://www.avsforum.com/threads/javs-r ... h.2357689/
https://www.avsforum.com/threads/javs-m ... h.2858234/
De 10CL51 heeft een F3 van 58hz, lijkt me laag genoeg toch? Alles daaronder wat door de sub wordt gedaan is dan toch niet meer te plaatsen? Integratie van mijn huidige sub wil ik verbeteren met een MiniDSP en later wil ik naar een multisub opstelling.

Is de 10RS350 wel geschikt voor een 2-weg? Aan de response te zien zou dat wel moeten lukken met een hoorn die diep genoeg komt. Nadeel is wel dat de 10RS350 ruim 2x zo duur is als de 10CL51 en 7dB aan rendement "mist".
Forza

Bericht door Forza »

wouter schreef: ma 03 jan 2022, 21:26
zowel de Faital 10RS350 als de B&C 10CL51 gebruik ik in mijn commerciële producten. Beide zijn pareltjes, mits goed gebruikt.

Omdat je geen ontwerper bent zou ik adviseren een ontwerp te zoeken. Hobby HIFI, Klang und Ton, Strassacker en Quint Audio hebben zat ontwerpen.

Tony Gee zou jou ook goed kunnen adviseren denk ik, neem gewoon 3 frontspeakers op basis van de FaitalPRO 12PR... met een hoorn. Nou heb ik zelf geen goede ervaring met de ~320 serie maat TG wel.

Succes en check ook even de Beyma 10WRS300... kost geen drol bij TLHP ;-) o nee, moet je weer zelf ontwerpen.
Het zelf ontwerpen is juist een van de doelen voor dit project :D . Nabouwen is nu wel leuk geweest dus wil ik het zelf gaan proberen, maar wel met een goed (enigszins onderbouwd) uitgangspunt qua drivers zodat het niet meteen onbegonnen werk is. Vandaar de vragen.

De 12PR320 ontwerpen van Tony zijn inderdaad heel mooi, maar zeker voor de center een heel stuk te groot. Dat kan ik helaas niet kwijt O:) .

Die Beyma is qua afstemming en F3 heel vergelijkbaar met de B&C (55hz @ 35L VS 58hz @ 36L, beide bassreflex), maar de B&C lijkt een veel vlakkere response te hebben? Waarom toch de Beyma dan?
koenjer

Bericht door koenjer »

Als het budget een uitdaging is dan zou deze wellicht ook nog wat zijn (8 inch):
https://en.toutlehautparleur.com/haut-p ... pouce.html

Die heeft echter wel een enorme op slingering die waarschijnlijk ook na filteren wel wat in de weg kan zitten :(
jvenema

Bericht door jvenema »

Een gesloten systeem heeft van nature een 2e orde laag afval. Stel dat die op 60Hz is en dat je ook een 2e orde op de receiver/DSP instel op 60 Hz. Het resultaat is dan een 4e orde filter. Als je sub dan een 2e orde laagdoorlaat heeft op 60 Hz dan telt het niet lekker op. Ook het faseverloop loopt rond de crossover niet gelijk op.
De sub zal 180 graden in fase verlopen en de de ander 360. Op de cross-over frequentie is de sub 90 graden is fase gedraaid en de andere 180 graden, dan is daar een verschil van 90 graden.
Een basreflex kan lager komen maar heeft een 4e orde laag afval, los van filter die je er nog eventueel overheen gooit. Met een tweede orde filter in receiver of DSP wordt dat 6e orde.
Komt er geen sub onder dan maakt dat misschien niet zo uit, maar met sub erbij moet je toch rekening houden met dit soort dingen. Met basreflex kun je inderdaad een lage afstemming kiezen, zodat je in de buurt van de Fs 58 Hz blijft, maar dan heb je wel een vierde orde laag afval. Met een gesloten 2e orde systeem gaat de Fs behoorlijk omhoog.
Vergeet niet dat een aantal van de aangehaalde voorbeelden met PA drivers "stand alone" speakers zijn, die zelf al het laag voor hun rekening nemen, zonder sub ondersteuning.
Het is niet dat een basreflex niet mogelijk zou zijn, maar je moet wel rekening houden met de gevolgen. Om goed te kunnen aansluiten zou je b.v. de sub 4e orde moeten laten afvallen, de front/center niet extra filteren en dan de cross van de sub goed afstemmen op wat er met de front/center gebeurt.
Of met DSP de front/Center een andere heling geven zodat die goed op de sub aansluit etc.
Maar met een sub die tot 60Hz het werk doet en tweede orde afvalt, dan denk ik, dat het makkelijk mogelijk moet zijn om een gesloten iets te maken dat een 60Hz laag afval heeft, wat dan op de sub zou aansluiten.
Verder lijkt die vlakke response leuk maar dat is met b.v. een nearfield meting, in de praktijk krijg je de baffle step erbij kado, dus je moet toch correcties gaan doen. De vraag is wat er uiteindelijk gebeurt na al deze correcties. En verder kunnen de grafieken ook wel eens onder verschillende omstandigheden gemeten zijn. De een doet dat in een bepaalde "standaard" baffle op zo 30 cm afstand en de ander doet dat op 2 cm op een verder niet gespecificeerde manier. Soms staat erbij op welke manier er gemeten is, soms staat er ook bij gemeten op manier A, maar onder de xxx Hz dat het gecombineerd is met een meting op manier B.
Zonder al deze extra gegevens moet je je niet blind staren op een grafiek.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij het gebruik van PA speakers verandert er bijna automatisch een aantal dingen:

Een PA speaker heeft vaak een stugge ophanging, dus onder Fb gaat deze niet perse heel erg wapperen
Een PA speaker heeft een hoge belastbaarheid, dus hoeft niet perse afgekapt te worden als deze ondersteunt wordt door een subwoofer
Een PA speaker is doorgaans groot, de BSC verloopt anders - of valt weg - omdat je al snel naar een kast gaat van 35cm+ breedte

De 10CL51 is een prettige woofer om mee te werken. Waarvoor ik hem heel geschikt vond:
1 gewicht, 1,35kg
2 ongefilterd een heerlijke klank, er zijn basgitaristen die tweeterloos spelen - met deze woofer kun je het filter weglaten en klinkt alles 'smooth'.
3 de natuurlijke habitat van 30 liter, ideaal voor een 10" en deze woofer is daarbij gevoelig (in dB's) en haalt nog een bruikbare laagafstemming
4 de prijs, met 80 euro was hij erg betaalbaar.

Niet alles is voor dit project ook van toepassing, gewicht totaal niet. Het nadeel van deze woofer is dat bij Xmax je ook wel de max bereikt van de geluidsdruk, hij gaat niet meer harder en volgens mij gaat hij voor de 6mm one way al in een soort lock-up. Dat heb ik vaker gezien bij B&C, dus ik loop daar nu een beetje omheen (sorry Bart). De prijs vind ik inmiddels ook wat buitensporig worden, daarom noemde ik de Beyma.

Zelf gebruik ik veel FaitalPRO maar die zijn RUIM niet probleemloos. Trouwens, van de 2 stuks 10CL51 die ik in handen heb gehad was ook 1 al bij aankomst niet goed, de litze draden kwamen tegen de onderzijde van de conus bij enige uitslag. Even opnieuw gesoldeerd, toen goed.

Mijn favo is de Oberton 10NBM500, die heb ik hier liggen en daarmee kun je versterkers testen. Dat ding geeft geen krimp, wat een beul. Maar totaal overbodig voor wat jij zoekt.

Hier hebben JAG en ik passief gefilterd, dat project kan vast luid, maar lijkt me te complex. https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 1#p1840241

Er zijn vast wel goede PA achtige home cinema ontwerpen te vinden. De Monacor Momo kan denk ik ook wel luid, ik heb nog zo'n woofer liggen - mag je proberen als je wilt. Actief ging die 8" echt wel luid!

Scroll hier eens doorheen, veel PA spul wat wellicht ook in een thuisbios kan:
https://www.lautsprechershop.de/hifi/zy ... rad_en.htm
Forza

Bericht door Forza »

Bedankt voor de uitgebreide input tot zover heren! Als ik het voor mezelf even samenvat liever geen filter met de receiver. Dat komt goed uit door de stugge ophanging van de meeste PA drivers die sowieso de conusuitslag enigszins beperkt onder FS. Aansluiten op een sub is lastiger door de 4e orde afval van een bassreflex, maar gesloten alternatieven heb ik niet gevonden of zijn veel duurder/veel groter/veel lagere gevoeligheid/veel minder belastbaar.

Wat betreft de woofer lijkt de 10CL51 geschikt, voor zowel diepgang en bijbehorende kastvolume als qua response en gemak om mee te werken.

Blijft over de compressie driver plus hoorn combinatie en eventuele time-alignment problemen die daarmee samenhangen. Iemand die daar wat over kan zeggen?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik weet niet of ik een compressiehoorn zou doen. Hoe groot is je luisterafstand?

De 10CL51 heb ik vanuit kosten oogpunt gecombineerd met de Vif H25TG
We gebruiken bij de wat duurdere modellen een morel waveguide tweeter.

Deze van Wavecor zou je ook kunnen overwegen, de TW30WA12
http://www.wavecor.com/TW030WA11_12_specifications.pdf
beijert

Bericht door beijert »

Op marktplaats staat een enkele rcf CX12N251 coax te koop voor 175,-

Is dat geen leuke start? Wordt ie wel iets breder.
Forza

Bericht door Forza »

Luisterafstand is 3 a 3,5m. Sluiten die kleinere waveguides qua directivity wel goed aan bij de 10 inch? Zo zoiets dan niet al beter zijn: https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... o-pct-300/
Forza

Bericht door Forza »

beijert schreef: di 04 jan 2022, 16:42
Op marktplaats staat een enkele rcf CX12N251 coax te koop voor 175,-

Is dat geen leuke start? Wordt ie wel iets breder.
Bedankt voor de tip. Ietsjes breder is niet zo'n probleem, maar deze komt niet laag genoeg, ook niet in bassreflex. Ook lijkt de response van de PA coax'en vaak wel tegen te vallen. Het concept spreekt me erg aan, maar is uit een 2-weg niet makkelijker meer te halen?
jvenema

Bericht door jvenema »

Is er een reden voor een hoge gevoeligheid. Vaak is er voldoende sap met een solid state versterker en hoef je niet direct zo hard naar gevoeligheid te kijken. Met buizen versterkers ligt dit vaak wat anders, omdat die minder vermogen leveren.
Ik hoor meerdere malen het punt gevoeligheid wat terugkomen, waardoor het lijkt alsof dat een hoge prioriteit heeft. Maar nergens is dit expliciet als randvoorwaarde gesteld.
jvenema

Bericht door jvenema »

Met name met basreflex systemen moet je uitkijken met de uitslag, omdat die geen tegendruk geven onder de afstemfrequentie. Gesloten systemen geven altijd tegendruk en hoef je je minder druk maken. Vaak wordt er bij basreflex systemen een high pass filter gebruikt, zodat die geen input beneden de afstemfrequentie krijgt. De stuggere PA ophanging en de hogere belastbaarheid maken dat ze wat robuster zijn bij dit gebruik, maar basreflex of gesloten uiteindelijk kan je natuurlijk alles kapot krijgen.
Vaak kun je met WinISD en de driver parameters en versterker vermogen wel kijken of er problemen te verwachten zijn wat betreft conus uitslag. Zou gewoon per individueel geval bekijken of een extra input filter wellicht wenselijk is of niet.
beijert

Bericht door beijert »

Luidsprekers met een hoge gevoeligheid lijken mij een stuk dynamischer geluid te geven dan luidsprekers met enkel een bak vermogen er achter.
jvenema

Bericht door jvenema »

Uiteindelijk moet je gewoon lucht verplaatsen, of dezelfde hoeveelheid nu door 1 of 2 watt wordt verplaatst maakt op zich niet echt uit zolang er maar voldoende vermogen is. In het laag is een grote Xmax (en dus ook Sd) denk ik meer van belang voor dynamiek. Voordeel is wel dat je met hogere gevoeligheid minder vermogen in de driver verstookt en de temperatuur minder invloed heeft. Dus het heeft wel een voordeeltje, maar die moet je wel in context zien, wat je win op het ene vlak lever je ergens anders weer in.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik denk dat TS niet eens een bepaalde geluidsdruk in gedachten heeft, maar wil dat die geluidsdruk (welke dan ook) met flink gemak neergezet kan worden. Deze 'headroom' kun je ervaren als moeiteloosheid. Dynamiek blijft intact omdat de boel niet warm gestookt wordt en tegen de max loopt te spelen. Daarnaast is een groter speakeroppervlak qua beleving wel anders dan kleine speakers met enorm veel potentie en voldoende sap.

Dus een geluidsdruk en vervorming kan als eis staan, maar de manier waarop het klinkt kan toch anders zijn met een groot en gevoelig systeem. Althans, ik geloof dat ik nu die mening heb ;-) Maar niets staat vast. Toch denk ik wel dat Forza dit wil/zoekt/bedoelt.
Walt

Bericht door Walt »

Ik zou zelf alleen voor PA units kiezen als het luid moet in een grote ruimte. Voor het meeste huiskamer en HT gebruik kun je af met hifi drivers, die doorgaans beter klinken.

Gr. Walter
jvenema

Bericht door jvenema »

Alles is een afweging, wilde alleen maar aangeven dat hoge gevoeligheid niet zomaar “gratis” uit de lucht komt vallen. Die hogere gevoeligheid is gevolg van bepaalde keuzes bij ontwerp van een driver. Om een mogelijk voorbeeld aan te halen, minder bewegende massa is meer rendement. De keuze om voor lage Mms te gaan kan er toe leiden dat de conus zich minder als een zuiger gaat gedragen en eerder ongewenst gedrag vertoond.
Dus dan win je b.v. op gebied van thermische compressie, maar je verliest op gebied van cone breakup.
Forza

Bericht door Forza »

wouter schreef: wo 05 jan 2022, 0:34
Ik denk dat TS niet eens een bepaalde geluidsdruk in gedachten heeft, maar wil dat die geluidsdruk (welke dan ook) met flink gemak neergezet kan worden. Deze 'headroom' kun je ervaren als moeiteloosheid. Dynamiek blijft intact omdat de boel niet warm gestookt wordt en tegen de max loopt te spelen. Daarnaast is een groter speakeroppervlak qua beleving wel anders dan kleine speakers met enorm veel potentie en voldoende sap.

Dus een geluidsdruk en vervorming kan als eis staan, maar de manier waarop het klinkt kan toch anders zijn met een groot en gevoelig systeem. Althans, ik geloof dat ik nu die mening heb ;-) Maar niets staat vast. Toch denk ik wel dat Forza dit wil/zoekt/bedoelt.
Dit vat het goed samen inderdaad. Vooral ben ik ook gewoon benieuwd naar een systeem met PA drivers aangezien mannen als Tony Gee en Troels Gravesen steeds meer die kant op gaan.

Ik denk ook dat ik de beperkingen zoals jvenema schetst begrijp en ook accepteer. De grootste reden voor luidsprekers met hoge gevoeligheid is de mindere belasting op de versterker. Een receiver kan nou eenmaal niet onbeperkt vermogen leveren en ook al zou ik in de nabije toekomst naar losse eindversterkers overstappen wil ik alsnog geen beesten van honderden watts neerzetten als het niet nodig is.
Shadow

Bericht door Shadow »

Beyma TPL150H met 18Sound 8NMB420 of 10NMB420?

edit, op DIY hebben ze daar een draadje over;

https://www.diyaudio.com/community/thre ... 50.197558/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”