Wat heb ik nodig?

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Agila

Wat heb ik nodig?

Bericht door Agila »

Hoipipeloi allemaal,

Ik ben van plan om een subwoofer erbij te nemen. Nu heb ik, net als vele andere, er niet heel veel verstand van. Wie (wél met dat verstand) zou mij willen helpen met het vinden van de juiste informatie, zodat ik een geschikte sub kan gaan zoeken?

1. Ik heb nu het onderstaande in de auto :
HU=
Sony DSX-G80, Geïntegreerde klasse-D-versterker met 4 x max. 100 W (45 W RMS) uitgangsvermogen met een speakerbelasting van 2 ohm. Er zijn 3 x 5V pre-out.

Speakers= (Front)
Audison 4 APX coaxial, 120 W peak en 40 W continu.

2. Wat heb ik nodig?
Ik zoek een geschikte subwoofer, waarvan de de prestaties het beste aansluiten bij het afspelen van reggae. Van roots-reggae tot dub. (Andere muziek is in deze auto niet toegestaan :D ) Ik wil wel luid kunnen spelen maar ik vind dit wel minder belangrijk dan het luisteren naar een kwalitatieve diepe bas.

3. De vragen?
- Heb ik een dvc of een svc nodig?
- Is in deze setup een 2ohm of 4ohm nodig?
- Hoeveel Watt RMS is minimaal of maximaal bij deze setup nodig?
- Als het goed is, zijn er met deze HU twee methoden om aan te sluiten. “eenvoudige subwooferaansluiting”. En als ik op een hoog volume wil kunnen afspelen kan ik ook “parallel aansluiten”. Welke kies ik dan?

Vooral de Watts en de ohms begrijp ik allemaal niet zo goed, dus een advies wat min./max. allemaal bij mijn HU kan, zou wel heel fijn zijn. Als die specs er zijn kan ik binnen een bepaald budget in ieder geval iets gaan zoeken.

Thx voor het lezen , je interesse en misschien ook wel voor je hulp :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Wat heb ik nodig?

Bericht door Henkjan »

hoi, welkom hier!
Agila

Bericht door Agila »

Hoi dankjwel, Henkjan!
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Een subwoofer aansturen direct vanuit de radio (headunit) is ongebruikelijk, deze radio kan het wél, maar levert nou ook weer niet zo heel erg veel vermogen. Zag een yt filmpje waar het gemeten wordt: https://www.youtube.com/watch?v=GH2DZo_U4qI Op 4 ohm 55w en 2 ohm 88w ongeclipped. Dat is voor een subwoofer eigenlijk te weinig, maar kan wel.
Wil je toch meer, dan heb je een externe versterker nodig, meer kabels etc.
Bedenk ook je budget voor de sub + kist, er is erg veel te koop...
Agila

Bericht door Agila »

Hoi Bertje,
bedankt voor je uitleg. Die 88w is inderdaad niet zo heel veel vermogen. Beter ga ik dus op zoek naar een actieve of passieve subwoofer met versterker.

Even nog een vraagje daarover, als ik de blauw witte draad van de remote met de subwoofer wil aansluiten , hoe maak ik dan die verbinding bij de HU? Deze zit nu in de isostekker vast.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Je bedoeld dat de remotedraad in de ISO stekker zit van de auto kabelboom? Om wat voor merk en type auto gaat het en heb je deze radio gewisseld voor de standaard radio? Want dat zou kunnen betekenen dat die baluw/witte draad andere functie zou kunnen hebben...of misschien helemaal nergens op aangesloten zit.
Agila

Bericht door Agila »

Je bedoeld dat de remotedraad in de ISO stekker zit van de auto kabelboom?
Ja dat bedoelde ik inderdaad :wink:
Het gaat om een opel agilla uit 2001. De (niet originele) autoradio die erin zat heb ik met de Sony vervangen. Als ik het me goed herinner heb ik deze kabelbomen/stekkers gebruikt:

https://www.venderparts.nl/sony-dsx-gs8 ... radio.html ( sony bijgeleverde kabelboom )

https://www.bol.com/be/nl/p/aiv-iso-naa ... 074088254/ ( los bijgekocht )

Bij sommige kabelbomen zie ik wel eens dat de blauw/witte draad los uit de kabelboom steekt met een soort van stekkertje of verbinding, waarop je het dan eenvoudig zou kunnen aansluiten. Maar dat heb ik niet. Ik weet of ik dan zomaar die blauw/witte draad uit de kabelboom kan losmaken? En wat dan de beste methode is om de remote kabel met die blauw/witte te verbinden.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Van zo'n ISO connector kan je de pinnen eruit halen, er zit een weerhaakje welke je terug kan drukken met een naald o.i.d. Je trekt de pin dan uit de connector.
Doorknippen en een andere draad er aan solderen kan ook, of met een AMP kabelverbinder.
Agila

Bericht door Agila »

Oke, duidelijk. Dankjwel!!! Dat moet wel lukken verder.

Nu ik toch met de installatie aan de slag ga, wil ik eigenlijk ook de HU direct op de accu aansluiten. Nu wordt in de handleiding aangegeven dat ik dan kabels van hoger dan AWG12 rechtstreeks vanuit de HU naar de accu moet gebruiken. Ook hier kom ik dan weer bij de ISO kabelboom uit. Ik moet dan de nieuwe gele en zwarte AWG 12+ Kabels vanuit de voedingskabel naar de accu aanleggen. Passen de AWG 12+ kabels wel in de kabelboom? Ik zou me kunnen voorstellen dat een overgang van de dikkere kabels naar de origine iso kabels niet zomaar mogelijk is?

Een andere vraag die ik nog heb gaat over het onderstaande:
Opmerking over de voedingskabel (geel)
Wanneer u dit toestel samen met andere stereocomponenten aansluit, moet het vermogen van de aangesloten autostroomkring groter zijn dan de som van de zekeringen van elke component afzonderlijk
(handleiding HU)

Stel de subwoofer heeft 150 RMS en een zekering van 25A. De zekering bij de accu is 100A.
De Hu zelf heeft 4 x 45 RMS en een zekering van 15A. De zekering bij de accu hier is 15A.
Zit ik dan nog goed?
Stefanovitch

Bericht door Stefanovitch »

Kijk eens naar de videos van Car Audio Fabrication, daar word heel veel uitgelegd over aansluiten van car audio.

https://www.youtube.com/c/CarAudioFabrication

of de videos van https://www.youtube.com/c/FiveStarCarSt ... Clearwater

Die zijn heel leerzaam.

Mvgr, Stefanovitch
Plaats reactie