vreemde zaak
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vreemde zaak
Zou je dat filter eens even opnieuw kunnen tekenen, kan er zo niet zoveel chocolade van maken. Zo te zien is het een serie filter. En de foto's van het filter zijn van de laagsectie.
Verder zou ik ook eens naar de bekabeling kijken want er is behoorlijke corrosie te zien na de soldeerpunten:
Heb dat wel eens vaker gezien bij gesoldeerde Monster achtige kabels en kan een overgangsweerstand opleveren.
Verder zou ik ook eens naar de bekabeling kijken want er is behoorlijke corrosie te zien na de soldeerpunten:
Heb dat wel eens vaker gezien bij gesoldeerde Monster achtige kabels en kan een overgangsweerstand opleveren.
Re: vreemde zaak
Ook een goede tip Gerard !
Dick gaat om te beginnen een tweeter open schroeven ter controle .
De solderingen kunnen dan gelijk gecontroleerd worden .
Zo op de foto lijkt hij zelf kontakt te maken met de face plate ,maar dat zal wel bedrog zijn
Dat die isolatie zo verkeurd is zou een teken kunnen zijn van gebruik van soldeer zuur
Dick gaat om te beginnen een tweeter open schroeven ter controle .
De solderingen kunnen dan gelijk gecontroleerd worden .
Zo op de foto lijkt hij zelf kontakt te maken met de face plate ,maar dat zal wel bedrog zijn
Dat die isolatie zo verkeurd is zou een teken kunnen zijn van gebruik van soldeer zuur
Laatst gewijzigd door rikpost op wo 29 dec 2021, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vreemde zaak
Deed wel uitspraak dat ze 4 dB zachter waren, maar de onderbouwing van die uitspraak heb ik niet gezien. Heb hem niet los deze tweeters zien meten en de andere. Veel geblaat dat hij dingen wel hoort en niet hoeft te meten, maar hoe je dan tot de 4 dB zachter conclusie komt ... ?
Verdere nuttige info dat er een apart hoog filter voor de tweeters is en een aparte voor de woofers, wat al vermoeden was vanwege de extra set draden vanaf de terminals.
Vind verder 3 spoelen en 3 condensators plus een grote spoel/trafo? best wel veel voor een 6 dB/oct filter, wat geclaimd wordt door DynAudio.
Getekend schema kan niet kloppen, want er staan 4 condensators in en 4 weerstanden en maar twee spoelen. En ik zie minstens 3 spoelen plus een heel groot spoel/trafo ding wat vreemd is gegeven dat je niet laag filterd. En ik zie 5 weerstanden en drie condensators. Dus schema van filter zoals getekend kan niet kloppen.
Dus een kloppend schema zou wel fijn zijn.
Verdere nuttige info dat er een apart hoog filter voor de tweeters is en een aparte voor de woofers, wat al vermoeden was vanwege de extra set draden vanaf de terminals.
Vind verder 3 spoelen en 3 condensators plus een grote spoel/trafo? best wel veel voor een 6 dB/oct filter, wat geclaimd wordt door DynAudio.
Getekend schema kan niet kloppen, want er staan 4 condensators in en 4 weerstanden en maar twee spoelen. En ik zie minstens 3 spoelen plus een heel groot spoel/trafo ding wat vreemd is gegeven dat je niet laag filterd. En ik zie 5 weerstanden en drie condensators. Dus schema van filter zoals getekend kan niet kloppen.
Dus een kloppend schema zou wel fijn zijn.
Re: vreemde zaak
Klopt, is het zuur uit het PVC. Zie je vooral bij transparant PVC, soms is het koper helemaal bruin/groen uitgeslagen. Dit lijkt mij beslist geen Dynaudio soldeerwerk, meer amateuristisch gepruts! Maar ok lijkt mij niet de oorzaak van het responsieprobleem.
Re: vreemde zaak
Oké Dick leest mee dus wanneer ze open zijn kan gelijk wat meer informatie verzameld worden .
Bedankt !
Bedankt !
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vreemde zaak
Dynaudio gebruikt vaak eerste orde filters icm een lattice netwerk om de fase terug (of nog wat verder) te draaien op de overgangsfrequentie. Dat zou het aantal onderdelen kunnen verklaren.jvenema schreef: ↑wo 29 dec 2021, 12:13Deed wel uitspraak dat ze 4 dB zachter waren, maar de onderbouwing van die uitspraak heb ik niet gezien. Heb hem niet los deze tweeters zien meten en de andere. Veel geblaat dat hij dingen wel hoort en niet hoeft te meten, maar hoe je dan tot de 4 dB zachter conclusie komt ... ?
Verdere nuttige info dat er een apart hoog filter voor de tweeters is en een aparte voor de woofers, wat al vermoeden was vanwege de extra set draden vanaf de terminals.
Vind verder 3 spoelen en 3 condensators plus een grote spoel/trafo? best wel veel voor een 6 dB/oct filter, wat geclaimd wordt door DynAudio.
Getekend schema kan niet kloppen, want er staan 4 condensators in en 4 weerstanden en maar twee spoelen. En ik zie minstens 3 spoelen plus een heel groot spoel/trafo ding wat vreemd is gegeven dat je niet laag filterd. En ik zie 5 weerstanden en drie condensators. Dus schema van filter zoals getekend kan niet kloppen.
Dus een kloppend schema zou wel fijn zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vreemde zaak
Lijkt wel of er een gek met S39 bezig is geweest:
Voordat er tweeters open geschroefd gaan worden zou ik eerst maar eens beginnen om alle bekabeling te vervangen.
Voordat er tweeters open geschroefd gaan worden zou ik eerst maar eens beginnen om alle bekabeling te vervangen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vreemde zaak
Als je het filmpje goed bekijkt, zie je een aparte filterprint achter de tweeters in de kast zitten.
Re: vreemde zaak
Ja klopt dat is waar Dick dat schema van gemaakt heeft
Die s39 had ik ook in gedachte
Dan zou het koper door de jaren meer aangetast kunnen worden
Die s39 had ik ook in gedachte
Dan zou het koper door de jaren meer aangetast kunnen worden
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vreemde zaak
Ik heb in het verleden vaak genoeg gezien dat die "speciale" luidsprekerkabel met heel veel dunne onvertinde koperdraadjes na de soldering begonnen te rotten met alle gevolgen van dien.
Re: vreemde zaak
Mwah is algemeen bij PVC. Als je PVC te lang/hoog doorverhit met solderen en het verbrandt waar het hier op lijkt, komt er soms HCl (zoutzuur) vrij. Dat tast alle metaal rond de soldering aan. Maar ook sommige weekmakers zijn niet erg metaalvriendelijk.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vreemde zaak
Ik ben best bereid om ter plekke een paar impedantieplotjes en closerange metingen van die tweeters te maken. Niet dat ik ze kan repareren, maar kan dan wel aanwijzen waar de pijn zit.
Hoef je misschien niet allemaal dingen te vervangen die helemaal niet defect zijn.
Je roept maar.
Hoef je misschien niet allemaal dingen te vervangen die helemaal niet defect zijn.
Je roept maar.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vreemde zaak
Precies, dat de waarden van die C's verlopen zijn is hoogst onwaarschijnlijk.
Een heeft er een C in serie zitten (eerste orde) en de andere een C in combinatie met een lattice netwerk. Klopt precies, het aantal onderdelen.
Een heeft er een C in serie zitten (eerste orde) en de andere een C in combinatie met een lattice netwerk. Klopt precies, het aantal onderdelen.
Re: vreemde zaak
Dat is weer erg vriendelijk van je Leo ik laat dat aan Dick over zoals ik al zei hij leest ook mee dus wellicht komt hij daar op terug.pappaleo schreef: ↑wo 29 dec 2021, 12:57Ik ben best bereid om ter plekke een paar impedantieplotjes en closerange metingen van die tweeters te maken. Niet dat ik ze kan repareren, maar kan dan wel aanwijzen waar de pijn zit.
Hoef je misschien niet allemaal dingen te vervangen die helemaal niet defect zijn.
Je roept maar.
Ik vermoed wel dat hij eerste de ferrofluid wil controleren
-
DickvdEnde
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 29 dec 2021, 13:36
Re: vreemde zaak
Als eerste allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Het probleem is echt heel vervelend maar ik heb al een hoop opgestoken van de reacties en natuurlijk van de kennis van Rik. Door de verandering van het geluid ben ik gaan meten en dat bevestigde mijn probleem. Het lastige is dat ik de speakers tweedehands gekocht heb en daardoor de historie niet precies weet. De verkoper heeft ze voor mij laten overspuiten naar hoogglans zwart en daarbij zijn ze uit elkaar geweest. Na het spuitwerk heb ik ze beluisterd en ik was er toen van onder de indruk. Maar de stap met mijn vorige speakers was ook groot dus dan valt het allemaal minder op. Een andere vriend heeft de Dynaudio C1 en die klinken echt een heel stuk beter. Vandaar het puzzel en zoekwerk. De C2 is overigens geleverd van 2002 tot en met 2012 dus ze zouden in het slechte geval nu toch al bijna 20 jaar oud kunnen zijn.
De interne kabels lijken origineel te zijn maar er is zeker aardig wat gecorrodeerd. Die interne bekabeling is mogelijk ook goed om te vervangen als ik dan toch bezig ben. Inkorten gaat niet echt want de kabels zijn niet echt te lang. Ik verwacht van een club als Dynaudio overigens niet dat ze s39 gebruiken om kabels te solderen. Dat zou dan iemand achteraf gedaan moeten hebben . Of het komt toch van de te hoge soldeer temperatuur. Iemand nog een goede tip voor hoogwaardige speaker kabel die ook nog een beetje te solderen is?
Door de onbekende leeftijd krijg ik toch wel het gevoel dat ik de ferro fluid zou moeten controleren. Als is het maar om uit te sluiten dat het probleem daar zit. Op zich heb ik al wat info bekeken over hoe dat te doen is. Het is meer tijd dan kosten.
@Leo, hartelijk dank voor jouw aanbod! Ik zal eerst nog eens de boel demonteren en bekijken en dan gelijk een goede schema tekening maken. Daarna ga ik maar weer eens proberen conclusies te trekken. Ik kom er zeker nog op terug.
De interne kabels lijken origineel te zijn maar er is zeker aardig wat gecorrodeerd. Die interne bekabeling is mogelijk ook goed om te vervangen als ik dan toch bezig ben. Inkorten gaat niet echt want de kabels zijn niet echt te lang. Ik verwacht van een club als Dynaudio overigens niet dat ze s39 gebruiken om kabels te solderen. Dat zou dan iemand achteraf gedaan moeten hebben . Of het komt toch van de te hoge soldeer temperatuur. Iemand nog een goede tip voor hoogwaardige speaker kabel die ook nog een beetje te solderen is?
Door de onbekende leeftijd krijg ik toch wel het gevoel dat ik de ferro fluid zou moeten controleren. Als is het maar om uit te sluiten dat het probleem daar zit. Op zich heb ik al wat info bekeken over hoe dat te doen is. Het is meer tijd dan kosten.
@Leo, hartelijk dank voor jouw aanbod! Ik zal eerst nog eens de boel demonteren en bekijken en dan gelijk een goede schema tekening maken. Daarna ga ik maar weer eens proberen conclusies te trekken. Ik kom er zeker nog op terug.
Re: vreemde zaak
Welkom, Dick.
Voor kabel zou je eens kunnen kijken bij https://www.rumoh.eu/accessories/cables/?p=1
Ondanks de Engelse teksten is het een Nederlandse webshop, en de eigenaar is ook forumlid hier (Rudy).
Soort van huisleverancier voor veel forumleden.
Voor kabel zou je eens kunnen kijken bij https://www.rumoh.eu/accessories/cables/?p=1
Ondanks de Engelse teksten is het een Nederlandse webshop, en de eigenaar is ook forumlid hier (Rudy).
Soort van huisleverancier voor veel forumleden.
Re: vreemde zaak
Even voor de duidelijkheid is nu dit:
Het hoog filter, of dit:
Het schema komt in ieder geval niet overeen met het tweede printje, de aantallen C's en R's kloppen gewoon niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vreemde zaak
Welkom!
Gezien de maximale leeftijd zou ik me niet druk maken over ferrofluid en zeker niet bij een Dynaudio driver. Als ik een quick search in Google doe, kom ik eigenlijk geen problemen tegen met Dynaudio tweeters tegen.
Gezien de maximale leeftijd zou ik me niet druk maken over ferrofluid en zeker niet bij een Dynaudio driver. Als ik een quick search in Google doe, kom ik eigenlijk geen problemen tegen met Dynaudio tweeters tegen.
Re: vreemde zaak
Ik had die van mij verleden jaar uit elkaar gehaald en die waren nog super vloeibaar , en die zijn ouder ,
Esotar 1 !
Dus inderdaad ook weer twijfelachtig maar je moet ergens beginnen .
Als het de fluid niet kan zijn en ook niet de caps ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vreemde zaak
Er is in die dingen gerotzooit, net als in het kijkbuis filmpje. Daar was het probleem opgelost door het hele filter met bekabeling te vervangen door nieuw fabrieksspul. Maar waarom zou het niet aan een Cap of spoel kunnen liggen? Heb in een ver verleden eens een geintje meegemaakt met een Martin audio floor monitor van Vera die steeds de aansturende amp in de protect liet vliegen. Na veel zoeken bleek het een interne kortsluiting te zijn in een spoel van het filter naar de hoog driver te zijn. Was aan de buitenkant niet te zien.....
