vreemde zaak

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vreemde zaak

Bericht door ds23man »

Zou je dat filter eens even opnieuw kunnen tekenen, kan er zo niet zoveel chocolade van maken. Zo te zien is het een serie filter. En de foto's van het filter zijn van de laagsectie.

Verder zou ik ook eens naar de bekabeling kijken want er is behoorlijke corrosie te zien na de soldeerpunten:
1rot.PNG
Heb dat wel eens vaker gezien bij gesoldeerde Monster achtige kabels en kan een overgangsweerstand opleveren.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

Ook een goede tip Gerard !
Dick gaat om te beginnen een tweeter open schroeven ter controle .
De solderingen kunnen dan gelijk gecontroleerd worden .

Zo op de foto lijkt hij zelf kontakt te maken met de face plate ,maar dat zal wel bedrog zijn

Dat die isolatie zo verkeurd is zou een teken kunnen zijn van gebruik van soldeer zuur
Laatst gewijzigd door rikpost op wo 29 dec 2021, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: vreemde zaak

Bericht door jvenema »

Deed wel uitspraak dat ze 4 dB zachter waren, maar de onderbouwing van die uitspraak heb ik niet gezien. Heb hem niet los deze tweeters zien meten en de andere. Veel geblaat dat hij dingen wel hoort en niet hoeft te meten, maar hoe je dan tot de 4 dB zachter conclusie komt ... ?
Verdere nuttige info dat er een apart hoog filter voor de tweeters is en een aparte voor de woofers, wat al vermoeden was vanwege de extra set draden vanaf de terminals.
Vind verder 3 spoelen en 3 condensators plus een grote spoel/trafo? best wel veel voor een 6 dB/oct filter, wat geclaimd wordt door DynAudio.
Getekend schema kan niet kloppen, want er staan 4 condensators in en 4 weerstanden en maar twee spoelen. En ik zie minstens 3 spoelen plus een heel groot spoel/trafo ding wat vreemd is gegeven dat je niet laag filterd. En ik zie 5 weerstanden en drie condensators. Dus schema van filter zoals getekend kan niet kloppen.
Dus een kloppend schema zou wel fijn zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: vreemde zaak

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: wo 29 dec 2021, 12:07

Verder zou ik ook eens naar de bekabeling kijken want er is behoorlijke corrosie te zien na de soldeerpunten:

1rot.PNG

Heb dat wel eens vaker gezien bij gesoldeerde Monster achtige kabels en kan een overgangsweerstand opleveren.
Klopt, is het zuur uit het PVC. Zie je vooral bij transparant PVC, soms is het koper helemaal bruin/groen uitgeslagen. Dit lijkt mij beslist geen Dynaudio soldeerwerk, meer amateuristisch gepruts! Maar ok lijkt mij niet de oorzaak van het responsieprobleem.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

Oké Dick leest mee dus wanneer ze open zijn kan gelijk wat meer informatie verzameld worden .
Bedankt !
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vreemde zaak

Bericht door pappaleo »

jvenema schreef: wo 29 dec 2021, 12:13
Deed wel uitspraak dat ze 4 dB zachter waren, maar de onderbouwing van die uitspraak heb ik niet gezien. Heb hem niet los deze tweeters zien meten en de andere. Veel geblaat dat hij dingen wel hoort en niet hoeft te meten, maar hoe je dan tot de 4 dB zachter conclusie komt ... ?
Verdere nuttige info dat er een apart hoog filter voor de tweeters is en een aparte voor de woofers, wat al vermoeden was vanwege de extra set draden vanaf de terminals.
Vind verder 3 spoelen en 3 condensators plus een grote spoel/trafo? best wel veel voor een 6 dB/oct filter, wat geclaimd wordt door DynAudio.
Getekend schema kan niet kloppen, want er staan 4 condensators in en 4 weerstanden en maar twee spoelen. En ik zie minstens 3 spoelen plus een heel groot spoel/trafo ding wat vreemd is gegeven dat je niet laag filterd. En ik zie 5 weerstanden en drie condensators. Dus schema van filter zoals getekend kan niet kloppen.
Dus een kloppend schema zou wel fijn zijn.
Dynaudio gebruikt vaak eerste orde filters icm een lattice netwerk om de fase terug (of nog wat verder) te draaien op de overgangsfrequentie. Dat zou het aantal onderdelen kunnen verklaren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vreemde zaak

Bericht door ds23man »

Lijkt wel of er een gek met S39 bezig is geweest:
1rot2.PNG
Voordat er tweeters open geschroefd gaan worden zou ik eerst maar eens beginnen om alle bekabeling te vervangen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vreemde zaak

Bericht door ds23man »

Als je het filmpje goed bekijkt, zie je een aparte filterprint achter de tweeters in de kast zitten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vreemde zaak

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef: wo 29 dec 2021, 12:24
Als je het filmpje goed bekijkt, zie je een aparte filterprint achter de tweeters in de kast zitten.
Die bedoelde ik met dat grote aantal onderdelen voor een 6dB netwerk.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

Ja klopt dat is waar Dick dat schema van gemaakt heeft

Die s39 had ik ook in gedachte
Dan zou het koper door de jaren meer aangetast kunnen worden
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vreemde zaak

Bericht door ds23man »

Ik heb in het verleden vaak genoeg gezien dat die "speciale" luidsprekerkabel met heel veel dunne onvertinde koperdraadjes na de soldering begonnen te rotten met alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: vreemde zaak

Bericht door Pjotr »

Mwah is algemeen bij PVC. Als je PVC te lang/hoog doorverhit met solderen en het verbrandt waar het hier op lijkt, komt er soms HCl (zoutzuur) vrij. Dat tast alle metaal rond de soldering aan. Maar ook sommige weekmakers zijn niet erg metaalvriendelijk.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vreemde zaak

Bericht door pappaleo »

Ik ben best bereid om ter plekke een paar impedantieplotjes en closerange metingen van die tweeters te maken. Niet dat ik ze kan repareren, maar kan dan wel aanwijzen waar de pijn zit.

Hoef je misschien niet allemaal dingen te vervangen die helemaal niet defect zijn.

Je roept maar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vreemde zaak

Bericht door ds23man »

Het hoog filterprintje:
1filt.PNG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vreemde zaak

Bericht door pappaleo »

Precies, dat de waarden van die C's verlopen zijn is hoogst onwaarschijnlijk.
Een heeft er een C in serie zitten (eerste orde) en de andere een C in combinatie met een lattice netwerk. Klopt precies, het aantal onderdelen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

pappaleo schreef: wo 29 dec 2021, 12:57
Ik ben best bereid om ter plekke een paar impedantieplotjes en closerange metingen van die tweeters te maken. Niet dat ik ze kan repareren, maar kan dan wel aanwijzen waar de pijn zit.

Hoef je misschien niet allemaal dingen te vervangen die helemaal niet defect zijn.

Je roept maar.
Dat is weer erg vriendelijk van je Leo ik laat dat aan Dick over zoals ik al zei hij leest ook mee dus wellicht komt hij daar op terug.
Ik vermoed wel dat hij eerste de ferrofluid wil controleren
DickvdEnde
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 29 dec 2021, 13:36

Re: vreemde zaak

Bericht door DickvdEnde »

Als eerste allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Het probleem is echt heel vervelend maar ik heb al een hoop opgestoken van de reacties en natuurlijk van de kennis van Rik. Door de verandering van het geluid ben ik gaan meten en dat bevestigde mijn probleem. Het lastige is dat ik de speakers tweedehands gekocht heb en daardoor de historie niet precies weet. De verkoper heeft ze voor mij laten overspuiten naar hoogglans zwart en daarbij zijn ze uit elkaar geweest. Na het spuitwerk heb ik ze beluisterd en ik was er toen van onder de indruk. Maar de stap met mijn vorige speakers was ook groot dus dan valt het allemaal minder op. Een andere vriend heeft de Dynaudio C1 en die klinken echt een heel stuk beter. Vandaar het puzzel en zoekwerk. De C2 is overigens geleverd van 2002 tot en met 2012 dus ze zouden in het slechte geval nu toch al bijna 20 jaar oud kunnen zijn.

De interne kabels lijken origineel te zijn maar er is zeker aardig wat gecorrodeerd. Die interne bekabeling is mogelijk ook goed om te vervangen als ik dan toch bezig ben. Inkorten gaat niet echt want de kabels zijn niet echt te lang. Ik verwacht van een club als Dynaudio overigens niet dat ze s39 gebruiken om kabels te solderen. Dat zou dan iemand achteraf gedaan moeten hebben . Of het komt toch van de te hoge soldeer temperatuur. Iemand nog een goede tip voor hoogwaardige speaker kabel die ook nog een beetje te solderen is?

Door de onbekende leeftijd krijg ik toch wel het gevoel dat ik de ferro fluid zou moeten controleren. Als is het maar om uit te sluiten dat het probleem daar zit. Op zich heb ik al wat info bekeken over hoe dat te doen is. Het is meer tijd dan kosten.

@Leo, hartelijk dank voor jouw aanbod! Ik zal eerst nog eens de boel demonteren en bekijken en dan gelijk een goede schema tekening maken. Daarna ga ik maar weer eens proberen conclusies te trekken. Ik kom er zeker nog op terug.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

Welkom Dick :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: vreemde zaak

Bericht door dre »

Inderdaad! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vreemde zaak

Bericht door ray5150 »

Welkom, Dick.
Voor kabel zou je eens kunnen kijken bij https://www.rumoh.eu/accessories/cables/?p=1
Ondanks de Engelse teksten is het een Nederlandse webshop, en de eigenaar is ook forumlid hier (Rudy).
Soort van huisleverancier voor veel forumleden.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: vreemde zaak

Bericht door jvenema »

Even voor de duidelijkheid is nu dit:
1filt.PNG
Het hoog filter, of dit:
1B9F0DA3-FCC3-4397-A8AC-D690C4D77302 (1).jpeg
Het schema komt in ieder geval niet overeen met het tweede printje, de aantallen C's en R's kloppen gewoon niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vreemde zaak

Bericht door ds23man »

Welkom!

Gezien de maximale leeftijd zou ik me niet druk maken over ferrofluid en zeker niet bij een Dynaudio driver. Als ik een quick search in Google doe, kom ik eigenlijk geen problemen tegen met Dynaudio tweeters tegen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vreemde zaak

Bericht door ds23man »

jvenema schreef: wo 29 dec 2021, 14:39
Even voor de duidelijkheid is nu dit:
1filt.PNG
Het hoog filter, of dit:
1B9F0DA3-FCC3-4397-A8AC-D690C4D77302 (1).jpeg
Het schema komt in ieder geval niet overeen met het tweede printje, de aantallen C's en R's kloppen gewoon niet.
De bovenste.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

ds23man schreef: wo 29 dec 2021, 14:40
Welkom!

Gezien de maximale leeftijd zou ik me niet druk maken over ferrofluid en zeker niet bij een Dynaudio driver. Als ik een quick search in Google doe, kom ik eigenlijk geen problemen tegen met Dynaudio tweeters tegen.

Ik had die van mij verleden jaar uit elkaar gehaald en die waren nog super vloeibaar , en die zijn ouder ,
Esotar 1 !
Dus inderdaad ook weer twijfelachtig maar je moet ergens beginnen .
Als het de fluid niet kan zijn en ook niet de caps ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vreemde zaak

Bericht door ds23man »

Er is in die dingen gerotzooit, net als in het kijkbuis filmpje. Daar was het probleem opgelost door het hele filter met bekabeling te vervangen door nieuw fabrieksspul. Maar waarom zou het niet aan een Cap of spoel kunnen liggen? Heb in een ver verleden eens een geintje meegemaakt met een Martin audio floor monitor van Vera die steeds de aansturende amp in de protect liet vliegen. Na veel zoeken bleek het een interne kortsluiting te zijn in een spoel van het filter naar de hoog driver te zijn. Was aan de buitenkant niet te zien.....
Plaats reactie