vreemde zaak
Moderator: Beheerdersteam
Re: vreemde zaak
Als de fase van een laag/mid unit in een 2,5 weg systeem omgedraaid zit gaat er ook best wel veel fout, zou het toch even proberen om die laag/mid om te polen.
Re: vreemde zaak
Ik ben ook voor deze oplossing.Olaf Markus schreef: ↑wo 29 dec 2021, 6:41Ik zou maar eens de kleine moeite nemen om ze even om te polen en nog een keer te meten, maar je hoort het ook meteen wel. Dat scheelt een hele hoop gedoe
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vreemde zaak
Toch denk ik dat je daar niet aan ontkomt als je gewoon een goede analyse wilt maken van wat er mis is.
Elke unit afzonderlijk controleren op goede werking.
Goede tekening van het filter maken want de tekening hierboven kan niet kloppen. Het zijn 2 gescheiden segmenten, één met de tweeters en één met de signaalingang die op generlei wijze met elkaar verbonden zijn.
PS. Het verhaal vertelt niet of het "slechte geluid" er vanaf het begin was, opgetreden is na het overspuiten van de kasten of in de loop der tijd is verergerd.
Re: vreemde zaak
Als het werkelijk 6dB/oct filters zijn dan kun je ompolen wat je wil, maar dat maakt dan niet uit. Want bij 6dB/oct filters is verschil 90 graden en dat blijft 90 graden na ompolen. Vanaf 12 dB/oct maakt ompolen wel uit, maar als je dat even simuleer op 5kHz dan zul je zien dat dip smaller is.
Lijkt me toch dat er iets is in combinatie filter en tweeters waardoor ze veel later komen inzetten. 5Khz is voor een (semi) tweeweg ook geen logische crossover plek. Verloop van laagdoorlaat van de woofer lijkt wel met een tweeweg overeen te komen.
Misschien zijn de tweeters onderling niet gelijk en is T1 op plek van T2 aangesloten en visa versa waardoor het nu dit gedrag geef.
Lijkt me toch dat er iets is in combinatie filter en tweeters waardoor ze veel later komen inzetten. 5Khz is voor een (semi) tweeweg ook geen logische crossover plek. Verloop van laagdoorlaat van de woofer lijkt wel met een tweeweg overeen te komen.
Misschien zijn de tweeters onderling niet gelijk en is T1 op plek van T2 aangesloten en visa versa waardoor het nu dit gedrag geef.
Re: vreemde zaak
Of even een batterijtje aan de ingang, en zien wat beide conussen doen ? Er is precies toch reeds aan gesoldeerd geweest.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: vreemde zaak
Nadeel is waarschijnlijk dat de zeer dikke bedrading, waar in het geval van de woofers wat van te zeggen is, waarschijnlijk ook aan de tweeters hangt. Dat maakt het allemaal nogal onwerkbaar en kwetsbaar. Ikzelf gebruik nooit meer dan 1,5 mm op de tweeters. Daar een paar 6mm aan hangen maakt het onhandig en kwetsbaar.
En de weergave wordt er uiteraard niet beter van.
En de weergave wordt er uiteraard niet beter van.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 29 dec 2021, 9:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vreemde zaak
Als ik dit mag geloven:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... udioc2.htm
dan moet een tweeter bij 2200 Hz inkomen en de tweede bij 8000 Hz met 6dB/oct, waarschijnlijk zijn gezien de metingen de akoestische hellingen wel wat steiler.
Wat nu als er iets mis is zodat de tweeter die vanaf 2200 Hz mee moet doen het niet doet. Volgens mij krijg je dan de situatie die overeenkomt met de metingen. Een brede dip rond de 5hz, wat lagere output boven 8-10kHz omdat maar een tweeter speeld en het komt ook overeen met de nearfield metingen.
En misschien zit er verschil tussen de twee tweeters waardoor verwisseling ook een soortgelijk effect kan geven. Of de 2200Hz tweeter zit vast met ingedikte ferro vloeistof en de tweede tweeter niet etc. Maar gezien de metingen lijkt het alsof de 2200Hz tweeter niet mee doet.
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... udioc2.htm
dan moet een tweeter bij 2200 Hz inkomen en de tweede bij 8000 Hz met 6dB/oct, waarschijnlijk zijn gezien de metingen de akoestische hellingen wel wat steiler.
Wat nu als er iets mis is zodat de tweeter die vanaf 2200 Hz mee moet doen het niet doet. Volgens mij krijg je dan de situatie die overeenkomt met de metingen. Een brede dip rond de 5hz, wat lagere output boven 8-10kHz omdat maar een tweeter speeld en het komt ook overeen met de nearfield metingen.
En misschien zit er verschil tussen de twee tweeters waardoor verwisseling ook een soortgelijk effect kan geven. Of de 2200Hz tweeter zit vast met ingedikte ferro vloeistof en de tweede tweeter niet etc. Maar gezien de metingen lijkt het alsof de 2200Hz tweeter niet mee doet.
Laatst gewijzigd door jvenema op wo 29 dec 2021, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vreemde zaak
Heb even global de boel opgezet in VituixCad, zoals ik begrijp uit de beschrijving van de C2 hoe filter zou moeten werken en vervolgens een tweeter op mute gezet.
Re: vreemde zaak
Dat is wel ongeveer wat de meting laat zien .
Vreemd is wel dat bij alle units de output ongeveer even groot is !
Vreemd is wel dat bij alle units de output ongeveer even groot is !
Re: vreemde zaak
Gezien de afstand van de tweeters en de afstand van de microfoon bij de nearfield meting weet ik niet of je wel echt zou meten als een tweeter het niet doet.
Re: vreemde zaak
Tja ik heb elke keer recht voor de individuele unit gemeten op 2 cm afstand .
Dat geeft toch wel een goed beeld ?
Dat geeft toch wel een goed beeld ?
Re: vreemde zaak
Hoi Leopappaleo schreef: ↑wo 29 dec 2021, 8:48Toch denk ik dat je daar niet aan ontkomt als je gewoon een goede analyse wilt maken van wat er mis is.
Elke unit afzonderlijk controleren op goede werking.
Goede tekening van het filter maken want de tekening hierboven kan niet kloppen. Het zijn 2 gescheiden segmenten, één met de tweeters en één met de signaalingang die op generlei wijze met elkaar verbonden zijn.
PS. Het verhaal vertelt niet of het "slechte geluid" er vanaf het begin was, opgetreden is na het overspuiten van de kasten of in de loop der tijd is verergerd.
Bedankt tja dat is mij ook niet helemaal duidelijk volgens mij heeft hij ze gelijk van af de verkoper over laten spuiten .
Hij is al wel van af het begin op zoek geweest naar een sprankelerder geluid .
Hij heeft ook een meting uit 2015 op de luisterplaats die dip was 20 db nu is deze 34 !!?
Het probleem lijkt dus groter te worden ik heb ze jaren geleden al eerder gehoord maar wanneer het zo geklonken zou hebben als op dit moment had mij dat toen ook wel opgevallen .
Maar ik denk dat Dick nu wel wat initiatieven kan nemen met al deze informatie .
Misschien toch eerst eens 1 tweeter open halen of 2 woofer ompolen.
Al is die laatste twijfelachtig wanneer het echt 6 db filters betreft .
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: vreemde zaak
Ik heb er 1 gemeten maar we apart geluisterd ( dus de andere uit ) klinken exact hetzelfde .
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vreemde zaak
Dynaudio heb ik wel vaker betrapt op een ongebruikelijke filter layout, zelfs bij een 6dB filter. Daarom is een goede tekening van het filter belangrijk. In het wilde weg gaan zitten ompolen is niet zo nuttig als je niet weet wat je onderhanden hebt.
Dat die tweeters een 2,5 weg systeem vormen is ook een nieuw fenomeen voor mij. Zijn het dezelfde typen tweeters, of zijn het verschillende?
Dat die tweeters een 2,5 weg systeem vormen is ook een nieuw fenomeen voor mij. Zijn het dezelfde typen tweeters, of zijn het verschillende?
Re: vreemde zaak
Lastig te zien Leo
Er is aan de stickers gepeuterd wel staat er op de 1ne 25 en de ander 26 .
Dat impliceert dat plaatsbepaling wel belangrijk is .
Ik vind die dikke draden aan de tweeters ook wel bijzonder eigenlijk , herken je dit ?
Misschien toch de draden aan de verkeerde tweeters gesoldeerd .
Alleen is dan met den jaren het groter wordende probleem dan weet vreemd
Er is aan de stickers gepeuterd wel staat er op de 1ne 25 en de ander 26 .
Dat impliceert dat plaatsbepaling wel belangrijk is .
Ik vind die dikke draden aan de tweeters ook wel bijzonder eigenlijk , herken je dit ?
Misschien toch de draden aan de verkeerde tweeters gesoldeerd .
Alleen is dan met den jaren het groter wordende probleem dan weet vreemd
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vreemde zaak
Gezien het soldeerwerk is dit niet origineel Dynaudio.
Dat je de ene keer een dip van 20db meet en nu een van 34, kan komen door een niet precies dezelfde lokatie in dezelfde kamer, niet dezelfde microfoonpositie etc. Als beide speakers gelijk klinken, dan is het wel merkwaardig dat het probleem bij beide in dezelfde mate is opgetreden als het een verslechtering in de loop van de tijd zou zijn.
Een simpele test om te weten te komen of ze gelijk klinken is de beide kasten tegenover elkaar te zetten met de units naar elkaar toe (afstand 1cm indien mogelijk) en beide kasten te voorzien van hetzelfde (mono) signaal, maar dan in tegenfase. Als er verschil tussen de kasten zit is dit gelijk te horen. De gelijke frequenties doven elkaar grotendeels uit.
Dat je de ene keer een dip van 20db meet en nu een van 34, kan komen door een niet precies dezelfde lokatie in dezelfde kamer, niet dezelfde microfoonpositie etc. Als beide speakers gelijk klinken, dan is het wel merkwaardig dat het probleem bij beide in dezelfde mate is opgetreden als het een verslechtering in de loop van de tijd zou zijn.
Een simpele test om te weten te komen of ze gelijk klinken is de beide kasten tegenover elkaar te zetten met de units naar elkaar toe (afstand 1cm indien mogelijk) en beide kasten te voorzien van hetzelfde (mono) signaal, maar dan in tegenfase. Als er verschil tussen de kasten zit is dit gelijk te horen. De gelijke frequenties doven elkaar grotendeels uit.
Re: vreemde zaak
https://youtube.com/watch?v=gnTYJpdHWwI&feature=share
Hier word toch wel gesproken over hetzelfde probleem , bedrading lijkt dus ook wel origineel deze diameter .
Helaas nog geen deel twee over de oplossing
Hier word toch wel gesproken over hetzelfde probleem , bedrading lijkt dus ook wel origineel deze diameter .
Helaas nog geen deel twee over de oplossing
Re: vreemde zaak
Dordrecht
Eigenlijk jammer dat ik niet gewoon zo’n standaard visaton filtertje Heb om er tussen te plakken .
Dat geeft dan wel een idee
Eigenlijk jammer dat ik niet gewoon zo’n standaard visaton filtertje Heb om er tussen te plakken .
Dat geeft dan wel een idee
Re: vreemde zaak
Toch ook nog een deel twee op YouTube in dit geval zijn er nieuwe filters origineel dynaudio waar het probleem mee opgelost was .
Veroudering caps ?
Veroudering caps ?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vreemde zaak
Heb even die video bekeken. Jemig, 24 minuten geklets wat ook in 4 minuten kan en tot de conclusie komen dat ie het niet weet en zowel tweeters als highpass filters gaat vervangen door nieuwe.
Schiet je ook niet veel mee op.
Volgens hem was de output van de tweeters afgenomen, ze deden het nog wel maar speelden zachter. Lijkt dan toch op een ferrofluïd issue.
Schiet je ook niet veel mee op.
Volgens hem was de output van de tweeters afgenomen, ze deden het nog wel maar speelden zachter. Lijkt dan toch op een ferrofluïd issue.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vreemde zaak
Zo te zien zitten er gewoon mkp's in. Hoogst onwaarschijnlijk dat die verouderd zijn.
Re: vreemde zaak
Tja maar in dit geval dus nieuwe filter en inderdaad , het is een hoop doorspoelen om tot de kern te komen 
