vreemde zaak

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: vreemde zaak

Bericht door holco »

Als de fase van een laag/mid unit in een 2,5 weg systeem omgedraaid zit gaat er ook best wel veel fout, zou het toch even proberen om die laag/mid om te polen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: vreemde zaak

Bericht door dre »

Olaf Markus schreef: wo 29 dec 2021, 6:41
Ik zou maar eens de kleine moeite nemen om ze even om te polen en nog een keer te meten, maar je hoort het ook meteen wel. Dat scheelt een hele hoop gedoe
Ik ben ook voor deze oplossing.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vreemde zaak

Bericht door pappaleo »

rikpost schreef: di 28 dec 2021, 21:40
nee dan zouden we ze los moeten solderen en op het filter staat plus en op de tweeter ook vandaar dat we daar niet aan twijfelen .
maar dit is wel vreemd en moet een oorzaak hebben.
Toch denk ik dat je daar niet aan ontkomt als je gewoon een goede analyse wilt maken van wat er mis is.
Elke unit afzonderlijk controleren op goede werking.
Goede tekening van het filter maken want de tekening hierboven kan niet kloppen. Het zijn 2 gescheiden segmenten, één met de tweeters en één met de signaalingang die op generlei wijze met elkaar verbonden zijn.

PS. Het verhaal vertelt niet of het "slechte geluid" er vanaf het begin was, opgetreden is na het overspuiten van de kasten of in de loop der tijd is verergerd.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: vreemde zaak

Bericht door jvenema »

Als het werkelijk 6dB/oct filters zijn dan kun je ompolen wat je wil, maar dat maakt dan niet uit. Want bij 6dB/oct filters is verschil 90 graden en dat blijft 90 graden na ompolen. Vanaf 12 dB/oct maakt ompolen wel uit, maar als je dat even simuleer op 5kHz dan zul je zien dat dip smaller is.
Lijkt me toch dat er iets is in combinatie filter en tweeters waardoor ze veel later komen inzetten. 5Khz is voor een (semi) tweeweg ook geen logische crossover plek. Verloop van laagdoorlaat van de woofer lijkt wel met een tweeweg overeen te komen.
Misschien zijn de tweeters onderling niet gelijk en is T1 op plek van T2 aangesloten en visa versa waardoor het nu dit gedrag geef.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: vreemde zaak

Bericht door eQuanD »

Of even een batterijtje aan de ingang, en zien wat beide conussen doen ? Er is precies toch reeds aan gesoldeerd geweest.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: vreemde zaak

Bericht door Olaf Analogue »

Nadeel is waarschijnlijk dat de zeer dikke bedrading, waar in het geval van de woofers wat van te zeggen is, waarschijnlijk ook aan de tweeters hangt. Dat maakt het allemaal nogal onwerkbaar en kwetsbaar. Ikzelf gebruik nooit meer dan 1,5 mm op de tweeters. Daar een paar 6mm aan hangen maakt het onhandig en kwetsbaar.
En de weergave wordt er uiteraard niet beter van.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 29 dec 2021, 9:11, 1 keer totaal gewijzigd.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: vreemde zaak

Bericht door jvenema »

Als ik dit mag geloven:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... udioc2.htm
dan moet een tweeter bij 2200 Hz inkomen en de tweede bij 8000 Hz met 6dB/oct, waarschijnlijk zijn gezien de metingen de akoestische hellingen wel wat steiler.

Wat nu als er iets mis is zodat de tweeter die vanaf 2200 Hz mee moet doen het niet doet. Volgens mij krijg je dan de situatie die overeenkomt met de metingen. Een brede dip rond de 5hz, wat lagere output boven 8-10kHz omdat maar een tweeter speeld en het komt ook overeen met de nearfield metingen.

En misschien zit er verschil tussen de twee tweeters waardoor verwisseling ook een soortgelijk effect kan geven. Of de 2200Hz tweeter zit vast met ingedikte ferro vloeistof en de tweede tweeter niet etc. Maar gezien de metingen lijkt het alsof de 2200Hz tweeter niet mee doet.
Laatst gewijzigd door jvenema op wo 29 dec 2021, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: vreemde zaak

Bericht door jvenema »

Heb even global de boel opgezet in VituixCad, zoals ik begrijp uit de beschrijving van de C2 hoe filter zou moeten werken en vervolgens een tweeter op mute gezet.
Wat ik begrijp, zou dit ongeveer de bedoeling van filter zijn.
Wat ik begrijp, zou dit ongeveer de bedoeling van filter zijn.
Dit gebeurt er als de 2200-8000 tweeter niet mee doet.
Dit gebeurt er als de 2200-8000 tweeter niet mee doet.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

Dat is wel ongeveer wat de meting laat zien .
Vreemd is wel dat bij alle units de output ongeveer even groot is !
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: vreemde zaak

Bericht door jvenema »

Gezien de afstand van de tweeters en de afstand van de microfoon bij de nearfield meting weet ik niet of je wel echt zou meten als een tweeter het niet doet.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

Tja ik heb elke keer recht voor de individuele unit gemeten op 2 cm afstand .
Dat geeft toch wel een goed beeld ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vreemde zaak

Bericht door pappaleo »

jvenema schreef: wo 29 dec 2021, 9:36
Gezien de afstand van de tweeters en de afstand van de microfoon bij de nearfield meting weet ik niet of je wel echt zou meten als een tweeter het niet doet.
Daarom moet je ze ook los meten en niet in een kast waar alles mee staat te toeteren.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

pappaleo schreef: wo 29 dec 2021, 8:48
rikpost schreef: di 28 dec 2021, 21:40
nee dan zouden we ze los moeten solderen en op het filter staat plus en op de tweeter ook vandaar dat we daar niet aan twijfelen .
maar dit is wel vreemd en moet een oorzaak hebben.
Toch denk ik dat je daar niet aan ontkomt als je gewoon een goede analyse wilt maken van wat er mis is.
Elke unit afzonderlijk controleren op goede werking.
Goede tekening van het filter maken want de tekening hierboven kan niet kloppen. Het zijn 2 gescheiden segmenten, één met de tweeters en één met de signaalingang die op generlei wijze met elkaar verbonden zijn.

PS. Het verhaal vertelt niet of het "slechte geluid" er vanaf het begin was, opgetreden is na het overspuiten van de kasten of in de loop der tijd is verergerd.
Hoi Leo
Bedankt tja dat is mij ook niet helemaal duidelijk volgens mij heeft hij ze gelijk van af de verkoper over laten spuiten .
Hij is al wel van af het begin op zoek geweest naar een sprankelerder geluid .
Hij heeft ook een meting uit 2015 op de luisterplaats die dip was 20 db nu is deze 34 !!?
Het probleem lijkt dus groter te worden ik heb ze jaren geleden al eerder gehoord maar wanneer het zo geklonken zou hebben als op dit moment had mij dat toen ook wel opgevallen .

Maar ik denk dat Dick nu wel wat initiatieven kan nemen met al deze informatie .
Misschien toch eerst eens 1 tweeter open halen of 2 woofer ompolen.
Al is die laatste twijfelachtig wanneer het echt 6 db filters betreft .
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: vreemde zaak

Bericht door VintageHarry »

Zoals Peter al schreef, meten beide boxen hetzelfde?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

Ik heb er 1 gemeten maar we apart geluisterd ( dus de andere uit ) klinken exact hetzelfde .
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vreemde zaak

Bericht door pappaleo »

Dynaudio heb ik wel vaker betrapt op een ongebruikelijke filter layout, zelfs bij een 6dB filter. Daarom is een goede tekening van het filter belangrijk. In het wilde weg gaan zitten ompolen is niet zo nuttig als je niet weet wat je onderhanden hebt.

Dat die tweeters een 2,5 weg systeem vormen is ook een nieuw fenomeen voor mij. Zijn het dezelfde typen tweeters, of zijn het verschillende?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

7F027371-C15B-45F5-AED2-C7A2A693CC57.jpeg
Lastig te zien Leo
Er is aan de stickers gepeuterd wel staat er op de 1ne 25 en de ander 26 .
Dat impliceert dat plaatsbepaling wel belangrijk is .
Ik vind die dikke draden aan de tweeters ook wel bijzonder eigenlijk , herken je dit ?
Misschien toch de draden aan de verkeerde tweeters gesoldeerd .
Alleen is dan met den jaren het groter wordende probleem dan weet vreemd
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vreemde zaak

Bericht door pappaleo »

Gezien het soldeerwerk is dit niet origineel Dynaudio.

Dat je de ene keer een dip van 20db meet en nu een van 34, kan komen door een niet precies dezelfde lokatie in dezelfde kamer, niet dezelfde microfoonpositie etc. Als beide speakers gelijk klinken, dan is het wel merkwaardig dat het probleem bij beide in dezelfde mate is opgetreden als het een verslechtering in de loop van de tijd zou zijn.

Een simpele test om te weten te komen of ze gelijk klinken is de beide kasten tegenover elkaar te zetten met de units naar elkaar toe (afstand 1cm indien mogelijk) en beide kasten te voorzien van hetzelfde (mono) signaal, maar dan in tegenfase. Als er verschil tussen de kasten zit is dit gelijk te horen. De gelijke frequenties doven elkaar grotendeels uit.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

https://youtube.com/watch?v=gnTYJpdHWwI&feature=share

Hier word toch wel gesproken over hetzelfde probleem , bedrading lijkt dus ook wel origineel deze diameter .
Helaas nog geen deel twee over de oplossing
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vreemde zaak

Bericht door pappaleo »

Waar wonen die speakers?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

Dordrecht
Eigenlijk jammer dat ik niet gewoon zo’n standaard visaton filtertje Heb om er tussen te plakken .
Dat geeft dan wel een idee
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

Toch ook nog een deel twee op YouTube in dit geval zijn er nieuwe filters origineel dynaudio waar het probleem mee opgelost was .
Veroudering caps ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vreemde zaak

Bericht door pappaleo »

Heb even die video bekeken. Jemig, 24 minuten geklets wat ook in 4 minuten kan en tot de conclusie komen dat ie het niet weet en zowel tweeters als highpass filters gaat vervangen door nieuwe.

Schiet je ook niet veel mee op.

Volgens hem was de output van de tweeters afgenomen, ze deden het nog wel maar speelden zachter. Lijkt dan toch op een ferrofluïd issue.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vreemde zaak

Bericht door pappaleo »

Zo te zien zitten er gewoon mkp's in. Hoogst onwaarschijnlijk dat die verouderd zijn.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vreemde zaak

Bericht door rikpost »

Tja maar in dit geval dus nieuwe filter en inderdaad , het is een hoop doorspoelen om tot de kern te komen :roll:
Plaats reactie