Project Lockup

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Re: Project Lockup

Bericht door satefan »

pappaleo schreef: vr 24 dec 2021, 16:30
Stefan en BR. Een slechtere combinatie is moeilijk te vinden. :mrgreen:
Correct en tevens juist - de drivers worden luchtdicht opgesloten.
satefan

Bericht door satefan »

OWC schreef: vr 24 dec 2021, 16:18
satefan schreef: do 23 dec 2021, 23:06
Ik begrijp de zorgen rondom de lage x-over. Echter, ik heb deze tweeter hier ruim 2 jaar draaien op 1khz/24db - en dat gaat heel goed. De tweeter heeft een xmax van 1mm en kan veel hebben. Deze speaker hebben een aantal hier op de luisterdag in Hengelo gehoord. Feedback was louter positief (met een enkeling die de vorm van mijn cilinderspeakers niet kon bekoren).
Het gaat niet om de zorgen en ik geloof best dat het goed klonk.

Het gaat er meer om dat het gewoon een beetje onlogische keuze is.
De tweeter vervormt meetbaar en objectief (significant) meer, de 4 inch woofertjes beginnen pas met bundelen vanaf 2-2,5kHz ofzo.
Waarom zou je dan een tweeter onnodig zo erg op z'n tenen laten lopen?
Als ik zo naar de metingen kijk, zou ik 1500-1800Hz als minimum adviseren.

Het is mij niet helemaal duidelijk of de SB12PFC in een BR komen of gesloten, maar in papaleo z'n topic kun je lezen dat deze niet heel geschikt zijn voor laag. Minimaal 100Hz.
De alu en met name keramische versie doen het beiden een stuk beter zowel in het laag als het midden.

edit: Trouwens niet omdat ze aluminium of keramisch zijn, maar de motor en magneten zijn anders tov de PFC variant.
Ik ging (wellicht iets te dwangmatig) uit van mijn andere project. Ik cross daar laag omdat vanwege de ietwat onconventionele plaatsing van de woofers.

Bij dit ontwerp is dit niet het geval, de woofertjes en de tweeter stralen vrolijk dezelfde kant op. Hierdoor zou hoger crossen natuurlijk mogelijk zijn. Ik ga met behulp van de DSP hier mee experimenteren, nadat ik de bundeling van de woofers en de tweeter eerst gemeten heb uiteraard.

groet,

Satefan
dre

Bericht door dre »

satefan schreef: vr 24 dec 2021, 16:38
pappaleo schreef: vr 24 dec 2021, 16:30
Stefan en BR. Een slechtere combinatie is moeilijk te vinden. :mrgreen:
Correct en tevens juist - de drivers worden luchtdicht opgesloten.
Prima keuze! 8)
PA5cAL1
Contacteer:

Bericht door PA5cAL1 »

Gaaf project, ga dit zeker volgen.

Ben benieuwd of je echt strakke bassen gaat krijgen. Ik heb wel eens de SB12NRX25-4 in een bas reflex gehoord en was daar wel van onder de indruk. Twee 4 inchers gesloten zouden ongeveer dezelfde output in de 60 Hz range moeten hebben maar met meer diepgang en strakheid.

Het uiterlijk spreekt mij in ieder geval zeker aan, zou ook niet misstaan bij een PC setup. Ik heb jammer genoeg niet de mogelijkheden om dat soort kastjes te 3d printen, anders zou ik zo'n ontwerp ook zeker willen overwegen.

In hoeverre behoord een kleine externe sub nog tot de mogelijkheden? Ik zelf heb wel ervaren dat het ontnemen van het laag bij de midwoofers enorm kan helpen bij de strakheid in het mid. De midwoofers blijven dan lekker in hun lineaire gebied opereren.
Doet mij een beetje denken aan de sony pascal, maar dan on steroids.
Blijkbaar draag ik dezelfde naam als een matige set sony satelliten :lol:
satefan

Bericht door satefan »

PA5cAL1 schreef: za 25 dec 2021, 22:05
Gaaf project, ga dit zeker volgen.

Ben benieuwd of je echt strakke bassen gaat krijgen. Ik heb wel eens de SB12NRX25-4 in een bas reflex gehoord en was daar wel van onder de indruk. Twee 4 inchers gesloten zouden ongeveer dezelfde output in de 60 Hz range moeten hebben maar met meer diepgang en strakheid.

Het uiterlijk spreekt mij in ieder geval zeker aan, zou ook niet misstaan bij een PC setup. Ik heb jammer genoeg niet de mogelijkheden om dat soort kastjes te 3d printen, anders zou ik zo'n ontwerp ook zeker willen overwegen.

In hoeverre behoord een kleine externe sub nog tot de mogelijkheden? Ik zelf heb wel ervaren dat het ontnemen van het laag bij de midwoofers enorm kan helpen bij de strakheid in het mid. De midwoofers blijven dan lekker in hun lineaire gebied opereren.
Doet mij een beetje denken aan de sony pascal, maar dan on steroids.
Blijkbaar draag ik dezelfde naam als een matige set sony satelliten :lol:
Ik ben ook benieuwd wat er aan laag uit komt. Maar dat het niet heel diep zal zijn dat lijkt me evident. Met de DSP kunnen we er best nog iets van maken, maar je zal niet misselijk worden van de luchtverplaatsing natuurlijk. Het slagvolume blijft imerts beperkt.

Of er een sub aan kan hangt meer af van de gekozen DSP oplossing denk ik. Als daar een kanaal over is, dan zou dat natuurlijk kunnen.

Ik moet deze ook in 3 delen printen. De voet, en dan de behuizing in 2 keer, mijn printer kan niet hoog genoeg, ik lijm dan alles in elkaar en dan is er een prototype om metingen mee te kunnen doen.

Later zal ik hem uit 1 stuk laten printen. Dat doe ik dan bij een bedrijf in Italie die een aardige staffel hanteerd als het volume wat hoger wordt. Dan kan het mischien voor anderen ook de moeite waard zijn.

Maar goed, eerst maar eens een prototype maken, drivers er in en metingen doen natuurlijk!

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op zo 26 dec 2021, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
satefan

Bericht door satefan »

Gister heb ik de voet geprint. Ik gebruik voor dit soort prototypes altijd een wat grotere laaghoogte (0.4mm) zodat eea wat sneller geprint is. Het resultaat is dan wat minder verfijnd, maar dat is nu niet zo belangrijk. Dit duurt 4 uurtjes ongeveer.
voet.png
De onderste helft van de behuizing wordt vandaag geprint. Dit duurt ondanks de hogere laaghoogte nog steeds iets meer dan 12 uur. Maar je zet m aan, en de rest gaat vanzelf.

Groet,

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

De afgelopen dagen heb ik de bovenste en onderste helft geprint van het prototype. Deze moeten natuurlijk aan elkaar gelijmt. Daar moet ik even de tijd voor nemen (omdat het mijn minst favo bezigheid is).

Maar het is wel leuk om even te passen en meten om te kijken hoe het straks gaat worden:
Tweeter_passen.jpg
Zo krijg je een beetje een idee van de richting. Vanmiddag komen de woofertjes binnen als t goed is.

Groet,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op di 28 dec 2021, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
satefan

Bericht door satefan »

Deze nog even om de hoogte bekijken op basis van de wereldstandaard qua maatvoering.
Tweeter_maat.jpg
koenjer

Bericht door koenjer »

Gaaf zeg! Ziet er echt chique uit! Schuurpapiertje er langs en klaar :)

Hoe los je het aansturingsstuk op? Er past geen Hypex module achterin ;)
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Ziet er stoer uit hoor.

Dit kwam zomaar in me op dus vraag het gewoon... Heeft de voet/ steel nog effect op prestaties van de speaker? Als in grote uitslag van de drivers op een smalle poot. In hoeverre deze een grote uitslag kunnen maken natuurlijk..
satefan

Bericht door satefan »

koenjer schreef: di 28 dec 2021, 11:27
Gaaf zeg! Ziet er echt chique uit! Schuurpapiertje er langs en klaar :)

Hoe los je het aansturingsstuk op? Er past geen Hypex module achterin ;)
Dit is puur een prototype, als het iets is dan ga ik nog een paar echte nette maken, ook met andere drivers wellicht.

Hypex modules gaan niet achterin inderdaad. Mijn eigen Hypexen zijn geen plateamps, maar in een eigen behuizing ondergebracht. De uiteindelijke versie kunnen aangestuurd worden met MiniDSP en Hypex versterkser, maar dan zonder de Hypex DSP uiteraard.

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op di 28 dec 2021, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
satefan

Bericht door satefan »

Douwe84 schreef: di 28 dec 2021, 12:10
Ziet er stoer uit hoor.

Dit kwam zomaar in me op dus vraag het gewoon... Heeft de voet/ steel nog effect op prestaties van de speaker? Als in grote uitslag van de drivers op een smalle poot. In hoeverre deze een grote uitslag kunnen maken natuurlijk..
Dat is een goede vraag natuurlijk. Het prototype zal het gaan uitwijzen. Indien nodig zal ik de poot anders/opnieuw ontwerpen.

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Net zijn de woofertjes binnengekomen. Wat een snoepjes zijn het :lol:

Even passen, ziet er allemaal goed uit. Ik ben erg benieuwd hoe het staat als ze straks in elkaar zitten. Maar ik ben best enthousiast over de looks.
TweeterWoofer_maat.jpg
Satefan
dre

Bericht door dre »

Echt heel fraai! :goedzo:
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Ik vind het er nu al high end uit zien, kan zo als 5.1 set in een catalogus.
satefan

Bericht door satefan »

Douwe84 schreef: di 28 dec 2021, 14:11
kan zo als 5.1 set in een catalogus.
Dat is nou weer jammer :rofl:
koenjer

Bericht door koenjer »

satefan schreef: di 28 dec 2021, 13:49

Even passen, ziet er allemaal goed uit. Ik ben erg benieuwd hoe het staat als ze straks in elkaar zitten. Maar ik ben best enthousiast over de looks.

TweeterWoofer_maat.jpg

Satefan
Lenen die woofertjes zich ook voor BR?
Ik begrijp dat je geen fan bent van gepoorte oplossingen. Maar omdat een LT altijd losse DSP behoeft, zou een BR versie wellicht ook wel interessant zijn i.v.m eenvoud :), b.v. BR poort aan de achterkant.
satefan

Bericht door satefan »

koenjer schreef: di 28 dec 2021, 17:21
satefan schreef: di 28 dec 2021, 13:49

TweeterWoofer_maat.jpg

Satefan
Lenen die woofertjes zich ook voor BR?
Ik begrijp dat je geen fan bent van gepoorte oplossingen. Maar omdat een LT altijd losse DSP behoeft, zou een BR versie wellicht ook wel interessant zijn i.v.m eenvoud :), b.v. BR poort aan de achterkant.
Ga je mond spoelen!! Nee hoor, geintje, ik snap de vraag.

Betekent echter ook dat de filtering passief moet gebeuren. Niet iets waar ik me nu mee bezig ga houden. Ik ga eerst eens kijken hoe dit gaat meten (impedenatie en frequentie-karakteristiek) en of daar chocolade van te maken is.

Maar mischien dat iemand anders er iets over kan roepen?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ligt er aan welke woofertjes het precies zijn.
De SB12PFCR25-8 dus. Ik heb in de eerste versie van Calimero de SB12PFCR25-4 gebruikt. Een ramp. De specs komen niet overeen met de datasheet. Ik geloof dat het wel kan, maar in een veel grotere kast dan ik van plan was. In de 4,75 liter die ik ervoor gereserveerd had was hij niet tot bloei te krijgen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 28 dec 2021, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
satefan

Bericht door satefan »

Deze: SB Acoustics SB12PFCR25-8
Screenshot 2021-12-28 at 17.32.28.png
Screenshot 2021-12-28 at 17.33.15.png
En dan zitten ze parallel aan elkaar qua aansluiting.

Groet,

Satefan
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

beetje hoge Qt voor een BR
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Voor de 4 ohm versie wordt een Qt opgegeven van 0,43 en ik heb 0,82 gemeten. Dat was wel een dingetje.
satefan

Bericht door satefan »

Ik meet de Qts van de 8 ohm versie hier op 0.63
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

satefan schreef: di 28 dec 2021, 17:18
Douwe84 schreef: di 28 dec 2021, 14:11
kan zo als 5.1 set in een catalogus.
Dat is nou weer jammer :rofl:
Why, alles gesloten en t is goed toch :p
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Kijk ook even niet in het topic, heeft 'ie al een proto met drivers. Heel gaaf.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”