Mannen, inderdaad wel grappig om te zien dat Leo inderdaad de suggestie deed voor de Wavecor SW168. Schijnbaar had hij toen een vooruitziende blik.
Mijn doel vond ik aan het begin wel duidelijk: een FAST in een vrij kleine smalle kast (ordegrootte 7 L) en bij voorkeur passief.
Gaandeweg bleek:
- voor dat smalle front kunnen woofers die daarin passen, niet zo erg laag en/of is hun SPLmax vrij laag.
- woofer met hogere SPLmax moeten op zijwand worden gemonteerd en moeten daardoor vrij laag worden gefilterd (ca. 200 a 300 Hz).
- het filteren gaat eigenlijk met veel type woofers (in kleine BR) erg moeizaam en levert een "bulky" filter, wat niet past bij uitgangspunt "kleine kast"... (tenzij filter extern).
- oplossen van filterprobleem verlaagt de gevoeligheid van de woofer aanzienlijk; ca. 6 dB.
- woofer in kleine BR en met lage Fct vergt een erg lange BR-pijp. Dit is een universeel "probleem".
- met CB wordt lange BRpijp vermeden, maar de bekende niet al te grote woofers (< 180 mm) gaan in CB in ca. 7 liter niet laag genoeg (niet onder ca. 70 Hz).
- met actieve filtering en CB is ook Linkwitz-Transform mogelijk waarmee F-3dB flink kan worden verlaagd.
Voor mij is met de laatste 2 woofers, Wavecor SW168 en Dayton E150, in erg kleine CB een mooie lage F-3 met voldoende SPL mogelijk.
Volgens mij zal het bovenstaande voor vrijwel iedere andere FAST in kleine kast en met niet al te kleine woofer gelden.
Dit hebben wij dus door gezamenlijk onderzoek hiervan geleerd. Hiermee kunnen andere forumleden hun voordeel mee doen.
Jullie allen bedankt voor het meedenken, de simulaties en filter-ontwerpen. Ik waardeer jullie input en inzet zeer.