ontwerp FAST - welke woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

Re: ontwerp FAST - welke woofer

Bericht door Hans Nootdorp »

Bedankt voor de Kippelmetingen van de SW168. Vervorming is ook daar ook erg netjes.
a, de Wavecor SW168 is inderdaad groter dan de E150 qua diameter en qua Sd. Maar de woofer zelf komt in de zijwand en mag een grotere diameter hebben.
De kast moet inderdaad wel echt klein zijn; ca. 29 x 16 x 26 cm.
Beide woofers doen het in 6,5 l. met een LT vrijwel even goed.
De SW168 vergt iets minder inbouwdiepte; scheelt maar 2,5 cm maar elke cm telt in zo'n klein kastje.
Ik ben er wel uit.

Ik ben (maar) hobbyist en geen wetenschapper. Alhoewel ik wel graag goed onderzoek doe.... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 16 dec 2021, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Een grotere speaker vervormt altijd minder, dat gaat best rap.

Als we toch gaan LT'en, lijkt mij de E180 ook nog prima keuze, helaas daar geen metingen van.
Dus er valt iets te zeggen om voor de SW168 te gaan, aangezien daar de prestaties van bekend zijn.
De E180 zal harder en/of dieper/lager gaan en gelijk of beter presteren (gezien hoe de E150 al presteert)

Het is daarnaast wel weer een super diepe (lompe) unit.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

in 12 pagina's van 4" passief naar 6,5" actief... Met heldere doelen had dit een hoop tijd kunnen schelen, maar hopelijk kunnen we vaker naar dit draadje verwijzen om te voorkomen dat dit helemaal weer opnieuw doorlopen moet worden.

Is alle gevonden info over passieve oplossingen en alle uren afstemmings- en filtersimulatie voor het grotere goed binnen gedaan en binnen dit draadje terug te lezen en gedocumenteerd.

Nog even en we zitten in 8 liter op een gesloten LT Dayton DCS 205 ;-)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat was dat onderschrift van Tony ook al weer? alles kleiner dan 12"is een .....
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

wouter schreef: wo 15 dec 2021, 18:30
in 12 pagina's van 4" passief naar 6,5" actief... Met heldere doelen had dit een hoop tijd kunnen schelen, maar hopelijk kunnen we vaker naar dit draadje verwijzen om te voorkomen dat dit helemaal weer opnieuw doorlopen moet worden.

Is alle gevonden info over passieve oplossingen en alle uren afstemmings- en filtersimulatie voor het grotere goed binnen gedaan en binnen dit draadje terug te lezen en gedocumenteerd.

Nog even en we zitten in 8 liter op een gesloten LT Dayton DCS 205 ;-)
Sja, ik zei direct al vanaf het begin dat passief voor zoiets problemen gaat geven.
Vooral als het ook nog eens zo klein moet.

Crossen rond de 300-500Hz is met grotere systemen vaak iets minder groot probleem.
(en gebeurt dan ook regelmatig)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hans Nootdorp schreef: wo 15 dec 2021, 15:48
Bedankt voor de Kippelmetingen van de SW168. Vervorming is ook daar ook erg netjes.
a, de Wavecor SW168 is inderdaad groter dan de E150 qua diameter en qua Sd.

Beide woofers doen het in 6,5 l. met een LT vrijwel even goed.
De SW168 vergt iets minder inbouwdiepte; is maar 2,5 cm maar elke cm telt in zo'n klein kastje.
Ik ben er wel uit.

Ik ben (maar) hobbyist en geen wetenschapper. Alhoewel ik wel graag goed onderzoek doe.... :mrgreen:
Zijn we na dik een jaar letterlijk terug bij de eerste reactie op je openingspost, ik dacht laat ik eens teruglezen... Het is echt waar \:D/
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Wat wil je daarmee zeggen?
Hans Nootdorp

Mannen, inderdaad wel grappig om te zien dat Leo inderdaad de suggestie deed voor de Wavecor SW168. Schijnbaar had hij toen een vooruitziende blik. :)
Mijn doel vond ik aan het begin wel duidelijk: een FAST in een vrij kleine smalle kast (ordegrootte 7 L) en bij voorkeur passief.

Gaandeweg bleek:
- voor dat smalle front kunnen woofers die daarin passen, niet zo erg laag en/of is hun SPLmax vrij laag.
- woofer met hogere SPLmax moeten op zijwand worden gemonteerd en moeten daardoor vrij laag worden gefilterd (ca. 200 a 300 Hz).
- het filteren gaat eigenlijk met veel type woofers (in kleine BR) erg moeizaam en levert een "bulky" filter, wat niet past bij uitgangspunt "kleine kast"... (tenzij filter extern).
- oplossen van filterprobleem verlaagt de gevoeligheid van de woofer aanzienlijk; ca. 6 dB.
- woofer in kleine BR en met lage Fct vergt een erg lange BR-pijp. Dit is een universeel "probleem".
- met CB wordt lange BRpijp vermeden, maar de bekende niet al te grote woofers (< 180 mm) gaan in CB in ca. 7 liter niet laag genoeg (niet onder ca. 70 Hz).
- met actieve filtering en CB is ook Linkwitz-Transform mogelijk waarmee F-3dB flink kan worden verlaagd.

Voor mij is met de laatste 2 woofers, Wavecor SW168 en Dayton E150, in erg kleine CB een mooie lage F-3 met voldoende SPL mogelijk.

Volgens mij zal het bovenstaande voor vrijwel iedere andere FAST in kleine kast en met niet al te kleine woofer gelden.
Dit hebben wij dus door gezamenlijk onderzoek hiervan geleerd. Hiermee kunnen andere forumleden hun voordeel mee doen.

Jullie allen bedankt voor het meedenken, de simulaties en filter-ontwerpen. Ik waardeer jullie input en inzet zeer. =D>
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 17 dec 2021, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Eigenlijk kun je het als vuistregel zo zien.

Wanneer het klein moet, maar toch laag/hard, zul je het te kort aan akoestisch vermogen (= kast) moeten gaan compenseren met elektrisch vermogen.
Het gemis in gevoeligheid (SPL) gaat met een 10log, dus P=10^(verschil SPL/10)
Dat gaat dus echt vrij hard omhoog.

In andere woorden met een speaker met een (zeer) hoge gevoeligheid, zul je een aantal problemen veel minder hebben.
Het gedissipeerde vermogen in het filter wordt dan ook automatisch vele malen kleiner.
Als je bv in totaal maar 30W nodig is (voor de speaker), dan valt dat allemaal nog wel te overzien.

Nadeel is wel dat dit in de praktijk altijd wel betekent dat de kast (veel) groter moet.

Dit was al een aantal keren naar voren gebracht, maar miste ik in de conclusies hierboven.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hofmanns law ;-)
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

wouter schreef: do 16 dec 2021, 15:23
Hofmanns law ;-)
Hoffman's iron law
Ja min of meer, hoewel de meeste mensen het verkeerd uitleggen met maxSPL.
Het gaat specifiek om de gevoeligheid.

Gezien versterkervermogen tegenwoordig niet echt meer een probleem is, gaat gevoeligheid eerste de deur uit natuurlijk.

Overigens valt er over het "iron law" gedeelte te soebatten.
Het zijn intrinsieke gevolgen uit eerder.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

exact daarom was er ruimte in de markt voor onze baskasten, van Acoustic Alignment. Traditioneel zijn die dingen groot, en bij voorkeur gevoelig. Maar met 1000Watt verpakt in 4kg is dat niet meer nodig. Dus maken wij heel compacte kasten met diepgang en prima SPL Max. Dat laatste door lange slag woofers... en automatisch is de gevoeligheid laag, al valt dat rond de afstemfrequentie heel erg mee... Hooggevoelige woofers vallen vaak te vroeg al af, of willen een 2x zo grote kast
Hans Nootdorp

Om even de mythe weg te nemen (voor zover dat mogelijk is... :wink:) dat ik alleen maar jarenlang onderzoek en spreadsheets maak, hierbij maar even een foto van de gekochte drivers op de kerst-eettafel.
IMG_5399.JPG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

OWC schreef: do 16 dec 2021, 15:34

Overigens valt er over het "iron law" gedeelte te soebatten.
Het zijn intrinsieke gevolgen uit eerder.
Yep:

"Wet van behoud van ellende"

Oftewel de hoeveelheid ellende in een gesloten systeem is constant.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hans Nootdorp schreef: zo 26 dec 2021, 12:54
Om even de mythe weg te nemen (voor zover dat mogelijk is... :wink:) dat ik alleen maar jarenlang onderzoek en spreadsheets maak, hierbij maar even een foto van de gekochte drivers op de kerst-eettafel.
IMG_5399.JPG
Dat is een zeer fraai begin, mooie materialen!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

He Hans, ooit nog aan de bouw begonnen?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Je moet de conceptfase natuurlijk wel voldoende tijd geven om uit te rijpen :mrgreen:
Hans Nootdorp

Helaas nog niet, Wouter. :( Dit jaar te druk bezig met renovatie in huis: beglazing serre vervangen, deuren+kozijnen bgg vervangen. Schilderwerk binnen + buiten. PVC vloer nog te leggen en steenstrips nog te plakken. Tussendoor nog zeiltocht naar Noorwegen en rondreis in Noorwegen gemaakt. Dus drivers liggen nog braaf in de doos te wachten.....
richard

Bericht door richard »

Hans Nootdorp schreef: ma 26 aug 2024, 11:53
Tussendoor nog zeiltocht naar Noorwegen en rondreis in Noorwegen gemaakt...
Volgens mij stel je de prioriteiten niet helemaal goed. :mrgreen:
Plaats reactie