Project Lockup
Moderator: Beheerdersteam
Project Lockup
Hallo allemaal,
Wat doe je tijdens de lockdown? Nou, eerst zorgen dat je uit quarantaine komt. Onze dochter was vorige week besmet, maar inmiddels bijna klachtenvrij en de PCR test was negatief voor de rest van het gezin. Dus we kunnen van 'lockup' direct naar 'lockdown'.
Alle gekheid op een stokje, de komende dagen ben ik vrij, dus wat tijd om weer te hobbyen. Een vriend van met heeft beperkte ruimte in zijn kijk/luister-hoekje, maar wil wel graag goed geluid hebben. Al pratende kwamen we op het idee om luidsprekers te ontwerpen voor op het TV meubel. Het is zo'n (relatief) laag meubel, maar wel over de breedte van de muur. De speakers kunnen dus niet op de grond staan, of op stands.
De eerste 'brainfart' resulteerde in dit ontwerp:
De driverbezetting zal bestaan uit een 25mm dome van SB acoustics (SB26STCN-C000-4) en 4 x 4" woofertjes (SB Acoustics SB12PFCR25-8). Deze zijn kosteneffectief en voldoen aan de eisen. Als het concept bevalt/werkt maak ik ze mischien nog een keer met Bliesma en Purifi drivers. Maar dat voor later. Ik ga de prototypes eerst zelf printen, het definitieve model wordt geprint bij een professionele print-toko mbv MJF techniek. Daar heb ik mijn eigen speakers ook laten printen en dit bevalt prima, maar is prijzig.
Het hele verhaal zal actief aangestuurd worden. Om te testen gebruik ik mijn Hypex DSP+AMPs, maar als ze echt in bedrijf genomen worden door mijn maat, dan wordt het de MiniDSP Flex met twee Hypex ampjes. Alles wordt natuurlijk netjes gemeten en dan met de DSP aan de slag.
Ik zal hier uiteraard de metingen + voortgang etc posten.
groet,
Satefan
Wat doe je tijdens de lockdown? Nou, eerst zorgen dat je uit quarantaine komt. Onze dochter was vorige week besmet, maar inmiddels bijna klachtenvrij en de PCR test was negatief voor de rest van het gezin. Dus we kunnen van 'lockup' direct naar 'lockdown'.
Alle gekheid op een stokje, de komende dagen ben ik vrij, dus wat tijd om weer te hobbyen. Een vriend van met heeft beperkte ruimte in zijn kijk/luister-hoekje, maar wil wel graag goed geluid hebben. Al pratende kwamen we op het idee om luidsprekers te ontwerpen voor op het TV meubel. Het is zo'n (relatief) laag meubel, maar wel over de breedte van de muur. De speakers kunnen dus niet op de grond staan, of op stands.
De eerste 'brainfart' resulteerde in dit ontwerp:
De driverbezetting zal bestaan uit een 25mm dome van SB acoustics (SB26STCN-C000-4) en 4 x 4" woofertjes (SB Acoustics SB12PFCR25-8). Deze zijn kosteneffectief en voldoen aan de eisen. Als het concept bevalt/werkt maak ik ze mischien nog een keer met Bliesma en Purifi drivers. Maar dat voor later. Ik ga de prototypes eerst zelf printen, het definitieve model wordt geprint bij een professionele print-toko mbv MJF techniek. Daar heb ik mijn eigen speakers ook laten printen en dit bevalt prima, maar is prijzig.
Het hele verhaal zal actief aangestuurd worden. Om te testen gebruik ik mijn Hypex DSP+AMPs, maar als ze echt in bedrijf genomen worden door mijn maat, dan wordt het de MiniDSP Flex met twee Hypex ampjes. Alles wordt natuurlijk netjes gemeten en dan met de DSP aan de slag.
Ik zal hier uiteraard de metingen + voortgang etc posten.
groet,
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op do 23 dec 2021, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Project Lockup
Gaaf zeg, model spreekt zeker aan zo. Wat is de hoogte die je voor ogen hebt van het totale ding?
Met 'pootje' is ie 42cm hoog.
Laatst gewijzigd door satefan op do 23 dec 2021, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ok. Perfekt idd voor naast een tv, of monitor / thuiswerkplek. Leuk, ga dit volgen.
Leuk projectje. Doet mij een beetje denken aan de sony pascal, maar dan on steroids. 
Yes. Het worden wel echte 'muziek luidsprekers' - streven is een grote afstralingshoek, dus niet echt bedoeld voor near-field toepassingen etc. Een linkwitz transform in het actieve filter gaat het laag wat opkrikken. Het zou heel aardig zijn als dit tot 50hz oid kan spelen. Het gaat nooit voor heel diep en hard laag zorgen natuurlijk, maar dat is prima.
Het streven is om met 24dB per oktaaf hellingen de cross-over zo laag mogelijk te leggen. Ik doe dat nu ook met mijn eigen actieve speakers (1khz). De SB tweeter kan dit prima aan, speelt hier al 2 jaar op deze manier tot grote tevredenheid.
Satefan
Ik heb deze nog niet eerder gezien, maar inderdaad. Wel apart dat de tweeter zo ver naar voren is geplaatst. Scheelt wellicht diffractie, maar de akoestisch uitlijning is dan weer wat lastiger denk ik.
Met de DSP heb ik natuurlijk meer mogelijkheden op dit vlak.
Satefan
Een echte Calimero heeft dan ook een top als een ei en dunne pootjes.
Pas wel op dat dit ding niet te topzwaar wordt, je moet het voetje breed genoeg maken.
Hier de beoogde doelcurves voor het actieve filter. Voor de laagafloop is dit bij benadering, omdat ik in REW geen linkwitz-transform kan instellen. Maar dit geeft een beeld.
Als ik straks ga meten en filteren dan is het de bedoeling dat de akoestische response zo dicht mogelijk bij de doelcurves komt natuurlijk.
Satefan
Als ik straks ga meten en filteren dan is het de bedoeling dat de akoestische response zo dicht mogelijk bij de doelcurves komt natuurlijk.
Satefan
Loopt met zo'n lage overname frequentie de vervorming niet erg op resulterende in wellicht wat onrustig luister gevoel? Heb hier zelf ook wel eens stijler en lager gefilterd op een andere tweeter van SB die ik heb maar dat kon mij nog niet echt bekoren.
Met een lage overname frequentie en geringe hart-hart afstand tussen de woofertjes kun je wel makkelijker bij een d'Appolito komen.
Een WWT opstelling was geen overweging?
3D printen, mooie techniek, die heel wat meer vrijheden geeft in vormgeving. Verbaasd mij ergens een beetje dat ik nog niet 3D geprinte gesloten transmissie lijnen (a la B&W en Vivid) voor tweeters/mid heb zien voorbij komen hier. Tweeters zijn veelal gesloten af fabriek, dat zal wel deels een verklaring zijn.
Met een lage overname frequentie en geringe hart-hart afstand tussen de woofertjes kun je wel makkelijker bij een d'Appolito komen.
Een WWT opstelling was geen overweging?
3D printen, mooie techniek, die heel wat meer vrijheden geeft in vormgeving. Verbaasd mij ergens een beetje dat ik nog niet 3D geprinte gesloten transmissie lijnen (a la B&W en Vivid) voor tweeters/mid heb zien voorbij komen hier. Tweeters zijn veelal gesloten af fabriek, dat zal wel deels een verklaring zijn.
Duh??? Het oorzakelijk verband ontgaat mij even.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Volgens mij moet het een brainstorm zijn, niet een brainfart 
"brain fart
a temporary mental lapse or failure to reason correctly."
"brain fart
a temporary mental lapse or failure to reason correctly."
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
1kHz lijkt mij idd ook wel veel te laag voor dit tweetertje;
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... tcn-c000-4
Ik zou trouwens ook eerder voor de alu versie gaan dan de PFC versie.
Qua prijs maakt het zeer weinig uit, maar de Alu versie presteert een heel stuk beter.
Qua prijs maakt het zeer weinig uit, maar de Alu versie presteert een heel stuk beter.
Ik heb de SB26ADC-C000-4 (Alu dome) in een speaker zitten, fijn tweetertje voor het geld, maar laag filteren....ik weet het niet, dan zou ik hem op zijn minst in een waveguide zetten om hem onderin wel te ondersteunen. Op Diyadio is iemand die er vrij beschikbare modellen voor 3D print gemaakt heeft.OWC schreef: ↑do 23 dec 2021, 22:181kHz lijkt mij idd ook wel veel te laag voor dit tweetertje;
Ik begrijp de zorgen rondom de lage x-over. Echter, ik heb deze tweeter hier ruim 2 jaar draaien op 1khz/24db - en dat gaat heel goed. De tweeter heeft een xmax van 1mm en kan veel hebben. Deze speaker hebben een aantal hier op de luisterdag in Hengelo gehoord. Feedback was louter positief (met een enkeling die de vorm van mijn cilinderspeakers niet kon bekoren).
Deze tweeter heeft wel een kleinere faceplate dan de ADC alu versie. De meeste tweeters van SB in de 26 serie hebben een diameter van rond de 10 cm, maar deze is net wat kleiner, kan zijn dat de keuze daarom op deze gevallen is. Puur op spec zou ik denk ik ook de alu versie prefereren, sterker nog de SB26ADC heb ik zelf ook eens in een project gebruikt en is een fijne tweeter zeker voor dat geld.
De kleinere faceplate is onderdeel van de overweging, alsmede de goede ervaringen in de huidige setup, en het feit dat ik hier nog een paartje heb liggen. Ik ben persoonlijk niet gek op ALU dome's, mits ze de breakup goed onder controle hebben, dagt lijkt bij de SB26ADC wel het geval.jvenema schreef: ↑vr 24 dec 2021, 0:14Deze tweeter heeft wel een kleinere faceplate dan de ADC alu versie. De meeste tweeters van SB in de 26 serie hebben een diameter van rond de 10 cm, maar deze is net wat kleiner, kan zijn dat de keuze daarom op deze gevallen is. Puur op spec zou ik denk ik ook de alu versie prefereren, sterker nog de SB26ADC heb ik zelf ook eens in een project gebruikt en is een fijne tweeter zeker voor dat geld.
Met de DSP kan ik uiteraard naar hartelust meten en experimenteren met verschillende x-overs.
Stefan
Voordeel van de ALU versie (en ook de keramische) is dat ze een "phase plate" hebben en daardoor een betere spreiding off-axis. Maar slecht zijn ze geen van allen in de SB26... serie. En ze hebben een behoorlijke XMax, waardoor je inderdaad wat lager kan crossen, heb dat zelf op 1500 Hz gedaan, de mid-woofer kon dan op tijd voldoende weg zijn, om geen last te hebben van zijn breakup.
Bij de SB26ADC heb je geen last van de breakup, die zit voldoende hoog. Bij andere ALU tweeters heb ik wel eens een notch op 19kHz moeten zetten om de breakup daar te onderdrukken.
Bij de SB26ADC heb je geen last van de breakup, die zit voldoende hoog. Bij andere ALU tweeters heb ik wel eens een notch op 19kHz moeten zetten om de breakup daar te onderdrukken.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het gaat niet om de zorgen en ik geloof best dat het goed klonk.satefan schreef: ↑do 23 dec 2021, 23:06Ik begrijp de zorgen rondom de lage x-over. Echter, ik heb deze tweeter hier ruim 2 jaar draaien op 1khz/24db - en dat gaat heel goed. De tweeter heeft een xmax van 1mm en kan veel hebben. Deze speaker hebben een aantal hier op de luisterdag in Hengelo gehoord. Feedback was louter positief (met een enkeling die de vorm van mijn cilinderspeakers niet kon bekoren).
Het gaat er meer om dat het gewoon een beetje onlogische keuze is.
De tweeter vervormt meetbaar en objectief (significant) meer, de 4 inch woofertjes beginnen pas met bundelen vanaf 2-2,5kHz ofzo.
Waarom zou je dan een tweeter onnodig zo erg op z'n tenen laten lopen?
Als ik zo naar de metingen kijk, zou ik 1500-1800Hz als minimum adviseren.
Het is mij niet helemaal duidelijk of de SB12PFC in een BR komen of gesloten, maar in papaleo z'n topic kun je lezen dat deze niet heel geschikt zijn voor laag. Minimaal 100Hz.
De alu en met name keramische versie doen het beiden een stuk beter zowel in het laag als het midden.
edit: Trouwens niet omdat ze aluminium of keramisch zijn, maar de motor en magneten zijn anders tov de PFC variant.
Laatst gewijzigd door OWC op vr 24 dec 2021, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.