Ik lees zo af en toe mee op dit forum en heb nu een project waar ik wat hulp bij kan gebruiken (of bevestiging dat ik het op de juiste manier benader
Wat me als eerste op valt is de 10" die vanaf 100Hz behoorlijk oploopt tot 1-2kHz. De 1" + hoorn heb ik met weerstanden 12dB gedempt:
Dit zie ik ook in de spec sheet van RCF, dus dat ik het meet lijkt me niet gek. MIjn gedachte was om een spoel in serie toe te passen om die helling eruit te halen. Ik heb een 5.6mH spoel toegevoegd en dan meet ik het volgende:
Het lijkt mij goed te werken. Ik vraag me echter af, is dit de beste manier om de response van de 10" vlak te maken? Ik voeg een grote? spoel toe met de daarbij komende weerstand, en gaat dit ook werken als ik voor lange tijd op hoog volume wil spelen? De versterker die ik nu gebruik is 600W (8ohm).
Om nu alvast het totaal aan te horen heb ik een 8.2uF in serie met de 1" geplaatst, samen met de weerstanden, en dan meet ik het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie zouden beginnen met het aansluiten van de 10" met de 1". Na het plaatsen van de spoel lijkt de 10" met 12dB/oct te zakken boven 1kHz. Wat zou willen zeggen dat ik zou moeten filteren rond de 1500Hz met de 1"? Het lijkt dat de 1" al met 18dB/oct afvalt (zonder de 8.2uF).
Mijn idee voor de volgende stap is om met de 10" verder niks te doen nu de response vlak is, en me te focussen op hoe ik de 1" het beste aan kan laten sluiten. Ik zou graag van die 2kHz bult van de 1" af komen die ik nu nog terug zie in het totaal beeld.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt.