Filter 10" RCF Coax

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Vermond

Filter 10" RCF Coax

Bericht door Vermond »

Goedenavond!

Ik lees zo af en toe mee op dit forum en heb nu een project waar ik wat hulp bij kan gebruiken (of bevestiging dat ik het op de juiste manier benader :lol: ). Ik heb twee basreflex kasten gemaakt, voor een 10" coaxiale speaker, de RCF CX10N251, zie bijlage. De kast is van 15mm berkenmultiplex en de poort is afgestemd rond de 90Hz. Met ARTA heb ik de response en impedantie gemeten, en ben nu bezig om een passief filter te maken. Ik wil dat het plug en play wordt, en wil daarom niet graag actief filteren.
IMG_1617.jpg
IMG_1636.jpg
Wat me als eerste op valt is de 10" die vanaf 100Hz behoorlijk oploopt tot 1-2kHz. De 1" + hoorn heb ik met weerstanden 12dB gedempt:
responseraw.png
Dit zie ik ook in de spec sheet van RCF, dus dat ik het meet lijkt me niet gek. MIjn gedachte was om een spoel in serie toe te passen om die helling eruit te halen. Ik heb een 5.6mH spoel toegevoegd en dan meet ik het volgende:
10inch5_6mH.png
Het lijkt mij goed te werken. Ik vraag me echter af, is dit de beste manier om de response van de 10" vlak te maken? Ik voeg een grote? spoel toe met de daarbij komende weerstand, en gaat dit ook werken als ik voor lange tijd op hoog volume wil spelen? De versterker die ik nu gebruik is 600W (8ohm).

Om nu alvast het totaal aan te horen heb ik een 8.2uF in serie met de 1" geplaatst, samen met de weerstanden, en dan meet ik het volgende:
totaal.png
Ik ben wel benieuwd hoe jullie zouden beginnen met het aansluiten van de 10" met de 1". Na het plaatsen van de spoel lijkt de 10" met 12dB/oct te zakken boven 1kHz. Wat zou willen zeggen dat ik zou moeten filteren rond de 1500Hz met de 1"? Het lijkt dat de 1" al met 18dB/oct afvalt (zonder de 8.2uF).

Mijn idee voor de volgende stap is om met de 10" verder niks te doen nu de response vlak is, en me te focussen op hoe ik de 1" het beste aan kan laten sluiten. Ik zou graag van die 2kHz bult van de 1" af komen die ik nu nog terug zie in het totaal beeld.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt.
Bijlagen
SPECSHEET-ENG-CX10N251.pdf
(711.03 KiB) 29 keer gedownload
datasheet_rcf.png
Laatst gewijzigd door Vermond op zo 19 dec 2021, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Vermond

Re: Filter 10"Coax

Bericht door Vermond »

Wat me nu ook opvalt is dat mijn meting van de 1" ook niet echt overeenkomstig is met de curve uit de datasheet. Daar lijkt geen sprake te zijn van de 'bult' bij 2kHz.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Hoe heb je precies gemeten?

Ik kan aanraden om deze manual eens door te nemen;
viewtopic.php?t=27512

Het is nu een beetje lastig te bepalen wat nu reflectie is, en wat nu andere effecten zijn van bv diffractie, en andere narigheden van de speakers zelf.

Als vuistregel (er zijn zeker uitzonderingen), heb je voor een 2-weg passief systeem meestal een LC filter nodig (low pass) en een RCL (notch) voor de woofer.
Voor de tweeter CL of CLC (highpass) en een verzwakker netwerkje om bafflestep te compenseren plus evt hogere gevoeligheid.
Vermond

Bericht door Vermond »

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga de documentatie doornemen. Heb nu gemeten met de speaker in 'grote' schuur, op 2.5m hoogte, met de microfoon op 1m afstand, recht ervoor. de meting is met de FR2 mode van ARTA gedaan.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Ga je die speaker laag op de grond zetten? Tweeters klinken het beste op oorhoogte.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Meetttip: dempen met een weerstand verandert de karakteristiek. En de kast bepaalt mede de frequentiekarakteristiek. Gebruikt de fabrikant een andere meetkast, volgt een andere karakteristiek. Meet dus de driver in je eigen ksst.
Walt

Bericht door Walt »

1,5Khz cross is best laag voor PA toepassing, trekt die hoogdriver dat wel en klinkt dat nog een beetje op hoog volume?

Spoel 5.6mH is voor mij gevoel erg groot, probeer eens een 2,2mH met een 15uF tweede orde filter anders, beetje pielen.

Gr. Walter
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi,

Waarom basreflex en geen gesloten kast met bijv een etc van 0,5?
Heb je recht op de as gemeten?
Meet eens onder een hoek van bijv 15 graden.
Als het kastje ongeveer 35cm breed is kan het ook nog de opstaande randen zijn maar verwacht dat niet bij een hoorn.
Meet je onder een hoek ook nog de bult bij 2 kHz dan zul je een notch moeten maken.

Rob
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Mooi kastje. Heb je al een rooster ervoor gemaakt?

Waar ga je de luidspreker voor gebruiken?
Als je op basis van een meting onder slechts één hoek het filter ontwerpt, kan je de microfoon bijvoorbeeld 30 graden naast 'recht vooruit' zetten. Dan heb je namelijk minder last van diffractie-effecten in de meting dan wanneer je op 0 graden meet.
Laat je niet ontmoedigen doordat meten en een filter ontwerpen hoogdrempelig is. Je bent goed onderweg.
Vermond schreef: do 16 dec 2021, 21:16
Na het plaatsen van de spoel lijkt de 10" met 12dB/oct te zakken boven 1kHz. Wat zou willen zeggen dat ik zou moeten filteren rond de 1500Hz met de 1"? Het lijkt dat de 1" al met 18dB/oct afvalt (zonder de 8.2uF).
Begin met de gewenste filterfrequentie en kijk daarna pas hoe je daar komt. In het gegevensblad van de coax staat dat de hoorn pas vanaf 1800 Hz werkt, dus om de tweeter te beschermen, zal je in ieder geval niet lager dan 1800 Hz kunnen filteren. Als de metingen je naar 1500 Hz duwen is dat jammer voor ze, dan breng je de frequentierespons maar in model met wat meer filtercomponenten. :lol:
satefan

Bericht door satefan »

Vermond schreef: do 16 dec 2021, 21:29
Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga de documentatie doornemen. Heb nu gemeten met de speaker in 'grote' schuur, op 2.5m hoogte, met de microfoon op 1m afstand, recht ervoor. de meting is met de FR2 mode van ARTA gedaan.
Dat klinkt als een opstelling waar je goed mee op weg bent. In de metingen die je post, heb je daar een 'gate' of meetwindow op gezet? Als het Window groot is, dan zie je in deze meting ook de reflecties van de ruimte waar je in meet. Soms is dat goed om in kaart te brengen, als je de ruimte wilt optimaliseren, of de speaker wil afstemmen op de hele ruimte. Als je vooralsnog eerst de speaker zelf wil optimaliseren, dan kun je met een gate de ruimte-reflecties uit de meting halen.

Nadeel is vaak dat je dan niet zo laag meer kan meten. Dan zul je de microfoon dichterbij kunnen zetten bijvoorbeeld en een near-field en een far-field meting combineren.

Als je ook de impulse-response van de meting post, kun je zien na hoeveel tijd de 1e (vloer) reflectie komt. Je kunt de gate dan precies voor die reflectie zetten, als het goed is krijg je dan alleen de response van de speaker te zien. Ik ken Arta niet, dus kan je helaas niet vertellen hoe je een gate instelt (indien nodig natuurlijk), maar er zijn er hier vast die dat wel kunnen.

groet,

Stefan

Edit: je hoeft daar niet opnieuw voor te meten. De gate kun je op bestaande metingen loslaten.
Vermond

Bericht door Vermond »

Bedankt voor alle reacties, ik heb vanavond opnieuw gemeten met een iets andere opstelling, en de weerstanden voor de hoogdriver weggehaald.
IMG_1832rot.jpg
Rondom zit het dak en het grondvlak op zo'n 2m afstand, wat me grofweg op zo'n 11-12ms brengt voordat er een reflectie bij de microfoon zou moeten komen (2x2 / 344). Ik heb opgelet bij de 'dual gated frequency response' dat ik niet boven de 11ms zit.

Ik heb de frequency response nog een keer met de FR2 mode gemeten:
arta_fr2_0_30deg.png
En door middel van de impulse response:
arta_impulse_0_30deg.png
Met de volgende settings:
printscreen_imp_10inch_raw1_30deg.png
Mijn eerste reactie is dat beide methoden wel aardig hetzelfde resultaat opleveren (in deze situatie).

Ik ga de luidsprekers voor vanalles en nog wat gebruiken, maar voornamelijk als leuk hobby project :). Ze worden uiteraard op hoogte geplaatst, eventueel met een statief, maar ik heb er ook vliegrails in gemaakt. De kastsimulatie heb ik al een lange tijd geleden gedaan, maar volgens mij kon ik met een gesloten kast geen 90-100Hz als -3dB punt halen. Ik wil er nog een enkele 15" sub bij maken, die speaker moet nog binnenkomen. Het rooster voor de kast heb ik nog niet, daar moet ik nog iets moois voor vinden.
SARK

Bericht door SARK »

Vermond schreef: vr 17 dec 2021, 22:46
Het rooster voor de kast heb ik nog niet, daar moet ik nog iets moois voor vinden.
Bij de Action een papier/prullenbak kopen, het gaaswerk op een licht bollend frame(pje) monteren om te voorkomen dat het gaat klapperen (zal uberhaupt wel meevallen).

[EDIT]Ik zie dat het front al een kromming heeft :goedzo: [/EDIT]
Bijlagen
943x1200.jpg
Zweitse

Bericht door Zweitse »

De unit doet mijn een beetje denken aan de Tobian 15hc.
Bijlagen
Tobian 15hhc
Tobian 15hhc
download.jpeg (4.94 KiB) 799 keer bekeken
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Er gaat nog steeds iets niet helemaal goed.
Er zitten nog veel te veel hobbels en dippen (= reflecties) in de metingen.
Tot zo'n 500-800Hz moet zoiets een stuk strakker zijn.

Lijkt erop dat je ergens al eerder reflecties hebt.
Zou je de ARTA files kunnen delen?

Heb je daarnaast nearfield metingen gedaan? (Dichtbij)
Walt

Bericht door Walt »

Die midhoog hoorn blokkeert bijna het hele woofertje, denk niet dat dit een vlakke respons ten goede komt.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Walt schreef: za 18 dec 2021, 19:36
Die midhoog hoorn blokkeert bijna het hele woofertje, denk niet dat dit een vlakke respons ten goede komt.
Dat is enkel in het mid en hoog.
Tot ongeveer 3-5 keer Fs moet je echt gewoon een strakke grafiek hebben zonder teveel gehobbel en gebobbel.
Rob Dingen
Contacteer:

Schroef de speaker eens in een grote vlakke plaat liefst in gefreesd en meet dan nog eens.

Rob
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Lijkt mij nogal veel werk.

Je kunt prima gated metingen doen in combinatie met nearfield metingen
Als ik de metingen zo zie, lijkt het er gewoon op dat er ergens gewoon nog een reflectie vandaan komt.

Zet gewoon de gate eerst heel erg kort, en maak die dan steeds langer totdat je ineens vreemd gehobbel gaat zien.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

De muur achter de microfoon kan voor storende reflecties zorgen als die te dichtbij staat.
Rob Dingen
Contacteer:

OWC schreef: za 18 dec 2021, 20:56
Lijkt mij nogal veel werk.

Je kunt prima gated metingen doen in combinatie met nearfield metingen
Als ik de metingen zo zie, lijkt het er gewoon op dat er ergens gewoon nog een reflectie vandaan komt.

Zet gewoon de gate eerst heel erg kort, en maak die dan steeds langer totdat je ineens vreemd gehobbel gaat zien.
Met de gated meting gaat het niet weg.
Ik verdenk de kast omdat het in de originele meting niet zit.

Rob
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Daarvoor doe je een nearfield meting evt net burst decay en impedantie.

Dan nog zijn de frequenties te laag om vanuit de kast te komen. Reken de golflengtes maar uit. Ook veel te sterk aanwezig voor kast resonanties.
Tenzij er totaal geen demping in zit (dan nog vind ik ze vrij sterk voor kastresonanties)
Vermond

Re: Filter 10" RCF Coax

Bericht door Vermond »

Vandaag snel nog wat nieuwe metingen gedaan, met een testopstelling waarvan ik toch zeker weet dat ik eventuele reflecties binnen een window van 10ms geminimaliseerd heb:
IMG_1840rot.jpg
En wel interessante nieuwe resultaten:
freqresp.png
25mm betekent dat de microfoon net de 'mond' van de hoorn raakt. Metingen zijn allemaal recht ervoor. De ARTA bestanden zitten in de zipfile in de bijlage bij dit bericht.

Edit: die gaas-prullenbak ga ik serieus overwegen :D
Bijlagen
2021-12-19.7z
(329.37 KiB) 28 keer gedownload
satefan

Bericht door satefan »

Dit is de meting van de fabrikant uit het datasheet. Ziet er niet verschikkelijk anders uit zo te zien?
Screenshot 2021-12-19 at 17.33.13.png
Met een constructie zoals bij deze woofer is gemaakt zal het toch lastig vlak te krijgen zijn qua response. Als ik zie dat een randje van een paar mm al een verstoring van meer dan 1 dB geven bij mijn eigen ontwerp, dan is het niet gek dat je hier ook wat pieken en dalen ziet. Met een dsp en een hele stapel biquads krijg je t wel vlak. Met een passief filter wordt het een flinke klus denk ik?

groet,

Satefan
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Nog vergeten te melden, maar in ARTA kun je best Hann 25% gebruiken.
Beter nog is VituixCAD hiervoor gebruiken, die heeft wat meer mogelijkheden (maar werkt dan weer een beetje raar)

Ik weet niet precies wat je met de data, maar dit is toch een vrij bruikbare freq resp?

Ik vermoed dat de dip op 670Hz een rolrand dit dip of misschien toch een artifact van het hoorntje.
Sowieso zijn dips niet heel hoorbaar, er zijn hi-end drivers met dips niet groter/dieper zijn.
Bijlagen
coax_bd.png
freq_resp_1m_b.png
Laatst gewijzigd door OWC op zo 19 dec 2021, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Vermond

Bericht door Vermond »

Hallo OWC, is die vraag voor mij bedoeld, of voor Satefan?

Ik moet zeggen, ik ben hartstikke blij met deze nieuwe metingen. Ik heb weer een hoop geleerd, en ga het asap afmaken met metingen voor de hoogdriver. In de tussentijd wil ik eens nadenken over hoe mijn 'target' curves eruit zouden gaan zien.

Die burst decay plot, is dat om te zien wanneer de eerste reflecties zich melden?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”