Met dit nieuwe project wil ik het concept downsizen om een paar mooie monitor speakers te bouwen die niet misstaan op een bureau. Daarbij wil ik wel zo veel mogelijk eigenschappen van de grote broertjes behouden. Ik heb de volgende grove doelstellingen bepaald:
- Lineaire response van 40 Hz tot 20 kHz (+- 1.5 dB)
- Laag extensie 35 Hz f3, 26 Hz f8
- Adaptive EQ
- Gecontroleerde directiviteit
- Maximale hoogt en diepte 30 cm, maximale breedte 20 cm
- Kostprijs voor onderdelen ~500 euro
Als uitgangspunt voor het ontwerp neem ik mijn laatste project met de volgende aanpassingen:
- MTM (Mid Tweeter Mid) naar TM (Tweeter Mid)
- Side firing 6.5" i.p.v. een 10" subwoofer (halveert ongeveer het effectieve oppervlak)
- Elektronica geïntegreerd in de luidspreker behuizing
Op de DSP kunnen ADC's en DAC's verbonden worden via I2S. Ik heb nog een Analog Devices AD1938 codec liggen die ik zou kunnen hergebruiken van een ander mislukt project. Daarentegen is het ook een optie om versterkers te kiezen met een ingebouwde DAC, bijv. de TAS5754 van TI. Ik heb daar al eerder een versterker bordje van gebruikt gemaakt door sure electronics:
De input zal voornamelijk via SPDIF gaan. Als het lukt wil ik ook een ADC toevoegen voor analoge bronnen. Daarnaast kan ik nog een USB interface toevoegen. De ADAU1466 heeft een aantal asynchrone sample rate converters waardoor de kloksignalen van de diverse bronnen niet gesynchroniseerd hoeven te zijn met de DSP klok. Om de kosten verder te reduceren wil ik maar één speaker actief maken waarbij de tweede speaker passief is waarbij de twee kanten met een 6-polige kabel verbonden worden.
Voor het mid en hoog wil ik Seas 27TBCD/GB-DXT en Peerless NE123W-08 opnieuw inzetten. Die bevielen me erg goed tijdens mijn laatste project. De NE123W-08 is makkelijk om mee te werken (heeft weinig compensatie nodig). De 27TBCD/GB-DXT spreekt eigenlijk voor zichzelf, wordt gebruikt voor de Kii Three en de Grimm Audio LS1. De DXT waveguide moeten resulteren in een mooi afstraalgedrag en goede integratie tussen het mid en hoog.
Voor de subwoofer wil ik de Reckhorn D-165i inzetten. De TS parameters zijn ideaal voor hele compacte gesloten behuizingen. Met een 6 L gesloten kast kan een Q van 0.58 behaald worden. Met een LinkWitz Transform kan ik vervolgens met een beperkte boost van 8 dB het -3 dB punt naar 35 Hz brengen (-8 dB op 26 Hz). Dit resulteert in de volgende response:
De DSP geeft ook de mogelijkheid om adaptive EQ toe te passen i.p.v. een statische boost. De signaalsterkte van het ingangssignaal kan gebruikt worden om een filter te selecteren uit een look-up tabel. Ik heb dat concept al eerder een keer geprobeerd en dat werkte vrij goed. Voor de kasten heb ik het volgende concept in gedachten:
Het ontwerp is vrij rechttoe rechtaan. Rondingen aan de voorkant zijn toegevoegd om diffractie te verminderen en het uiterlijk wat interessanter te maken. Ik heb gekozen om hier wat agressiever in te zijn als met het vorige ontwerp, daar was in het hoog qua afstraalgedrag nog wat verbetering mogelijk.