USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door hsmeets »

Verzuip bijna in het aantal usb opladers, stopcontacten waar altijd zo'n ding in hangt, stopcontacten op de verkeerde plaats, snoeren meestal te kort (kreeg bij de laatste aanschaf weer een usb snoertje van 20cm erbij om mee op te laden). Dus ik wil een soort tafeldoos maken: 1 230V aansluiting en meerdere USB poorten. Nu kan ik wel naar de winkel lopen en er een kopen maar zelf maken lijkt mij leuker (?).

De spec van USB2 is dat er maximaal 100/500mA stroom geleverd wordt. Dus op te laden apparaten houden daar rekening mee tenzij de lader verteld dat hij meer stroom kan leveren waarna de oplaad electronica in het op te laden apparaat dan ook meer stroom zal afnemen. Nu is daar een standaard voor maar er zijn merken die dat op hun eigen manier doen. TI en anderen hebben daar IC's voor die kunnen detecteren wat voor soort (merk) op te laden apparaat aan de USB hangt en schakelt dan de D-/D+ van USB zodanig dat het apparaat ziet dat hij meer dan 100/500mA kan afnemen.

Dus wil ik een SMPS van voldoende VA nemen, daar een aantal USB poorten op aansluiten en per poort zo'n IC om met de D-/D+ lijnen te goochelen. Daarbij dan nog iets voor ESD bescherming op de D-/D+ lijnen.

Heeft iemand al eens met het TPS2514A van TI geëxperimenteerd? Er zijn ook nog luxere uitvoering van dit soort IC's waar je een stroombegrenzing kunt instellen maar dat hoeft niet.

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tps25 ... 2FTPS2513A
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door Pjotr »

Het is andersom. 100mA of 500mA is niet de spec van de lader maar van de gebruiker! En dat kan tegenwoordig ook 3A of meer zijn bij de speciale snelladers voor telefoons. Is vrij complexe materie omdat die weer eerst met een eigen geheim protocol communiceren. Detecteert een telefoon geen bijbehorende snellader zal ie altijd op standaard laden onder de 500mA blijven. Normaliter zit de laadregelaar in het betreffende apparaat en zal de stroom sowieso niet boven de 500mA komen. Zelfbouwen is natuurlijk leuk maar is dit niet gewoon slimmer:

41OhAx9rvEL._AC_.jpg
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B00YTJ45H ... 141&sr=8-5
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 09 dec 2021, 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door hannesie »

Ik heb voor de 1 na laatste telefoon met USB -C een lader gekregen met 27 W lader, en voor USB-C gelden blijkbaar andere regels.
Nieuwe telefoons heb ik al gezien met nog veel snellere/zwaardere laders.
power.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door sevenup »

Zoiets ziet er ook wel netjes uit
Bijlagen
brick_zwarte_pop_up_stekkerdoos.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door hsmeets »

er zullen zeker apparaten zijn die een heel specifieke eigen voeding en protocol hebben, dat geloof ik wel maar ben ik ook niet naar opzoek om die dan ook te bedienen.

Ik dacht dat de spec was bij USB dat die in totaal 500mA kan leveren, omdat er meerdere poorten zitten op de meeste computers/laptops/etc werd dat meestal met de 100mA verdeeld over de verschillende poorten, sommie apparatuur gedraagt zich voorzichtig en neemt niet meer af dan een 100mA en sommige zijn wat brutaler en slokken de hele 500mA op via 1 poort.

Als ik even meet aan de 10W en 12W adapters van Apple die hier liggen meet ik de 2/2,7 en de 2,7/2,7 volt op de datalijnen. Ik ga er vanuit dat het voldoende is voor de tablet en GSM om dan sneller te laden dan dat die dat beperkt tot 500mA. Apple had het zeker met een heel specifiek protocol kunnen afschermen maar dan had je vermoedelijk ook geen IC's van derden gezien die het ondersteunen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef: do 09 dec 2021, 21:36
Ik heb voor de 1 na laatste telefoon met USB -C een lader gekregen met 27 W lader, en voor USB-C gelden blijkbaar andere regels.
Nieuwe telefoons heb ik al gezien met nog veel snellere/zwaardere laders.
power.jpg
Yup, USB-C heeft de vermogens opgekrikt en meen zelfs ergens gezien te hebben dat die ook met hoger voltages kunnen werken, dat de laadspanning omhoog gaat (om de stroomsterkte binnen de perken te houden).
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door hsmeets »

:rofl:

Daar is inderdaad niet tegenop te bouwen..... :think: :think:
Pjotr schreef: do 09 dec 2021, 21:14
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door Henkjan »

hsmeets schreef: do 09 dec 2021, 22:36
hannesie schreef: do 09 dec 2021, 21:36
Ik heb voor de 1 na laatste telefoon met USB -C een lader gekregen met 27 W lader, en voor USB-C gelden blijkbaar andere regels.
Nieuwe telefoons heb ik al gezien met nog veel snellere/zwaardere laders.
power.jpg
Yup, USB-C heeft de vermogens opgekrikt en meen zelfs ergens gezien te hebben dat die ook met hoger voltages kunnen werken, dat de laadspanning omhoog gaat (om de stroomsterkte binnen de perken te houden).
9V in elk geval, soms ook richting 12V iirc
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door hannesie »

12.jpg
Nu even de bescherming er af gehaald.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door hardbats »

OPPO en de dochterondernemingen laden al met 65watt fast charge. Wel een speciaal protocol zodat alleen de eigen laders dat kunnen natuurlijk.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door beijert »

Ik heb een Realme met dubbele accu's. Die zijn in een half uurtje vol. Wanneer de samsung telefoon van mijn dochter er aan hangt lijkt het wel een druppel lader.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door Pjotr »

Ja sorry hoor maar een telefoon die in een half uurtje leeg is lijkt mij een bagger ding. Waarom moet ie anders in een half uur vol? Pure marketing. Van supersnel laden slijt je accu alleen maar sneller. Dus als je het niet nodig hebt... Je kunt met goed management een geschikte Li accu ook in 10 minuten vol krijgen als je zou willen. Bij normaal gebruik gaat een lading ruim een dag mee en dan is overnight laden snel genoeg lijkt mij.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door beijert »

Dus een telefoon gaat bij jou net zo snel leeg als dat ie oplaad? En je staat het liefst ook een paar uurtjes bij het tankstation?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door Pjotr »

beijert schreef: vr 10 dec 2021, 11:31
Dus een telefoon gaat bij jou net zo snel leeg als dat ie oplaad? En je staat het liefst ook een paar uurtjes bij het tankstation?
Heb jij geen car kit? :shock: Anders haal je toch zo'n los 12V car ladertje bij de Action...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door Henkjan »

snel opladen is, net als bij E-auto's, best wel handig. zo heb ik bijvoorbeeld geen lader bij me als ik ga wandelen of fietsen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: vr 10 dec 2021, 13:37
snel opladen is, net als bij E-auto's, best wel handig. zo heb ik bijvoorbeeld geen lader bij me als ik ga wandelen of fietsen
Psies. Waarom zou je zo'n ding ook meezeulen zolang er geen laadpalen in het bos of de duinen staan... :-"
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door ray5150 »

hsmeets schreef: do 09 dec 2021, 22:38
:rofl:

Daar is inderdaad niet tegenop te bouwen..... :think: :think:
Pjotr schreef: do 09 dec 2021, 21:14
Nee, inderdaad 3 tientjes is een hele nette prijs.
Ik wilde nog de suggestie doen om een aantal bestaande laders te pakken, deze van hun behuizing te ontdoen, en alle laders in 1 kastje te bouwen samen met wat 230 Volt distributie en een hoofdschakelaar, maar dan nog ben je voor de onderdelen meer geld kwijt dan dat ding van Amazon...
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door AntonZ »

En het ding heeft ook nog een aan/uit schakelaar. Stekker kan dus in het stopcontact blijven: laatste apparaat opgeladen dan met het schakelaartje uitzetten.

Hier in huis blijven de opladers vaak in het stopcontact zitten als de telefoon opgeladen is. Dat geeft sluipverbruik, waar ik mij de laatste jaren meer bewust van ben geworden. Met de schakelaar in de oplader is de drempel weer iets lager om de lader na gebruik uit te schakelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door Pjotr »

Wel opletten dat hij voor jouw telefoon geschikt is voor snelladen! Sluipverbruik van die ladertjes kan tegenwoordig erg laag zijn: <0,1W. Dat is ong 0,5mA. Vele malen minder dan een aardlek op zou trippen!
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door AntonZ »

Naar aanleiding van je bericht heb ik mijn eigen opladers (privé telefoon en werktelefoon) even ingeprikt zonder device er aan. Het bereik van mijn meter gaat omlaag tot 0.1W en geeft 0.0W aan. Sluipverbruik van een goede adapter valt dus inderdaad erg mee.

Blijft enkel nog over dat ingeprikt laten een wat grotere kans geeft op brand of dat soort ellende. Met een goede kwaliteit lader zal dat ook wel meevallen. Chinese goedkope zut blijft op dat punt wel altijd een risicootje.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door pappaleo »

Het is niet alleen het protocol. Ik heb een OnePlus 5t met een zogeheten Dash loader. Als die OnePlus lader bij een Samsung gebruikt wordt, dan laadt die Samsung heel langzaam op.

Als ik een gewone lader gebruik dan wordt mijn laadledje rood en geeft ie een waarschuwing dat de laadstroom te laag is. Mer de OnePlus lader zit ie binnen 20 minuten weer op 100%

Als ik mijn eigen lader gebruik maar met een ander usb-C kabeltje dan krijg ik dezelfde waarschuwing dat de laadstroom te laag is :think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB Charger Hell oftewel hoe kom ik hieruit?

Bericht door Pjotr »

Kan kloppen. Ze proberen allemaal hun eigen producten de beschermen. Zelfs mijn 12 jaar oude 2G Samsung laadt alleen met eigen Samsung laadkabeltje. Zal wel ergens een extra weerstandje of zo in verstopt zitten. Gebruikelijke truuk.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”