Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Het totale vermogen in die 3 weerstanden is 0.105 x 0.105 x 5.4 = 0.06W .
De meeste weerstanden in mijn voorraad zijn metal typen van 0.6W.
De meeste weerstanden in mijn voorraad zijn metal typen van 0.6W.
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Ik heb er ook nog niet eerder van gehoorddouwebakker schreef: ↑wo 08 dec 2021, 11:13Het totale vermogen in die 3 weerstanden is 0.105 x 0.105 x 5.4 = 0.06W .
De meeste weerstanden in mijn voorraad zijn metal typen van 0.6W.
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Gebruik meestal deze weerstanden voor de kathode.
https://www.eoo-bv.nl/precisie-stabiele ... -2-5w.html
Verder ook nog nooit bij stil gestaan dat ze kunnen,of verlopen.
https://www.eoo-bv.nl/precisie-stabiele ... -2-5w.html
Verder ook nog nooit bij stil gestaan dat ze kunnen,of verlopen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Als je weerstanden van waarde veranderen dan zijn ze te warm geweest, gebruik hier dan ook bij voorkeur MOX, metaal oxide, weerstanden die zijn hiertegen bestand.
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Ik had de kathodeweerstanden van 1 Watt gekocht bij Conrad. Ik koop zelden direct in China, om allerlei redenen. De stabiliteit is ver te zoeken. Nu heb ik inderdaad flinke overkill qua vermogen, maar ze zijn nu in ieder geval ook thermisch gekoppeld. Als het goed is gaan die nooit meer stuk.
Ik gebruik UGT’s van Toroidy met 43% UL aftakking. Voedingstrafo is een Amplimo 440 VAC @ 800 mA.
Groeten, Gerrit
Ik gebruik UGT’s van Toroidy met 43% UL aftakking. Voedingstrafo is een Amplimo 440 VAC @ 800 mA.
Groeten, Gerrit
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Ok bedankt voor de gegevens GerritGerrittube schreef: ↑wo 08 dec 2021, 16:00Ik had de kathodeweerstanden van 1 Watt gekocht bij Conrad. Ik koop zelden direct in China, om allerlei redenen. De stabiliteit is ver te zoeken. Nu heb ik inderdaad flinke overkill qua vermogen, maar ze zijn nu in ieder geval ook thermisch gekoppeld. Als het goed is gaan die nooit meer stuk.
Ik gebruik UGT’s van Toroidy met 43% UL aftakking. Voedingstrafo is een Amplimo 440 VAC @ 800 mA.
Groeten, Gerrit
Ik heb toevallig omdat ik die waarde niet in 0.5% had maar alleen maar normaal 0.6 Watt weerstanden gekocht
En die zijn nog steeds in orde
Moet denk ik gewoon een paar misbaksels gehad
Maar ik reageer ook zo hoor Zet er meteen met
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Yep, better safe than sorry.
Ik test vaak eerst tot aan de limiet en bouw dan “in het net” met een flinke veiligheidsmarge. Dit heb ik altijd al zo gedaan en ben door schade en schande wijs geworden. Ik ben wel blij dat de KT150’s aan 600 Volt genoeg hebben. Ik heb ook met 5000 Volt en waterkoeling gestoeid in een RF eindtrap, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Tijdens het testen hou ik alles met 5 of 6 digitale multimeters in de gaten.
Groeten, Gerrit
Ik test vaak eerst tot aan de limiet en bouw dan “in het net” met een flinke veiligheidsmarge. Dit heb ik altijd al zo gedaan en ben door schade en schande wijs geworden. Ik ben wel blij dat de KT150’s aan 600 Volt genoeg hebben. Ik heb ook met 5000 Volt en waterkoeling gestoeid in een RF eindtrap, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Tijdens het testen hou ik alles met 5 of 6 digitale multimeters in de gaten.
Groeten, Gerrit
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Ja ik ook met 3-1000 eimac 4200 volt lucht gekoeldGerrittube schreef: ↑wo 08 dec 2021, 16:37Yep, better safe than sorry.
Ik test vaak eerst tot aan de limiet en bouw dan “in het net” met een flinke veiligheidsmarge. Dit heb ik altijd al zo gedaan en ben door schade en schande wijs geworden. Ik ben wel blij dat de KT150’s aan 600 Volt genoeg hebben. Ik heb ook met 5000 Volt en waterkoeling gestoeid in een RF eindtrap, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Tijdens het testen hou ik alles met 5 of 6 digitale multimeters in de gaten.
Groeten, Gerrit
Shimney nergens te pakken kunnen krijgen na 1 jaar een shimney laten maken in eindhoven bij een glasblazer laboratorium glas
Dat was in augustus , en in december in Bakel met erwtensoep in dat buurtcentrum 2 met voeten voor 100 gulden denk ik nog
Ha dat was wel leuk
Grt
Bert
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Het loopt wel los met die buizen hoor. Dit geeft Genalex op voor de KT88, En je hebt, volgens schema, een voeding van "maar" 480V plus de KT150 is een dikkere buis. Dus geen man over boord.Zou wel de 1k weerstanden voor het schermrooster van Gerrit erin zetten.OpaBert schreef: ↑di 07 dec 2021, 20:34Die 600 volt op Schermrooster is dat DC Of Wisselspanning en indien wisselspanning is die waarde Effectief of Piek Piek
Omdat die 850 Volt DC en met Wisselspanning overschreden mag worden
Dan is die 600 Volt Max op Schermrooster misschien ook een DC waarde
Maar dan is er nog een waarde Dat is het maximum Dissipatie vermogen van dat Schermrooster ?
Dat mag je ook niet boven komen
Anders is het een abonnement op buizen nemen bij tungsol![]()
Anne
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Hoi Anne
Leuk je weer te zien ik hoop dat het wat beter gaat
Bedankt dat je hier even komt helpen
Wordt zeer gewaardeerd
De verwarring op wat mag en kan met de kt150 is nog niet opgelost
Dus bedacht dat met eerste monoblok bepaal wat er op mag zonder iets stuk maak
Daarom dacht ik als hij speelt dan een tweede AC spanning voof de Anode spanning te gebruiken
Dus eerste testen veilig met 480 Volt
maar kan het na de muziek proeven een tweede AC spanning er bij en die kan ik omhoog draaien met mijn variac en zo bepalen wat ik er op mag zetten zonder elk half jaar 4 KT150 moet bestellen
Wellicht kan jij dat al zeggen Ik val telkens in de zelfde begrenzing
Heb er met Douwe ook al over geconverseerd hier
Maar we kwamen er niet echt 100% zeker uit
Alvast bedankt voor je antwoord
Ik zou heel graag op 70 Watt komen daar ik dat makkelijk haalbaar leek
Maar kom daar niet graag op terug
Ps
Ben nu bezig de CNC tekening bovenplaat ik schroef niks open en bloot op een plank
Vind ik wat te gevaarlijk
Er valt zo wat op en dan moet de brandweer uit rukken
Leuk je weer te zien ik hoop dat het wat beter gaat
Bedankt dat je hier even komt helpen
Wordt zeer gewaardeerd
De verwarring op wat mag en kan met de kt150 is nog niet opgelost
Dus bedacht dat met eerste monoblok bepaal wat er op mag zonder iets stuk maak
Daarom dacht ik als hij speelt dan een tweede AC spanning voof de Anode spanning te gebruiken
Dus eerste testen veilig met 480 Volt
maar kan het na de muziek proeven een tweede AC spanning er bij en die kan ik omhoog draaien met mijn variac en zo bepalen wat ik er op mag zetten zonder elk half jaar 4 KT150 moet bestellen
Wellicht kan jij dat al zeggen Ik val telkens in de zelfde begrenzing
Heb er met Douwe ook al over geconverseerd hier
Maar we kwamen er niet echt 100% zeker uit
Alvast bedankt voor je antwoord
Ik zou heel graag op 70 Watt komen daar ik dat makkelijk haalbaar leek
Maar kom daar niet graag op terug
Ps
Ben nu bezig de CNC tekening bovenplaat ik schroef niks open en bloot op een plank
Vind ik wat te gevaarlijk
Er valt zo wat op en dan moet de brandweer uit rukken
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Zolang je met de voeding niet boven 550V gaat zitten hoef je je geen zorgen te maken.En dan komt die 70W er wel uit.
Anne
Anne
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Ik heb het bij wikkelen op de ringkerntrafo gestopt
De Onderliggende gloeistroom wikkelingen 6,3 Amp maken het erover heen wikkelen van , 2 x 12,6 en ook nog 70 volt met wat dunnere draad Heel lelijk ,
je krijgt niet de draden netjes tegen elkaar , gaat misschien wel zoemen en het ziet er niet uit
Dus heb een prijsopgaaf gevraagd voor nieuwe trafoo,s met alles erop
Als dat heel duur uitvalt
Dan trek ik alles er weer af en ook de 6,3Volt dus ook alle mylar folie
Dan heb ik een glad oppervlak en kun je wel netjes wikkelen
Weet iemand die folie te kopen ? Ik kan eigenlijk alleen maar plakband kopen En dat ziet eruit als gepruts
De Onderliggende gloeistroom wikkelingen 6,3 Amp maken het erover heen wikkelen van , 2 x 12,6 en ook nog 70 volt met wat dunnere draad Heel lelijk ,
je krijgt niet de draden netjes tegen elkaar , gaat misschien wel zoemen en het ziet er niet uit
Dus heb een prijsopgaaf gevraagd voor nieuwe trafoo,s met alles erop
Als dat heel duur uitvalt
Dan trek ik alles er weer af en ook de 6,3Volt dus ook alle mylar folie
Dan heb ik een glad oppervlak en kun je wel netjes wikkelen
Weet iemand die folie te kopen ? Ik kan eigenlijk alleen maar plakband kopen En dat ziet eruit als gepruts
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Dag Bert, ik heb hier nog een voeding liggen. De diameter is 120mm en deze is 70mm hoog.
Misschien kun je hier iets mee?
Misschien kun je hier iets mee?
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Nee helaas Douwe, als het een stereo versterker zou zijn wel
Maar voor het gewicht bouw ik monoblokken , en de kasten zijn eigelijk al klaar , ik waardeer het zeer Douwe

Maar voor het gewicht bouw ik monoblokken , en de kasten zijn eigelijk al klaar , ik waardeer het zeer Douwe
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Ja natuurlijk, monoblokken. Ik had het ook wel kunnen weten.
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Maar toch heel erg bedankt voor het aanboddouwebakker schreef: ↑za 11 dec 2021, 19:31Ja natuurlijk, monoblokken. Ik had het ook wel kunnen weten.
Heb vanavond een stuk of 20 ECC83 buizen welk allemaal uit sloop komen gemeten
En niet een welke aan de minimum Mutal Conductance meting komt
Ze zijn niet kapot maar behoorlijk ingespeeld
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Heb je, voor de zekerheid, ook nog een "goeie" ECC83 gemeten ? Om zeker te zijn dat 't geen meetfout is.
Anne
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Ja 2x Want na 15 x ver beneden minimum van een mu 950
De nieuwe van Mullard zit op 1000 , dus dat klopt
ik kwam bij de meeste , goed ingespeelde , niet eens aan de 700 Anne ,
Ook 4 x Line Adjust gedaan mocht niet baten.
En ik kwam met metingen bij de Fase draaier en de Toonregeling in de versterker dat het best belangrijk was
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Ik begrijp je niet helemaal Bert. Wat bedoel je precies met mutual conductance?
Is dat soms 1/steilheid? Volgens het datablad is de steilheid 1,6 mA/V . Hetgeen neer zou komen op 625.
Is dat soms 1/steilheid? Volgens het datablad is de steilheid 1,6 mA/V . Hetgeen neer zou komen op 625.
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Iets anders. Waar is al dat gedoe met de voedingstrafo voor nodig ??
Er zitten alle spanningen op die nodig zijn. Alleen met dat V4lve lover ding niet, omdat je daarmee de wikkeling volledig bezet, kan geen andere verbruiker aan.
Nu is dat gelijkstroom gloeien in een eindversterker toch al overdreven maar met een simpele stabilisator kan de gloei ook. Om minder te overdrijven evt de 6N6 bij de KT150 gloei en enkel de 6J5 met gelijkstroom.Maakt het voor de 6,3V stab. ook makkelijker.
Krijg je zoiets, en niks bijwikkelen.Per slot de negatieve spanning gaat ook best met een verdubbelaar.
Anne
Er zitten alle spanningen op die nodig zijn. Alleen met dat V4lve lover ding niet, omdat je daarmee de wikkeling volledig bezet, kan geen andere verbruiker aan.
Nu is dat gelijkstroom gloeien in een eindversterker toch al overdreven maar met een simpele stabilisator kan de gloei ook. Om minder te overdrijven evt de 6N6 bij de KT150 gloei en enkel de 6J5 met gelijkstroom.Maakt het voor de 6,3V stab. ook makkelijker.
Krijg je zoiets, en niks bijwikkelen.Per slot de negatieve spanning gaat ook best met een verdubbelaar.
Anne
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Hoi Anne
Op de trafo welke ik hiervoor wilde gebruiken is
340 Volt 0,64A
6,3Volt 6,8Amp
En 35 0,1 Amp
Dat is alles wat op de trafo zit en natuurlijk een 230 Volt Primair
Dus die spanningen welke in het schema staan zitten niet op de trafo , maar heb ik erbij gewikkeld.
Maar ik vind het lelijk , het ziet er uit als of er aan geprutst is en met plaband bij elkaar wordt gehouden
Als ik wat maak wil ik er met een voldaan gevoel er naar kunnen kijken , en dat doe ik nu niet
Ik kan niet aan transparante mylar folie komen
40 jaar geleden op de kabel fabriek had ik wel een paar rollen van 1Km mee kunnen krijgen
Maar het ontbreekt mij aan vooruitziende blik,
Dus moet ik kabel kopen , Wikkeldraad , en Plakband in plaats van Mylar Folie gebruiken
Edit
Overigens Anne wat is dat Valve4lover ding ?
Omdat ik aan 70 Watt wil komen moet ik mn Anode spanning verhogen naar 400-410 Volt
Dus daar moet ik een 50 volt voor bij wikkelen
Ook die andere 2 spanningen 12 en 9 volt
Ik heb dat met die spanningen waarschijnlijk niet goed aan je verteld Anne
Excuses daarvoor
Op de trafo welke ik hiervoor wilde gebruiken is
340 Volt 0,64A
6,3Volt 6,8Amp
En 35 0,1 Amp
Dat is alles wat op de trafo zit en natuurlijk een 230 Volt Primair
Dus die spanningen welke in het schema staan zitten niet op de trafo , maar heb ik erbij gewikkeld.
Maar ik vind het lelijk , het ziet er uit als of er aan geprutst is en met plaband bij elkaar wordt gehouden
Als ik wat maak wil ik er met een voldaan gevoel er naar kunnen kijken , en dat doe ik nu niet
Ik kan niet aan transparante mylar folie komen
40 jaar geleden op de kabel fabriek had ik wel een paar rollen van 1Km mee kunnen krijgen
Maar het ontbreekt mij aan vooruitziende blik,
Dus moet ik kabel kopen , Wikkeldraad , en Plakband in plaats van Mylar Folie gebruiken
Edit
Overigens Anne wat is dat Valve4lover ding ?
Omdat ik aan 70 Watt wil komen moet ik mn Anode spanning verhogen naar 400-410 Volt
Dus daar moet ik een 50 volt voor bij wikkelen
Ook die andere 2 spanningen 12 en 9 volt
Ik heb dat met die spanningen waarschijnlijk niet goed aan je verteld Anne
Excuses daarvoor
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 11 dec 2021, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150
Waar is deze trafo dan gebleven ?
Van 6,3V~ naar 6,3V=Overigens Anne wat is dat Valve4lover ding ?
Dat de HS wat laag uitvalt zal wel meevallen, je gebruikt een stuk minder stroom dan waar de wikkeling voor bedoeld is (spanning wordt opgegeven bij 0,6A).Evt de negatief bovenop de 6,3V 2A gelijkgerichte spanning zetten, krijg je nog 8V erbij.
Anne
