Daudio C1kit "net even anders"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Daudio C1kit "net even anders"
Ik zie allemaal metingen "stereo zonder sub".
Of in werkelijkheid wel met sub.
Sorry dat ik het niet helemaal snap.
De rode de sub en de groene de speakers?
Waarom zet je er een sub bij?
Of in werkelijkheid wel met sub.
Sorry dat ik het niet helemaal snap.
De rode de sub en de groene de speakers?
Waarom zet je er een sub bij?
Ha Marcus,
De sub doet de hele lage rollende bassen, de C1 de hogere ronde bassen.
De sub doet de hele lage rollende bassen, de C1 de hogere ronde bassen.
Je maakt er meer een full range systeem van zodat alles onder de 30hz ook onverzwakt weergegeven wordt.
Voor het filter zijn voor alle serie weerstanden weerstanden van PathAudio besteld, ben benieuwd.
Geinig, die kende ik nog niet, zien er fraai uit.
Okee Holco ik begin het te begrijpen.
Je combineert nu een fraai OB-systeem met een aparte luidsprekerkast (die kastkleuring geeft) en daarom een veel hoger rendement weergeeft in het laag wat dan bij je OB's ontbreekt.
Ik vind het persoonlijk niet fraai deze oplossing maar het zal zeker werken.
Persoonlijk vind ik een puur stereo paartje luidsprekers, waar naar ruime voldoening het gehele kerkorgel uitkomt, mijn voorkeur hebben.
In het verleden ook wel een sub gehad maar vond het fraaier als dat uit het stereo paartje komt.
Daarom heb ik destijds ook de Minimonitoren gecombineerd met stereo actief aangestuurde laagkasten die als basis onder de Minimonitoren stonden.
Dit ging ook perfect en zeer bevredigend bij het project "Overhaulin' - Classic Vifa Basis 1.0 '86" wat geheel passief was.
Bij m'n huidige Project-X wil ik het laag dus wat meer opkrikken door OB geschikte drivers in een kast te plaatsen.
Misschien is het een mogelijkheid jou OB's te upgraden naar actief aangestuurde laagweergevers?
Misschien de onderste laagunit per OB actief aansturen?
Sorry hoor, maar ik krijg het idee dat je geen idee hebt waar de klepel hangt, maar wel zonder enige onderbouwing commentaar levert wat kant nog wal raakt.
Ik wil het dan ook hier bij laten.
Hondasnl schreef: ↑wo 08 dec 2021, 18:07Okee Holco ik begin het te begrijpen.
Je combineert nu een fraai OB-systeem met een aparte luidsprekerkast (die kastkleuring geeft) en daarom een veel hoger rendement weergeeft in het laag wat dan bij je OB's ontbreekt.
Persoonlijk vind ik een puur stereo paartje luidsprekers, waar naar ruime voldoening het gehele kerkorgel uitkomt, mijn voorkeur hebben.
In het verleden ook wel een sub gehad maar vond het fraaier als dat uit het stereo paartje komt.
Daarom heb ik destijds ook de Minimonitoren gecombineerd met stereo actief aangestuurde laagkasten die als basis onder de Minimonitoren stonden.
Dit ging ook perfect en zeer bevredigend bij het project "Overhaulin' - Classic Vifa Basis 1.0 '86".
Bij m'n huidige Project-X wil ik het laag dus wat meer opkrikken door OB geschikte drivers in een kast te plaatsen.
Misschien is het een mogelijkheid jou OB's te upgraden naar actief aangestuurde laagweergevers?
Een strakke sub voor het allerlaagste laag met OB is een uitstekende oplossing. En zo'n sub geeft geen enkele kastkleuring.
holco schreef: ↑wo 08 dec 2021, 18:20Sorry hoor, maar ik krijg het idee dat je geen idee hebt waar de klepel hangt, maar wel zonder enige onderbouwing commentaar levert wat kant nog wal raakt.
Hondasnl schreef: ↑wo 08 dec 2021, 18:07Okee Holco ik begin het te begrijpen.
Dit ging ook perfect en zeer bevredigend bij het project "Overhaulin' - Classic Vifa Basis 1.0 '86".
Jammer dat je zo reageert, zeer onsportief.
Een kast geeft nu eenmaal meer rendement, kan ik ook niets aan veranderen.
Edit: vandaar mijn voorstel actief te proberen.
Maargoed, ik schijn in dit draadje niet welkom te zijn.
Zal het hier ook bij laten.
Edit: Jeroen, dan haal ik hierbij mijn excuses weg.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik was mezelf voor, ik reageerde ook met verbazing maar bedacht me toen dat dit helemaal niet nodig of helpend was.
Hondasnl heeft nog geen ruime ervaring in het daadwerkelijk ontwerpen van luidspreker systemen (wel bouwen, verbouwen, nabouwen en 3d tekenen en restylen etc, dat is ook ontwerpen maar dat bedoel ik niet) en de materie daarachter, dus tips voor verbetering zijn dan natuurlijk zonder onderbouwing behalve op basis van een gevoel en op basis van zijn goede intenties.
Met de vraag waarom deze relatief forse woofers het niet zonder sub zouden kunnen doen was wel helder dat de andere aspecten nog niet volledig bekend zijn. Met name de akoestische kortsluiting van een smalle baffle maakt dat deze woofers in een passief systeem hun grenzen hebben. De charme zit hem bij de C1 in dat het een passief systeem is, dus dat is een 2e reden dit niet te veranderen - alle keuzes samen zijn juist zo op elkaar afgestemd, en je wilt niet het kind met het badwater weggooien.
Verder weet ik niet wat er stond, maar ik wilde nog wel reageren op de mooie tweaks - ik had ook al zitten kijken naar die Duelunds, gewoon om eens te proberen - maar gelukkig niet de installatie voor op het moment
Lekker bezig Holco!
Zeer goed bezig inderdaad, qua bouwkwaliteit niet te overtreffen.
Bedankt heren
De C1’s zijn echt mijn trots in mijn installatie, en ik wil ze dan ook verwennen met mooie spulletjes waar ze hopelijk positief op reageren, het vermoeden is dan ook dat ze dat met verve zullen doen
De C1’s zijn echt mijn trots in mijn installatie, en ik wil ze dan ook verwennen met mooie spulletjes waar ze hopelijk positief op reageren, het vermoeden is dan ook dat ze dat met verve zullen doen
Nou nou nou nou jongens zeg zet me niet zo aan de kantwouter schreef: ↑wo 08 dec 2021, 19:57Ik was mezelf voor, ik reageerde ook met verbazing maar bedacht me toen dat dit helemaal niet nodig of helpend was.![]()
Hondasnl heeft nog geen ruime ervaring in het daadwerkelijk ontwerpen van luidspreker systemen (wel bouwen, verbouwen, nabouwen en 3d tekenen en restylen etc, dat is ook ontwerpen maar dat bedoel ik niet) en de materie daarachter, dus tips voor verbetering zijn dan natuurlijk zonder onderbouwing behalve op basis van een gevoel en op basis van zijn goede intenties.
Met de vraag waarom deze relatief forse woofers het niet zonder sub zouden kunnen doen was wel helder dat de andere aspecten nog niet volledig bekend zijn. Met name de akoestische kortsluiting van een smalle baffle maakt dat deze woofers in een passief systeem hun grenzen hebben. De charme zit hem bij de C1 in dat het een passief systeem is, dus dat is een 2e reden dit niet te veranderen - alle keuzes samen zijn juist zo op elkaar afgestemd, en je wilt niet het kind met het badwater weggooien.
Verder weet ik niet wat er stond, maar ik wilde nog wel reageren op de mooie tweaks - ik had ook al zitten kijken naar die Duelunds, gewoon om eens te proberen - maar gelukkig niet de installatie voor op het moment
Lekker bezig Holco!
Het klopt toch wat ik zeg dat er met een kast een hoger rendement te behalen valt?
Dat is toch een feit van de dieper gaande materie?
Wat moet daar nog verder aan onderbouwd worden dan?
En Holco het is niet negatief bedoeld
Mooie oplossing Mario
ligt je XO van je C1 en je sub gelijk? En op hoeveel Hz?
Nou, ik heb m'n C1's nu afgeknepen op 40 Hz LR48 dB/o. De subs mogen door tot 120 Hz om de kamer ook iets te corrigeren. Maar ik zie in jouw plaatje dat de sub enkel vanaf 40hz naar beneden speelt
Hoeveel smoothing heb je op de grafieken toegepast?
Ok duidelijk, hier staan de C1’s gewoon vol open en de sub zit daaronder aangekoppeld, maar wellicht dat ik dat nog ga veranderen, kom er namelijk net achter dat in mijn Auralic Aries G1 streamer ook wat DSP opties verborgen zitten
Smoothing is 1/1 (geen time window) omdat er dan nog wat van te maken is met meten vanaf de luisterplek.
Smoothing is 1/1 (geen time window) omdat er dan nog wat van te maken is met meten vanaf de luisterplek.
Laatste plaatje was trouwens met Psy smoothing, komt +/- overeen met 1/3 smoothing.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/download ... &mode=view
https://zelfbouwaudio.nl/forum/download ... &mode=view
Uiteindelijk verlies je dan wel wat van de extreme openheid van het dipoollaag.
Mijn double bass array in combinatie met S1 doet ook overlap tot 120Hz. Geeft heel strak geluid, maar toch ook enigszins hifi waarmee ik bedoel dat het niet meer zo mooi los en natuurlijk klinkt. Mooist voor films. Maar als ik muziek draai waar het echt om snelheid gaat, drum en bas, en opnames van onversterkte instrumenten, dan gaat die double bass array uit en luister ik het liefst naar de S1 puur stereo. Zelf bij het electronic genre is soms de pure S1 te prefereren dan.
In het geval van holco gaat dit zeker ook gelden. Die AudioTechnology woofers zijn zo ontzettend goed, daar wil je als het even kan geen sub doorheen laten spelen. Laat die maar lekker alleen het allerlaagste stukje doen.
Mee eens, maar de S1 is 2x15" versus 2x10" in de C1, tevens hebben de 15" woofers een grotere x-max dan de 10" en al met al kan de S1 veel meer lucht verzetten in het laagste laag en heeft daardoor minder behoefte aan een extra sub.