Buizen pre-amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Buizen pre-amp

Bericht door fred64 »

Hallo,

Is onderstaande pcb voor iemand bekend?
Kan nergens schema van vinden.

Is een "marantz" 7 mm mc kloon. :lol: :think: :rofl:
Gr. Fred
20200622_214452.jpg
20200324_204334.jpg
20200324_204326.jpg
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Buizen pre-amp

Bericht door Rene_Nhz »

Is te koop op Aliexpress
Screenshot_20211205-084513_AliExpress.jpg
Screenshot_20211205-084438_AliExpress.jpg
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Buizen pre-amp

Bericht door Jan Geert »

Ik begrijp niet zoveel van de implementatie op de foto. Dit is een RIAA amp, maar inde foto lijkt hij te zijn opgebouwd als lijnamp met 4 ingangen. Met als gevolg een werkelijk enorme gain. Rare boel.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Buizen pre-amp

Bericht door fred64 »

Tips jan geert?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizen pre-amp

Bericht door OpaBert »

Misschien die Laatste van De grootste inspiratiebron van mij om te beginnen om een buizen versterker te bouwen
http://www.triodedick.com/pdf_files_td/ ... %20One.pdf Dit is de eerste n TD
Of dezehttp://www.triodedick.com/pdf_files_td/Cleo-V2.pdf
http://www.triodedick.com/pdf_files_td/Cleo6b.pdf
Staat niet op print als dat een vereiste is
Verder als ik al die AE voedings trafo zie best wel te tweaken zijn met Ringkern trafo
Geeft wat minder kans op 50hz op leveren
Misschien dat er hier wel iemand die er een project van gemaakt heeft
Ik kom om van de half begonnen projecten maar ik krijg gelijk zin als ik die schema's zie :lol:
Bijlagen
C3C33FA6-8C92-4B43-91E4-376E2909F7AF.jpeg
848F0514-1F2D-4D74-ADD0-FEB75CAFC69C.jpeg
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Buizen pre-amp

Bericht door Jan Geert »

fred64 schreef: wo 08 dec 2021, 16:40
Tips jan geert?
Op basis van de startpost kan ik echt niet uitmaken wat voor tips ik zou kunnen geven.

- Is deze versterker op de foto van jou? of van iemand anders?
- of wil je hem kopen?
- of bouwen?
- zoek je een lijnvoorversterker?
- of wilde je nu juist een pick-up voorversterker?
- of allebei?

Het enige wat in de startpost staat is een foto van een voorversterker en de vraag of iemand het schema ervan heeft.
Feitelijk hebben we dat niet, want het schema in het antwoord is niet zoals deze versterker is gebouwd. De helft van de componenten mist op de print.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Buizen pre-amp

Bericht door fred64 »

Klopt! Het hele riaa gedeelte is niet geinstalleerd. Wilde deze gaan gebruiken als pre-amp voor mijn lm3886 versterker. Weet niet of dit zo,n goed idee is.

Gr. Fred
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Buizen pre-amp

Bericht door Jan Geert »

OpaBert schreef: wo 08 dec 2021, 19:15
Misschien die Laatste van De grootste inspiratiebron van mij om te beginnen om een buizen versterker te bouwen
http://www.triodedick.com/pdf_files_td/ ... %20One.pdf Dit is de eerste n TD
Of dezehttp://www.triodedick.com/pdf_files_td/Cleo-V2.pdf
http://www.triodedick.com/pdf_files_td/Cleo6b.pdf
Staat niet op print als dat een vereiste is
Verder als ik al die AE voedings trafo zie best wel te tweaken zijn met Ringkern trafo
Geeft wat minder kans op 50hz op leveren
Misschien dat er hier wel iemand die er een project van gemaakt heeft
Ik kom om van de half begonnen projecten maar ik krijg gelijk zin als ik die schema's zie :lol:
Ik heb zelf ook een CLEO6 gebouwd. Let wel dat dit, een beetje afhankelijk van de materiaalkeuze, een best dure vv is om te bouwen met zijn 2 trafo's en 4 smoorspoelen. Wat dat betreft zit hij zowat aan de andere kant van het spectrum tov deze M7 print.
Ik heb hem zelf gebouwd met amorfe kern spoelen, black gates en Tentlabs volumeregeling, the works. Dat komt boven de 1000 euro uit.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Buizen pre-amp

Bericht door Jan Geert »

fred64 schreef: do 09 dec 2021, 9:17
Klopt! Het hele riaa gedeelte is niet geinstalleerd. Wilde deze gaan gebruiken als pre-amp voor mijn lm3886 versterker. Weet niet of dit zo,n goed idee is.

Gr. Fred
Het kan best hoor, maar zeker als de standaard ecc83 buizen zijn gebruikt, en de schakeling niet is aangepast voor een lagere mu buis, dan zou ik iig de feedback lus gebruiken om de gain redelijk te maken voor dagelijks gebruik. Dus met alleen een weerstand en zonder de caps.
De circuit topologie is identiek aan wat AR en conrad johnson gebruikten, dus uit die schema's is wel wat te halen.
Ik heb zelf ook nog deze Jadis:

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... s#p1655108

die deze topologie gebruikt in zowel RIAA als lijnvariant. met ecc83, dus je zou het zelfs min of meer kunnen kopieren.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Buizen pre-amp

Bericht door fred64 »

Jan geert, heb deze van iemand gekocht die mij redelijk heeft "genaaid". Andere, gebruikte onderdelen erin gesoldeerd en gemodificeerd!!!

Ik heb me een beetje laten verblinden door het "buizen" idee. Het zou mooi zijn als ik met wat hulp er een mooie buizen pre-amp met riaa van kan maken.

Heb wel wat electronica kennis maar ben absoluut geen expert zoals veel mensen op dit forum.

Is dit een gevalletje jammer, en via marktplaats verkopen of is er nog iets van te maken???

Gr. Fred
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Buizen pre-amp

Bericht door Jeroen211 »

De print heb je al, met wat extra onderdelen kun je het bijbehorende schema bouwen. Dan heb je wat je wilt toch?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Buizen pre-amp

Bericht door Jan Geert »

de print is ófwel een riaa trap, ófwel een lijnamp als je de filters weglaat en de gain aanpast. Niet beide tegelijk.

Volgens mij zijn er ook M7 lijntrap printjes te koop. ALs je een platenspeler gebruikt zou ik zo'n printje opduikelen, de bestaande riaa print bestukken zoals bedoeld, en die lijnprint ernaast zetten. Ruimte genoeg in de kast. Dat moet voor minder dan 100 euro kunnen, afhankelijk van of de trafo(s) genoeg ruimte hebben voor de extra lijntrap. Vooral de gloeistroom zal de limiterende factor zijn denk ik.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Buizen pre-amp

Bericht door fred64 »

Jeroen, geen idee waar te beginnen???

Gr. Fred
Jeroen211
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 15:42
Locatie: Soest

Re: Buizen pre-amp

Bericht door Jeroen211 »

fred64 schreef: do 09 dec 2021, 10:24
Jan geert, heb deze van iemand gekocht die mij redelijk heeft "genaaid". Andere, gebruikte onderdelen erin gesoldeerd en gemodificeerd!!!
Ik heb me een beetje laten verblinden door het "buizen" idee. Het zou mooi zijn als ik met wat hulp er een mooie buizen pre-amp met riaa van kan maken.
Heb wel wat electronica kennis maar ben absoluut geen expert zoals veel mensen op dit forum.
Is dit een gevalletje jammer, en via marktplaats verkopen of is er nog iets van te maken???
Het lijkt me meer een zelfbouwsel dat er overigens netjes uitziet. Op zich een goede basis om er een mooie vv met RIAA van te maken volgens de methode die Jan Geert aangeeft. Dit vereist natuurlijk wel enige kennis van zaken en aangezien dit een zelfbouwforum is wordt er al snel van uit gegaan dat die kennis aanwezig is. Als je het zelf ombouwen niet ziet zitten dan is het misschien verstandiger te verkopen. Wellicht zijn er op dit forum wel liefhebbers die het van je willen overnemen. Dan kun je beter een kant-en-klare preamp kopen die precies doet wat je wilt.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Buizen pre-amp

Bericht door fred64 »

Er is enige kennis aanwezig alleen het lezen van schema,s is erg lastig voor me.

Zelfbouw is de uitdaging die het leuk maakt. Ik denk de missende, riaa onderdelen solderen en verder kijken.

Gr. Fred
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizen pre-amp

Bericht door ray5150 »

Zou dan ook gelijk de bedrading grondig aanpakken, ziet er nou niet echt netjes afgewerkt uit.
Wat is eigenlijk de bedoeling van dat witte ding dat met tape op de blauwe elco's geplakt zat ?
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Buizen pre-amp

Bericht door fred64 »

Hoi ray, zit magneet in dacht ik. Vorige gast gedaan.

Gr. Fred
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Buizen pre-amp

Bericht door MarcelvdG »

Als de eindversterker gevoelig genoeg is en niet al te ver van de voorversterker vandaan staat, zou je kunnen overwegen het lijngedeelte passief te maken. Dat wil dus zeggen: RIAA-versterker, keuzeschakelaar waarmee je kiest tussen de uitgang van de RIAA-versterker en een stuk of wat lijningangen, volumepotmeter, klaar.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Buizen pre-amp

Bericht door fred64 »

Marcel, zou je het nog iets specifieker kunnen uitleggen?

Gr. Fred
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Buizen pre-amp

Bericht door MarcelvdG »

Hoi Fred,

Als al je bronnen behalve de platenspeler meer signaal geven dan nodig is om je eindversterker volledig uit te sturen, heb je in principe geen voorversterker nodig voor andere bronnen dan de platenspeler. Je hebt dan alleen iets nodig om de bron te kiezen en het volume en eventueel de balans in te stellen. Daarbij gaat het niet om versterken, maar om verzwakken, en dat kan gewoon met een potmeter.

Er zit alleen 1 addertje onder het gras. Aan de ene kant wil je de weerstandswaarde van de potmeter zo hoog kiezen dat de bron er niet al te zwaar door belast wordt, aan de andere kant mag de weerstandswaarde niet te hoog zijn, omdat de potmeter anders de kabel naar de eindversterker niet goed kan aansturen. Die kabel moet dus niet al te lang zijn.

Figure4_tekstgroot_onder.bmp
Figure4_tekstgroot_onder.bmp (190.54 KiB) 568 keer bekeken

Dit is het schema dat ik gebruik. Ik heb er nog een primitief subsoonfilter en een schakelaar voor opname in gestopt, die kun je ook weglaten. De weerstandswaardes van mijn potmeters zijn aan de hoge kant, maar ik heb dan ook een heel korte kabel. De schakelaars kunnen het beste vergulde contacten hebben.

De bovenste ingang van de bronkeuzeschakelaar zit aan de uitgang van de RIAA-versterker, voor als ik een plaat wil draaien. De andere ingangen zitten rechtstreeks aan tulpchassisdelen voor de andere bronnen.

Groet,
Marcel
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Buizen pre-amp

Bericht door fred64 »

Super helder. Thnx gr. Fred
Plaats reactie