Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: di 07 dec 2021, 15:34
Ja, dat is ook waar natuurlijk. Maar de gemiddelde spanning blijft natuurlijk 720V.
Denk je dat er overslag in de buis ontstaat? Dat zou ik ook niet weten.
Maar als Menno dat zo heeft voorgesteld zal het wel kunnen.
Hij heeft er meer kijk op dan jij en ik samen denk ik.
Ja zeker Menno, heeft meer over buizen theorie vergeten dan ik ooit begrepen heb.
Maar ik zal misschien iets zijn vergeten , zie onderaan , of door elkaar halen
Het is een kwestie van gegevens van de buis interpreteren , Meen hier begeef ik me op glad ijs :mrgreen: Dat Anne me ooit zo heb leren rekenen , dan die loadline tekenen , daar heb ik heel wat uren mee gepuzeld https://rappie.jouwweb.nl/berekenen-van-buizen
In het hoofdstuk loadlijn tekenen heb ik wel wat onthouden Zou het weer moeten doen eigenlijk
Ik kwam er niet goed uit met de bovengrens
Dan zie ik Topic van Sassen die ook boven de 500 volt gaat en met zijn trafo gegevens , ik meen 4K5 ook dan over die 850 volt gaat komen. Maar Anne was er niet :think: dus poos later zie ik een project van Menno 2019
720 Volt DC :shock: KT150 Trafo 5K ,
Dus ik voel me al wat veiliger met mijn 70-100 Watt O:)
Maar Nog niet in de gelegenheid geweest Anne er wat over te vragen
Ik dacht laat hem maar eerst aan zich zelf denken Douwe
Het gaat dus niet over optellen van de spanning dat weten we beide , Maar interpretatie buis gegeven Max Limits 850 Volt !
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Ja Bert, als er staat dat de maximale limiet 850 V is zou ik daar ook liever niet bovenuit gaan. Maar dan is de maximale wisselspanning zo’n 600V.
Het vermogen in 4000 ohm is dan 90W. Dan komt het toch goed?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: di 07 dec 2021, 16:45
Ja Bert, als er staat dat de maximale limiet 850 V is zou ik daar ook liever niet bovenuit gaan. Maar dan is de maximale wisselspanning zo’n 600V.
Het vermogen in 4000 ohm is dan 90W. Dan komt het toch goed?
Nee dat klopt denk ik niet [-X
Je hebt je DC 720 Volt dus je kunt er bijna niet meer op zetten
Nu staat die Load lijn schuin dus je hebt wat meer lengte als plat
Dus ik doe maar net of 720 volt links en rechts heb Want Menno doet dat ook is 1440 Volt PP
Is maar 515 Volt Effectief op 4K3 =62 Watt Wind mee Berg af [-o< [-o<
Dus ik snap niet goed waarom Menno zelfs 70 Watt opgeeft Douwe , ik hoop dat het kan , maar als ik er aan reken niet
En met UL gaat het fout met de Schermrooster spanning , daar moet een flinke weerstand mee in serie
Misschien heeft Anne het al ergens voor gedaan hoor maar Zie mn onderscrift
Maar iets wat niet leuk vind vergeet je sneller :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Je vergeet dat de wisselspanning er in moet passen. Bij overschrijden van de voeding spanning zal het gaan klippen.
Je denkt een beetje te moeilijk Bert. Het is geen zender eind trap waar de uitgang in resonantie is. Het is een audio versterker.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: di 07 dec 2021, 19:19
Je vergeet dat de wisselspanning er in moet passen. Bij overschrijden van de voeding spanning zal het gaan klippen.
Je denkt een beetje te moeilijk Bert. Het is geen zender eind trap waar de uitgang in resonantie is. Het is een audio versterker.
Nou ik doe dat zeker niet Maar wat een beetje Helpt is dat die load lijn Schuin staat
Maar mjij kwam met 90Watt zelfs :D
Misschien bedoel je als naar 849 Volt DC gaat ? Dat je dan bij 90 Watt komt ?
Maar hoe zit dat met die Schermrooster spanning?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Theoretisch is dat zo natuurlijk maar er zijn ook verliezen. Ik denk dat je in de praktijk op 70 a 80 Watt uitkomt.
Bij een voeding spanning van 720V komt het vermogen op 64,8 Wat (720x720) / 8000
Misschien moet je de schermrooster spanning wat lager kiezen. Bij ultralineair is dat wat lastiger natuurlijk.
Amplimo heeft daar trouwens speciale trafo’s voor in het pakket. Gescheiden wikkelingen voor de schermrooster.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: di 07 dec 2021, 19:50
Theoretisch is dat zo natuurlijk maar er zijn ook verliezen. Ik denk dat je in de praktijk op 70 a 80 Watt uitkomt.
Bij een voeding spanning van 720V komt het vermogen op 64,8 Wat (720x720) / 8000
Misschien moet je de schermrooster spanning wat lager kiezen. Bij ultralineair is dat wat lastiger natuurlijk.
Amplimo heeft daar trouwens speciale trafo’s voor in het pakket. Gescheiden wikkelingen voor de schermrooster.
Aha daar zit het geheim van de smid :!:
Moet ik eens met de eigenaar overleggen hoe we dat gaan doen Als het niet in de buurt komt Zal hij dat wel vragen
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Ik keek nog even naar het database van de KT150.
Volgens de opgave mag de schermroosterspanning bij UL niet hoger zijn dan 600V.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Eff f PP ? Normaal UL aftakkingen zitten op 33%
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: di 07 dec 2021, 20:15
Eff f PP ? Normaal UL aftakkingen zitten op 33%
Wat bedoel je met Eff f PP?
Bij UL deze trafo gebruiken. VDV-4070-SSCR-PPS
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: di 07 dec 2021, 20:23
OpaBert schreef: di 07 dec 2021, 20:15
Eff f PP ? Normaal UL aftakkingen zitten op 33%
Wat bedoel je met Eff f PP?
Die 600 volt op Schermrooster is dat DC Of Wisselspanning en indien wisselspanning is die waarde Effectief of Piek Piek
Omdat die 850 Volt DC en met Wisselspanning overschreden mag worden
Dan is die 600 Volt Max op Schermrooster misschien ook een DC waarde
Maar dan is er nog een waarde Dat is het maximum Dissipatie vermogen van dat Schermrooster ?
Dat mag je ook niet boven komen
Anders is het een abonnement op buizen nemen bij tungsol :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Die 600V is is de met daarop natuurlijk de wisselspanning componenent.
Deze wisselspanning is natuurlijk veel lager dan die op de anode.
Jij noemt 33% maar bij de trafo van Menno zit dat op 40%
De wisselspanning zal niet voor extra dissipatie leiden voor het schermrooster.
De spanning is immers gemiddeld 600V
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Poeh max ratings G2 9 Watt
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

De trafo’s zijn behoorlijk aan de prijs. € 277.09
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: di 07 dec 2021, 20:57
De trafo’s zijn behoorlijk aan de prijs. € 277.09
Zo dat is stevig 560€ voor een setje =P~
Ik wil ze gerust erin zetten Maar Michel waar ik hem voor bouw Zal het niet leuk vinden als het niet anders kan :oops:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Nou ja, dan is het alternatief een vaste schermroosterspanning van 650V en geen UL.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: di 07 dec 2021, 21:04
Nou ja, dan is het alternatief een vaste schermroosterspanning van 650V en geen UL.
Als het niet anders kan Douwe dan het zei zo,
ik vond deze trafoo,s en verkocht ze weer door aan hem in de gedachte dat het wel zou gaan werken.
Maar naarmate ik tegengas kreeg van Anne en ik van elpewwe of wat is zijn nickname hier is
https://rappie.jouwweb.nl/berekenen-van-buizen
Deze link kreeg begon ik het vertrouwen na 2-3 weken tekenen wat te verliezen
Toen begon sassen en vond ik Topic Menno , ik dacht het kan toch,
Maar met een abo op buizen misschien
Afijn dat merkt hij vanzelf als ik die keuze voor leg
Buizen of trafoo,s
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Gerrittube »

Ik gebruik de KT150’s met 600 VDC (geregeld) met triode of UL (43%). Tussen UL aftakking en schermrooster gebruik ik 1K weerstanden. Dit om oranje/rood opgloeiende schermroosters te voorkomen.

Ben er nog steeds mee bezig, maar het begint ergens op te lijken.

NB: Ik gebruik het AutoBias board dat ik op deze site heb gevonden en gebruik sinds kort oversized kathodeweerstanden (1%) op een apart printje. Vorige typen van 1 Watt ieder (3 weerstanden in serie) veranderden spontaan van waarde. Dat is niet een keer, maar al twee keer gebeurd. Ik heb de eindbuizen nu ingesteld op zo’n 105 mA kathodestroom elk.

Groeten, Gerrit
Bijlagen
4944D974-5354-4885-A020-090E72BDC1C3.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Gerrittube schreef: di 07 dec 2021, 22:01
Ik gebruik de KT150’s met 600 VDC (geregeld) met triode of UL (43%). Tussen UL aftakking en schermrooster gebruik ik 1K weerstanden. Dit om oranje/rood opgloeiende schermroosters te voorkomen.

Ben er nog steeds mee bezig, maar het begint ergens op te lijken.

NB: Ik gebruik het AutoBias board dat ik op deze site heb gevonden en gebruik sinds kort oversized kathodeweerstanden (1%) op een apart printje. Vorige typen van 1 Watt ieder (3 weerstanden in serie) veranderden spontaan van waarde. Dat is niet een keer, maar al twee keer gebeurd. Ik heb de eindbuizen nu ingesteld op zo’n 105 mA kathodestroom elk.

Groeten, Gerrit
Leuk Gerrit Super
Ik ben nu metaal aan het tekenen voor cnc frees En ik was weer verkeerd begonnen X en Y as gekanteld en moest opnieuw beginnen
Maar van die weerstanden is een goede moet zeggen dat jij de eerste bent die dit meld
Ik heb wel een serie weerstanden gehad in een nixie klok die allemaal opeens stuk waren gewone 1/4 watt dingen Bij 3 van de 4 nixie zomaar stuk
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door Gerrittube »

Hi Bert,

Wanneer je op de foto klikt, zie je de opbouw wel. Ik gebruik voor iedere buis 2R2 + 2R2 + 1R = 5.4 Ohm. Ik kan ook aftakken op 4.4 Ohm voor nog meer kathodestroom. Maar 5.4 Ohm lijkt goed.

Op de AutoBias print heb ik een 60 seconden timer toegevoegd, die de biasspanning activeert (m.a.w. de eerste minuut staat er -127 volt op de stuurroosters). De hoogspanningsvoeding heeft z’n eigen vertraagde inschakelbeveiliging (2 x NTC met overbruggingsrelais na 30 seconden). Alle hoogspanningen worden met MOSFET’s geregeld. De inschakelbeveiliging geeft tevens extra beveiliging van de MOSFETS, al is dat misschien niet eens nodig.

Groeten, Gerrit
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

Gerrittube schreef: di 07 dec 2021, 22:36
Hi Bert,

Wanneer je op de foto klikt, zie je de opbouw wel. Ik gebruik voor iedere buis 2R2 + 2R2 + 1R = 5.4 Ohm. Ik kan ook aftakken op 4.4 Ohm voor nog meer kathodestroom. Maar 5.4 Ohm lijkt goed.

Op de AutoBias print heb ik een 60 seconden timer toegevoegd, die de biasspanning activeert (m.a.w. de eerste minuut staat er -127 volt op de stuurroosters). De hoogspanningsvoeding heeft z’n eigen vertraagde inschakelbeveiliging (2 x NTC met overbruggingsrelais na 30 seconden). Alle hoogspanningen worden met MOSFET’s geregeld. De inschakelbeveiliging geeft tevens extra beveiliging van de MOSFETS, al is dat misschien niet eens nodig.

Groeten, Gerrit
Wel allemaal goed doordacht :goedzo:
Ben benieuwd wat je Uitgangs vermogen gaat zijn Gerrit
Ps welke UGT heb jij die van VDV of wat anders
Hoogspanning laat ik ook vertraagd op komen
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Even niet om het een of ander Gerrit, maar je kathode weestanden zijn behoorlook overkill qua vermogen. Een half Watt is ook voldoende.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

NB: Ik gebruik het AutoBias board dat ik op deze site heb gevonden en gebruik sinds kort oversized kathodeweerstanden (1%) op een apart printje. Vorige typen van 1 Watt ieder (3 weerstanden in serie) veranderden spontaan van waarde. Dat is niet een keer, maar al twee keer gebeurd. Ik heb de eindbuizen nu ingesteld op zo’n 105 mA kathodestroom elk.
Dat hij gister geschreven Douwe
Grt
Bert
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door douwebakker »

Dat heb ik ook wel gelezen Bert. Zal de kwaliteit van de weerstanden niet goed zijn geweest. Misschien inferieure Chinese weerstanden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw 70-100 Watt PP versterker met KT150

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: wo 08 dec 2021, 10:55
Dat heb ik ook wel gelezen Bert. Zal de kwaliteit van de weerstanden niet goed zijn geweest. Misschien inferieure Chinese weerstanden.
Ik heb een hele raare ervaring met het nixie klokje van Barry
Het printje zelf bestukt met weerstanden uit eigen voorraad
En opeens 3 van de 4 nixie buizen deed niets meer uit dus
Met wat hulp gevonden wat het was 3 weerstandjes van een kwart watt oneindig Zomaar in een dag 3 van de 4
Duidelijk inferieure kwaliteit er werd ook niks warm
De 4 de natuurlijk ook vervangen en de weerstanden weet ik niet waar ze vandaan komen , ik denk maar weet het niet zeker ! ! van EOO .
Maar kan ook al jaren in mn bakje hebben gelegen en op een radiomarkt een heel assortiment
Plaats reactie