Het effect van verschillende netsnoeren (bij Hypex Fusion Plate amps)

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

OpaBert

Re: Het effect van verschillende netsnoeren (bij Hypex Fusion Plate amps)

Bericht door OpaBert »

OpaBert schreef:
Pjotr schreef:
Staat je DECT nou al op ECO+ ? :D
Ja omdat ik maar 1 toestel heb
Kan nog zuiniger stond erbij maar het veroorzaakt nu geen ellende omdat alles verder uit elkaar staat
De veldsterkte neemt af in het kwadraat met de afstand
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je moet de modus hebben dat het niet staat te pollen. Dan staat dat rondje op je display. Alles luistert dan alleen maar en is er helemaal geen zender actief in stb. Zo staat het hier ook. Werkt prima.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Je moet de modus hebben dat het niet staat te pollen. Dan staat dat rondje op je display. Alles luistert dan alleen maar en is er helemaal geen zender actief in stb. Zo staat het hier ook. Werkt prima.
Ik heb geen idee wat je bedoelt 8-[
Maar ik heb er geen storing meer van iig
Pollen heb ik last van in het voorjaar verstopte neus niezen Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet
Ik hem uit de houder gehaald en een foto van het display gepakt Anders lukt de foto niet
Het Display veranderde niet dus als je daar iets kan zien :?:
Maar al staat hij te pollen het veroorzaakt geen storing op m’n lampen versterker :D
Bijlagen
Display Dect telefoonnummer is
Display Dect telefoonnummer is
Pjotr

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef:
..................................
Verhip :shock:
https://www.gebruikershandleiding.com/S ... 61381.html
:oops:
Op Blz.2 rechts onderaan...
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik heb dat vannacht nog gedaan Pjotr was al @ uur en geen oog dicht er maar uit gegaan en zag je opmerking over die telefoon
Ik dacht ga eens kijken voor ik er erg in had was ik een halfuur verder
Maar het is gelukt Deze nerd wordt er nog handig in :lol:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:goeie:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Henkjan schreef:
:goeie:
Valt reuze mee dat hij het nog doet sinds ik er aan heb gezeten Meeste Computer dingen werken plots heel anders als ik zo iets moet doen :lol:
threshold

Bericht door threshold »

Op een ander forum kreeg ik deze link:

https://shunyata.com/2016/06/27/power- ... nceptions/

Als ik dit lees dan lijken zowel de voor- als tegenstanders een beetje gelijk te hebben. De powercord is als een mild netfilter. Een speciale “compound” werkt dan als een soort zwakke ferriet ring, waardoor je er ook minimaal een meter van nodig hebt. De afscherming helpt een beetje als er cinch kabels in de buurt liggen. En meestal is er ook een bepaalde capaciteit, waarschijnljjk gunstig gekozen.
Waarom versterkerbouwers zo’n kabel er zelf niet bij leveren, is m.i. omdat dit de versterker te duur maakt. Voor hetzelfde totale geld koop je dan een betere. Het is een soort after market product voor als je alles al hebt. Op je eigen geliefde installatie klinkt het dan met de nieuwe powercord net weer even beter. Of het maakt geen verschil maar je denkt van wel en bent er dan wel blij mee. Ik maakte iemand met gouden oortjes mee die vond dat het er slechter van ging klinken en die stuurde de kabel, by the way gratis ter beoordeling voor een bepaald blad gekregen, weer terug naar de fabriek. Die reageerde vervolgens boos en zegde alle “samenwerking” op.
Als je luidsprekers bouwt en gewend bent aan de sprongen in geluidsverschillen tussen bijvoorbeeld twee verschillende middentoonunits, dan is zo’n netsnoer vast niet interessant genoeg.
Laten we zeggen dat een powercord ergens zit tussen een normaal netsnoertje en een uitgebreid netfilter, dat vaak weer teveel van het goede is als het de dynamiek aantast.
Robbie

Bericht door Robbie »

Beste forummers,

Het is voor mijn gevoel zinloos om me in deze discussie te mengen, maar ik voel toch de behoefte om begrip te tonen voor dat kleine groepje mensen met een open geest dat de moeite neemt om van alles te proberen en daarom met veel plezier door een andere groep wordt belachelijk gemaakt en bijna voor mentaal ongezond wordt uitgemaakt. Ik volg dit forum al een paar maanden en lees het met veel plezier, er zit hier ongelofelijk veel kennis en enthousiasme en ik zie bijna geen onzinnige beweringen langskomen, behalve dan het onderwerp. Ik begrijp ook wel de soms felle reacties, want dat is veel techneuten eigen, het is zwart of het is wit en soms is er maar een kleur, de rest kan onmogelijk bestaan.
I:
Een vriend heeft Tice Titan filterblok, Einstein v.v., Mesa Boogie Baron, een voor mij onbekende CD speler (wel heel mooi) en grote Final ELS en een hele set mooie netsnoeren. We zijn een dag bezig geweest om de boel aan te sluiten en goed klinkende combinatie te maken. Als laatste sloten we de ELS'en op het net aan en omdat er zo ver weg (bijna) geen beinvloeding door andere apparaten mogelijk lijkt, pakten we een gewoon goed netsnoer, alles OK en het werkt. Maar hij had nog een paar betere over en dus alsnog verwisseld want waarom zou je die mooie niet gebruiken, we verwachtten er helemaal geen effect van, want er staat alleen maar spanning op en er loopt geen stroom, maar het klonk dus ruimtelijker en rustiger, wij keken elkaar aan en hadden geen idee wat er was gebeurd. Hij heeft daarna nog meer geschoven en getweakt en ik vind het supermooi, je kan de instrumenten bijna aanraken en om de instrumenten heenlopen. Deze ervaring heb ik alleen eerder gehad met Beveridge ELS en Genesis 300.
Verder gebruikt hij Harmonix voetjes e.d. van ebbehout, dat gaf ook een positief effect. Thuis op mijn draaibankje een paar kopietjes hiervan gedraaid (ook ebbehout) en die heeft hij geprobeerd, nou dat gaf helemaal geen enkel effect, behalve dan dat het me een paar uur gekost heeft.
II:
Een kennis speelde met grote Avalons, MIT kabel en Spectral, dat speelde erg mooi, op een gegeven ogenblik vond hij die dikke MIT slangen niet mooi liggen en verschoof ze een stukje. In een keer verschoof het geluidsbeeld naar links en herstelde zich daarna weer. Je weet niet wat je hoort en we snapten er niets van.
III:
Bij een demo in de toenmalige "HiFifabriek" in Haarlem werd getoond wat tweaks kunnen doen, er werd niet van te voren verteld wat de verwachte effecten zijn, maar het was wel duidelijk wat de tweak inhield. Het was geen superset, maar wel goed en langzaam werd zaken vervangen of toegevoegd, ik vond het steeds beter gaan klinken tot op een zeker moment (dat niet was aangekondigd) het bij aanvullende tweaks juist weer minder goed ging klinken, dat is toen niet verklaard.
IV:
Kort geleden heb ik mijn banaan stekers vervangen en schakelde daarna de boel weer in, mijn vrouw hoorde meteen dat het schoner was gaan klinken. Een tijd daarvoor heb ik de netsnoeren vervangen door Belden meterwaar en knappe niet al te dure stekers, dat gaf ook dat effect, ook daar hoorde mijn vrouw de verschillen, maar in dit geval wist ze wel wat ik had gedaan, maar ik niet verteld had over het verwachte effect.
V:
Ik durf het amper te vermelden omdat ik het zelf bijna niet kan geloven, maar zelfs de vervanging van het netsnoer van het beeldscherm van de muziek server zorgde ervoor dat het rustiger en opener ging klinken en dat was iets waar ik nog nooit over had gedacht. Ik heb dat eigenlijk alleen gedaan omdat ik de overbodige lengte snoer kwijt wilde en omdat ik nog twee knappe stekers had.

Ik heb diverse blinde luisterproeven meegemaakt en ik merkte steevast dat na een aantal malen omschakelen de vermoeidheid toeslaat en er geen subtiele verschillen meer hoorbaar zijn, zeker niet als je voor de 20e keer datzelfde stukje rotmuziek hoort (omdat het zo goed is opgenomen).
Een veel betere manier om verschillen te ontdekken is thuis gebruiken, minstens weken lang totdat het zoveel slechter blijkt dat je het niet uit-houdt en het gaat irriteren, dan helpt de tweak jouw set dus niet. Als het beter gaat dan wil je niet terug naar de oude situatie. Volgens mij speelt gewenning hier geen rol, ik heb ook "tweaks" gedaan die na een tijdje negatief bleken en dan krijg je de kriebels om alsnog terug te gaan naar de oude situatie.

Geen van die zaken kan ik verklaren of zou ik willen verklaren, maar ze doen zich voor en zoals uit bovenstaande blijkt, lijkt het me erg makkelijk om dit soort verschijnselen aan geestelijke dwalingen te wijten. We zijn het tijdperk toch wel ontstegen dat als we iets niet snappen, dan bestaat het niet zoals bij corona ontkenners en misschien ook wel tweak ontkenners. Wij als mens doorgronden de werking of effecten van de methodes en gereedschappen die wij gebruiken vaak amper of niet, bestaan ze dan niet of mogen we ze dan niet gebruiken?

P.s. Ik zal me binnenkort eens voorstellen.
Verder veel plezier met deze prachtige hobby.
Rob.
Led

Bericht door Led »

We zijn het tijdperk toch wel ontstegen dat als we iets niet snappen, dan bestaat het niet zoals bij corona ontkenners en misschien ook wel tweak ontkenners.
ja ga die dingen even aan elkaar gelijkstellen ofzo :-D

Even tussendoor, wat voor powercables denk je dat er gebruikt worden in de studios waar de muziek waar je naar luistert wordt opgenomen / afgemixt?
En dan als sidenote - zouden de IC's in ziekenhuizen ermee geholpen zijn als we een GoFundMe starten om al hun apparatuur te voorzien van 'audiofiele' netsnoeren?

Even serieus - in elke professionele studio ligt gewoon koper kabel met een diameter die er toe doet.
Net zoals in elke IC, net zoals bij de NASA.

Koper is goed genoeg, zorg dat je de juiste diameter hebt en klaar ben je.
Er komt (inmiddels) geen magie (meer) bij kijken.
Robbie

Bericht door Robbie »

Hallo Led, Nee ik stel het niet gelijk, audio is maar een hobby en dat andere is levensbedreigend. Het gaat wel om het ontkennen in de zin van ik heb het zelf niet meegemaakt, dus het bestaat niet en het staat een ieder wel vrij om al dan niet te geloven, maar het gaat erom hoe men ermee omgaat. De wetenschap erachter ken ik niet, maar het is geen magie en die tijd zijn we ook ontstegen, maar de verschillen die er zijn, kan ik in ieder geval niet verklaren. Als je de moeite neemt, zal je tot je verbazing ook dit soort dingen kunnen waarnemen. Dat is geen magie, maar het effect is wel magisch. Op die manier kan magisch geluid ontstaan en dat kan mooier zijn dan echt. Zoals ik boven beschreef dat je het geluid bijna kan pakken, dat heb ik nog nooit in een zaal gehoord, daar is het geluid veel diffuser. Misschien maken die tweaks het wel mooier dan het werkelijk is, maar dat is een deel van de hobby.
rikpost

Bericht door rikpost »

Mooier dan echt :think:
Nou voor mij geen dure netkabels dan , de truc is altijd om met de reproductie zo veel mogelijk het origineel te benaderen .
En als het dan nog mooier wordt…..tja ,laat dan maar ! :-&
satefan

Bericht door satefan »

Aan het einde van de rit luisteren we gewoon naar een paar stukjes papier, kunstof of een exotisch materiaal dat met behulp van spoelen en wat stroom en een paar natuurwetten heen en weer wappert, in een paar kastjes.

Dus beter dan 'echt' is lastig. Ik luisterde jaren terug ergens naar een 4 koppig strijk-orkestje in de buitenlucht. Niet versterkt, op een meter of 3 afstand ergens op straat. Dat klonk magisch. Ik blijf daar naar al die jaren aan terug denken. Die beleving gaat niet uit een luidspreker-systeem komen.

Wat wel kan is een systeem zo ontwerpen en verbeteren dat je een luisterervaring geeft die heel goed te pruimen is en waar je enorm van kan genieten en je over verbaast. Mischien is dat de magie?

Eea zegt dan mischien ook iets over het bestaande referentie-kader. (Dat bedoel ik niet negatief overigens, maar feitelijk).

Mijn eerste setje twee-weg speakers dat ik zelf bouwde (dxt en u16 drivers met simpele 2e orde akoestische filtering) klonk toen bizar goed. Ik dacht echt dat er niet beter bestond. Als ik deze set nu bij mijn broer beluister klinkt ie nog steeds prettig. Maar mijn huidige set speelt echt beter. Beter is dan: Veel strakker laag, zeer goede afstraling onder hoeken en minder vervorming.

Maar beter dan echt is het nog steeds niet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt Stefan, wat is je referentie tot extase? Lijkt mij simpel: Beter dan echt kan best. Alleen wel in je dromen en fantasie.

En daar zie ik nergens een IEC net-entree voor een netsnoer :think:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: di 07 dec 2021, 11:49

En daar zie ik nergens een IEC net-entree voor een netsnoer :think:
Zoiets misschien… gewoon voor het gevoel uiteraard…

https://furutechwebshop.nl/product-cate ... ssisdelen/
Leeuwarden

Wel eerst hier even in onderdompelen…

https://furutechwebshop.nl/winkel/furutech-nano-liquid/
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het wat is duidelijk Jan. De vraag is waar in je fantasie dan wel dromen :D

Tjonge, wordt zo een nog een kerst met komkommers in de zelfbouw audio kerstboom.
Leeuwarden

:lol: :lol: :lol:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hoezo komkommers, Marcel Hensema maakt gewoon dit:

https://www.google.nl/search?source=uni ... 8&dpr=1.36

De kersteierbal. :lol:
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Ik heb nog nooit een verbetering in klank kunnen waarnemen tussen een gewoon goed netsnoer en een ‘zogenaamd’ high-end netsnoer. De belangrijkste vereiste voor een goed netsnoer is dat alle verbindingen zowel kant netstekker als kant IEC chassisdeel bestaat uit goede contactverbindingen, én een degelijke draadsectie van bijvoorbeeld 1,5 mm2. Als aan deze voorwaarden voldaan is, zijn de dure ‘high-end’ snoeren werkelijk overbodig. Besteed deze meerprijs beter aan andere zaken in de audio-installatie.
Vergeet ook niet dat een IEC connector in feite één van de meest ordinaire netstekkers zijn die er bestaan. Het heeft geen zin om daar de soms absurde bedragen voor uit te geven.
Ik heb ooit een zeer duur high-end versterker ter reparatie gehad waar het plastieken IEC chassisdeel begon te smelten tengevolge van slechte verbindingen in het chassisdeel zelf. Onvoorstelbaar voor deze prijsklasse!
Wat wél heel belangrijk kán zijn, is de overgangscontacten in de zekeringhouders te controleren en te verbeteren. In vele gevallen kan je na enkele jaren een spanningsverlies meten in bedrijf over zowel de zekering langs de primaire kant van de voeding (ACV), als na gelijkrichting (DCV). Deze overgangsweerstand is iets dat geleidelijk toeneemt, en je dus niet meteen bewust bent van dit verlies. Het is maar na het aanpakken door het vernieuwen van de zekeringen (meestal glaszekeringen 5x20mm) en de druk op de contacten te vergroten dat men een merkbare verbetering vaststelt. Dit geeft altijd een positieve invloed op de klank.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

eQuanD schreef: di 07 dec 2021, 12:46

Vergeet ook niet dat een IEC connector in feite één van de meest ordinaire netstekkers zijn die er bestaan. Het heeft geen zin om daar de soms absurde bedragen voor uit te geven.
Ik heb ooit een zeer duur high-end versterker ter reparatie gehad waar het plastieken IEC chassisdeel begon te smelten tengevolge van slechte verbindingen in het chassisdeel zelf. Onvoorstelbaar voor deze prijsklasse!
Wat wél heel belangrijk kán zijn, is de overgangscontacten in de zekeringhouders te controleren en te verbeteren. In vele gevallen kan je na enkele jaren een spanningsverlies meten in bedrijf over zowel de zekering langs de primaire kant van de voeding (ACV), als na gelijkrichting (DCV).
zijn i.d.d. puntjes van aandacht. Toch wel een paar keer meegemaakt dat de contacten in het IEC snoerdeel (dus met de busssen) van een degelijk uitziend netsnoer slecht contact maakte. Slappe vering of teveel plastic? En daardoor was het ook heet geworden.

En verder trage zekeringen slijten op den duur. Ze bestaan uit een zuiver zilver smeltdraadje met daaromheen een laagje tin. Dat tin geleidt 10x minder dan het zilverdraadje en zorgt voor extra warmte capaciteit. Maar het zilverdraadje bepaalt de smeltstroom. Dat tin diffundeert met de tijd in het zilver waardoor de weerstand daarvan hoger wordt en eerder zal doorsmelten. Om dat op te vangen worden bij een goed ontwerp dan ook de zekeringen gedimensioneerd op 1,5x nominaal benodigd.
timpert

Bericht door timpert »

Een Neutrik powerCON is al een betere oplossing dan de standaard C13/C14, vanwege de robuustheid, de gegarandeerde contactdruk en de vergrendeling. Ironisch genoeg zag ik ooit eens een review van een eindversterker, waarin de reviewer toegaf dat de gebruikte powercon's beter waren dan de standaard IEC connectoren, maar dat toch als een nadeel zag omdat je dan minder mogelijkheden had om met netsnoeren te tweaken. :-s
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Tja ook de net snoeren markt is er een waar geld verdiend wordt dus hoe meer mensen blijven tweaken hoe beter het is.
satefan

Bericht door satefan »

Kappa7 schreef: di 07 dec 2021, 15:46
Tja ook de net snoeren markt is er een waar geld verdiend wordt dus hoe meer mensen blijven tweaken hoe beter het is.
Yes. Makkelijk marge maken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Robbie schreef: ma 06 dec 2021, 23:32
Beste forummers,

Het is voor mijn gevoel zinloos om me in deze discussie te mengen, maar ik voel toch de behoefte om begrip te tonen voor dat kleine groepje mensen met een open geest dat de moeite neemt om van alles te proberen en daarom met veel plezier door een andere groep wordt belachelijk gemaakt en bijna voor mentaal ongezond wordt uitgemaakt.
Ik vond het een prettig leesbaar verhaal. Ik kan me ook niet voorstellen hoe het werkt, maar nog minder kan ik me voorstellen dat ALLE (tweak)mensen zich verbeteringen verbeelden. En dat er mensen zijn die het niet kunnen bevatten dat je in een tweak 'trapt', het is dan ook vooral fantasie... tja, eh zo werkt psycho akoestiek toch ook :mrgreen: Hoe minder complex het is om een ruimtelijke voorstelling te maken van het signaal dat de oren bereikt, hoe beter het klinkt. Terwijl wat de speakers verlaat vrijwel hetzelfde is.

Een kennis van me hing laatst een setje 300 euro ish vloerstaanders aan zijn installatie van een paar ton. Was bizar hoe goed dan een vloerstaander speelt. En ook dat waren gewoon wisselstroompjes...

Kortom: het is niet belangrijk hoe welbespraakt een audioliefhebber, ontwerper, bouwer, luisteraar is. Het is niet de harde stellinginname van een persoon met kennis van zaken die de waarheid dicteert, het is de beleving die bepaalt of je ergens meer van kan genieten. Persoonlijk vind ik dat wel een lastig stukje, maar mensen die goed doorgronden hoe het geheel (hele keten incl kamer) in elkaar grijpt die de beste match kunnen creëren.

Ook ik meng me niet in de discussie, want dat is kansloos. Ik heb totaal geen kennis van elektronica etc. en ik ben kritisch op tweaks. Als degene die de tweak verkoopt/ontwerpt niet haarfijn kan uitleggen (zonder voodoo) hoe het werkt vind ik het minder geloofwaardig. Net zoals overal Kurk op plakken, want dan zouden highend bedrijven hun audioproducten er toch vol mee hangen. Een TAD reference One is denk ik het beste wat ik gehoord heb, en daar zit echt geen speciaal filtermateriaal in... om maar eens wat te noemen.
Plaats reactie