Mijn insteek in deze is denk ik helder, maar laat ik 'm nog even quoten:
Een voorbeeld over psychologische beïnvloeding dat hout snijdt en dat iedereen herkent is het volgende:Ik ben altijd kritisch geweest op subjectieve ervaringen, immers die zijn geheel persoonlijk, jouw smaak is niet automatisch de mijne en vice versa. Los daarvan denk ik dat de hoorbaarheid van bepaalde tweaks wel getoetst moet worden aan de werkelijkheid, immers is het perceptie ingegeven door psychologische invloeden? Of komen deze verschillen ook in een meer wetenschappelijke test (bv. blind ABX) naar voren? Dat lijkt mij een interessante casus, want los van wat je subjectief vindt of denkt te horen, dat verschil, als het werkelijk bestaat, moet dan ook toetsbaar zijn op een objectieve manier, anders hou je jezelf voor de gek en wordt het een kwestie van geloof en da's een hellend vlak.
De smaak van een lekker verfrissend glas bier, direct uit de fles geschonken, terwijl je zit op een gezellig terras op een mooie zomerdag is altijd beter dan exact datzelfde glas bier geschonken uit dezelfde fles op je tuinset in je achtertuin op dezelfde mooie dag. Het is de setting, de omgeving, etc. die hier het verschil maken, de restauranthouder krijgt hetzelfde Amstel bier geleverd als dat jij en ik in de supermarkt kunnen kopen, dus het verschil zit 'm niet in het glas bier maar in de psyche van degene die 'm nuttigt.