Calimero
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Ja, maar de 4" papier versie week qua parameters zoveel af van de opgegeven specs dat ie totaal niet bruikbaar bleek.
Dan heeft zo'n vergelijk tussen een papieren 4" en een papieren 5" toch niet heel veel zin?
Dan heeft zo'n vergelijk tussen een papieren 4" en een papieren 5" toch niet heel veel zin?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
Dat was de PFC versie, niet de NRX versie.
Geen idee hoe de NRX versie het doet.
De vergelijking was enkel bedoelt om aan te geven dat de keramische versie een prima speakertje lijkt te zijn!
(de THD grafiekjes zijn van de keramische versie en NRX, NIET van de PFC)
Geen idee hoe de NRX versie het doet.
De vergelijking was enkel bedoelt om aan te geven dat de keramische versie een prima speakertje lijkt te zijn!
(de THD grafiekjes zijn van de keramische versie en NRX, NIET van de PFC)
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Die NRX is ook niet af te stemmen. Ja, in een kast van 8 liter, maar dat is geen Calimero meer. Dat gaat richting Pino.
In een 8 liter kast kan ik dan wel weer andere woofertjes verzinnen.
In een 8 liter kast kan ik dan wel weer andere woofertjes verzinnen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
SB12NRX25-4 (dus 4 ohm) doet het prima in iets van 4-4.5 liter @ 55Hz ?
Overigens was dat niet helemaal Jeroen's punt om daarvoor te gaan?
Hij wilde enkel een illustratie geven over de 4" vs 5".
Overigens was dat niet helemaal Jeroen's punt om daarvoor te gaan?
Hij wilde enkel een illustratie geven over de 4" vs 5".
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Omdat de afstemming van de kast wel goed bleek te zijn heb ik de binnenflens, waarmee de pijp geklemd zit tegen de achterwand, vastgelijmd.
Toen ik de tweeter wilde plaatsen bleek dat ik er ten onrechte vanuit was gegaan dat deze tweeter hetzelfde formaat had als de SB26STCN die ik in de vorige versie gebruikte. Ik had een leuk exemplaar gescoord van hetzelfde materiaal als de conus van de woofer.
Daarnaast was het triplex om de units te verzinken nog wat te dun en stak de wooferrand uit. Dus heb ik de figuurzaag gepakt, een hulpringetje gezaagd en er nog een laagje triplex opgeplakt. Nu past het allemaal wel: .
Dat was vorige week.
.
Ik heb gisteren wat voorlopige metingen gedaan, wat met de simulator gespeeld en vandaag een voorlopig filter in elkaar gefrot.
Ze staan nu dus te spelen: .
Het filter is opgebouwd uit onderdelen uit de voorraad bak en daarom wat grofstoffelijk. Dit past zo dus niet in de kast.
Het klinkt redelijk. Er moet nog wel wat aan de klankbalans gesleuteld worden, maar ik denk dat het nu wel goed gaat komen. De gevreesde hardheid in het geluid is er in ieder geval niet. Ik mis eigenlijk nog wat presence (heel subtiel overigens).
Eerst maar eens een poosje laten spelen om de units los te laten komen en dan vergelijken/meten/aanpassen.
Toen ik de tweeter wilde plaatsen bleek dat ik er ten onrechte vanuit was gegaan dat deze tweeter hetzelfde formaat had als de SB26STCN die ik in de vorige versie gebruikte. Ik had een leuk exemplaar gescoord van hetzelfde materiaal als de conus van de woofer.
Daarnaast was het triplex om de units te verzinken nog wat te dun en stak de wooferrand uit. Dus heb ik de figuurzaag gepakt, een hulpringetje gezaagd en er nog een laagje triplex opgeplakt. Nu past het allemaal wel: .
Dat was vorige week.
.
Ik heb gisteren wat voorlopige metingen gedaan, wat met de simulator gespeeld en vandaag een voorlopig filter in elkaar gefrot.
Ze staan nu dus te spelen: .
Het filter is opgebouwd uit onderdelen uit de voorraad bak en daarom wat grofstoffelijk. Dit past zo dus niet in de kast.
Het klinkt redelijk. Er moet nog wel wat aan de klankbalans gesleuteld worden, maar ik denk dat het nu wel goed gaat komen. De gevreesde hardheid in het geluid is er in ieder geval niet. Ik mis eigenlijk nog wat presence (heel subtiel overigens).
Eerst maar eens een poosje laten spelen om de units los te laten komen en dan vergelijken/meten/aanpassen.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Nee, dat weet ik. Ik geef alleen maar -zoals gevraagd- wat overwegingen die ik gemaakt heb om naar de keramische versie over te stappen.
Ja het valt inderdaad wel mee. Ik zag wat opslingering bij 100 Hz, maar het is maar 2 dB tov de unit die ik gebruik (geel). Dit bedoel ik met 8 liter:
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
Duidelijk
Ik denk dat je (achteraf) de aluminium versie ook had kunnen nemen.
De keramische is wel nog wel tikkeltje beter.
Volgens mij heeft de alu geen koperen kortsluitring.
Beetje verwarrend, zo al die verschillende smaakjes die toch op elkaar lijken..........
Ik denk dat zoiets ook zeker wel leuk is in een MTM met een subje (of twee) erbij
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Ik heb de alu versie ook liggen. Als dit klaar is en een nette multiplex kast krijgt, dan gaat die alu versie hierin en kijk ik of het ook nog goedkoop kan.
Houdt me van de straat. Anders ga ik maar rellen
Re: Calimero
Keramisch zal toch altijd een beetje harder klinken dan aluminium. Voordeel echter is dat de hoeveelheid microdetail en ruimtelijkheid ten opzichte van aluminium sterk toeneemt, tenminste als ze enigszins vergelijkbaar zijn met wat ik gewend ben van Accuton.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
In mijn ervaring zijn de verschillen echt zeer minimaal mits je het goed kunt filteren.
Je moet nog de NRX versie erbij Leo
Je moet nog de NRX versie erbij Leo
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
De voorganger, het paaskuiken' heeft een slotpoort. Zo'n slotpoort geeft wat verlies, maar dat zou in de huidige Calimero opzet waarschijnlijk wel gunstig zijn. Die ronde poort die er nu in zit laat zich best gelden. Er komt een hoop lawaai uit.
Het is nog geen one note bas, maar ik ben altijd bang dat het allemaal wat teveel is.
Misschien dat ik met wat meer demping er in de boel nog wat temperen kan.
Vrijdag ga ik eens opmeten in hoeverre de werkelijkheid nou met mijn filter simulatie overeenkomt.
Het is nog geen one note bas, maar ik ben altijd bang dat het allemaal wat teveel is.
Misschien dat ik met wat meer demping er in de boel nog wat temperen kan.
Vrijdag ga ik eens opmeten in hoeverre de werkelijkheid nou met mijn filter simulatie overeenkomt.
Re: Calimero
Je kunt de "rietjestruuk" nog proberen: De poort opvullen met dunne limonaderietjes.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
Sorry, dacht dat je gewoon algemeen in de kast bedoelde, niet specifiek tussen de poort en de woofer
Re: Calimero
Teveel output van de port is in principe eigenlijk geen kwestie van de Q van de poort. Al kun je hem daar wel wat mee temperen. Het is toch meer het gevolg van een misafstemming --> zadelcurve. Bij een juiste afstemming heeft een hoge Q_p meer het effect dat de conus van de speaker meer stil gaat staan op de poort resonantie.
Re: Calimero
Dat maakt op zich allemaal niet veel uit Leo. De poortluchtmassa resoneert met de tegendruk van de gehele kast als veer. De luchtmassa in de poort afremmen middels extra wrijvingsverlies daar, is effectiever. In het laag neemt demping van de vulling maar weinig energie weg maar kan het er juist in zijn geheel wel weer muffiger van gaan klinken als het teveel is.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
Het gaat niet om de energie absorptie van het dempingsmateriaal, maar om het remmende effect van de stroomsnelheid.
Of nog beter gezegd, het effect op het debiet.
Als je dempingsmateriaal pal voor de poort gebruikt werkt dat idd efficiënter, maar je heb maar echt een klein beetje nodig om de poort bijna helemaal te smoren.
Lijkt me niet dat zoiets gewenst is, eerst maar eens in de kast beginnen.
Het muffige klinken is wel erg extreem, dat is het resultaat van niet-lineaire karakter van dempingsmateriaal.
Het werkt in feite als een compressor.
Of nog beter gezegd, het effect op het debiet.
Als je dempingsmateriaal pal voor de poort gebruikt werkt dat idd efficiënter, maar je heb maar echt een klein beetje nodig om de poort bijna helemaal te smoren.
Lijkt me niet dat zoiets gewenst is, eerst maar eens in de kast beginnen.
Het muffige klinken is wel erg extreem, dat is het resultaat van niet-lineaire karakter van dempingsmateriaal.
Het werkt in feite als een compressor.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Calimero
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Calimero
Ik denk dat Pjotr helemaal gelijk heeft. Meest waarschijnlijk is dat de afstemming te hoog is. Je hoort dat door een wat opgeblazen laag in het frequentiegebied boven de poortfrequentie. Probeer dan de poort wat langer te maken.Pjotr schreef: ↑di 30 nov 2021, 20:08Teveel output van de port is in principe eigenlijk geen kwestie van de Q van de poort. Al kun je hem daar wel wat mee temperen. Het is toch meer het gevolg van een misafstemming --> zadelcurve. Bij een juiste afstemming heeft een hoge Q_p meer het effect dat de conus van de speaker meer stil gaat staan op de poort resonantie.
Is de afstemming te laag, dan krijg je een karakteristiek die in het laag eerst daalt, met daarna een piek op de poortfrequentie. Meestal is dat minder storend.
Tom
