10-15% is heel erg normaal.
Een klein beetje kan worden uitgelegd met inspelen.
Echter is dat percentage niet zo heel erg groot is mijn ervaring (tussen de 5-10%)
Ik heb toch wel heel veel speakers gemeten inmiddels.
Maar ja, ik weet niet of je Leo z'n topic een beetje gelezen hebt?
Dit was een beetje het kip-ei verhaal waar we tegen aanliepen met een paar SB Acoustics speakers.
Wat is nu waarheid?
Lastig te bepalen.
Bij voorkeur kijk ik eerst of er andere partijen of mensen zijn die dezelfde speakers hebben getest.
Een zwaluw maakt immers nog geen zomer.
Als de T/S parameters van links naar rechts schieten, zegt dat wel vaak al iets.
Er zijn bv merken of modellen die behoorlijk consistent meten.
Helaas heb ik ook wel geconstateerd dat Hobby Hifi het niet altijd aan het rechte eind heeft.
Iets wat ik al vele jaren een beetje ergerlijk vind dat ze daar nooit iets over zeggen in hun "reviews" .
Ik weet zelf niet precies hoe ze daar meten, maar een Qms, Qes, Qts, Fs kun je super makkelijk en zeer consistent meten.
Daar kun je direct al aanzien of bepaalde parameters totaal anders zijn of niet.
De Re is een beetje een twijfelgeval.
Dat komt omdat sommige fabrikanten deze extrapoleren uit de impedantie meting. (AC meting)
Het gevolg is dat deze waarde altijd zal afwijken van de daadwerkelijke DC weerstand.
Het argument daarvoor is dat het beter zou simuleren, wat idd zo kan zijn.
Het is echter wel direct weer meer verwarring zaaien door een bepaalde parameter op een andere manier te gebruiken dan dat de originele definitie ons voorschrijft.
Had ik al gezegd dat het een kip-ei verhaal is?
Maar goed, leuk langdradig theoretisch verhaal, daar kun je praktisch niet zoveel mee....
Wat je kunt doen, is uitgaan van de datasheet (tenzij je ziet dat meerdere 3e partijen andere conclusies trekken) en die als een globale invalshoek zien.
Vervolgens wanneer je de speakers binnen hebt, zelf even de Qms, Qes, Qts en Fs meten, of laten meten.
Mocht dat helemaal niet met de datasheet en dus de simulatie overeenkomen, zou ik ze gewoon terugsturen.
Dit is trouwens wel een van de redenen waarom ik vaak kijk hoe bepaalde merken presteren bij metingen bij bv Voice Coil magazine.
Op een gegeven moment krijg je dan wel een beetje gevoel bij bepaalde merken, modellen of zelfs de grote/formaat van de speaker.
Op papier kan iets namelijk nog wel goed presteren, maar als het in de praktijk alle kanten op gaat, heb je er alsnog niks aan.
edit: Ik ga trouwens nooit uit van adviezen voor volume, BR afstemming etc.
Daar kom je soms best merkwaardige combinaties tegen.
Geen idee waarom.