REL strata5 brom/resonantie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Jorg de Louweren »

Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje met mijn subwoofer, rel strata 5, en ik heb ervaren dat hier wat kundige mensen op het forum zitten.
Het probleem is dat mijn subwoofer een harde brom/resonantie geeft tussen de 45 en 55 hz. Het maakt niet uit of ik de high of low level aansluitingen gebruik. Toen ik de sub iets kantelde om te kijken of er iets onder lag werd het minder.
Ik heb de sub opengemaakt en visueel kon ik niets ontdekken wel meteen alle schroefjes en stekkerverbindingen losgemaakt en opnieuw vastgezet. Zonder resultaat.
Ik denk dat de driver defect is, wat zijn jullie gedachten?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Walt »

Drivers brommen eigenlijk niet, zou eerder de versterker verdenken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Shadow »

Hoe lang doet ie dat al?
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Jorg de Louweren »

Walt schreef: vr 19 nov 2021, 9:51
Drivers brommen eigenlijk niet, zou eerder de versterker verdenken.
Ok, brommen is het eigenlijk ook niet, het is meer een ffrr-geluid, zoals je over een blad papier blaast en het blad gaat trillen. Beetje lastig uit te leggen denk ik.
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Jorg de Louweren »

Shadow schreef: vr 19 nov 2021, 9:53
Hoe lang doet ie dat al?
Hij doet dit al lang, ik merkte het bij een film met helicoptergeluid het eerst. Met de frequentie sweep functie op de voorversterker heb ik het kunnen simuleren. Nu is hij afgeregeld op 40hz en hoor ik het niet. Maar ik zou hem graag wat hoger afregelen ter indersteuning van de main speakers.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Shadow »

Waarschijnlijk spreek je de eigenfrequentie van de ruimte aan...helpt het op een andere plaats zetten van de sub?
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Jorg de Louweren »

Shadow schreef: vr 19 nov 2021, 10:35
Waarschijnlijk spreek je de eigenfrequentie van de ruimte aan...helpt het op een andere plaats zetten van de sub?
Nee, ik heb hem al verplaatst van achter in de kamer naar voor in de kamer. Tevens heb ik dit geluid niet als ik de sweep over de main speakers doe. Als het aan de ruimte zou liggen zou ik het geluid dan ook moeten horen, toch?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Walt »

Als je het geluid duidelijk uit de woofer hoort komen, zal het waarschijnlijk niet de ruimte zijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Shadow »

Dan is waarschijnlijk de driver defect?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door hsmeets »

Misschien:
Korf van de driver wat los van de kast gekomen en wat lekkage
Of
Rolrand/ophanging van de driver een sneetje of zo en dus ook lekkage
Of
Ophanging/spider niet meer okay en spreekspoel schuurt langs de magneet.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Olaf Analogue »

Ik zou even voorzichtig nagaan of de rubber rolrand misschien deels losgeraakt is van de korf, dat is een lijmverbinding die los kan raken met dergelijke klachten als gevolg.
9530-REL_Strata_II_b_wm.jpg
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Jorg de Louweren »

Thanks, ga ik controleren binnenkort.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Kappa7 »

Zou ook maar zo de spider kunnen zijn die los is gaan zitten.
Heb dat met een auto speaker gehad en dat was ook alleen maar bij een bepaalde frequentie hinderlijk hoorbaar.
BaukeR
Berichten: 7
Lid geworden op: za 05 jun 2021, 23:01

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door BaukeR »

Mijn collega heeft ook een Rel Strata die gelijk na aanschaf, dus in nieuwstaat, al bromde. Met een vinger op de woofer was een trilling te voelen.
Een high-end audiozaak in Leeuwarden heeft toen in de subwoofer een afscherming aangebracht waarna het brommen was opgelost.
Wellicht heeft jouw Rel Strata hetzelfde verschijnsel.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Leeuwarden »

Er is geen high end audiozaak in Leeuwarden…
BaukeR
Berichten: 7
Lid geworden op: za 05 jun 2021, 23:01

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door BaukeR »

Nee, klopt. Ik bedoel de zaak die duurdere audio-apparatuur verkoopt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Leeuwarden »

Nou, dat valt ook wel mee. Lang geleden zaten ze een niveautje hoger. Ik zag trouwens dat ze een paar panden naar links zijn gegaan…
BaukeR
Berichten: 7
Lid geworden op: za 05 jun 2021, 23:01

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door BaukeR »

Op de website van REL worden ook tips gegeven om brom te voorkomen/oplossen:
https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us ... m-humming-
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Jorg de Louweren »

Olaf Analogue schreef: vr 19 nov 2021, 12:36
Ik zou even voorzichtig nagaan of de rubber rolrand misschien deels losgeraakt is van de korf, dat is een lijmverbinding die los kan raken met dergelijke klachten als gevolg.

9530-REL_Strata_II_b_wm.jpg
Na de woofer uit de kast gehaald te hebben, bleek er toch een stukje rolrand los te zitten, deze weer vastgelijmd en het nare geluid is weg! Thanks allen voor de tips.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Olaf Analogue »

Mooi dat het opgelost is, en dat binnen drie jaar al! :rofl:
In ieder geval kun je er weer met plezier naar luisteren, en daar gaat het om.
Bedankt voor de terugkoppeling.
Jorg de Louweren
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 20:42

Re: REL strata5 brom/resonantie

Bericht door Jorg de Louweren »

Soms moet je een project even op zolder zetten om er daarna weer met een frisse blik tegenaan te kunnen kijken! Dat "even" duurde wat langer dan gepland!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”