EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RobertD
Contacteer:

Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic

Bericht door RobertD »

Dat is een mooi kastje geworden. Ben benieuwd naar je luisterervaring met de platenspeler.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Mooi :kwijl: geworden hoor O:)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ziet er goed uit.
Altijd leuk als het dan zo mooi geworden is.
Splinter226

Bericht door Splinter226 »

RobertD schreef: vr 22 okt 2021, 14:46
Dat is een mooi kastje geworden. Ben benieuwd naar je luisterervaring met de platenspeler.
Nog niet aan toe gekomen. Wist niet meer welke EL84 ik er in geprikt had, en er toen wat uit een nog ongebruikt kwartet russen erin gezet. Dat klonk in het begin dus echt bagger. Maar bewees wel dat ze inderdaad nog nieuw waren. Pas na een uurtje if meer kwam langzaam het bredere geluidsspectrum vrij. Van dof, naar levendig zeg maar. Versterker staat klaar in t audio meubel, maar nog niet aangesloten.
OpaBert schreef:
Mooi :kwijl: geworden hoor O:)
Nou, na de moeizame aanloop met de topplaat die maar niet mooi wilde worden, en toen het inox plaatje erboven op. Zoveel dubbel werk, elke keer leer ik weer nieuwe dingen die je had kunnen voorkomen. Bodemplaat en bevestiging gereed hebben voor het circuit bouwen, is ook wel zo handig. Was gelukkig toch nog zonder veel problemen op te lossen. ;-)
Kappa7 schreef:
Ziet er goed uit.
Altijd leuk als het dan zo mooi geworden is.
Ben zelf ook niet ontevreden over het resultaat. . Toch altijd weer leuk als het resultaat de arbeid eert ;-)
Splinter226

:think: Week geleden de versterker op de set aangesloten. Maar een kanaal geen geluid. Op de phonotrap. En brom. Terug naar de werkbank. Dag later oorzaak gevonden, aansluiting op de keuzeschakelaar bij 1 kanaal verkeerd. Ok Stereo. Maar brom. Klinkt als ac. Maar op de andere keuzes nul brom. :think: Aarde draad los lijkt zelfs verbetering te geven. Aardedraad van draaitafel aan zelfde laspunt op de bodemplaat als de min van de audio ingang. Zou dat een probleem kunnen geven ? Andere platenspeler aangesloten. 1 kanaal verdwijnt weer. . Versterker afgekoppeld. Aangesloten op transistorbak. Speelt st5ereo zonder brom. Versterker weer open. phonotrap nagelopen. Zit er allemaal. Draden van 1 ugt van anode en plaat 2 (pin 7 en 9 dicht bij elkaar. Leuk draadjes door de lucht, maar een kleine beweging en verandering... Nadeel van deze manier van bouwen. Kunnen ook de chinese buizen zijn die cadeau kwamen. Ik gebruik voor de phonotrap sovtek 12ax7lps, lage microfonie en geschikt voor phono versterking, eens ergens op een forum in een draadje in een bijdrage van een grootmeester gelezen. Notitie van gemaakt. Maar zou de brom niet over de gehele versterking te horen moeten zijn ? Enkel de phonio trap is toch vreemd? Het is niet dat de buizen of dat deel van het circuit op een andere input uitstaan. Overigens is de muziek harder dan de brom, als ik een plaatje draai, maar als het nummer is afgelopen toch die brom. Komt ook langzaam op. En de aardedrad heeft of geen nut of verslechterd het beeld. Ga het eerdaags weer proberen met wat draadjes ietwat verplaatst, en andere buizen, met weinig speeluren, en voor de toepassing gemaakt, maar als dat geen soelaas biedt, tast ik in het duister. Zelfde phonotrap in een andere versterker gebouwd, een lafayette la 214 a en die speelde zonder probleem, ...

Versterker speelt bromloos en zonder probleem op een line bron.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Gebruik je een buis gelijkrichter voor deze versterker?
Ik kan namelijk zo snel even niet terug vinden hoe je voeding is gebouwd.
Als die brom langzaam op komt dan zou dat van uit de voeding kunnen komen namelijk.
Dan zou die ook te meten moeten zijn met een scope.

Een andere optie is de inwendige bekabeling en dan met name de ingang van de platenspeler naar de ingang van de phono trap.
Deze staat zo als ik het kan zien aan de voorzijde van de versterker. Dat betekend dat het signaal eerst door je versterker langs alle mogelijk stoor bronnen moet voor dat de versterking begint alles wat onderweg wordt opgepikt wordt mee versterkt.
Vaak is het wel aan te raden om een dergelijke versterkende trap dicht bij de aansluitpunten te plaatsen van de phono ingang.
Gebruik maken van afgeschermde kabels kan dat overigens wel verhelpen.
Splinter226

Kappa7 schreef: wo 17 nov 2021, 22:26
Gebruik je een buis gelijkrichter voor deze versterker?
Ik kan namelijk zo snel even niet terug vinden hoe je voeding is gebouwd.
Als die brom langzaam op komt dan zou dat van uit de voeding kunnen komen namelijk.
Dan zou die ook te meten moeten zijn met een scope.

Een andere optie is de inwendige bekabeling en dan met name de ingang van de platenspeler naar de ingang van de phono trap.
Deze staat zo als ik het kan zien aan de voorzijde van de versterker. Dat betekend dat het signaal eerst door je versterker langs alle mogelijk stoor bronnen moet voor dat de versterking begint alles wat onderweg wordt opgepikt wordt mee versterkt.
Vaak is het wel aan te raden om een dergelijke versterkende trap dicht bij de aansluitpunten te plaatsen van de phono ingang.
Gebruik maken van afgeschermde kabels kan dat overigens wel verhelpen.
Hm. ingang loopt via 1 zijkant. Niet het hele chassis rond. De signaaldraden zijn van Tubetown. Met een mantel die aan 1 kant aan aarde hangt. 1 van de signaaldraden die naar de keuze schakelaar liep hing wel dicht bij een trafo. De draad die ik verkeerd had aangesloten. Die hevestigd aan de signaalboom. Kan eventueel nog een extra mantel aanbrengen. Maar waar ze lopen zitten enkel de ugts. Als die de oorzaak zijn kan ik de bedrading via de bovenzijde van de zijkant laten lopen, zover de lengte daarvoor toereikend is. Het proberen waard. Tnx. Zou - in t uitserste geval de eindbuizen met de phonotrap kunnen wisselen, of de phontrap verwijderen en er een alu plaatje op schroeven hehehe.... Maar bij de eerder gebouwde versie van t zelfde phonotrapje, had de aardedraad WEL effect. , Wel andere platenspeler. Naja. Geen uitsluitsel. Enkel opvallend, dan wel curieus. Misschien de randaarde nog eens via twee anti paralelle diodes laten gaan ?
P1060181.JPG
De signaaldraden kunnen allemaal ( omgekeerd evenredig) omhoog. Verder van de ugt en de topplaat af.

Klinkt toch wel als een plausibele verklaring.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Grammofooningangen zijn doorgaans zo'n 700 keer gevoeliger voor 50 Hz-brom dan lijningangen, dus dat je bij de lijningangen geen last van brom hebt, is niet zo gek.

Helpt het om de afscherming van de kabel van het ingangschassisdeel naar de eerste trap aan beide kanten aan te sluiten, of om de 2,7 kohm van de eerste trap via de afscherming van de kabel aan de afscherming van het chassisdeel te hangen?
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Als je systematisch wilt foutzoeken, kun je eens uitzoeken of de brom blijft als je de platenspeler loshaalt en de ingangschassisdelen kortsluit: als dat gebeurt, zit het probleem niet in de platenspeler en is het geen capacitieve overspraak naar de ingang.

In dat geval kun je de ingang eens direct bij de buis kortsluiten met een zo kort mogelijke draad van het rooster naar de massakant van de 2,7 kohm. Als dat helpt, heeft het kennelijk te maken met strooivelden die bromspanning op de ingangsbedrading induceren. Als het niet helpt, dan zit het ergens verderop.
Jeroen211

Bericht door Jeroen211 »

Phonoversterkers worden meestal in een afgeschermde behuizing gebouwd en vaak de buizen nog in een metalen huls. Dat is niet voor niets. Een houten kast is denk ik wel vragen om problemen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Toch kan het wel in een houtenkast.
Al moet ik wel zeggen dat het niet mijn voorkeur heeft om alles zo in een kast te bouwen.
Meestal maak ik toch ook wel een metalen binnen behuizing voor de phono trap.
Een punt waar je ook nog kan kijken is de afscherming van je buis zelf.
Vaak wordt om de buis dan een metalen huls geplaatst om instraling te voorkomen.
Bij de Phonodude die ik hier heb maakt dat wel verschil.
Maar probeer eerst eens vast te stellen of het niet je bedrading is zo als Marcel al aangeeft.
En in de regel heeft het aan één zijde aarden niet veel zin, het is immers geen afvoer putje waar alles vanzelf heen loopt, voor stroom heb je een gesloten kring nodig, dat is voor afscherming niet anders.
democles

Bericht door democles »

En in de regel heeft het aan één zijde aarden niet veel zin, het is immers geen afvoer putje waar alles vanzelf heen loopt, voor stroom heb je een gesloten kring nodig, dat is voor afscherming niet anders.
Weet niet of ik het daar mee eens ben :think:
Is een chassis ook geen eenzijdige afscherming?
Ik denk dan dat zonder eenzijdige afscherming ik in mijn laatste 78 toeren equalizer projecten de boel nooit stil had gekregen!~Dubbelzijdig zou er 1 grote bromtol van gemaakt hebben :lol:
DSC08248.JPG
En ja, afschermen (kokers om de buizen) van de phono buizen is een must.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Het hangt ervan af. Aan de ene kant wil je geen aardlussen, en het slechts aan 1 kant aansluiten van afscherming kan soms helpen om van aardlussen af te komen. Aan de andere kant wil je graag een zo klein mogelijke lusoppervlakte van een signaaldraad en de bijbehorende retourgeleider, en bij ongebalanceerde verbindingen betekent dat dat de massa vlakbij de signaaldraad moet liggen.

In dit geval is er 1 lus veel kritischer dan alle andere lussen, namelijk die van het chassisdeel aan de ingang, via de kabel, het rooster van de ingangsbuis van de RIAA-versterker, de kathode van de ingangsbuis, de tegenkoppelweerstand van 2,7 kohm en dan weer terug naar het chassisdeel. Ik zou die lus dus via de afscherming van de kabel willen aansluiten om de lusoppervlakte te beperken.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Over afscherming (met name buisafscherming), heb ‘m vaker laten zien maar dit is het effect bij mijn Phonodude.

Verder heb ik de phonoversterker zelf in een apart afgeschermde behuizing gezet, die rechtsvooraan, en is daarmee helemaal stil.
6B96B727-8925-4279-AE75-DF0CA61F4520.jpeg
6B96B727-8925-4279-AE75-DF0CA61F4520.jpeg (37.42 KiB) 313 keer bekeken
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Leuk demonstratiefilmpje!

Het kan ook nog van de gloeispanning komen, de gloeidraden worden aangestuurd met wisselspanning en er is geen ontbrompotmeter (althans niet volgens de schema's in de openingspost).
Splinter226

Die afschermings hulsen heb ik nog wel liggen. Ik zal alle reacties nog eens goed bestuderen, en kijken wat ik nog meer an anpassen. Heb gisrtteren met de versterker gespeeld en dan enkel met de line ingang. Klinkt verder lekker. ;-) Bedankt voor de input ;-) :goedzo:
Splinter226

MarcelvdG schreef: do 18 nov 2021, 21:23

Het kan ook nog van de gloeispanning komen, de gloeidraden worden aangestuurd met wisselspanning en er is geen ontbrompotmeter (althans niet volgens de schema's in de openingspost).
Er zit een common mode filter in. En aan beide benen van de 6.3 AC gloei zit bij elke buis een klein c tje van een paar pico Farad.
Ik zou eventueel nog twee 100 ohm weerstanden kunnen plaatsen.

De mantel van de phono signaaldraad zit bij de ingang aan het chassis, maar wel aan een bout die door een ugt gaat. Ik ga die draad verplaatsen met een signaaldraad naar ietsje verderop. Net zoals de phono - aardedraad naar het chassis, want die zit aan hetzelfde soldeer oog, aan de bout die door de ugt gaat dus.

Ik begrijp dat de mantel van de phono signaaldraad aan beide uiteinden verbonden het retour signaal korter maakt, dus dat ga ik zeker uit proberen. Zou het in dat geval niet beter zijn om de mantel met de 2.7K terugkoppelweerstand te verbinden en dan zo isoleren zodat het aarp[unt enkel bij de ingang ligt ? of creeer ik dan juist een soort antenne, door de lengte daarvan. Kwestie van uitproberen, allicht.

Ik bleek maar 1 passend voetje voor de afscherm hulsen te hebben, want voor de buisvoeten die ik heb gebruikt voor de phonotrap zijn iets ruimere varianten nodig. Deze buisvoeten gaan namelijk van boven af door de topplaat. De versie wabij de buisvoet door de topplaat van onderen gaat zijn iets slanker. Heb net twee hulsen besteld bij Jukebox revival.

Als laatste is er dan nog de optie om een doosje om de phonotrap te plaatsen. Ff puzzelen met de al aanwezige bedrading. Misschien met een kartonnetje een prototyypetje maken en dan later de vouwdoos uitzagen. Kan dat met alu ? Ik wel nog inox liggen, iets moeilijker te bewerken en buigen, maar wel ferro metaal.... Zal nog ff rondspeuren of ik niet ergens nog wat koperen bodemplaten of iets dergelijks heb liggen.

Enfin. Er wordt an gewerkt ;-) Ik zal het stapsgewijs doen, en dan kijken naar het resultaat. Tnx, :goedzo:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Het doosje, persoonlijk vind ik dit wel een fijne om een buizenversterker in te bouwen: https://www.conrad.nl/p/hammond-electro ... uks-442793
Als voorbeeld, zijn er in allerlei maten. Is aluminium dus goed te boren, lekker dik om fatsoenlijk een buisvoet in te monteren, en deksel die je er op of onder kunt schroeven. Als je de behuizing onder de topplaat van je versterker monteert en de buisjes erdoor laat steken heb je gelijk de voetjes + schroeven uit zicht.
En je kunt het signaal pad logisch in het doosje voeren, dus in aan 1 kant en de andere kant weer uit. Zou je met een tulp chassisdeel kunnen doen, heb je de versterker zelf als mooi gescheiden doosje van de rest.
Splinter226

Barry2001 schreef: ma 22 nov 2021, 14:04
Het doosje, persoonlijk vind ik dit wel een fijne om een buizenversterker in te bouwen: https://www.conrad.nl/p/hammond-electro ... uks-442793
Als voorbeeld, zijn er in allerlei maten. Is aluminium dus goed te boren, lekker dik om fatsoenlijk een buisvoet in te monteren, en deksel die je er op of onder kunt schroeven. Als je de behuizing onder de topplaat van je versterker monteert en de buisjes erdoor laat steken heb je gelijk de voetjes + schroeven uit zicht.
En je kunt het signaal pad logisch in het doosje voeren, dus in aan 1 kant en de andere kant weer uit. Zou je met een tulp chassisdeel kunnen doen, heb je de versterker zelf als mooi gescheiden doosje van de rest.

Tnx voor de tip. :goedzo:

Ik heb intussen de verbinding van de massa van de ingang naar chassis en die van aardedraad van de draaitafel verplaatst. En kwam er toen achter dat een van de 47 K weerstanden aan de phono ingang, direct aan het RCA chssisdeel naar aarde niet vast was gesoldeerd. . Daar was ik anders nooit achter gekomen. omdat het nogal uit zicht was verdwenen. Maar van chassisdeel naar de phonotrap heb ik doorgepiept, ik heb de weerstanden van beide kanalen gemeten en de capaciteiten, en de resultaten met elkaar vergeleken en ik krijg overal min of meer hetzelfde resultaat, en toch geeft 1 kanaal geen geluid. Buizen gewisseld van kanaal, maar dat maakt niks uit. Ook de weerstanden en de elco's van de buizentrap voeding grof gemeten, en die lijken allemaal intact. En geven voor beide kanalen hetzelfde resultaat. Ik hoor wel wat brom, dus helemaal dood is t probleem kanaal ook niet... :think:

Op de line ingang spelen allebei de kanalen, dus ik hoef het in de rest van de versterker niet te zoeken. Sta wel een beetje voor een raadsel...

Later nog maar weer eens turen naar wat het kan zijn. Ik dacht , omdat er eerst wel aan beide kanalen via de phonotrap geluid was, aan een gesneuveld of brak componentje, maar dus niet kunnen vinden. Ook geen short kunnen ontdekken. Maar ik weet welke buis / buisvoet het is, dus dan is het zoekgebied niet heel erg uitgebreid... Heb ook even gespeeld met 1 buis in de phonotrap, om me van het probleem kanaal te vergewissen...

Verder had ik net de versterker even voluit op de lijningang zonder signaal en dan hoor ik ook wat brom. Dus wellicht dat wat 100 ohm ontbrom weerstanden de boel bromvrij kunnen krijgen, want die zitten er -evenmin als ontbrom potmeters - niet in.

EDIT / Toch ff de andere platenspeler eraan gehangen en voila, beide kanalen spelen. Zal wel een draadbreuk in de kabeltjes van de Technics zijn. Scheelt me een hoop hoofdbrekens hehehe... Zometeen eens wat 100 Ohm weerstanden plaatsen ter ontbromming en kijken wat dat oplevert..
Soms zit het tegen, en nu zit t ff mee :mrgreen:

EDIT 2 Nog even 2 x 100 Ohm R aan de eerste versterker voet aan de benen van de gloei naar massa gezet. Die lijkt het brommetje op vol vermogen zonder signaal op de line ingang wat te verminderen, maar op de phono trap heeft dat een zwaardere brom tot gevolg. Morgen een andere plek proberen. De randaarde eens met twee diodes anti parallelle aan massa leggen. Daarna de mantel van de signaaldraad van de phono ingang eens aan beide kanten aan massa leggen. We gaan nog even door, maar niet vandaag... ;-)
.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Splinter226 schreef: ma 22 nov 2021, 12:44
Er zit een common mode filter in. En aan beide benen van de 6.3 AC gloei zit bij elke buis een klein c tje van een paar pico Farad.
Dat is fijn tegen hoogfrequent instraling, maar doet niets tegen 50 Hz brom.
Ik begrijp dat de mantel van de phono signaaldraad aan beide uiteinden verbonden het retour signaal korter maakt, dus dat ga ik zeker uit proberen. Zou het in dat geval niet beter zijn om de mantel met de 2.7K terugkoppelweerstand te verbinden en dan zo isoleren zodat het aarp[unt enkel bij de ingang ligt ? of creeer ik dan juist een soort antenne, door de lengte daarvan. Kwestie van uitproberen, allicht.
Dat lijkt me inderdaad het beste.

Mocht het tot stabiliteitsproblemen leiden, wat ik overigens niet verwacht, dan kun je hem bij de buis via een weerstand van een paar honderd ohm aarden in plaats van helemaal te isoleren. In een schema ziet dat er een beetje gek uit, want die paar honderd ohm wordt dan dus kortgesloten door de afscherming van de kabel.
Splinter226

MarcelvdG schreef: di 23 nov 2021, 7:59
Dat is fijn tegen hoogfrequent instraling, maar doet niets tegen 50 Hz brom.
Dat lijkt me inderdaad het beste.

Mocht het tot stabiliteitsproblemen leiden, wat ik overigens niet verwacht, dan kun je hem bij de buis via een weerstand van een paar honderd ohm aarden in plaats van helemaal te isoleren. In een schema ziet dat er een beetje gek uit, want die paar honderd ohm wordt dan dus kortgesloten door de afscherming van de kabel.
Ik ga eerst even een uitstapje maken naar de platenspelers, en op beide cinchbussen monteren. Draaitafel nr 2 heeft een mechanische brom die ik dicht bij de draaitafel kan horen, en het dropvetertje is ook wel toe aan vernieuwing. En dan ga ik wer verder. De toegenomen brom na de 100 ohm weerstanden, kan ook heel goed van draaitafel 2 komen. Allebei even een beurtje ;-) Als ik verder kom laat ik wel weer van me horen. :goedzo:
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Als de brom meer dan 1 oorzaak heeft, kun je ook rare compensatie-effecten krijgen, bijvoorbeeld dat de brom harder wordt als je een oorzaak wegneemt. Dat komt dan doordat de brom die via het ene pad komt in tegenfase is met de brom die via het andere pad komt, zodat ze elkaar gedeeltelijk opheffen.

Ik ben vrijwilliger bij een lokaal radiostation en vroeger hadden we twee studio's met mengpanelen met ongebalanceerde ingangen die met elkaar en met apparatuur in een derde ruimte verbonden waren. Dat was 1 grote brij van aardlussen, maar men had net zo lang zitten prutsen tot die elkaar min of meer compenseerden. Als je ook maar iets aan de bekabeling veranderde ging het harder brommen, ook als het een verandering was waar het theoretisch beter van moest worden.
Splinter226

MarcelvdG schreef: di 23 nov 2021, 20:14
Als de brom meer dan 1 oorzaak heeft, kun je ook rare compensatie-effecten krijgen, bijvoorbeeld dat de brom harder wordt als je een oorzaak wegneemt. Dat komt dan doordat de brom die via het ene pad komt in tegenfase is met de brom die via het andere pad komt, zodat ze elkaar gedeeltelijk opheffen.

Ik ben vrijwilliger bij een lokaal radiostation en vroeger hadden we twee studio's met mengpanelen met ongebalanceerde ingangen die met elkaar en met apparatuur in een derde ruimte verbonden waren. Dat was 1 grote brij van aardlussen, maar men had net zo lang zitten prutsen tot die elkaar min of meer compenseerden. Als je ook maar iets aan de bekabeling veranderde ging het harder brommen, ook als het een verandering was waar het theoretisch beter van moest worden.
Hahaha. Nou ik mag hopen dat dat hier niet het geval is. Maar met de technics SL 1900 aangesloten viel 1 kanaal weg. Maar aangesloten op de transistor bak die wat lager staat was er geen probleem. Maar de Pioneer PL 514X liet gewoon beide kanalen horen. Het lag dus niet aan de versterker. Ik heb aan beide platenspelers cinch bussen gemonteerd. Want de Pioneer stond te ver voor het standaard draadje, en dat kabeltje was dus verlengt met koppelstukjes en nog een kabeltje eraan. Overigens zitten er in de Pioneer twee dikke codensatoren van 0.47uF 450 volt, blijkbaar om de motor aan te zwengelen. Verder was de motor een beetje droog gedraaid denk ik. Met wat druppeltjes olie werd het geluid minder, maar nog steeds is er een zoemetje van de motor te horen. Ook de spindel maar even losgehaald , ontdaan van oud vet, en wat verse olie aangebracht. De Pioneer heeft trouwens een geaarde stekker. Heeft bij transistorversterkers nog geen probleem opgeleverd met aard lusssen, maar dat zou met de buizenversterker zo maar eens anders kunnen zijn. In ieder geval is het euvel van het wegvallende kanaal bij de Technics gelokaliseerd en nu verhopen. Best nog wel een dikke kabel die eraan zat. Ook geen garantie dat er geen draadbreuk op kan treden blijkbaar.

Wat de hardere brom betreft ; ik had de 2 x 100 ohm weerstanden aan de voorversterker gehangen en dat is midden onder de top plaat. Misschien wel midden in het retour signaal veld. Dus misschien wel logisch.

Maar wat mij zorgen baart is dat de versterker, afgezien van de phonotrap - eigenlijk stil had moeten zijn, met de choke en het common mode filter.. Dus als ik niets anders kan vinden heb ik wellicht door een te grote afstand , in de verticale van hoogte verschillende bedrading juist een ongunstig magnetisch veld gecreëerd. Toch is het een 50 htz brom, maar wel met een soort zangtoontje erin.

Ik ga de 100 ohm weerstanden eens dicht bij de voeding proberen, en zonder ... En het verschil. Dan de mantel van de phono trap aarden aan beide zijden. Misschien de phono trap eens loshalen en kijken of ik de brom in de gewone versterking kan vinden. En ik kan de EL84 en de phono trap van plek verwisselen. De gaten zitten op dezelfde afstand, en minus wat aansluitingen kan ik de buisvoeten loshalen en dan vrijwel de hele schakeling van zowel eindbuizen als phono trap optillen en verplaatsen. ;-p

Alsik verder geen oorzaak voor de brom kan vinden ga ik de hele bekabeling aanpassen. En over het chassis laten lopen. Maar eerst nog eens even verder speuren ;-)

Zo nog ff wat picaś voor t kijkgenot ;-)
P1060203.JPG
P1060189.JPG
P1060196.JPG
P1060190.JPG
P1060212.JPG
democles

Bericht door democles »

De dikke condensatoren zijn 47nF i.p.v. 470nF.
Waarschijnlijk om schakelklikken te onderdrukken.
Splinter226

Nou, had even tussendoor besloten om de draden van de ugt naar de EL84 die ik op een soort "bovenleiding had lopen gewoon over het chassis te laten lopen. En terwijl ik de draden daarvan losmaakte aan de buisvoeten en het verhoginkje had verwijderd, zag ik dat een van de c-tjes van het common mode filter niet goed vast zat aan de soldeerlip van een van de gloeipinnen. Draden herlegd, en geherpositioneerd en c- tje vast gesoldeerd, en oja - niet te vergeten - de 100 ohm weerstanden verwijderd en foetsie was de brom ! In ieder geval op het bureau met een cd speler eraan.

Toen deed 1 kanaal het niet in de huiskamer, maar terug op t bureau gewoon beide kanalen. Speakers op speaker ingang B van de torrenbak aangesloten en die spelen gewoon, dus weeer een draadbreuk in de kabel, maar nu in de kabel die van de pc naar de versterker gaat. Pfiew!

Er is op vol volume en zonder signaal nog wel wat brom te horen op de phono trap, maar op de line ingang is tie nu stil. Er is dus nog ruimte voor verbetering, maar de "grote brom " is nu weg. \:D/

Maar er zijn nog maatregelen en suggesties over van het lijstje. Dus er kan nog verder aan getuned worden
Plaats reactie