3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Net de speakers nog eens 12cm naar voren getrokken, het ziet er gek uit maar klinkt als een beer, speakers staan met het front 180cm uit de achterwand, kamertje is 4,5m lang dit zou de ideale opstelling zijn volgens eerdere link. De c.t.c. afstand tussen de speakers is 200cm, afstand centrum midrange tot oor ongeveer 185cm. Speakers voorlopig niet ingedraaid.

Verder audiorack circa 15cm naar achteren waardoor het kleed ook 15cm verder komt, dit had ik al eerder gemerkt, dit stukje vloerdemping doet veel in verhouding.

Zit nu Eva Cassidy te luisteren, de opstelling zo pakt goed uit!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door richard »

Wat de hoogte van het podium betreft heb ik zelf ook de voorkeur dat deze of horizontaal of hoger lijkt te komen. De tweeter zal dan op zijn minst op oorhoogte moeten zitten; volgens mij is dat bij zo'n C1 wel gewaarborgd of je moet op een barkruk zitten. Reflecties van het plafond of de vloer kunnen invloed hebben.

Bij reflecties gaat het ook om de tijd die zit tussen het direct signaal en die van de reflectie. Is die kort dan kunnen je hersenen die niet onderscheiden en zal het beeld vervormen. Is de reflectie lang zal het bij de klank van de luisterruimte horen.

Duitse afstemming is niet afhankelijk van de nationaliteit van Jeroen of Hans, maar heeft betrekking op een wat stevig laag en hoog; iets minder in het midden. Een zogenaamde badkuip in de frequentieweergave. De loudness knop geeft een vergelijkbaar effect, maar heeft een ander doel.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Is iets van 30 jaar geleden, Engelse afstemming, Duitse afstemming. Is nu toch wel echt verleden tijd. En is bovendien niet aan de orde, het hoog bij Walter is juist aan de rustige kant.

Maar de door hem geroemde opstelling zet het beeld flink naar achteren. Hoogte info is een lastig fenomeen. Wat ik hierover heb gevonden is dat ons gehoor de neiging heeft frequenties rond 8kHz boven ons waar te nemen. Dat zou kunnen betekenen dat meer energie bij die frequenties het beeld wat hoger plaatst. Vooral als die energie wat meer wordt rondgestraald ipv recht naar voren wordt afgevuurd. En ik denk dan ook dat dit het voornaamste effect is van die klankschaaltjes die je langs de bovenkant van je ruimte plaatst. Wellicht leuk voor Walter om ook eens met dat soort tweaks te spelen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Klopt Jeroen. Is ook al een fenomeen dat meer dan een halve eeuw onderkend wordt. Schijnt te maken te hebben vanwaar de verschillende frequenties van nature om ons heen vandaan komen. Soort invulling van een verwachtingspatroon...? Ik heb destijds begrepen dat dat al in het midden van het gehoorspectrum aanvangt, dus zo rond de 500Hz.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Klankschalen heb ik nog nooit getest inderdaad!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: di 16 nov 2021, 14:00
Klankschalen heb ik nog nooit getest inderdaad!
Die je alles om de akoestiek van je ruimte een beetje naar je zin te krijgen met dempingspanelen, ga je weer de galm van die schalen aanslingeren... Het blijft een wonderlijke hobby :relax:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door rikpost »

En gelijk je ruimte verbouwen voor de wierook en Yoga mat .
Wel Zen dan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: di 16 nov 2021, 14:00
Klankschalen heb ik nog nooit getest inderdaad!
hop-hop, naar de Xenos toe :bakkie:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: di 16 nov 2021, 10:34
Klopt Jeroen. Is ook al een fenomeen dat meer dan een halve eeuw onderkend wordt. Schijnt te maken te hebben vanwaar de verschillende frequenties van nature om ons heen vandaan komen. Soort invulling van een verwachtingspatroon...? Ik heb destijds begrepen dat dat al in het midden van het gehoorspectrum aanvangt, dus zo rond de 500Hz.
Ja klopt ook bij 500Hz. Hier een plaatje uit het audiologieboek.
Bron: https://audiologieboek.nl/wp-content/uploads/2019/03/2-7-1-8L.jpg
Bron: https://audiologieboek.nl/wp-content/uploads/2019/03/2-7-1-8L.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Walt schreef: di 16 nov 2021, 14:00
Klankschalen heb ik nog nooit getest inderdaad!
Enigzins teleurgesteld nu, jij bent (was?) toch wel mijn 'go to guy' voor obscure HiFi tweaks hoor ... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ha Sander, wie weet op weg naar pagina 600 gaan die klankschalen wel een keer voorbij komen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Walt schreef: di 16 nov 2021, 20:19
Ha Sander, wie weet op weg naar pagina 600 gaan die klankschalen wel een keer voorbij komen.
Ik heb zo'n vermoeden dat het nu heel erg kriebelt bij jou, ik hoor je denken: zou dit 'm dan wezen, die ene tweak waarmee alles op z'n plek valt?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Misschien, maar dan liefst een complete set van ASI, inclusief de platinum versie (1700 euro per stuk…)

http://www.6moons.com/audioreviews/acou ... ators.html
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Leeuwarden »

Die heb ik gehad maar het was niks…
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door rikpost »

Walt schreef: di 16 nov 2021, 20:33
Misschien, maar dan liefst een complete set van ASI, inclusief de platinum versie (1700 euro per stuk…)

http://www.6moons.com/audioreviews/acou ... ators.html

Ik zou niet veel uit het artikel kunnen ontkrachtigen ,ik heb daar de kennis niet voor .
Maar de invloed het van de twee schaaltjes buiten achter de twee glasplaten lijkt mij wel heel sterk .

Ik denk dan aan de grootte van de schaaltjes en de energie die ze kunnen afgeven en dan de massa van het glas .
Complete larie toch ? :think:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef: di 16 nov 2021, 20:44
Die heb ik gehad maar het was niks…
Vind ik jou ook geen type voor! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

"With resonators adding their overtones and acting as extra sources of delayed direct sounds located at strategic locations in the room, the listener's brain is tricked. It is tricked to experience the room rather differently than without the resonators. These tiny cups with their high pitch trigger our attention in a subtle way. It seems that in place of the resonator, there is something more. More space?"


Geen speld tussen te krijgen toch? Er in zou wel kunnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door richard »

Pjotr schreef: di 16 nov 2021, 10:34
Klopt Jeroen. Is ook al een fenomeen dat meer dan een halve eeuw onderkend wordt. Schijnt te maken te hebben vanwaar de verschillende frequenties van nature om ons heen vandaan komen. Soort invulling van een verwachtingspatroon...? Ik heb destijds begrepen dat dat al in het midden van het gehoorspectrum aanvangt, dus zo rond de 500Hz.
Het gehoor is een instrument om te letten op gevaar. Een brekend takje of geritsel van het roofdier dat je besluipt.

Het is van belang dat je snel en feilloos de richting van dat geluid bepaald. Ook de reden waarom je oren aan de zijkant van het hoofd zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

richard schreef: di 16 nov 2021, 23:59
Het gehoor is een instrument om te letten op gevaar. Een brekend takje of geritsel van het roofdier dat je besluipt.

Het is van belang dat je snel en feilloos de richting van dat geluid bepaald. Ook de reden waarom je oren aan de zijkant van het hoofd zitten.
Zou je denken? Maar volgens mij zitten tijgers niet hoog in de lucht en besluipen beren je niet vanuit bomen... En Merels lusten dan misschien wel een regenwormpje maar erg bedreigend voor de mens lijken ze mij toch niet.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Waarschijnlijk werden de oermensen regelmatig aangevallen door UFO's... :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door rikpost »

Volgens Erich von Daniken moesten ze regelmatig bukken :-)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef: di 16 nov 2021, 22:02
Leeuwarden schreef: di 16 nov 2021, 20:44
Die heb ik gehad maar het was niks…
Vind ik jou ook geen type voor! :mrgreen:

Mijn duistere kant…
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door richard »

Pjotr schreef: wo 17 nov 2021, 9:32
richard schreef: di 16 nov 2021, 23:59
Het gehoor is een instrument om te letten op gevaar. Een brekend takje of geritsel van het roofdier dat je besluipt.

Het is van belang dat je snel en feilloos de richting van dat geluid bepaald. Ook de reden waarom je oren aan de zijkant van het hoofd zitten.
Zou je denken? Maar volgens mij zitten tijgers niet hoog in de lucht en besluipen beren je niet vanuit bomen...
Wie zegt dat onze voorouders altijd in bomen hebben gewoond? Als kind vindt je het wel leuk om er in te klimmen (en dat gaat altijd goed, rara), maar op een gegeven moment heb je die fase wel gehad.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Vrouw en dochter zijn naar dansles, hier lekker muziek draaien, s’ avonds draai ik vaak heel erg zacht, ongeveer volume 20 op de Daudio ASP, het is grappig als je naar 25-30 gaat de beleving ineens een stuk intenser wordt, lees: klinkt gewoon beter, eigenlijk op alle aspecten, een soort drempelwaarde dus.

Groetjes Walter
Bijlagen
36308064-085F-44F3-917D-3CAF7D46FC66.jpeg
Gesloten