3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Net de speakers nog eens 12cm naar voren getrokken, het ziet er gek uit maar klinkt als een beer, speakers staan met het front 180cm uit de achterwand, kamertje is 4,5m lang dit zou de ideale opstelling zijn volgens eerdere link. De c.t.c. afstand tussen de speakers is 200cm, afstand centrum midrange tot oor ongeveer 185cm. Speakers voorlopig niet ingedraaid.
Verder audiorack circa 15cm naar achteren waardoor het kleed ook 15cm verder komt, dit had ik al eerder gemerkt, dit stukje vloerdemping doet veel in verhouding.
Zit nu Eva Cassidy te luisteren, de opstelling zo pakt goed uit!
Verder audiorack circa 15cm naar achteren waardoor het kleed ook 15cm verder komt, dit had ik al eerder gemerkt, dit stukje vloerdemping doet veel in verhouding.
Zit nu Eva Cassidy te luisteren, de opstelling zo pakt goed uit!
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Wat de hoogte van het podium betreft heb ik zelf ook de voorkeur dat deze of horizontaal of hoger lijkt te komen. De tweeter zal dan op zijn minst op oorhoogte moeten zitten; volgens mij is dat bij zo'n C1 wel gewaarborgd of je moet op een barkruk zitten. Reflecties van het plafond of de vloer kunnen invloed hebben.
Bij reflecties gaat het ook om de tijd die zit tussen het direct signaal en die van de reflectie. Is die kort dan kunnen je hersenen die niet onderscheiden en zal het beeld vervormen. Is de reflectie lang zal het bij de klank van de luisterruimte horen.
Duitse afstemming is niet afhankelijk van de nationaliteit van Jeroen of Hans, maar heeft betrekking op een wat stevig laag en hoog; iets minder in het midden. Een zogenaamde badkuip in de frequentieweergave. De loudness knop geeft een vergelijkbaar effect, maar heeft een ander doel.
Bij reflecties gaat het ook om de tijd die zit tussen het direct signaal en die van de reflectie. Is die kort dan kunnen je hersenen die niet onderscheiden en zal het beeld vervormen. Is de reflectie lang zal het bij de klank van de luisterruimte horen.
Duitse afstemming is niet afhankelijk van de nationaliteit van Jeroen of Hans, maar heeft betrekking op een wat stevig laag en hoog; iets minder in het midden. Een zogenaamde badkuip in de frequentieweergave. De loudness knop geeft een vergelijkbaar effect, maar heeft een ander doel.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Is iets van 30 jaar geleden, Engelse afstemming, Duitse afstemming. Is nu toch wel echt verleden tijd. En is bovendien niet aan de orde, het hoog bij Walter is juist aan de rustige kant.
Maar de door hem geroemde opstelling zet het beeld flink naar achteren. Hoogte info is een lastig fenomeen. Wat ik hierover heb gevonden is dat ons gehoor de neiging heeft frequenties rond 8kHz boven ons waar te nemen. Dat zou kunnen betekenen dat meer energie bij die frequenties het beeld wat hoger plaatst. Vooral als die energie wat meer wordt rondgestraald ipv recht naar voren wordt afgevuurd. En ik denk dan ook dat dit het voornaamste effect is van die klankschaaltjes die je langs de bovenkant van je ruimte plaatst. Wellicht leuk voor Walter om ook eens met dat soort tweaks te spelen.
Maar de door hem geroemde opstelling zet het beeld flink naar achteren. Hoogte info is een lastig fenomeen. Wat ik hierover heb gevonden is dat ons gehoor de neiging heeft frequenties rond 8kHz boven ons waar te nemen. Dat zou kunnen betekenen dat meer energie bij die frequenties het beeld wat hoger plaatst. Vooral als die energie wat meer wordt rondgestraald ipv recht naar voren wordt afgevuurd. En ik denk dan ook dat dit het voornaamste effect is van die klankschaaltjes die je langs de bovenkant van je ruimte plaatst. Wellicht leuk voor Walter om ook eens met dat soort tweaks te spelen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Klopt Jeroen. Is ook al een fenomeen dat meer dan een halve eeuw onderkend wordt. Schijnt te maken te hebben vanwaar de verschillende frequenties van nature om ons heen vandaan komen. Soort invulling van een verwachtingspatroon...? Ik heb destijds begrepen dat dat al in het midden van het gehoorspectrum aanvangt, dus zo rond de 500Hz.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Klankschalen heb ik nog nooit getest inderdaad!
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
En gelijk je ruimte verbouwen voor de wierook en Yoga mat .
Wel Zen dan
Wel Zen dan
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ja klopt ook bij 500Hz. Hier een plaatje uit het audiologieboek.Pjotr schreef: ↑di 16 nov 2021, 10:34Klopt Jeroen. Is ook al een fenomeen dat meer dan een halve eeuw onderkend wordt. Schijnt te maken te hebben vanwaar de verschillende frequenties van nature om ons heen vandaan komen. Soort invulling van een verwachtingspatroon...? Ik heb destijds begrepen dat dat al in het midden van het gehoorspectrum aanvangt, dus zo rond de 500Hz.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ha Sander, wie weet op weg naar pagina 600 gaan die klankschalen wel een keer voorbij komen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Misschien, maar dan liefst een complete set van ASI, inclusief de platinum versie (1700 euro per stuk…)
http://www.6moons.com/audioreviews/acou ... ators.html
http://www.6moons.com/audioreviews/acou ... ators.html
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Die heb ik gehad maar het was niks…
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Walt schreef: ↑di 16 nov 2021, 20:33Misschien, maar dan liefst een complete set van ASI, inclusief de platinum versie (1700 euro per stuk…)
http://www.6moons.com/audioreviews/acou ... ators.html
Ik zou niet veel uit het artikel kunnen ontkrachtigen ,ik heb daar de kennis niet voor .
Maar de invloed het van de twee schaaltjes buiten achter de twee glasplaten lijkt mij wel heel sterk .
Ik denk dan aan de grootte van de schaaltjes en de energie die ze kunnen afgeven en dan de massa van het glas .
Complete larie toch ?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Vind ik jou ook geen type voor!
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
"With resonators adding their overtones and acting as extra sources of delayed direct sounds located at strategic locations in the room, the listener's brain is tricked. It is tricked to experience the room rather differently than without the resonators. These tiny cups with their high pitch trigger our attention in a subtle way. It seems that in place of the resonator, there is something more. More space?"
Geen speld tussen te krijgen toch? Er in zou wel kunnen
Geen speld tussen te krijgen toch? Er in zou wel kunnen
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het gehoor is een instrument om te letten op gevaar. Een brekend takje of geritsel van het roofdier dat je besluipt.Pjotr schreef: ↑di 16 nov 2021, 10:34Klopt Jeroen. Is ook al een fenomeen dat meer dan een halve eeuw onderkend wordt. Schijnt te maken te hebben vanwaar de verschillende frequenties van nature om ons heen vandaan komen. Soort invulling van een verwachtingspatroon...? Ik heb destijds begrepen dat dat al in het midden van het gehoorspectrum aanvangt, dus zo rond de 500Hz.
Het is van belang dat je snel en feilloos de richting van dat geluid bepaald. Ook de reden waarom je oren aan de zijkant van het hoofd zitten.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zou je denken? Maar volgens mij zitten tijgers niet hoog in de lucht en besluipen beren je niet vanuit bomen... En Merels lusten dan misschien wel een regenwormpje maar erg bedreigend voor de mens lijken ze mij toch niet.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Waarschijnlijk werden de oermensen regelmatig aangevallen door UFO's... 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Volgens Erich von Daniken moesten ze regelmatig bukken 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Wie zegt dat onze voorouders altijd in bomen hebben gewoond? Als kind vindt je het wel leuk om er in te klimmen (en dat gaat altijd goed, rara), maar op een gegeven moment heb je die fase wel gehad.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Vrouw en dochter zijn naar dansles, hier lekker muziek draaien, s’ avonds draai ik vaak heel erg zacht, ongeveer volume 20 op de Daudio ASP, het is grappig als je naar 25-30 gaat de beleving ineens een stuk intenser wordt, lees: klinkt gewoon beter, eigenlijk op alle aspecten, een soort drempelwaarde dus.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
