Kan, maar eerst eens kijken hoe ver ik kom zonder halfgeleiders!
Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik was per ongeluk op mijn versterker op een 12 ohm weerstand vermogen aan het meten
En kwam ook op 27 Volt Wat ik niet goed begreep tot ik de weerstand van mijn dummy op nieuw mat
download/file.php?id=167484&mode=view
Dat is ook met een 6N6P als Fasedraaier
Dus daar komt ook spanning zat uit die Fasedraaier
En kwam ook op 27 Volt Wat ik niet goed begreep tot ik de weerstand van mijn dummy op nieuw mat
download/file.php?id=167484&mode=view
Dat is ook met een 6N6P als Fasedraaier
Dus daar komt ook spanning zat uit die Fasedraaier
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Volgens mij zit er best schot in, dit is pakweg 18W/8 Ohm/1kHz, ik hoor vanzelf wel wanneer ik stoppen kan toch jongens? Gewoon 'Ho, stop maar!' roepen is genoeg ... 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik ben de draad allang kwijt dus ga nog maar even door…
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
De stroombron onder de fase draaier kan toch gewoon een buis zijn.
Daar word hij beter symmetrisch van.
Uiteindelijk trekt de feedback het allemaal wel weer recht maar dit soort versterkers werken openloop ook fatsoenlijk.
Mijn ervaring is dat als het openloop al ergens op lijkt en voegt wat tegenkoppeling toe meestal het beste klinkt.
Door de extra trap toe te voegen en de openloop gain te verhogen krijg je een lagere vervorming maar klinkt het ook beter met de extra trap ertussen.
Rob
Daar word hij beter symmetrisch van.
Uiteindelijk trekt de feedback het allemaal wel weer recht maar dit soort versterkers werken openloop ook fatsoenlijk.
Mijn ervaring is dat als het openloop al ergens op lijkt en voegt wat tegenkoppeling toe meestal het beste klinkt.
Door de extra trap toe te voegen en de openloop gain te verhogen krijg je een lagere vervorming maar klinkt het ook beter met de extra trap ertussen.
Rob
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ja, dat kan zeker, maar ik wilde het simpel houden deze keer, dus mocht het een stroombron worden dan wordt het op basis van transistoren. Maar zoals het er nu uitziet gaat het zonder dat soort randschakelingen ook wel goedkomen.Rob Dingen schreef: ↑di 02 nov 2021, 19:46De stroombron onder de fase draaier kan toch gewoon een buis zijn.
Daar word hij beter symmetrisch van.
Uiteindelijk trekt de feedback het allemaal wel weer recht maar dit soort versterkers werken openloop ook fatsoenlijk.
Mijn ervaring is dat als het openloop al ergens op lijkt en voegt wat tegenkoppeling toe meestal het beste klinkt.
Door de extra trap toe te voegen en de openloop gain te verhogen krijg je een lagere vervorming maar klinkt het ook beter met de extra trap ertussen.
Rob
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, dit is waar ik het vanavond voor gezien hou, ik zit inmiddels op minder dan 0.0025% THD bij pakweg 18W/8 Ohm/1kHz. Ik heb links en rechts wat slimmigheidjes en trucs toegepast om handig gebruik te maken van stroom- of spanningtegenkoppeling icm. lokale terugkoppeling, maar de trukendoos is nu wel zo'n beetje leeg. Ik heb nog gestoeid met Schade tegenkoppeling vanuit de anodes, maar dat zorgt voor meer problemen dan winst omdat de lokale lussen stabiel moeten zijn en om dat voor elkaar te krijgen moeten er weer RC netwerken bij die netto de winst weer teniet doen. Op- c.q. aanmerkingen en suggesties zijn welkom, mijn simulator is geduldig, dus kom maar op!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Nog een paar tweaks, nu in de eindtrap, om de uitgangstrafo nog verder te lineariseren, we zijn vandaag alweer met winst begonnen denk ik maar zo!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik kreeg een tweetal PB's met de vraag waarom ik geen KT120 of KT150 gebruik. Nu kan dat prima, de KT120 past zondermeer in dit ontwerp wat betreft voedingsspanning en bias instelling. En ja, een KT120 kan ik op 100mA bias instellen ipv. de pakweg 70mA die ik nu voor de KT88 gebruik. Voor het maximaal uitgangsvermogen in klasse A/B maakt dat echter niets uit, we blijven op pakweg 60W steken. De vervorming gaat met 0.001% omlaag door de hogere bias, maar da's de moeite niet. Om efficient gebruik te maken van een KT120 zal de voedingsspanning omhoog moeten, of ik moet de KT120 in triode schakelen dan pers ik er misschien 10W meer uit dan een KT88, dus pakweg 45W tov. 35W, maar da's de moeite niet.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Wat een negativiteit weer. De modellen sluiten uiteraard niet 100% aan op de realiteit, maar de reden dat simulatoren zoals LTspice bestaan is uiteraard om de realiteit zo goed mogelijk te benaderen zodat de werking en prestaties van een schakeling geverifieerd en geoptimaliseerd kan worden. Mijn ervaring na 20 jaar simuleren is dat dit goed tot zeer goed aansluit bij de realiteit, eerdere ontwerpen die ook daadwerkelijk zijn opgebouwd sloten in de regel prima aan bij de simulatie.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Niet gelijk weer met morele waarde oordelen komen Sander. Het blijft een gewetenloos ding van ijzer en glas. Je kunt gewoon geen vervorming simuleren. Daarvoor zijn de modellen te beperkt. In jouw model neem je b.v. de magnetisatie van het ijzer van de trafo niet mee. Spice is prima voor het bestuderen van instelpunten en het bekijken van stabiliteit maar dan houdt het verder ook op met zulke generieke modellen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Om de trafo in het gareel te krijgen ben ik nog even aan het stoeien met een kathode volger configuratie voor de eindtrap, dat werkte immers bij de 6C33 versterker ook erg goed, met een uitgangsimpedantie die nadert aan 0 Ohm, dus wil zeker eens kijken of dat hier ook lukt. Rechts in onderstaande simulaties de normale configuratie met de UGT tussen de anodes, links zit de UGT tussen de kathodes, maar vooralsnog krijg ik er niets zinnigs uit, dus suggesties zijn welkom!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
GLS is ook langsgeweest vandaag met de twee Ogonowski uitgangstransformatoren die ik besteld heb, ze zien er weer keurig verzorgd uit, dus nu is het wachten op de voedingstransformatoren en dan kan ik los met messing spijkertjes en een plankje meranti multiplex!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Opgelost, de Rdc van de netjes gemodelleerde UGT was het probleem, dus daarmee is helder dat een gangbare UGT niet werkt en er dus om optimaal gebruik te maken van de kathode volger configuratie een custom gewikkelde UGT nodig is.SSassen schreef: ↑do 04 nov 2021, 13:32Om de trafo in het gareel te krijgen ben ik nog even aan het stoeien met een kathode volger configuratie voor de eindtrap, dat werkte immers bij de 6C33 versterker ook erg goed, met een uitgangsimpedantie die nadert aan 0 Ohm, dus wil zeker eens kijken of dat hier ook lukt. Rechts in onderstaande simulaties de normale configuratie met de UGT tussen de anodes, links zit de UGT tussen de kathodes, maar vooralsnog krijg ik er niets zinnigs uit, dus suggesties zijn welkom!
kt88_pp_cathode_follower.jpg
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Inmiddels wat zaken aangepast, want de bootstrapped triode met kathode volger gaf toch niet de resultaten die ik hoopte, dus verder met een nette EF86, kwa vervorming laat de simulator wederom prima cijfers zien, tot zover zijn we dus op de goeie weg!
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Sander als je LTspice installeert kan je daar dan gewoon net als met Kicad schama's maken en ook die simulator runnen of is daar meer voor nodig?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Daar is helaas wel wat meer voor nodig, het is feitelijk gewoon een grafische schil rondom Spice waar je meer op command line niveau opdrachten geeft. D'r zijn vast wel een aantal YouTube videos te vinden over LTspice, die zou ik zeker even kijken.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Kijk ook eens naar Spectrum MicroCap, was ooit de Rolls Royce onder de simulatoren en koste destijds een paar duizend doller. Spectrum is daar vorig jaar mee gestopt en is nu volledig vrijgegeven: http://www.spectrum-soft.com/index.shtm Daarmee teken je i.d.d. heel snel een schema op een intuïtieve manier. Is veel uitgebreider dan LTSpice. Maar je kunt de schema's niet uitwisselen met LTSpice.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dat klinkt me (financieel)prettiger in de oren Pjotr. Ga ik ook bekijken 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
LTspice is ook gratis hoor, kun je gewoon downloaden op onderstaande link:
https://www.analog.com/en/design-center ... lator.html
https://www.analog.com/en/design-center ... lator.html
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ja het downloaden en installeren was ook geen probleem Sander maar zag ergens iets staan over licenties, dacht dat je alsnog moest betalen.
Ik heb tot nu toe met Kicad gewerkt en ben benieuwd of deze programma's net zo makkelijk te gebruiken zijn en of de simulaties bij de een of ander makkelijker uit te voeren zijn? Kan je hier ook gewoon gerbers mee aanmaken?
Ik heb tot nu toe met Kicad gewerkt en ben benieuwd of deze programma's net zo makkelijk te gebruiken zijn en of de simulaties bij de een of ander makkelijker uit te voeren zijn? Kan je hier ook gewoon gerbers mee aanmaken?
