Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

daniel schreef: di 02 nov 2021, 15:52
stroombron in de staart van de fasedraaier?
Kan, maar eerst eens kijken hoe ver ik kom zonder halfgeleiders!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Ik was per ongeluk op mijn versterker op een 12 ohm weerstand vermogen aan het meten
En kwam ook op 27 Volt Wat ik niet goed begreep tot ik de weerstand van mijn dummy op nieuw mat
download/file.php?id=167484&mode=view
Dat is ook met een 6N6P als Fasedraaier
Dus daar komt ook spanning zat uit die Fasedraaier
Bijlagen
583E642F-9DA1-4D5B-ABEE-CFC395448892.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

OpaBert schreef: di 02 nov 2021, 16:46
Dus daar komt ook spanning zat uit die Fasedraaier
Naast spanning moet zo'n fasedraaier ook genoeg stroom kunnen leveren, de ECC99 heeft wat dat betreft meer spierballen dan een 6N6P, en zal dus per saldo minder vervormen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Volgens mij zit er best schot in, dit is pakweg 18W/8 Ohm/1kHz, ik hoor vanzelf wel wanneer ik stoppen kan toch jongens? Gewoon 'Ho, stop maar!' roepen is genoeg ... :bakkie:
simple_kt88_pp_010_thd.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben de draad allang kwijt dus ga nog maar even door…
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Rob Dingen »

De stroombron onder de fase draaier kan toch gewoon een buis zijn.
Daar word hij beter symmetrisch van.
Uiteindelijk trekt de feedback het allemaal wel weer recht maar dit soort versterkers werken openloop ook fatsoenlijk.
Mijn ervaring is dat als het openloop al ergens op lijkt en voegt wat tegenkoppeling toe meestal het beste klinkt.
Door de extra trap toe te voegen en de openloop gain te verhogen krijg je een lagere vervorming maar klinkt het ook beter met de extra trap ertussen.

Rob
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Rob Dingen schreef: di 02 nov 2021, 19:46
De stroombron onder de fase draaier kan toch gewoon een buis zijn.
Daar word hij beter symmetrisch van.
Uiteindelijk trekt de feedback het allemaal wel weer recht maar dit soort versterkers werken openloop ook fatsoenlijk.
Mijn ervaring is dat als het openloop al ergens op lijkt en voegt wat tegenkoppeling toe meestal het beste klinkt.
Door de extra trap toe te voegen en de openloop gain te verhogen krijg je een lagere vervorming maar klinkt het ook beter met de extra trap ertussen.

Rob
Ja, dat kan zeker, maar ik wilde het simpel houden deze keer, dus mocht het een stroombron worden dan wordt het op basis van transistoren. Maar zoals het er nu uitziet gaat het zonder dat soort randschakelingen ook wel goedkomen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, dit is waar ik het vanavond voor gezien hou, ik zit inmiddels op minder dan 0.0025% THD bij pakweg 18W/8 Ohm/1kHz. Ik heb links en rechts wat slimmigheidjes en trucs toegepast om handig gebruik te maken van stroom- of spanningtegenkoppeling icm. lokale terugkoppeling, maar de trukendoos is nu wel zo'n beetje leeg. Ik heb nog gestoeid met Schade tegenkoppeling vanuit de anodes, maar dat zorgt voor meer problemen dan winst omdat de lokale lussen stabiel moeten zijn en om dat voor elkaar te krijgen moeten er weer RC netwerken bij die netto de winst weer teniet doen. Op- c.q. aanmerkingen en suggesties zijn welkom, mijn simulator is geduldig, dus kom maar op!
simple_kt88_pp_010_6922eh.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Nog een paar tweaks, nu in de eindtrap, om de uitgangstrafo nog verder te lineariseren, we zijn vandaag alweer met winst begonnen denk ik maar zo! :yeah:
simple_kt88_pp_011_6922eh.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ik kreeg een tweetal PB's met de vraag waarom ik geen KT120 of KT150 gebruik. Nu kan dat prima, de KT120 past zondermeer in dit ontwerp wat betreft voedingsspanning en bias instelling. En ja, een KT120 kan ik op 100mA bias instellen ipv. de pakweg 70mA die ik nu voor de KT88 gebruik. Voor het maximaal uitgangsvermogen in klasse A/B maakt dat echter niets uit, we blijven op pakweg 60W steken. De vervorming gaat met 0.001% omlaag door de hogere bias, maar da's de moeite niet. Om efficient gebruik te maken van een KT120 zal de voedingsspanning omhoog moeten, of ik moet de KT120 in triode schakelen dan pers ik er misschien 10W meer uit dan een KT88, dus pakweg 45W tov. 35W, maar da's de moeite niet.
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door IkBenIk »

SSassen schreef: di 02 nov 2021, 21:28
Goed, dit is waar ik het vanavond voor gezien hou, ik zit inmiddels op minder dan 0.0025% THD bij pakweg 18W/8 Ohm/1kHz.
Is dat THD-cijfer niet sterk afhankelijk van hoe je binnen LTSpice de componentmodellen hebt gedimensioneerd?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

IkBenIk schreef: wo 03 nov 2021, 16:09
SSassen schreef: di 02 nov 2021, 21:28
Goed, dit is waar ik het vanavond voor gezien hou, ik zit inmiddels op minder dan 0.0025% THD bij pakweg 18W/8 Ohm/1kHz.
Is dat THD-cijfer niet sterk afhankelijk van hoe je binnen LTSpice de componentmodellen hebt gedimensioneerd?
Yep en hoe het nauwkeurig het model überhaupt is. Maar dit is vooralsnog een virtuele versterker met ditto virtuele vervorming...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Wat een negativiteit weer. De modellen sluiten uiteraard niet 100% aan op de realiteit, maar de reden dat simulatoren zoals LTspice bestaan is uiteraard om de realiteit zo goed mogelijk te benaderen zodat de werking en prestaties van een schakeling geverifieerd en geoptimaliseerd kan worden. Mijn ervaring na 20 jaar simuleren is dat dit goed tot zeer goed aansluit bij de realiteit, eerdere ontwerpen die ook daadwerkelijk zijn opgebouwd sloten in de regel prima aan bij de simulatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

Niet gelijk weer met morele waarde oordelen komen Sander. Het blijft een gewetenloos ding van ijzer en glas. Je kunt gewoon geen vervorming simuleren. Daarvoor zijn de modellen te beperkt. In jouw model neem je b.v. de magnetisatie van het ijzer van de trafo niet mee. Spice is prima voor het bestuderen van instelpunten en het bekijken van stabiliteit maar dan houdt het verder ook op met zulke generieke modellen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Om de trafo in het gareel te krijgen ben ik nog even aan het stoeien met een kathode volger configuratie voor de eindtrap, dat werkte immers bij de 6C33 versterker ook erg goed, met een uitgangsimpedantie die nadert aan 0 Ohm, dus wil zeker eens kijken of dat hier ook lukt. Rechts in onderstaande simulaties de normale configuratie met de UGT tussen de anodes, links zit de UGT tussen de kathodes, maar vooralsnog krijg ik er niets zinnigs uit, dus suggesties zijn welkom!
kt88_pp_cathode_follower.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

GLS is ook langsgeweest vandaag met de twee Ogonowski uitgangstransformatoren die ik besteld heb, ze zien er weer keurig verzorgd uit, dus nu is het wachten op de voedingstransformatoren en dan kan ik los met messing spijkertjes en een plankje meranti multiplex!
CC6CF20C-C7B8-4D38-9F14-4B035A67D4AF.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

SSassen schreef: do 04 nov 2021, 13:32
Om de trafo in het gareel te krijgen ben ik nog even aan het stoeien met een kathode volger configuratie voor de eindtrap, dat werkte immers bij de 6C33 versterker ook erg goed, met een uitgangsimpedantie die nadert aan 0 Ohm, dus wil zeker eens kijken of dat hier ook lukt. Rechts in onderstaande simulaties de normale configuratie met de UGT tussen de anodes, links zit de UGT tussen de kathodes, maar vooralsnog krijg ik er niets zinnigs uit, dus suggesties zijn welkom!

kt88_pp_cathode_follower.jpg
Opgelost, de Rdc van de netjes gemodelleerde UGT was het probleem, dus daarmee is helder dat een gangbare UGT niet werkt en er dus om optimaal gebruik te maken van de kathode volger configuratie een custom gewikkelde UGT nodig is.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Inmiddels wat zaken aangepast, want de bootstrapped triode met kathode volger gaf toch niet de resultaten die ik hoopte, dus verder met een nette EF86, kwa vervorming laat de simulator wederom prima cijfers zien, tot zover zijn we dus op de goeie weg! :proost:
simple_kt88pp_022_6922eh.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door peterl »

Sander als je LTspice installeert kan je daar dan gewoon net als met Kicad schama's maken en ook die simulator runnen of is daar meer voor nodig?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

peterl schreef: vr 12 nov 2021, 13:32
Sander als je LTspice installeert kan je daar dan gewoon net als met Kicad schama's maken en ook die simulator runnen of is daar meer voor nodig?
Daar is helaas wel wat meer voor nodig, het is feitelijk gewoon een grafische schil rondom Spice waar je meer op command line niveau opdrachten geeft. D'r zijn vast wel een aantal YouTube videos te vinden over LTspice, die zou ik zeker even kijken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door peterl »

Dank je, ga ik zeker is bekijken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

peterl schreef: vr 12 nov 2021, 13:45
Dank je, ga ik zeker is bekijken.
Kijk ook eens naar Spectrum MicroCap, was ooit de Rolls Royce onder de simulatoren en koste destijds een paar duizend doller. Spectrum is daar vorig jaar mee gestopt en is nu volledig vrijgegeven: http://www.spectrum-soft.com/index.shtm Daarmee teken je i.d.d. heel snel een schema op een intuïtieve manier. Is veel uitgebreider dan LTSpice. Maar je kunt de schema's niet uitwisselen met LTSpice.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door peterl »

Dat klinkt me (financieel)prettiger in de oren Pjotr. Ga ik ook bekijken :dank:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

LTspice is ook gratis hoor, kun je gewoon downloaden op onderstaande link:

https://www.analog.com/en/design-center ... lator.html
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door peterl »

Ja het downloaden en installeren was ook geen probleem Sander maar zag ergens iets staan over licenties, dacht dat je alsnog moest betalen.
Ik heb tot nu toe met Kicad gewerkt en ben benieuwd of deze programma's net zo makkelijk te gebruiken zijn en of de simulaties bij de een of ander makkelijker uit te voeren zijn? Kan je hier ook gewoon gerbers mee aanmaken?
Plaats reactie