Tegenkoppeling Condensator

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Tegenkoppeling Condensator

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum Leden,
Voor mijn mono buizenversterkers ben ik aan het kijken wat verschillende condensatoren doen in de tegenkoppeling.
Nu kwam ik er achter dat niet elke condensator op de plek over de tegenkoppelingsweerstand in dit geval 150 ohm en aan de ingangsbuis ECC81 15 ohm naar massa, kan worden gezet.
ScreenShot467.jpg
ScreenShot467.jpg (34.14 KiB) 466 keer bekeken
Want bij een aantal condensatoren ging de versterker oscilleren dat waren de zelfde waarden condensatoren, in dit geval 470 nano.

Deze Condensatoren zijn daar dus niet voor geschikt de versterker ging oscilleren.
ScreenShot6474.bmp
ScreenShot6474.bmp (536.22 KiB) 466 keer bekeken
Deze hele oude condensatoren doen het wel op die plek over de weerstand van 150 ohm, geen oscillatie.
ScreenShot6471.bmp
ScreenShot6471.bmp (439.78 KiB) 466 keer bekeken
ScreenShot6472.bmp
ScreenShot6472.bmp (448.9 KiB) 466 keer bekeken
ScreenShot6473.bmp
ScreenShot6473.bmp (408.38 KiB) 466 keer bekeken

Heeft iemand daar een verklaring voor?.

Nu wil ik nog een aantal condensatoren uitproberen, er zijn een aantal condensator die een lage spanning kunnen hebben 125 volt kunnen die in de tegenkoppeling worden gezet?.
Groet,
Pim
Laatst gewijzigd door PimDriessen op za 06 nov 2021, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door Kappa7 »

Waarschijnlijk de lagere interne weerstand van de nieuwere condensatoren.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door SSassen »

De beide nieuwe condensatoren zijn 0.47uF, 470nF en niet 47nF, dus daarom oscilleert de versterker waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door PimDriessen »

Kappa7 schreef: za 06 nov 2021, 18:27
Waarschijnlijk de lagere interne weerstand van de nieuwere condensatoren.
Dat is een goede verklaring.

Groet,
Pim
Laatst gewijzigd door PimDriessen op za 06 nov 2021, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door PimDriessen »

SSassen schreef: za 06 nov 2021, 18:45
De beide nieuwe condensatoren zijn 0.47uF, 470nF en niet 47nF, dus daarom oscilleert de versterker waarschijnlijk.
Dat wat een type fout, maar bedankt.
Heb daar verschillende waarden uitgeprobeerd vanaf 1 nano tot 50 nano, en dat ging niet oscilleren, alleen met de twee van de bovenste foto ging het fout.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door SSassen »

Da's logisch Pim, deze zijn een factor 10x zo groot, Zowieso is op de gok condensatoren vervangen niet erg verstandig, zeker in een buizenversterker gezien de hoge spanningen.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door PimDriessen »

SSassen schreef: za 06 nov 2021, 19:09
Da's logisch Pim, deze zijn een factor 10x zo groot, Zowieso is op de gok condensatoren vervangen niet erg verstandig, zeker in een buizenversterker gezien de hoge spanningen.
In de tegenkoppeling staat geen spanning aan de kant van de uitgangstrafo en op de buiskant staat een 0.01 volt op de 15 ohm weerstand.
De vraag over of daar een condensator van 125 volt kan worden geplaatst is daar mee wel beantwoord, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Deze mono buizen versterkers heb ik net gebouwd, dus ik weet wel waar hoge spanningen staan, want ik heb geen schokken opgelopen. :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door SSassen »

Je ziet zeker iets over het hoofd, maar ik heb er een hekel aan mijzelf te moeten herhalen, dus zie aub. mijn vorige reactie.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door PimDriessen »

Nou ik moet het toegeven, daar heb ik overheen gekeken, stom van mij. :goeie:
Is dat ook weer opgelost.
Alleen de vraag over de condensator met een werkspanning 125 volt staat nog open.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door OpaBert »

Pim ik vind nergens een schema waar die terug koppeling weerstand kleiner is dan 3K en de condensator in de pF 470 o.i.d.
De kathode weerstand van de ECC83 1K8 met een elco erover en daaronder 220 ohm aan gnd
Misschien een geheel andere opzet maar blijf die 150 ohm terugkoppel weerstand erg klein en als dat wel klopt
Dan kom je inderdaad op frequentie compensatie condensator in de nFarrads
Vraag het eens aan Anne of Piet1950 dat zijn mannen die op de achterkant van een bierviltje een versterker uitrekenen
Misschien dat het ook werkt met een simulatie, , maar dan moet je wel goed weten welke parameters aan componenten je moet mee geven
Afijn ik kan je geen betere raad geven Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert,
De waarde van 15 ohm en 150 ohm, heb ik met Piet besproken, de zei dat die waarden wel kunnen, wordt alleen de condensator wat hoger, in dit geval rond de 50 nano, en dat werkt goed.
Alleen is nu nog de vraag, kan daar een condensator in die een werkspanning heeft van 125 volt in dit geval een Styroflex.
En die vraag is nu ook beantwoord bedankt Bert :goeie: .
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef: za 06 nov 2021, 20:35
Dag Bert,
De waarde van 15 ohm en 150 ohm, heb ik met Piet besproken, de zei dat die waarden wel kunnen, wordt alleen de condensator wat hoger, in dit geval rond de 50 nano, en dat werkt goed.
Alleen is nu nog de vraag, kan daar een condensator in die een werkspanning heeft van 125 volt in dit geval een Styroflex.

Groet,
Pim
Ja hoor met 50 nF is XC ongeveer 150 ohm bij 20 khz en er staat maar een paar volt Dus 125 volt gaat goed
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert,

Hoe is die formule omdat uit te rekenen?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door OpaBert »

Xc 1
Gedeeld door
2xpi xFxC
F is Hertz en C in Farrad
Kan de formule niet lekker op schrijven
Maar je kan ook een calculator gebruiken Pim
Bijvoorbeeld deze
https://www.eclecticsite.be/elec/resFrequency.htm
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert,

Dat is erg handig, bedankt.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef: za 06 nov 2021, 21:05
Dag Bert,

Dat is erg handig, bedankt.
Groet,
Pim
Graag gedaan Pim
Er zal er ook wel een zijn voor spoelen, maar die gebruiken we bijna nooit
Maar dat is 2×πxFxL
F weer in Hertz en L in Henry
tubes3all
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 nov 2021, 20:22

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door tubes3all »

ik weet niet wat je nu wilt bereiken met de verandering van de tegenkoppelcondensator maar dat is wel een vraag die eerst opgelost moet worden.

Wat vaak gedaan wordt is m.b.v. een blokgolf van 1kHz de blokgolf optimaliseren. Maar jij bent met iets anders bezig denk ik
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door PimDriessen »

tubes3all schreef: di 09 nov 2021, 20:52
ik weet niet wat je nu wilt bereiken met de verandering van de tegenkoppelcondensator maar dat is wel een vraag die eerst opgelost moet worden.

Wat vaak gedaan wordt is m.b.v. een blokgolf van 1kHz de blokgolf optimaliseren. Maar jij bent met iets anders bezig denk ik
Dag Tubes3all,

De blokgolf is bij 1 Khz optimaal met 50 nano, nu ben ik aan het kijken of verschillende condensatoren daar gehoormatig nog iets doen.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door OpaBert »

Als je er een blok uit tover met een punt links boven dat hoor je vrij snel De hoge tonen worden dan harder
Er is een lijst met tekeningen van de Blok met daarbij een uitleg wat het doet
Ik heb het ergens 8-[ Liggen maar waar :-s
Iets dergelijks ook op internet gevonden
http://server.idemdito.org/blog/histo/r ... -amp4g.htm
Nog in het Nederlands ook :shock:
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Tegenkoppeling Condensator

Bericht door PimDriessen »

OpaBert schreef: wo 10 nov 2021, 20:24
Als je er een blok uit tover met een punt links boven dat hoor je vrij snel De hoge tonen worden dan harder
Er is een lijst met tekeningen van de Blok met daarbij een uitleg wat het doet
Ik heb het ergens 8-[ Liggen maar waar :-s
Iets dergelijks ook op internet gevonden
http://server.idemdito.org/blog/histo/r ... -amp4g.htm
Nog in het Nederlands ook :shock:
Dag Bert,
De blokgolf bij 800 Hz en 1000 Hz hebben geen overshoot, zal een dezer dagen een paar foto`s plaatsen.
Bedankt voor de link, altijd handig.
Groet,
Pim
Plaats reactie