Tegenkoppeling Condensator
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Tegenkoppeling Condensator
Beste Forum Leden,
Voor mijn mono buizenversterkers ben ik aan het kijken wat verschillende condensatoren doen in de tegenkoppeling.
Nu kwam ik er achter dat niet elke condensator op de plek over de tegenkoppelingsweerstand in dit geval 150 ohm en aan de ingangsbuis ECC81 15 ohm naar massa, kan worden gezet. Want bij een aantal condensatoren ging de versterker oscilleren dat waren de zelfde waarden condensatoren, in dit geval 470 nano.
Deze Condensatoren zijn daar dus niet voor geschikt de versterker ging oscilleren. Deze hele oude condensatoren doen het wel op die plek over de weerstand van 150 ohm, geen oscillatie.
Heeft iemand daar een verklaring voor?.
Nu wil ik nog een aantal condensatoren uitproberen, er zijn een aantal condensator die een lage spanning kunnen hebben 125 volt kunnen die in de tegenkoppeling worden gezet?.
Groet,
Pim
Voor mijn mono buizenversterkers ben ik aan het kijken wat verschillende condensatoren doen in de tegenkoppeling.
Nu kwam ik er achter dat niet elke condensator op de plek over de tegenkoppelingsweerstand in dit geval 150 ohm en aan de ingangsbuis ECC81 15 ohm naar massa, kan worden gezet. Want bij een aantal condensatoren ging de versterker oscilleren dat waren de zelfde waarden condensatoren, in dit geval 470 nano.
Deze Condensatoren zijn daar dus niet voor geschikt de versterker ging oscilleren. Deze hele oude condensatoren doen het wel op die plek over de weerstand van 150 ohm, geen oscillatie.
Heeft iemand daar een verklaring voor?.
Nu wil ik nog een aantal condensatoren uitproberen, er zijn een aantal condensator die een lage spanning kunnen hebben 125 volt kunnen die in de tegenkoppeling worden gezet?.
Groet,
Pim
Laatst gewijzigd door PimDriessen op za 06 nov 2021, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tegenkoppeling Condensator
Waarschijnlijk de lagere interne weerstand van de nieuwere condensatoren.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Tegenkoppeling Condensator
De beide nieuwe condensatoren zijn 0.47uF, 470nF en niet 47nF, dus daarom oscilleert de versterker waarschijnlijk.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Tegenkoppeling Condensator
Dat is een goede verklaring.
Groet,
Pim
Laatst gewijzigd door PimDriessen op za 06 nov 2021, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Tegenkoppeling Condensator
Dat wat een type fout, maar bedankt.
Heb daar verschillende waarden uitgeprobeerd vanaf 1 nano tot 50 nano, en dat ging niet oscilleren, alleen met de twee van de bovenste foto ging het fout.
Groet,
Pim
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Tegenkoppeling Condensator
Da's logisch Pim, deze zijn een factor 10x zo groot, Zowieso is op de gok condensatoren vervangen niet erg verstandig, zeker in een buizenversterker gezien de hoge spanningen.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Tegenkoppeling Condensator
In de tegenkoppeling staat geen spanning aan de kant van de uitgangstrafo en op de buiskant staat een 0.01 volt op de 15 ohm weerstand.
De vraag over of daar een condensator van 125 volt kan worden geplaatst is daar mee wel beantwoord, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Deze mono buizen versterkers heb ik net gebouwd, dus ik weet wel waar hoge spanningen staan, want ik heb geen schokken opgelopen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Tegenkoppeling Condensator
Je ziet zeker iets over het hoofd, maar ik heb er een hekel aan mijzelf te moeten herhalen, dus zie aub. mijn vorige reactie.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Tegenkoppeling Condensator
Nou ik moet het toegeven, daar heb ik overheen gekeken, stom van mij.
Is dat ook weer opgelost.
Alleen de vraag over de condensator met een werkspanning 125 volt staat nog open.
Groet,
Pim
Is dat ook weer opgelost.
Alleen de vraag over de condensator met een werkspanning 125 volt staat nog open.
Groet,
Pim
Re: Tegenkoppeling Condensator
Pim ik vind nergens een schema waar die terug koppeling weerstand kleiner is dan 3K en de condensator in de pF 470 o.i.d.
De kathode weerstand van de ECC83 1K8 met een elco erover en daaronder 220 ohm aan gnd
Misschien een geheel andere opzet maar blijf die 150 ohm terugkoppel weerstand erg klein en als dat wel klopt
Dan kom je inderdaad op frequentie compensatie condensator in de nFarrads
Vraag het eens aan Anne of Piet1950 dat zijn mannen die op de achterkant van een bierviltje een versterker uitrekenen
Misschien dat het ook werkt met een simulatie, , maar dan moet je wel goed weten welke parameters aan componenten je moet mee geven
Afijn ik kan je geen betere raad geven Pim
De kathode weerstand van de ECC83 1K8 met een elco erover en daaronder 220 ohm aan gnd
Misschien een geheel andere opzet maar blijf die 150 ohm terugkoppel weerstand erg klein en als dat wel klopt
Dan kom je inderdaad op frequentie compensatie condensator in de nFarrads
Vraag het eens aan Anne of Piet1950 dat zijn mannen die op de achterkant van een bierviltje een versterker uitrekenen
Misschien dat het ook werkt met een simulatie, , maar dan moet je wel goed weten welke parameters aan componenten je moet mee geven
Afijn ik kan je geen betere raad geven Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Tegenkoppeling Condensator
Dag Bert,
De waarde van 15 ohm en 150 ohm, heb ik met Piet besproken, de zei dat die waarden wel kunnen, wordt alleen de condensator wat hoger, in dit geval rond de 50 nano, en dat werkt goed.
Alleen is nu nog de vraag, kan daar een condensator in die een werkspanning heeft van 125 volt in dit geval een Styroflex.
En die vraag is nu ook beantwoord bedankt Bert
.
Groet,
Pim
De waarde van 15 ohm en 150 ohm, heb ik met Piet besproken, de zei dat die waarden wel kunnen, wordt alleen de condensator wat hoger, in dit geval rond de 50 nano, en dat werkt goed.
Alleen is nu nog de vraag, kan daar een condensator in die een werkspanning heeft van 125 volt in dit geval een Styroflex.
En die vraag is nu ook beantwoord bedankt Bert
Groet,
Pim
Re: Tegenkoppeling Condensator
Ja hoor met 50 nF is XC ongeveer 150 ohm bij 20 khz en er staat maar een paar volt Dus 125 volt gaat goedPimDriessen schreef: ↑za 06 nov 2021, 20:35Dag Bert,
De waarde van 15 ohm en 150 ohm, heb ik met Piet besproken, de zei dat die waarden wel kunnen, wordt alleen de condensator wat hoger, in dit geval rond de 50 nano, en dat werkt goed.
Alleen is nu nog de vraag, kan daar een condensator in die een werkspanning heeft van 125 volt in dit geval een Styroflex.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Tegenkoppeling Condensator
Dag Bert,
Hoe is die formule omdat uit te rekenen?.
Groet,
Pim
Hoe is die formule omdat uit te rekenen?.
Groet,
Pim
Re: Tegenkoppeling Condensator
Xc 1
Gedeeld door
2xpi xFxC
F is Hertz en C in Farrad
Kan de formule niet lekker op schrijven
Maar je kan ook een calculator gebruiken Pim
Bijvoorbeeld deze
https://www.eclecticsite.be/elec/resFrequency.htm
Gedeeld door
2xpi xFxC
F is Hertz en C in Farrad
Kan de formule niet lekker op schrijven
Maar je kan ook een calculator gebruiken Pim
Bijvoorbeeld deze
https://www.eclecticsite.be/elec/resFrequency.htm
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Tegenkoppeling Condensator
Graag gedaan Pim
Er zal er ook wel een zijn voor spoelen, maar die gebruiken we bijna nooit
Maar dat is 2×πxFxL
F weer in Hertz en L in Henry
Re: Tegenkoppeling Condensator
ik weet niet wat je nu wilt bereiken met de verandering van de tegenkoppelcondensator maar dat is wel een vraag die eerst opgelost moet worden.
Wat vaak gedaan wordt is m.b.v. een blokgolf van 1kHz de blokgolf optimaliseren. Maar jij bent met iets anders bezig denk ik
Wat vaak gedaan wordt is m.b.v. een blokgolf van 1kHz de blokgolf optimaliseren. Maar jij bent met iets anders bezig denk ik
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Tegenkoppeling Condensator
Dag Tubes3all,tubes3all schreef: ↑di 09 nov 2021, 20:52ik weet niet wat je nu wilt bereiken met de verandering van de tegenkoppelcondensator maar dat is wel een vraag die eerst opgelost moet worden.
Wat vaak gedaan wordt is m.b.v. een blokgolf van 1kHz de blokgolf optimaliseren. Maar jij bent met iets anders bezig denk ik
De blokgolf is bij 1 Khz optimaal met 50 nano, nu ben ik aan het kijken of verschillende condensatoren daar gehoormatig nog iets doen.
Groet,
Pim
Re: Tegenkoppeling Condensator
Als je er een blok uit tover met een punt links boven dat hoor je vrij snel De hoge tonen worden dan harder
Er is een lijst met tekeningen van de Blok met daarbij een uitleg wat het doet
Ik heb het ergens
Liggen maar waar 
Iets dergelijks ook op internet gevonden
http://server.idemdito.org/blog/histo/r ... -amp4g.htm
Nog in het Nederlands ook
Er is een lijst met tekeningen van de Blok met daarbij een uitleg wat het doet
Ik heb het ergens
Iets dergelijks ook op internet gevonden
http://server.idemdito.org/blog/histo/r ... -amp4g.htm
Nog in het Nederlands ook
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Tegenkoppeling Condensator
Dag Bert,OpaBert schreef: ↑wo 10 nov 2021, 20:24Als je er een blok uit tover met een punt links boven dat hoor je vrij snel De hoge tonen worden dan harder
Er is een lijst met tekeningen van de Blok met daarbij een uitleg wat het doet
Ik heb het ergensLiggen maar waar
Iets dergelijks ook op internet gevonden
http://server.idemdito.org/blog/histo/r ... -amp4g.htm
Nog in het Nederlands ook![]()
De blokgolf bij 800 Hz en 1000 Hz hebben geen overshoot, zal een dezer dagen een paar foto`s plaatsen.
Bedankt voor de link, altijd handig.
Groet,
Pim
