VFD voor boormachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef: za 06 nov 2021, 17:27
Nette machine, zo te zien.
Enkel of 3 fasen ? die stekker verward mij wat.
3 fasen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Pjotr »

Frequentie regelaar er aan :sure: Pas wel op met die dingen dat bij laag toerental de motor nog voldoende koeling krijgt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: zo 07 nov 2021, 14:36
Frequentie regelaar er aan :sure: Pas wel op met die dingen dat bij laag toerental de motor nog voldoende koeling krijgt.
ligt al klaar :bakkie:
in de handleiding van de vfd staat dat ook al idd
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door AntonZ »

Mooie nieuwe kolomboor HJ!

Als je wel geregeld traag zou willen draaien met de vfd, dan zou je nog geforceerde koeling op de motor kunnen overwegen. Waarschijnlijk niet nodig als je naast de vfd ook voldoende met v-snaar en poelies kunt spelen.

op het werk wordt ons dat ook steeds aangeraden door de leveranciers van motoren, alleen de omgeving waarin die draaien zorgt ervoor dat geforceerde koeling daar niet heel blijft
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Pjotr »

Dat is bij continue gebruik zoals b.v. grote mengmachines. Denk dat het met intermitterend gebruik zoals voor de hobby wel mee valt als je een beetje oplet. Meestal gebruik je hem toch meer op volle snelheid.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Lnsadnoh »

Henkjan schreef: za 06 nov 2021, 15:08
IMG_20211106_132427Z_HDR.jpg

IMG_20211106_132449Z_HDR.jpg
Oud degelijk spul! :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Henkjan »

als het goed is , is de laagste snelheid (met de poelies dus) op 50Hz 200rpm, ik denk laag genoeg.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef: zo 07 nov 2021, 17:15
als het goed is , is de laagste snelheid (met de poelies dus) op 50Hz 200rpm, ik denk laag genoeg.
Voor klein spul wel hoor, maar echt grote spiraalboren willen nog wat minder...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Henkjan »

ja, denk ik ook wel. vind wat langzaam ook wel fijn

volgens de handleiding van de vfd kan je een PTC in de motor zetten die dan de vsd gebruikt als overtemp bescherming (maar wat voor ptc staat er dan weer niet b ij)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Pjotr »

Gewoon zelf even opletten. Als je je vingers aan de motor brandt is het tijd hem hem even af te laten koelen. Maar ik neem toch aan dat je geen 16 mm in massief staal gaat boren? Voor hout hoef je je geen zorgen te maken. Ook niet met de gatenzaag.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Shadow »

Die sensor is achteraf wat lastiger te installeren en zoals Peter al zegt, onnodig voor hobbygebruik, langer als een uur onder de 20hz draaien, da's vragen om gedonder :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Henkjan »

ah mooi. hout met de gatenzaag en alu met de stappenboor zullen de zwaarste toepassingen zijn

is het nog zinvol om (zoals de handleiding suggereert) om de VFD in een metalen kastje te doen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Pjotr »

Zit ie dat niet dan? Welke is het, linkje? Het is sowieso wel slim om te zorgen voor je veiligheid qua netspanning. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen O:) Het zou dan vanwege EMC zijn. Maar dan moet je eigenlijk ook afgeschermde kabel naar de motor gebruiken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Henkjan »

Siemens Micromaster Vector 6SE3213-6BA40
Bijlagen
siemens-micromaster-vector-manual.pdf
(1.12 MiB) 766 keer gedownload
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Henkjan »

16363733740572362559788576861626.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Tja, is dus voor de EMC afscherming. Zou het even bekijken met je mobiel of DECT. Heb je geen bereik meer dan zeker in een metalen kast + afgeschermde kabel (4 aderig Lapp kabel van Conrad b.v.). Maar uiteindelijk wil je meestal toch met een potmeter de frequentie in kunnen stellen. En wil je een aparte aan/uit schakelaar met nulspanningsbeveiliging. Dus dan is sowieso een metalen kast wel slim. Zou gewoon zoveel mogelijk de handleiding volgen.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: VFD voor boormachine

Bericht door AntonZ »

Yep, EMC afscherming is wel verstandig voor een VFD, en daarbij ook afgeschermde motorkabel gebruiken. Kijk even na of de drive een netfilter heeft. Op sommige drives is dat optioneel. Als je dan het netfilter weg laat, dan kan de hele buurt meegenieten als je de boormachine gebruikt. Dat stoort als een malle :twisted:

Let op:
De mantel van een afgeschermde motorkabel op een VFD verbind je aan beide kanten goed met de massa/aarde. Dat is anders dan wij gewend zijn van afgeschermde signaalkabels, die we doorgaans eenzijdig aarden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

AntonZ schreef: ma 08 nov 2021, 18:37
.... Kijk even na of de drive een netfilter heeft. Op sommige drives is dat optioneel. Als je dan het netfilter weg laat, dan kan de hele buurt meegenieten als je de boormachine gebruikt. Dat stoort als een malle :twisted: ...
er zit een beperkt filter in, daarmee is die class 1 (industry). er is ook nog een extern filter waarmee die op class 3 (residential) komt, die kon ik zowaar vinden bij een wepsjop en heb ik dus maar besteld.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: VFD voor boormachine

Bericht door AntonZ »

Dat is top :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: ma 08 nov 2021, 9:58
ah mooi. hout met de gatenzaag en alu met de stappenboor zullen de zwaarste toepassingen zijn

is het nog zinvol om (zoals de handleiding suggereert) om de VFD in een metalen kastje te doen?
tegen t stof is dat kastje mss ook wel een goed idee :relax:
nog ff puzzelen met stekkers enzo, dat t wel een beetje verplaatsbaar blijft
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Hoezo? Ga je die boormachine mee naar klussen sjouwen? Zou dat kastje gewoon vlakbij onder handbereik aan de muur hangen met een kort snoer naar de machine. Dat zou ik vast bedraden i.v.m. afscherming --> dus een kast met wartels. Die machine kun je toch ook beter met M10 vast op de werkbank bouten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

het zal niet vaak gebeuren, maar ik voorzie dat ik t ding wel eens op een andere plek op de werkbank wil hebben, of mss zelfs er even vanaf (m'n schuur is niet zo groot). normaal staat de boor aan de linkerkant van de werkbank (stukje uit de hoek), maar als ik in het midden van een wat langer werkstuk wil boren, dan zal ik 'm wel willen kunnen verschuiven. optie is om de 230V met een stekkerverbinding (IEC of Powercon?) aan t kastje te maken, dan kan de motor kabel vast bedraad aan t kastje.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Shadow »

Ik heb hem ook niet vast staan, gaat nergens naar toe...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: VFD voor boormachine

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef: di 09 nov 2021, 20:43
Ik heb hem ook niet vast staan, gaat nergens naar toe...
:lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Stel je voor, wil je even een gaatje boren, is je boormachine een patatje halen... :shock: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”