3 fasen.
VFD voor boormachine
Moderator: Beheerdersteam
Re: Je nieuwste aanwinst...
Frequentie regelaar er aan
Pas wel op met die dingen dat bij laag toerental de motor nog voldoende koeling krijgt.
Re: Je nieuwste aanwinst...
Mooie nieuwe kolomboor HJ!
Als je wel geregeld traag zou willen draaien met de vfd, dan zou je nog geforceerde koeling op de motor kunnen overwegen. Waarschijnlijk niet nodig als je naast de vfd ook voldoende met v-snaar en poelies kunt spelen.
op het werk wordt ons dat ook steeds aangeraden door de leveranciers van motoren, alleen de omgeving waarin die draaien zorgt ervoor dat geforceerde koeling daar niet heel blijft
Als je wel geregeld traag zou willen draaien met de vfd, dan zou je nog geforceerde koeling op de motor kunnen overwegen. Waarschijnlijk niet nodig als je naast de vfd ook voldoende met v-snaar en poelies kunt spelen.
op het werk wordt ons dat ook steeds aangeraden door de leveranciers van motoren, alleen de omgeving waarin die draaien zorgt ervoor dat geforceerde koeling daar niet heel blijft
Re: Je nieuwste aanwinst...
Dat is bij continue gebruik zoals b.v. grote mengmachines. Denk dat het met intermitterend gebruik zoals voor de hobby wel mee valt als je een beetje oplet. Meestal gebruik je hem toch meer op volle snelheid.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Je nieuwste aanwinst...
als het goed is , is de laagste snelheid (met de poelies dus) op 50Hz 200rpm, ik denk laag genoeg.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Je nieuwste aanwinst...
ja, denk ik ook wel. vind wat langzaam ook wel fijn
volgens de handleiding van de vfd kan je een PTC in de motor zetten die dan de vsd gebruikt als overtemp bescherming (maar wat voor ptc staat er dan weer niet b ij)
volgens de handleiding van de vfd kan je een PTC in de motor zetten die dan de vsd gebruikt als overtemp bescherming (maar wat voor ptc staat er dan weer niet b ij)
Re: Je nieuwste aanwinst...
Gewoon zelf even opletten. Als je je vingers aan de motor brandt is het tijd hem hem even af te laten koelen. Maar ik neem toch aan dat je geen 16 mm in massief staal gaat boren? Voor hout hoef je je geen zorgen te maken. Ook niet met de gatenzaag.
Re: Je nieuwste aanwinst...
Die sensor is achteraf wat lastiger te installeren en zoals Peter al zegt, onnodig voor hobbygebruik, langer als een uur onder de 20hz draaien, da's vragen om gedonder 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Je nieuwste aanwinst...
ah mooi. hout met de gatenzaag en alu met de stappenboor zullen de zwaarste toepassingen zijn
is het nog zinvol om (zoals de handleiding suggereert) om de VFD in een metalen kastje te doen?
is het nog zinvol om (zoals de handleiding suggereert) om de VFD in een metalen kastje te doen?
Re: Je nieuwste aanwinst...
Zit ie dat niet dan? Welke is het, linkje? Het is sowieso wel slim om te zorgen voor je veiligheid qua netspanning. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen
Het zou dan vanwege EMC zijn. Maar dan moet je eigenlijk ook afgeschermde kabel naar de motor gebruiken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Je nieuwste aanwinst...
Siemens Micromaster Vector 6SE3213-6BA40
- Bijlagen
-
- siemens-micromaster-vector-manual.pdf
- (1.12 MiB) 766 keer gedownload
Re: VFD voor boormachine
Tja, is dus voor de EMC afscherming. Zou het even bekijken met je mobiel of DECT. Heb je geen bereik meer dan zeker in een metalen kast + afgeschermde kabel (4 aderig Lapp kabel van Conrad b.v.). Maar uiteindelijk wil je meestal toch met een potmeter de frequentie in kunnen stellen. En wil je een aparte aan/uit schakelaar met nulspanningsbeveiliging. Dus dan is sowieso een metalen kast wel slim. Zou gewoon zoveel mogelijk de handleiding volgen.
Re: VFD voor boormachine
Yep, EMC afscherming is wel verstandig voor een VFD, en daarbij ook afgeschermde motorkabel gebruiken. Kijk even na of de drive een netfilter heeft. Op sommige drives is dat optioneel. Als je dan het netfilter weg laat, dan kan de hele buurt meegenieten als je de boormachine gebruikt. Dat stoort als een malle
Let op:
De mantel van een afgeschermde motorkabel op een VFD verbind je aan beide kanten goed met de massa/aarde. Dat is anders dan wij gewend zijn van afgeschermde signaalkabels, die we doorgaans eenzijdig aarden.
Let op:
De mantel van een afgeschermde motorkabel op een VFD verbind je aan beide kanten goed met de massa/aarde. Dat is anders dan wij gewend zijn van afgeschermde signaalkabels, die we doorgaans eenzijdig aarden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: VFD voor boormachine
er zit een beperkt filter in, daarmee is die class 1 (industry). er is ook nog een extern filter waarmee die op class 3 (residential) komt, die kon ik zowaar vinden bij een wepsjop en heb ik dus maar besteld.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Je nieuwste aanwinst...
tegen t stof is dat kastje mss ook wel een goed idee
nog ff puzzelen met stekkers enzo, dat t wel een beetje verplaatsbaar blijft
Re: VFD voor boormachine
Hoezo? Ga je die boormachine mee naar klussen sjouwen? Zou dat kastje gewoon vlakbij onder handbereik aan de muur hangen met een kort snoer naar de machine. Dat zou ik vast bedraden i.v.m. afscherming --> dus een kast met wartels. Die machine kun je toch ook beter met M10 vast op de werkbank bouten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: VFD voor boormachine
het zal niet vaak gebeuren, maar ik voorzie dat ik t ding wel eens op een andere plek op de werkbank wil hebben, of mss zelfs er even vanaf (m'n schuur is niet zo groot). normaal staat de boor aan de linkerkant van de werkbank (stukje uit de hoek), maar als ik in het midden van een wat langer werkstuk wil boren, dan zal ik 'm wel willen kunnen verschuiven. optie is om de 230V met een stekkerverbinding (IEC of Powercon?) aan t kastje te maken, dan kan de motor kabel vast bedraad aan t kastje.
Re: VFD voor boormachine
Stel je voor, wil je even een gaatje boren, is je boormachine een patatje halen...

