M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Moderator: Beheerdersteam
M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Hierbij wil ik ervaring op gaan doen wat betreft een standaard meting van een speaker.
Via Vrolijke noot een hagelnieuwe MINIDSP UMK-1 microfoon over kunnen nemen via rubriek "Gevraagd".
Nu dan ook in bezit.
Ik ga de software gebruiken van REW en volg de instructies op in het youtube filmpje.
Via Vrolijke noot een hagelnieuwe MINIDSP UMK-1 microfoon over kunnen nemen via rubriek "Gevraagd".
Nu dan ook in bezit.
Ik ga de software gebruiken van REW en volg de instructies op in het youtube filmpje.
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Aansluiten van de microfoon op de laptop.
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Ik heb de calibration files ingesteld voor de uitgangen en geselecteerd op de Huiskamer speakers via Bluetooth.
Dit zou goed moeten zijn tot zover.
Als ik ga meten zet ik de Yamaha op "Pure Direct" weergave.
Dit zou goed moeten zijn tot zover.
Als ik ga meten zet ik de Yamaha op "Pure Direct" weergave.
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
In het filmpje wordt geadviseerd de volume uitsturing naar ca. 75 dB af te stellen.
De microfoon geplaatst voor de driver en het volume op "Pure Direct" afgesteld op die waarde.
So far so good neem ik aan.
Of is er wat te zeggen over de afstand van de microfoon t.o.v. de driver?
De meting ga ik later doen in de middag omdat 75 dB op de zondagochtend wellicht wat hard is
.
De microfoon geplaatst voor de driver en het volume op "Pure Direct" afgesteld op die waarde.
So far so good neem ik aan.
Of is er wat te zeggen over de afstand van de microfoon t.o.v. de driver?
De meting ga ik later doen in de middag omdat 75 dB op de zondagochtend wellicht wat hard is
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Heb je via bluetooth geen vertraging op de lijn zitten?
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Geen idee Shadow?
Is dit van toepassing?
De microfoon neemt toch gewoon een signaal op?
Is dit van toepassing?
De microfoon neemt toch gewoon een signaal op?
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Hier de voorgestelde opstelling.
Misschien vanmiddag de OB met F18 weg i.v.m. verstoring?
De T90A losgekoppeld.
Edit: Dus enkel de meting met de Tangband W8-1772.
Misschien ook nog een meting uit de poort.
Misschien vanmiddag de OB met F18 weg i.v.m. verstoring?
De T90A losgekoppeld.
Edit: Dus enkel de meting met de Tangband W8-1772.
Misschien ook nog een meting uit de poort.
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Okee hier dan de eerste meetresultaten van de opstelling hierboven.
Ik heb 3 keer gemeten.
Is er wat over te zeggen?
Edit: De Tangband is ongefilterd.
Onderaan een werkelijke curve zonder smoothing.
Ik heb 3 keer gemeten.
Is er wat over te zeggen?
Edit: De Tangband is ongefilterd.
Onderaan een werkelijke curve zonder smoothing.
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Misschien wat verder van de speaker meten om het hoog van de tweeter goed te laten mengen met de bas driver.
denk aan iets van 1 tot 1.5M.
Er is dacht ik een vuistregel voor dat je op minimaal x aantal keer de diameter van de driver moet zitten maar daar ben ik eigenlijk niet zo heel erg in thuis. de microfoon staat dan op de hoogte tussen beide drivers in.
Wel goed om te zien dat je aan het meten geslagen bent.
Heb zelf geen ervaring met REW en heb geen idee waar ik naar kijk als ik je meting zie.
Aangezien je binnen meet zal je aan het laag geen aandacht kunnen geven dus daar even niet naar kijken.
In dit geval zal het om de aansluiting gaan van de tweeter en het laag.
Het verder naar achter zetten van de microfoon zal wel tot gevolg hebben dat je ook reflecties gaat meten en die moet je er uit filteren.
Hoe dat in REW gaat geen idee.
denk aan iets van 1 tot 1.5M.
Er is dacht ik een vuistregel voor dat je op minimaal x aantal keer de diameter van de driver moet zitten maar daar ben ik eigenlijk niet zo heel erg in thuis. de microfoon staat dan op de hoogte tussen beide drivers in.
Wel goed om te zien dat je aan het meten geslagen bent.
Heb zelf geen ervaring met REW en heb geen idee waar ik naar kijk als ik je meting zie.
Aangezien je binnen meet zal je aan het laag geen aandacht kunnen geven dus daar even niet naar kijken.
In dit geval zal het om de aansluiting gaan van de tweeter en het laag.
Het verder naar achter zetten van de microfoon zal wel tot gevolg hebben dat je ook reflecties gaat meten en die moet je er uit filteren.
Hoe dat in REW gaat geen idee.
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Ik meet puur enkel 1 stuks full range Tangband in de behuizing.
Tweeter erboven dus niet aangesloten.
De Tangband is niet gefilterd en dus direct aangesloten op de Yamaha.
Zal de meting ook uitvoeren op een grotere afstand.
Jeroen wellicht adviezen?
Tweeter erboven dus niet aangesloten.
De Tangband is niet gefilterd en dus direct aangesloten op de Yamaha.
Zal de meting ook uitvoeren op een grotere afstand.
Jeroen wellicht adviezen?
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Hoe dichterbij je meet hoe minder je de bafflestep en diffractie effecten meeneemt in je meting. Bij meting op een meter neem je die “voldoende” mee. Verschil met meting op 2 meting is niet zo groot meer.
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Als je puur de response van de speaker wil meten, kun je een gate of window instellen. Selecteer de tab 'Impulse' (tussen 'distortion' en 'Filtered IR' Dan kun je de response van de driver in de tijd bekijken. Via de knop 'IR Window' kun je een gate instellen zodat je alleen de response van de speaker meet. Meestal is de gate iets van 3 of 3.5 ms. Zorg dat er om de speaker heen binnen 1 meter niets staat. Anders neem je de kamer-reflecties alsnog mee.
Groet,
Satefan
Edit: Het instellen van de gate kun je bij bestaande metingen doen. Je hoeft dus niet opnieuw te meten.
Edit2: In een huiskamer is het lastig omhet laag goed te meten (lukt alleen redelijk met near-field metingen). Je kunt REW het signaal laten genereren vanaf 200hz of zo - daaronder zijn de metingen, indien vanaf 1 meter of meer gemeten) onbetrouwbaar en niet representatief.
Groet,
Satefan
Edit: Het instellen van de gate kun je bij bestaande metingen doen. Je hoeft dus niet opnieuw te meten.
Edit2: In een huiskamer is het lastig omhet laag goed te meten (lukt alleen redelijk met near-field metingen). Je kunt REW het signaal laten genereren vanaf 200hz of zo - daaronder zijn de metingen, indien vanaf 1 meter of meer gemeten) onbetrouwbaar en niet representatief.
Laatst gewijzigd door satefan op di 09 nov 2021, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Die trui om het statief en de buisisolatie doen trouwens meer kwaad dan goed, denk ik. Ik zorg bij 'gated' metingen meestal ervoor dat de microfoon halverwege vloer en plafond zit: de speaker moet daarvoor doorgaans wat omhoog. Zo gauw je de vloerreflectie wel wilt meenemen bij metingen op de luisterplek, moet hij natuurlijk weer op de vloer.
Re: M'n eerste meting met de MINIDSP UMK-1 i.c.m. REW
Ik zou de trui denk ik ook weglaten. Ik ben benieuwd naar een gated meting - dat geeft een goed beeld van hoe de speaker zich gedraagt zonder de ruimte-invloeden. Mijn verwachting is overigens om een aantal diffractie-artefacten te zien. De baffle vertoont behoorlijk wat discontinuiteiten. Met name in het verticale vlak. Dit vertaalt zich naar pieken en dalen als je on-axis meet. Ik denk ook dat de afstemming aan de frisse kant is, als je de meting bekijkt dan kun je al een oplopend karakter waarnemen. Maar als je er een gate op zet zal het duidelijk worden.
Je kan ook de MDAT even delen hier, dan kunnen we direct met je meekijken in REW etc. Mag. Moet niet.
Je kan ook de MDAT even delen hier, dan kunnen we direct met je meekijken in REW etc. Mag. Moet niet.
