RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

Geacht forum,

Ik ben er niet zo in thuis, zie door de bomen het bos niet en kan zo ook niet inschatten of het iets is wat ik zo via Google voorgeschoteld krijg. Ik ben op zoek naar een niet te complex, solid-state, hoofdtelefoon versterker ontwerpje.

Ik heb een (bijna vintage) AKG K-500 en de meeste hoofdtelefoon uitgangen hebben moeite met hem, moet het volume zowat helemaal opendraaien. Onderstaande spec's kan ik nog terugvinden van de K-500:

Nom. power rating: 200mW
Max. voltage: 4.9V
Max. current: 41mA
Max. S.P.L.: 116dB
Impedance: 120Ω
Efficiency: 94dB/1mW (103dB/1V)

Zoek dus een ontwerp die wat beter matched met de K-500 dan wat ik hier in huis heb.

Bij voorbaat dank.

H.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door molekuul »

In de electuur van februari 1983 staat een discrete klasse A koptelefoon versterker. Ik gebruik deze al jaren voor mijn AKG K 340, ook een moilijk aan te sturen koptelefoon.
Deze koptelefoon versterker was bedoeld voor de Prelude regel versterker
Groetjes,

Joris
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

Er zijn tegenwoordig dedicated ic’s waar je eenvoudig een goede goede hoofdtelefoon versterker mee kunt bouwen. Power zat, kunt er goed hoogohmige hoofdtelefoons mee aansturen. Heb zelf een TPA6120 gebruikt in mijn ZBA CA, die bevalt prima, misschien als idee. viewtopic.php?f=7&t=25800&start=50
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

Dank heren. Die TPA is interessant.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Kappa7 »

De DCG3 kan dat prima aan. Die gebruik ik ook voor mijn AKG en is ook nog eens een hele mooie voorversterker.
https://www.diyaudio.com/forums/analog- ... phone.html
viewtopic.php?f=7&t=27689&hilit=DCG3
Mocht je hem willen proberen voor dat je gaat bouwen ben je van harte welkom.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door ray5150 »

hsmeets schreef: zo 31 okt 2021, 0:02
Dank heren. Die TPA is interessant.
Ik weet niet Barry daar nog printjes voor over heeft van zijn versterker project ?
Ander is er op ebay genoeg te krijgen aan kant en klare module's met deze chip.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 0&_sacat=0
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door timpert »

De beroemde/beruchte O2 zou je koptelefoon goed moeten kunnen aansturen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

Kappa7 schreef: zo 31 okt 2021, 11:59
De DCG3 kan dat prima aan. Die gebruik ik ook voor mijn AKG en is ook nog eens een hele mooie voorversterker.
https://www.diyaudio.com/forums/analog- ... phone.html
viewtopic.php?f=7&t=27689&hilit=DCG3
Mocht je hem willen proberen voor dat je gaat bouwen ben je van harte welkom.
Dank voor het aanbod, Ermelo is voor deze limbonees echter wel een heel eind. En ik geloof je op je woord dat het prima werkt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef: zo 31 okt 2021, 12:41
hsmeets schreef: zo 31 okt 2021, 0:02
Dank heren. Die TPA is interessant.
Ik weet niet Barry daar nog printjes voor over heeft van zijn versterker project ?
Ander is er op ebay genoeg te krijgen aan kant en klare module's met deze chip.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 0&_sacat=0
Ja, ik zag ook al de nodige, maar ik wou er ook een KiCad leer projectje van maken (en tegelijk de voeding er bij te zetten op de print).
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

timpert schreef: zo 31 okt 2021, 14:57
De beroemde/beruchte O2 zou je koptelefoon goed moeten kunnen aansturen.
Zo beroemd/berucht dat O2 mij helemaal niks zegt :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door FR_Aad »

Volgmodus aan!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

hsmeets schreef: zo 31 okt 2021, 15:57
timpert schreef: zo 31 okt 2021, 14:57
De beroemde/beruchte O2 zou je koptelefoon goed moeten kunnen aansturen.
Zo beroemd/berucht dat O2 mij helemaal niks zegt :lol:
Gevonden. Denk dat deze een bridge too far is, wel interssant om over de ontwerp keuzes te lezen overigens.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Pjotr »

Tja, als ik dat diyaudio draadje langs loop is het wel een beetje old school en veel werk... op zich niks mis mee natuurlijk. Die TPA6120 is een uitstekende sjip die met gemak ook HP aanstuurt die wat meer spanning nodig hebben. Gaat echt niet onderdoen voor die O2 maar wel stuk overzichtelijker.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Kappa7 »

hsmeets schreef: zo 31 okt 2021, 15:52
Kappa7 schreef: zo 31 okt 2021, 11:59
De DCG3 kan dat prima aan. Die gebruik ik ook voor mijn AKG en is ook nog eens een hele mooie voorversterker.
https://www.diyaudio.com/forums/analog- ... phone.html
viewtopic.php?f=7&t=27689&hilit=DCG3
Mocht je hem willen proberen voor dat je gaat bouwen ben je van harte welkom.
Dank voor het aanbod, Ermelo is voor deze limbonees echter wel een heel eind. En ik geloof je op je woord dat het prima werkt.
Prima geen probleem.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Marp »

Even zijdelings: is zo'n TPA6120 ook nog aanbevelenswaardig voor 2kOhm?
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hanselchen »

Uiteraard is er niks mis met een solid state hoofdtelefoon versterker, edoch nu heb je de mazzel dat je een hoofdtelefoon hebt met relatief hoge impedantie en voldoende gevoeligheid. Waarom niet een OTL buizenbakje? 2 tot 4 gangbare en betaalbare buisjes met een handje vol dito componenenten. En het ontwerp met bijpassende voeding is verre van complex.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Pjotr »

Marp schreef: zo 31 okt 2021, 19:30
Even zijdelings: is zo'n TPA6120 ook nog aanbevelenswaardig voor 2kOhm?
Dat is wel erg hoog. Welke is dat? En wat is de opgegeven gevoeligheid?

Ga je uit van 95dB/1mW dan heb je een spanning nodig wortel(P x R) = wortel (1e-3 x 2e3) = 1,41V_rms oftewel 2V_piek. Voor elke 10dB meer heb je dan ongeveer 3x meer spanning nodig. Lijkt mij geen probleem voor de TPA6120. Maar een luisterniveau van meer dan 106dB - 110dB in de pieken is dan wel de max.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

hanselchen schreef: zo 31 okt 2021, 20:31
Uiteraard is er niks mis met een solid state hoofdtelefoon versterker, edoch nu heb je de mazzel dat je een hoofdtelefoon hebt met relatief hoge impedantie en voldoende gevoeligheid. Waarom niet een OTL buizenbakje? 2 tot 4 gangbare en betaalbare buisjes met een handje vol dito componenenten. En het ontwerp met bijpassende voeding is verre van complex.
Het "moet" zo klein/compact mogelijk zijn. Wordt gecombineerd met een streamer. Denk hierbij aan een rpi zero 2 met bijpassend dac kaartje van Allo/Justboom/Hifiberry.
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door IkBenIk »

molekuul schreef: za 30 okt 2021, 21:50
In de electuur van februari 1983 staat een discrete klasse A koptelefoon versterker.
Nog steeds een net ontwerp, ondanks de ouderdom.

https://archive.org/details/Elektuur232 ... ew=theater
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door timpert »

Ik had niet begrepen dat je er een PCB ontwerpoefening van wilde maken. Van de O2 heb ik hier nog een onderdelenpakketje liggen inclusief print en behuizing. Kan je wel overnemen van me als je interesse hebt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

Wees je er wel van bewust dat de TPA6120 een exposed pad heeft. Dit is een pad onder de chip, die moet aan gnd. Er zijn meerdere manieren, ik doe dit met een simpel Aldi kookplaatje waar ik de print op leg, om onderwarmte te maken. Dit doe je als eerst, voor dat je de andere componenten plaatst.

Verder is het qua schema en layout vrij eenvoudig, in de datasheet staat eigenlijk letterlijk hoe je dit moet doen. Ik had vrij weinig ruimte bij de frontplaat en heb er een smalle lange uitvoering van gemaakt, maar dit kun je naar eigen inzicht anders doen natuurlijk. Of iets van voeding erbij op knutselen, de TPA wil wel een symmetrische voeding zien.

Ik luister thuis zelden met hoofdtelefoon naar muziek, en heb 'm alleen ingebouwd voor als ik een film kijk zonder dat anderen er last van hebben, hij schakelt bij mij daarom pas aan als de 6.3mm steker erin gestoken wordt. Staat íe niet altijd nodeloos aan.
IMG_1693.JPG
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door timpert »

Barry2001 schreef: ma 01 nov 2021, 9:31
Wees je er wel van bewust dat de TPA6120 een exposed pad heeft. Dit is een pad onder de chip, die moet aan gnd. Er zijn meerdere manieren, ik doe dit met een simpel Aldi kookplaatje waar ik de print op leg, om onderwarmte te maken. Dit doe je als eerst, voor dat je de andere componenten plaatst.
Die pad wordt gebruikt om warmte af te voeren, dus je moet ook even kijken naar de application note waarin de thermische aspecten van de behuizing worden behandeld. Vaak kan je dan zien hoe groot het kopervlak moet zijn waar de pad aan verbonden is bij een gegeven dissipatie. Linkje naar het juiste document staat vast wel in de TI datasheet.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door hsmeets »

Barry2001 schreef: ma 01 nov 2021, 9:31
Wees je er wel van bewust dat de TPA6120 een exposed pad.....
Hi Barry, nav je initiële suggestie voor de TPA6120 had ik dat al in de datasheet en je PCB ontwerp gezien, zo ook de aanbevolen plaatsing van component rondom het IC. Wat betreft het solderen/reflowen: Ik heb nog contact met een oud collega wegens een andere gedeelde hobby maar hij is ook IPC trainer en heeft al vaker eens aangeboden speciale soldeer klusjes wel voor mij te willen doen. Dat hoeft dus geen belemmering te zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RFS: Request for suggestions - Hoofdtelefoonversterker

Bericht door Pjotr »

Dat gaat wel goed komen dan :rock: Ik neem aan dat je eerst nog een compleet schema maakt? Tip voor de voeding: Neem daarvoor dan bij voorkeur de MC78M12 en MC79M12. Zijn lo-power 0,5A regulators van Onsemi. Heb er verschillende getest en deze hebben een relatief lage ruis en nette stapresponsie. Die zijn er zowel in TO220 als SMD jasje.
Plaats reactie