Jannes stelt zich voor

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jannes
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 21:02

Jannes stelt zich voor

Bericht door Jannes »

Even voorstellen.

Ik ben Jannes, en sinds een jaar (weer) wat gaan bouwen met buizen.
Het eerste project was een experiment, met 2x el84 per kanaal SE. Een voorversterker en RIAA preamp in één apparaat. Werkt prima, maar de trafo strooit wat brom rond.

2e project hier op de foto. 4, 6N3C (6L6) per kanaal, 6SN7 als buffer, en een 6SN7 als fazedraaier en preamp per kanaal.
Leverd mooi 100Watt per kanaal.

Nu t zoemende nog weg werken.. als de fazedraaier en preamp er uit zijn is t stil. Denk de gloeistroom maar van AC naar DC ombouwen..
Bijlagen
16351025289988753117279852452287.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier Jannes. Is het veel, die brom? Afhankelijk van volume?
Jannes
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 21:02

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Jannes »

Hoi Barry,
Nee, bij normaal volume geen hinder.
Alleen als het stil is. Stand vd vol regelaar maakt niks uit.
Gloeistroom uit: versterker stil.

Heb de gloeispanning middels 2x 100ohm aan massa gelegd. Anders is t geen zoem maar een brullende leeuw.

Ha een paar 7806 (of 7805 met 2 diodes) gebruiken met een paar duizend microfarad. Eerst als experiment. Als t help, maak ik dat definitief.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Henkjan »

Hoi Jannes, welkom hier!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Jannes stelt zich voor

Bericht door Shadow »

Welkom Jannes!
(Zwevend naar het geluk? - de gloeistroom dan)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Jannes stelt zich voor

Bericht door Douwe84 »

Welkom Jannes!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Bericht door Kappa7 »

Jannes schreef:
Hoi Barry,
Nee, bij normaal volume geen hinder.
Alleen als het stil is. Stand vd vol regelaar maakt niks uit.
Gloeistroom uit: versterker stil.

Heb de gloeispanning middels 2x 100ohm aan massa gelegd. Anders is t geen zoem maar een brullende leeuw.

Ha een paar 7806 (of 7805 met 2 diodes) gebruiken met een paar duizend microfarad. Eerst als experiment. Als t help, maak ik dat definitief.
Welkom.

Misschien eerst eens een 220Ohm potmeter gebruiken of die dan stil wordt, het moet wel kunnen mat AC gloeistroom.
Jannes
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 21:02

Re: Jannes stelt zich voor

Bericht door Jannes »

Hallo.
Bedankt voor het welkom.
Heb in eerste instantie een potmeter gebruikt. Precies zoals je voorstelt. In het midden (loper aan massa) het zelfde resultaat als met 2 gelijke weerstanden. Vandaar mijn vraag.
Plaats reactie